direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk niveau
Plan: Kom Vlierden, 1e herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0762.BP201010-C001

2.4 Gemeentelijk niveau

2.4.1 StructuurvisiePlus Deurne

Op 4 oktober 2005 is de De StructuurvisiePlus door de gemeenteraad van Deurne vastgesteld. De StructuurvisiePlus bestaat uit een structuurbeeld en een afzonderlijk programma. In het structuurbeeld wordt aangegeven hoe op termijn een duurzame gebiedsontwikkeling tot stand kan worden gebracht. Basis voor het structuurbeeld is de duurzame ondergrond - geomorfologie, reliëf en landschap. Naast de onveranderlijke factoren is er sprake van dynamische aspecten, dit zijn: het hydrologisch systeem, natuur en ecologie, het agrarisch systeem en het stedelijk systeem. Voor ieder systeem afzonderlijk zijn de gewenste ontwikkelingen in beeld gebracht in een kanskaart. Het structuurbeeld is ontstaan uit confrontatie met en integrale benadering van de kanskaarten, waarbij de duurzame ondergrond sturing geeft aan het structuurbeeld. Hierbij gaat het om de beeld- en inrichtingsprojecten, de karakterisering van het landschap en de duurzame aspecten, zoals geomorfologie en reliëf. Op navolgende afbeelding is een uitsnede van het structuurbeeld weergegeven met de kern Vlierden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0762.BP201010-C001_0009.jpg"

uitsnede StructuurvisiePlus gemeente Deurne

Het beleid voor Vlierden is gericht op:

  • benutten (bescheiden) inbreidingslocatie;
  • afronden dorpsrand noordzijde;
  • plan voor een 'dorpsfront' naar de nieuwe omleiding Vlierden, omgeving Oude Torenweg, met behoud van de cultuurhistorische en archeologische waarden;
  • behoud van bestaande waardevolle dorpsranden.

Conclusie

De StructuurvisiePlus biedt rechtstreekse uitgangspunten/randvoorwaarden voor de ontwikkeling van de kern Vlierden.

2.4.2 Integraal dorpsontwikkelingsplan (IDOP) Vlierden

Het dorpsontwikkelingsplan is op 7 juli 2009 door de gemeenteraad vastgesteld. De visiekaart IDOP is op onderstaande afbeelding weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0762.BP201010-C001_0010.jpg"

uitsnede Visiekaart IDOP

In het dorpsontwikkelingsplan worden de volgende prioriteits projecten opgesomd:

Prioriteit 1: opzetten multifunctionele accommodatie

Een multifunctionele accommodatie heeft meerdere doelstellingen:

  • oriëntatie naar de Pastoriestraat om levendigheid te vergroten;
  • het (nijpende) gebrek aan verenigingsaccommodatie oplossen;
  • flexibele invulling om in te spelen op nieuwe functies en activiteiten;
  • doelgroepen mengen;
  • openbaar zijn;
  • voldoende parkeerplaatsen bieden zonder overlast in het centrum en omliggende woonbuurten.

Prioriteit 2: herstructurering omgeving Einsteinweg / Keesomstraat

Doelstelling van deze herstructurering is eveneens meerledig:

  • opwaarderen ouderenwoningen naar de eisen van deze tijd;
  • met nieuwe ouderenwoningen inspelen op de wensen van de oudere inwoners van Vlierden;
  • betere aansluiting op het dorpshart.

Prioriteit 3: realiseren multifunctionele gymzaal

Doel van het project is het behouden van een overdekte sportmogelijkheid in Vlierden. Er moet worden ingezet op een combinaie met de multifunctionele accommodatie

Prioriteit 4: dorpsveld voor sociale activiteiten

Uitgangspunten voor een dorpsveld zijn:

  • de openbaarheid;
  • flexibiliteit van het gebruik;
  • beheer;
  • beschikbaarheid van faciliteiten (sanitair en keukenfaciliteiten).

Prioriteit 5 en 6: mooier en toegankelijker maken mooie plekken in het buitengebied en het onderzoeken van educatieve mogelijkheden van enkele bijzondere locaties, zoals het pompstation en de molen

Doel van deze projecten is enerzijds om Vlierden een duurzame buffer naar Deurne te geven en anderzijds om Vlierden en haar buitengebied een eigen herkenbare plek te geven binnen de gemeente.

Conclusie

In hoofdstuk 4 Plan wordt toegelicht dat Prioriteit 1 en 3 tot stand komen door realisering van ontwikkelingslocatie 1. Ontwikkelingslocatie 4 voorziet in de herstructurering genoemd in Prioriteit 2. Voor Prioriteit 4 wordt nog bezien hoe hierin kan worden voorzien. Prioriteiten 5 en 6 zijn terug te vinden op kaart 2Ontwikkelingsschets in de vorm van het herstel van historische wegen en door het vastleggen van de molenbiotoop in het bestemmingsplan.

