Plan: | Plusmarkt Abcoude |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0736.BPP006kootsuperAbc-va01 |
De beoogde ontwikkeling zal nieuw verkeer genereren en bestaande verkeersstromen van en naar de huidige en toekomstige locatie van de supermarkt doen wijzigen.
Verkeersgeneratie van de nieuwe woningen
In de publicatie 'Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden, vuistregels en kengetallen gemotoriseerd verkeer' van het CROW (publicatie 256) zijn kengetallen opgenomen voor de verkeersgeneratie van woningen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar woonmilieu. Op de locatie zullen 35 nieuwe woningen worden gerealiseerd. Uitgaande van een woonmilieutype V 'centrum-dorps' (conform tabel 4 uit publicatie 256) bedraagt de verkeersgeneratie op een werkdag 7,0 mvt/etmaal per woning en omgerekend naar weekdag 6,3 mvt/etmaal per woning. Uitgaande van 35 woningen betekent dit een totaal te verwachten verkeersgeneratie van circa 220 mvt/etmaal als gevolg van de woningbouwontwikkeling.
Berekening op basis CROW-kencijfers publicatie 272
In de publicatie 'Verkeersgeneratie voorzieningen, kengetallen gemotoriseerd verkeer' van het CROW (publicatie 272) zijn kengetallen opgenomen voor de verkeersgeneratie van supermarkten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in buurtsupermarkten, discountsupermarkten, fullservice supermarkten (laag en middellaag prijsniveau), fullservice supermarkten (middelhoog en hoog prijsniveau), grote supermarkten en groothandels in levensmiddelen (selfservice). Voor de supermarkt te Abcoude is sprake van een fullservice supermarkt met een middelhoog tot hoog prijsniveau. Het serviceniveau is hoog en het assortiment is uitgebreid. Het verzorgingsgebied is kleiner dan van een supermarkt met een lager prijsniveau. De verblijfsduur bedraagt gemiddeld 25 minuten.
In CROW-publicatie 272 is aangegeven dat de verkeersgeneratie van een fullservice supermarkt (middelhoog en hoog prijsniveau) in mvt/etmaal per weekdag voor het schilgebied rondom een centrum circa 82,3 mvt/etmaal per 100 m2 bvo bedraagt. De omvang van de nieuwe supermarkt in Abcoude zal circa 2.135 m2 bvo bedragen. De overige detailhandel (circa 450 m2 bvo) op de locatie zal hoofdzakelijk aanvullend zijn op het supermarktassortiment en daarmee naar verwachting eveneens verkeer genereren in eenzelfde verhouding als de supermarkt. Voor de berekening van de verkeersgeneratie is dan ook uitgegaan van een totale oppervlakte van 2.585 m2 bvo en is het verkeersgeneratiekental voor fullservice supermarkten (middelhoog en hoog prijsniveau) toegepast. Dit resulteert een weekdaggemiddelde van ruim 2.100 mvt/etmaal. De verkeersgeneratie van de woningen bedraagt 220 mvt/etmaal, waardoor de totale verkeersgeneratie uitkomt op circa 2.320 mvt/etmaal.
Totale verkeersgeneratie
De verkeerstoename van de nieuwe ontwikkelingen bedraagt conform de richtlijnen van het CROW 2.320 mvt/etmaal, zoals opgenomen in het bestemmingsplan. Voorts wordt vanuit een wostcasebenadering geen aftrek toegepast voor het vervallen van de huidige supermarkt, omdat er sprake is van een andere locatie. Wel mag de verkeersgeneratie van de huidige (te vervallen) functie op de locatie worden afgetrokken. Deze bedraagt 305 mvt/etmaal, waardoor de verkeersgeneratie 2.105 mvt/etmaal bedraagt. Dit verkeer zal zich als volgt over de wegen verdelen:
Hierbij wordt rekening gehouden met het eenrichtingsverkeer op de Amsterdamsestraatweg en het Dokter van Doornplein.
