Plan: | Dongen Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0766.BP2009000001-0001 |
Huidige situatie
Wegenstructuur
De wegenstructuur in de gemeente Dongen bestaat vooral uit lokale en interlokale wegen, met een accent op de oost-west relaties. Er is één belangrijke doorgaande route in de gemeente: tussen enerzijds Oosterhout en de A27 en anderzijds Tilburg-west (Heistraat-Middellaan-Westerlaan /Duiventorenbaan-Steenstraat /Vierbundersweg-Eindsestraat).
In de bestaande situatie is ten aanzien van de wegenstructuur sprake van een aantal infrastructurele knelpunten2.
Algemene knelpunten
Met de categorisering van wegen zoals voorgesteld in het Verkeersbeleidsplan 2000 en de inrichting van deze wegen overeenkomstig de categorisering is inzichtelijk geworden op welke wegen het verkeer kan doorstromen en welke wegen een verblijfsfunctie hebben. Hierdoor zijn knelpunten uit het verleden (zoals sluipverkeer) grotendeels opgelost.
Leefbaarheidsknelpunten
Door de hoge verkeersintensiteiten ontstaat mogelijk geluid- en stofhinder voor de aangelegen woningen (Vaartweg, Wielstraat, Bolkensteeg, Gaasjesweg, Gemeentenweg, Klein-Dongenseweg). Door aanleg van de Beljaartlaan wordt verkeersintensiteit op de Bolkensteeg minder.
Verkeersveiligheidsknelpunten
Knelpunten op wegen met een subjectieve ongevalskans (Middellaan / Heistraat – Eindsestraat-Vierbundersweg).
Openbaar vervoer
Reguliere streekbuslijnen (Breda-Tilburg en Breda-Dongen) rijden uitsluitend door de kern Dongen; buurtbussen (Kaatsheuvel-Waalwijk en Oosterhout-Rijen) doen ook de kleine kernen aan. De frequentie van de buurtbuslijnen en het aantal halteplaatsen is beperkt.
Vervoer te water
Het Wilhelminakanaal ontsluit het gebied binnen de ruit van de vier hoofdvaarwegen die Noord-Brabant omgeven (Maas, Waal, Schelde-Rijnkanaal en Albertkanaal). Het kanaal is voor de binnenvaart met name van belang voor de verbinding met Tilburg. Er zijn potenties aanwezig om op het Wilhelminakanaal meer vervoer over water te genereren. Een dergelijke ontwikkeling sluit aan op het rijksbeleid: bevorderen van rail en binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer.
Het Wilhelminakanaal wordt vanaf de Amer in de richting van Tilburg smaller; ter hoogte van Dongen is het kanaal nog geschikt voor schepen met een behoorlijke diepgang (klasse IV). Met name om en nabij Tilburg kunnen slechts schepen van een beperkte diepgang (klasse II) gebruik maken van het kanaal. Het aantal binnenscheepvaartbewegingen op het Wilhelminakanaal bij Dongen is hierdoor gering (ca. 10 scheepvaartbewegingen per etmaal).
Fietsverkeer
In het buitengebied is een aantal vrijliggende fietsvoorzieningen aanwezig. Het gaat hier met name om fietspaden aansluitend aan de bebouwde kom van de kern Dongen en langs de Donge. Langs de Vierbundersweg is fietsverkeer mogelijk op de parallelweg. Daarnaast biedt het buitengebied een groot aantal wegen waar fietsverkeer gemengd met het overige gemotoriseerde verkeer wordt afgewikkeld.
Toekomstige ontwikkelingen
Wegenstructuur
De belangrijkste oplossing voor de mogelijke knelpunten ligt in een (geactualiseerde) categorisering van het wegennet en de daarbij behorende inrichting van deze wegen.
Hierdoor wordt duidelijk welke wegen een verkeersfunctie (gebiedsontsluitingswegen) en welke een verblijfsfunctie (erftoegangswegen) hebben. Op deze wijze kan onbedoeld gebruik zoveel mogelijk worden voorkomen.
De deels gerealiseerde Noordwest-tangent bij Tilburg is voor de bereikbaarheid van Dongen nu al van groot belang gebleken. De noord-oost tangent wordt aangesloten op de Eindsestraat / Vierbundersweg ter hoogte van de Uiterste Stuiver. Deze aansluiting zal met een rotonde aansluiten op de Vierbundersweg. Voor deze aansluiting wordt een apart bestemmingsplan vastgesteld; de aansluiting valt buiten het onderhavige plangebied.
Ook de opwaardering van de provinciale N261 is een belangrijke ontwikkeling voor Dongen. Hierdoor wordt regionaal op het hoofdwegennet een betere noord-zuid verbinding gecreëerd, waardoor het sluipverkeer op het ondergeschikte wegennet in Dongen reeds is en nog verder zal verminderen.
In de studies BORD(T) en RUIT is geconstateerd dat aanvullend verbetering van de verbinding van de Noordwest-tangent naar de A27, de N629 (Vierbundersweg-Steenstraat-Duiventorenbaan-Heistraat) noodzakelijk is. Voor de N629 (deel Steenstraat-Westerlaan-Heistraat-A27) is een milieu effecten rapportage (MER) in voorbereiding die naar verwachting eind 2008 wordt afgerond.
Vervoer te water
Het Wilheminakanaal wordt in de beleidsvisie "Samen vaart maken" aangemerkt als regio-ontsluitende vaarweg. Onderzoek naar de verdere verdieping van dit deel van het Wilhelminakanaal (tot klasse IV) is in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) 2000-2004 opgenomen.
Voor Dongen kan verdieping in combinatie met de aanleg van andere faciliteiten (aanleg loskades) betekenen dat het aantal passerende binnenvaartschepen groter zal worden (circa 17 scheepvaartbewegingen per etmaal).
Fietsverkeer
Het provinciaal beleid voor het fietsverkeer is gericht op het creëren van een veilig en kwalitatief hoogwaardig fietsnetwerk, zowel voor woon-werk verkeer als voor recreatief fietsverkeer. Het regionaal fietsplan Midden Brabant, vastgesteld in 2008, sluit daarbij aan. In het regionaal fietsplan spreekt de regio uit zich in te zetten voor een verbeterde kwaliteit van fietsvoorzieningen zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Het gaat daarbij met name om aanpassing van fietsvoorzieningen daar waar deze niet voldoen aan de vastgestelde kwaliteitseisen. Concrete aanpassingen van het wegennet voor het fietsverkeer in het buitengebied zijn vooralsnog niet voorzien.
Bouwstenen voor het bestemmingsplan
Op basis van de huidige verkeerskundige situatie en de ontwikkelingen hierin, worden de volgende bouwstenen voor beleid geformuleerd: realisering van een veilige verkeersstructuur.
Op diverse locaties met een hoge subjectieve- en objectieve ongevalskans zijn reeds maatregelen voorzien, onder andere rotonde Middellaan/Heistraat en aansluiting Eindestraat-Vierbundersweg (aanpassing in relatie tot aanleg Noordwest-tangent)