2.4.3 Beleidsplan Verkeer en Vervoer

In het beleidsplan Verkeer en Vervoer zijn de wegen binnen de gemeente Deurne gecategoriseerd. Zie navolgende afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.0762.BP201010-C001_0011.jpg"

uitsnede categorisering wegen gemeente Deurne

De randweg Vlierdensedreef is aangemerkt als een gebiedsontsluitingsweg cat. B (GOW B). De dorpsstraten Vlierdenseweg, Pastorieweg en Brouwhuisweg zijn aangemerkt als een erftoegangsweg cat. A (ETW A), de overige straten binnen de kern als erftoegangsweg cat. B (ETW B).

2.4.4 Parkeernota 2009

De gemeente Deurne beschikt sinds oktober 2009 over haar eigen parkeernota. In de parkeernota zijn onder andere de parkeernormen vastgelegd, de ASVV is uitgangspunt.

Het parkeernormenbeleid is van toepassing op:

  • nieuwbouw;
  • uitbreiding van een bestaande functie;
  • verandering van functie van een object (pand of voorziening).

De parkeernormen zijn voor Deurne verdeeld in 5 typen locaties. Kom Vlierden valt binnen het type 'niet stedelijk'. De voor Vlierden geldende parkeernormen zijn als bijlage 3 opgenomen.

2.4.5 Welstandsnota gemeente Deurne

De gemeente heeft een nieuwe welstandsnota in voorbereiding. Volgens planning zal deze in het voorjaar 2011 door de gemeenteraad worden vastgesteld. Met betrekking tot de aspecten beeldkwaliteit / stedenbouw / architectuur wordt gestreefd naar een heldere afstemming tussen de welstandsnota en het bestemmingsplan. Voor wat betreft de aard van de bebouwing in relatie tot de omgeving (stedenbouw) worden de hoofdlijnen en belangrijkste uitgangspunten vastgelegd in de regels van het bestemmingsplan.

De richtlijnen/ criteria voor de architectuur worden vastgesteld in de welstandsnota.

Voor Vlierden geldt thans welstandsniveau 3/4, met uitzondering van de gemeentelijke en rijksmonumenten waarvoor niveau 1 geldt.

In geval voor een gebied een bestemmingsplan wordt geactualiseerd zal ook de welstandsnota voor dat gebied worden herzien c.q. opgesteld. Een herziening bestemmingsplan wordt gelijktijdig met de herziening van de welstandsnota aan de gemeenteraad aangeboden.

Conclusie

In de regels worden de hoofdlijnen en belangrijkste uitgangspunten vastgelegd voor de aard van de bebouwing in relatie tot de omgeving (stedenbouw).

2.4.6 Wonen

Nota Wonen

In september 2002 is de Nota Wonen vastgesteld. De belangrijkste beleidslijnen uit deze nota komen aan bod in paragraaf 3.4 van dit rapport.

Planologische afwijkingsregeling Afhankelijke woonruimte

Er bestaat een grote behoefte aan tijdelijke woonvoorzieningen in relatie tot mantelzorg. Dit houdt verband met diverse oorzaken voortvloeiende uit de demografische gegevens. Voor ouderen zijn mogelijkheden op de woningmarkt beperkt. Er geldt stimuleringsbeleid om senioren zo lang mogelijk in hun sociale omgeving zelfstandig te laten wonen en er bestaat bijvoorbeeld een toegenomen maatschappelijke behoefte aan zelfstandige inwoning.

De gemeente Deurne ziet zich geconfronteerd met de situatie dat mogelijkheden voor tijdelijke zelfstandige huisvesting ten behoeve van mantelzorg door bestemmingsplannen worden verhinderd. Deze situatie is niet wenselijk en daarom heeft de gemeente besloten tot een afwijkingsregeling (voorheen ontheffingsregeling). Hiermee heeft de gemeente Deurne opnieuw een instrument om wenselijke vormen van tijdelijke huisvesting gekoppeld aan mantelzorg mogelijk te maken. De gemeente Deurne heeft besloten om een dergelijke afwijkingsregeling in alle nieuwe bestemmingsplannen op te nemen.

Conclusie

In de algemene gebruiksregels is een afwijkingsregeling opgenomen voor mantelzorg.

2.4.7 Nota Grondbeleid gemeente Deurne

In mei 2002 heeft de gemeente Deurne een Nota Grondbeleid opgesteld. Doel van de nota is het in de nabije toekomst planmatig en beleidsmatig om kunnen gaan met de grondvoorraad, de hierin vastliggende gelden en de eventueel toekomstige grondaankopen. Het grondbeleid is een instrument ten behoeve van andere gemeentelijke beleidsvelden zoals ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, economische ontwikkeling, werkgelegenheid en milieu.