Voor het bepalen van de verkeersintensiteiten wordt aangesloten bij het verkeersmodel van Abcoude. Het verkeersmodel kent prognosecijfers voor 2017. Deze verkeersprognoses liggen hoger dan recente verkeerstellingen in Abcoude, waardoor gesteld kan worden dat het verkeersmodel het zogenaamde 'worstcasescenario' schetst. Om rekening te houden met andere ruimtelijke ontwikkelingen binnen Abcoude, wordt voor de doorrekening tussen 2017 en 2023 gerekend met een relatief hoog jaarlijks groeipercentage van 1,5% per jaar. Op basis van landelijk onderzoek (RBOI 2009) bedraagt de gemiddelde verkeersgroei in weinig stedelijke kernen 0,91% per jaar. Door rekening te houden met 1,5% per jaar wordt uitgegaan van een worstcase scenario, waarin ook ruimtelijke ontwikkelingen tussen 2017 en 2023 meegenomen worden in het bestemmingsplan. De verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling is toegedeeld op de omliggende wegen. Zowel voor het autonome verkeer als voor het verkeer van en naar de supermarkt wordt uitgegaan van een spitsuurpercentage van 10%. De verkeersgegevens inclusief en exclusief de ontwikkeling zijn in tabel 4.3 weergegeven. Voor de Amsterdamsestraatweg en het Dokter van Doornplein is bij de verkeerstoedeling rekening gehouden met eenrichtingsverkeer. Verder is een correctie op het verkeersmodel toegepast, omdat het eenrichtingsverkeer niet als zodanig in het model is opgenomen.
Tabel 4.3 Verkeersintensiteiten exclusief en inclusief ontwikkeling
verkeersmodel 2017 | Verkeersintensiteit prognosejaar 2023 | Toename a.g.v. de ontwikkeling | Verkeersintensiteit incl. ontwikkeling* | |
Meerlandenweg | 7.600 | 8.310 | 1.053 | 9.350 |
Broekzijdselaan | 8.250 | 9.021 | 737 | 9.750 |
Nieuwe Amsterdamseweg | 10.250 | 11.208 | 211 | 11.400 |
Amsterdamsestraatweg (ten zuiden van de locatie)** | 2.125 | 2.324 | 316 | 2.650 |
Dokter van Doornplein** | 2.125 | 2.324 | 316 | 2.650 |
*afgerond op 50-tallen
** uitgaande van eenrichtingsverkeer op deze wegen. Daarom is gerekend met de halve verkeersintensiteit van het wegvak Kerkplein ten zuiden van de aansluiting Amsterdamsestraatweg/Dokter van Doornplein
De onderbouwing van de verkeersafwikkeling dient vooral gericht te zijn op de omliggende kruispunten, omdat kruispunten de zwakste schakel in het verkeerssysteem vormen. Van belang is de rotonde Nieuwe Amsterdamseweg/Broekzijdselaan. Conform de CROW-richtlijnen is de maximale capaciteit van een enkelstrooks rotonde 20.000 tot 25.000 mvt/etmaal, waarbij gekeken moet worden naar de som van de intensiteiten op de toeleidende takken. Voor de genoemde rotonde bedraagt de som van de toeleidende takken circa 16.000 mvt/etmaal en ligt lager dan de capaciteit van de rotonde. Het verkeer kan dus afgewikkeld worden.
Daarnaast is het kruispunt Broekzijdselaan/Meerlandenweg/Amsterdamsestraatweg van belang. Om de verkeersafwikkeling op dit kruispunt te beoordelen is een indicatieve kruispuntberekening gemaakt met het softwarepakket Omni-X voor een spitsperiode, zie bijlage 4. Daaruit blijkt dat de I/C-verhouding is de spitsperiode 0,87 bedraagt. Bij een I/C-verhouding tussen 0,85 en 0,90 wordt de verkeersafwikkeling kritisch, maar is een redelijke afwikkeling over het algemeen nog gewaarborgd. Bij een I/C-verhouding hoger dan 0,90 treedt structureel filevorming op.
Geconcludeerd wordt dat de verkeersintensiteiten op de omliggende wegen af te wikkelen zijn. De rotonde Broekzijdselaan/Nieuwe Amsterdamseweg kan het verkeer goed afwikkelen. De verkeersafwikkeling is in 2023 nog gewaarborgd, maar benaderd op grond van bovenstaande worstcasebenadering de maximale capaciteit van het kruispunt (I/C-verhouding 0,87). Er zullen regelmatig wachtrijen optreden, maar geen structurele filevorming. Mocht op lange termijn wel sprake zijn van structurele filevorming, kan door het toepassen van een voorrangsregeling de verkeersafwikkeling sterk worden verbeterd. De I/C-verhouding bedraagt in die situatie 0,44 en is in die situatie ruimschoots gewaarborgd. Als op lange termijn sprake is van filevorming, kan de verkeersafwikkeling met een beperkte ingreep worden verbeterd door het toepassen van een voorrangssituatie.
Geconcludeerd wordt dat de verkeersafwikkeling gewaarborgd is.