direct naar inhoud van 5.2 Verkeer
Plan: Kom Mijdrecht
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0736.BP005kommijdrecht-oh01

5.2 Verkeer

5.2.1 Inleiding

De Handleiding bestemmingsplannen van de provincie Utrecht stelt dat de toelichting op een bestemmingsplan een Mobiliteitstoets dient te bevatten, indien het ruimtelijk plan een (relatief) groot aantal verplaatsingen tot gevolg heeft. De Mobiliteitstoets is bedoeld om na te gaan of er tijdig en voldoende maatregelen worden genomen om een goede ontsluiting en bereikbaarheid te garanderen. Daarnaast kan het ook een hulpmiddel zijn om maatregelen te nemen om eventuele negatieve effecten op de veiligheid en leefbaarheid te voorkomen. De Mobiliteitstoets dient inzichtelijk te maken hoeveel autoverkeer de ontwikkeling tot gevolg heeft, zodat effecten op het lokale en regionale wegennet kunnen worden ingeschat voor wat betreft de verkeersintensiteiten en verkeersafwikkeling. Verder dienen aspecten als openbaar vervoer, langzaam verkeer, verkeersveiligheid en parkeren aan de orde te komen. Voor het bestemmingsplan Kom Mijdrecht heeft een mobiliteitstoets plaatsgevonden, waarop hierna wordt ingegaan.

5.2.2 Algemeen

De kom van Mijdrecht ligt ontsloten via een aantal prominente gebiedsontsluitingswegen, namelijk de Industrieweg vanuit oostelijke richting, de Hofland, de Rondweg en Bozenhoven vanuit noordelijke en zuidelijke richting en de Prinses Margrietlaan/Anselmusstraat vanuit westelijke richting (figuur 12). Het gebied ligt binnen de reikwijdte van de provinciale wegen N201 (west-oost) en de N212 (noord-zuid), waarmee het centrumgebied op regionaal niveau sterk ontsloten ligt. Op bijna alle ontsluitende wegen in en rondom het gebied (met uitzondering van de provinciale wegen) geldt een snelheidsregime van 50 km/u. Het lokale en regionale busvervoer binnen het deelgebied ontsluit het centrum van Mijdrecht met verschillende buslijnen. Deze zijn voornamelijk georiënteerd op de regio's Amsterdam (noordelijke richting) en Utrecht (zuidoostelijke richting).

5.2.3 Bereikbaarheid

In de huidige situatie doen zich geen problemen voor op het wegennet met betrekking tot de verkeersintensiteiten en de afwikkeling van het verkeer. Verkeerstellingen wijzen uit dat het aantal motorvoertuigen op de wegen in en rondom het centrumgebied van Mijdrecht, rekening houdend met de categorisering van deze wegen, acceptabel is. Ook de doorstroom van het verkeer verloopt in de huidige situatie zonder problemen.

Met behulp van het verkeersmodel van gemeente De Ronde Venen is er tevens gekeken naar de verwachte intensiteiten en afwikkeling van het verkeer voor het jaar 2020, waarbij rekening is gehouden met de geplande ontwikkelingen binnen het plangebied van de kom van Mijdrecht, aangevuld met overige projecten binnen de gemeente en de autonome groei van het aantal inwoners (alsmede overige relevante socio-economische factoren). Het verkeersmodel toont aan dat de intensiteit van het gemotoriseerd verkeer binnen de gemeente en het plangebied zal toenemen. Dit geldt ook voor alle ontsluitingswegen binnen het deelgebied. Naar verwachting zal deze toename echter niet leiden tot belemmeringen voor de doorstroom van het wegverkeer. Dit is terug te herleiden uit de gevonden IC-waarden, die aangeeft in welke mate de capaciteit van een wegdeel in staat is om alle vervoersbewegingen op een efficiënte wijze af te wikkelen.

Op korte termijn zal gestart worden met de aanleg van een rotonde op de kruising Rondweg/Industrieweg.

5.2.4 Veiligheid

Binnen het deelgebied bevinden zich geen buitenproportioneel verkeersonveilige knelpunten. De geplande verkeerskundige aanpassingen in en rond het centrum van Mijdrecht zullen hier naar verwachting geen negatieve bijdrage aan leveren. Wel dient er aandacht te worden besteed aan het waarborgen van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers, gezien het feit dat de verkeersintensiteiten voor het gemotoriseerd verkeer in de toekomst zullen toenemen en potentiële conflicten tussen snel en langzaam verkeer daarmee moeten worden voorkomen.

5.2.5 Parkeren

Het parkeren van auto's in en rondom het centrum vindt hoofdzakelijk plaats op het parkeerterrein langs de Rondweg, op het Haitsmaplein nabij winkelcentrum de Lindeboom en in de parkeergarage op de Croonstadtlaan. De geplande realisatie van woningbouw en andere voorzieningen binnen de kom van Mijdrecht zal gepaard gaan met een evenredige groei van parkeerbehoefte binnen dit gebied. Vooralsnog zal bij iedere nieuw te ontwikkelen functie (wonen, winkels, bedrijven, enz.) rekening moeten worden gehouden met toereikende parkeervoorzieningen, zodat er geen ongewenste parkeerknelpunten elders ontstaan in en buiten het centrumgebied.