In relatie tot het te formuleren ruimtelijk beleid worden in de nota een aantal algemene beleidsuitgangspunten geformuleerd. De belangrijkste zijn:

  • Actief grondbeleid waar mogelijk, zodat de gemeente slagvaardig kan optreden, actief en strategisch gronden aankoopt en een kostenverhaal kan realiseren.
  • Het beleid is gericht op de totstandkoming van ruimtelijke plannen van goede kwaliteit tegen aanvaardbare financiële offers. Doelen hierbij vormen de mogelijke aanmerkelijke besparingen in het toekomstig onderhoud en een positieve invloed uitoefenen op de afzetmogelijkheid van de uit te geven gronden.
  • Primaat voor de realisatie van openbare voorzieningen dient in handen te blijven van de gemeente. De uitvoering hiervan kan alleen aan derden worden overgelaten wanneer voldoende waarborgen aanwezig zijn met betrekking tot kwaliteit, tempo en uitvoering. De uitgangspunten moeten dan in het bestemmingsplan, uitvoeringsschema en waar nodig een plan van aanpak worden opgenomen. Indien een exploitant in staat en bereid is zelf de openbare voorzieningen te realiseren, voorziet de exploitatieverordening in de formulering van de condities waarbinnen een zodanige uitvoering dient plaats te vinden.


Conclusie

In voorliggend plan is Nota Grondbeleid van toepassing op de ontwikkelingslocaties.

2.4.8 Horecabeleid

Om als gemeente in te kunnen spelen op de ontwikkelingen op het gebied van horeca, is het integrale horecabeleid ontwikkeld. De gemeentelijke beleidsvisie op horeca is drieledig:

  • daar waar mogelijk bijdragen aan een optimalisering van het horeca-aanbod in de gemeente Deurne;
  • beperken en voorkomen van horeca-gerelateerde overlast;
  • optimaliseren van de dienstverlening door de gemeente aan (startende) horeca-ondernemers.


Conclusie

Dit is van toepassing voor de bestaande horecabedrijven in Vlierden.

2.4.9 Notitie Prostitutiebeleid Gemeente Deurne

Naar aanleiding van de afschaffing van het bordeelverbod is op 26 september 2000 de Notitie Prostitutiebeleid Gemeente Deurne vastgesteld. In aansluiting op de regionale beleidslijn wordt een restrictief beleid gehanteerd, met een maximum van 1 seksinrichting en 1 escortbedrijf in de gemeente Deurne.

Conclusie

In de kern Vlierden wordt geen seksinrichting toegestaan.

2.4.10 Integraal veiligheidsbeleid

In 2008 is de Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2009 - 2012 vastgesteld. Het doel van deze nota is het aangeven van de contouren van het integraal veiligheidsbeleid voor de voornoemde periode. Het beoogde effect van dit beleid is het bieden van een objectieve en subjectieve (sociaal) veilige woon-, leef-, werk- en uitgaansomgeving aan de inwoners van de gemeente Deurne. Met name op de veiligheidsvelden "Veilige woon- en werkomgeving", "Bedrijvigheid en veiligheid" en "fysieke en externe veiligheid" raakt het veiligheidsbeleid de ruimtelijke inrichting.

2.4.11 Beleidsnotitie 'antennes en zendmasten voor mobiele telefonie in Deurne'

De gemeente Deurne heeft een beleidsnotitie opgesteld voor antennes en zendmasten. Hierin worden uitspraken gedaan over het juridisch-planologische kader, het ruimtelijke beeld, het welstandsbeleid, milieu en gezondheid etc. Aan het einde van de notitie is een beleidslijn geformuleerd die gehanteerd dient te worden bij verzoeken tot plaatsing van een antenne/gsm-zendinstallatie.

Conclusie

De plaatsing van een antenne / masten is geregeld in artikel 18 Algemene afwijkingsregels.

2.4.12 Accommodatiebeleid

Om als gemeente in te kunnen spelen op ontwikkelingen met betrekking tot gemeenschapsaccommodaties is een integraal accommodatiebeleid ontwikkeld.

In het betreffende rapport zijn op basis van de huidige situatie en de verwachte ontwikkelingen uitgangspunten geformuleerd voor het accommodatiebeleid in de gemeente Deurne. De uitgangspunten zijn vervolgens vertaald naar een wenselijke situatie voor aanbod en beheer van de accommodaties en naar een plan van aanpak om de wenselijke situatie te bereiken.

Conclusie

Voor Vlierden heeft dit geresulteerd in het plan multifunctionele accommodatie (MFA).

2.4.13 Overige nota's

Overigens zijn een aantal gemeentelijke beleidsnota’s actueel die geen directe doorwerking hebben in voorliggend bestemmingsplan, zoals het Energiebeleidsplan, Notitie coffeeshopbeleid en Speelautomatenhallen.