direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Kom Mijdrecht
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0736.BP005kommijdrecht-oh01

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Beleidsplan 2011-2014, Kernachtige verbindingen

Het beleidsplan bestaat uit 10 programma’s. Het programma ruimtelijke ordening en volkshuisvesting zal hier kort besproken worden. Ten aanzien van dit programma heeft de gemeente de volgende visie omschreven: “Een actieve Groene Hart gemeente met vitale kernen. Zorgvuldig omgaan met het landelijk gebied en de natuur en het daarbij leefbaar en levend houden van de kernen vormt hierbij de uitdaging. Uitgangspunt is het niet bouwen in de groene contour en optimalisatie binnen de rode contour. Het vertrekpunt bij woningbouw is de woningbehoefte.” Bij deze visie horen de volgende doelen:

  • het bieden van passende woningen die aansluiten op de vraag vanuit de gemeente.
  • benutten van bestaande kwaliteiten en kansen van het landschap, met oog voor betaalbaar beheer.
  • op lange termijn de leefbaarheid en sociale samenhang binnen de kernen behouden.
  • het voltooien van het proces van actualisatie bestemmingsplannen ten behoeve van kaderstelling, zekerheid en toetsing.
  • zorgvuldige integrale dienstverlening op vergunningverlening en handhaving door de gemeente binnen afgesproken kaders.
  • betere sturing en rapportage op projecten wat betreft haalbaarheid en realisme, zowel financieel als qua planning.
3.3.2 Beleidsplan Verkeer en Vervoer (2006)

In maart 2006 heeft de gemeente De Ronde Venen het nieuwe Beleidsplan Verkeer en Vervoer vastgesteld. Met het beleidsplan wordt getracht een evenwicht te vinden tussen bereikbaarheid ten behoeve van het sociaal-economisch functioneren aan de ene kant en verkeersveiligheid en kwaliteit van leefomgeving en milieu aan de andere kant.

In het beleidsplan gedane aanbevelingen met betrekking tot Mijdrecht zijn:

  • snelheidsbeperkende maatregelen op AC Verhoefweg (60 km);
  • inrichting Hoofdweg als erftoegangsweg hoogste categorie;
  • inrichting Anselmusstraat als erftoegangsweg hoogste categorie;
  • verbetering kruispunt Stationsweg-Rondweg-Industrieweg;
  • herinrichting Industrieweg;
  • strekken bocht N201;
  • twee aansluitingen op de N201;
  • doortrekken Rondweg tot N201;
  • doortrekken Rondweg tot Nijverheidsweg.
3.3.3 Detailhandelstructuurvisie De Ronde Venen (2006)

Op 26 april 2007 heeft de gemeenteraad de 'Detailhandelstructuurvisie De Ronde Venen' vastgesteld. De visie bevat concrete aanbevelingen voor de kernen Mijdrecht, Wilnis en Vinkeveen. Ten aanzien van kern Mijdrecht wordt opgemerkt dat de detailhandel goed functioneert. Er is sprake van een hoge koopkrachtbinding en -toevloeiing en de consument heeft aangegeven meer in Mijdrecht te zijn gaan kopen. Wel lijkt de omzetontwikkeling de afgelopen jaren te zijn achtergebleven. De knelpunten die naar voren komen zijn de parkeergelegenheid, de uitbreidingsmogelijkheden, de aantrekkelijkheid van het winkelgebied en de veiligheid in en om het winkelgebied. Het kernwinkelgebied van Mijdrecht kent een langgerekte structuur, maar geeft toch een redelijk compact idee. De winkelcentra De Lindeboom en de Molenhof passage zijn verouderd en ook de kwaliteit van de panden in het noordelijke deel van de Dorpsstraat blijft achter bij die in het midden- en zuidelijke gedeelte. De verbinding tussen De Passage en de Dorpsstraat en het Raadhuisplein is slecht. Het Raadhuisplein wordt niet optimaal als rustpunt/verblijfspunt benut. Het Burgemeester Haitsmaplein, dat één van de belangrijkste entrees van het winkelgebied is en het aanzicht van het centrum bepaalt, is niet het visitekaartje wat het zou moeten zijn. De verkeerssituatie is onoverzichtelijk en met name de noordelijke pleinwand mist kwaliteit. Wanneer op basis van een heldere visie een upgrading van het centrum en de detailhandelstructuur wordt gerealiseerd, dan kan Mijdrecht zijn positie richting de toekomst waarborgen en kunnen investeerders bereid worden gevonden in Mijdrecht te investeren. Naast een belangrijke rol voor de markt is ook een belangrijke rol voor de gemeente weggelegd. Het is van belang dat de gemeente naast een detailhandelstructuurvisie een vastgestelde centrumvisie heeft, aan de hand waarvan de initiatieven uit de markt beoordeeld kunnen worden.

De hierboven aangestipte bevindingen hebben geleid tot de visie 'Centrum Mijdrecht - de toekomst in beeld' en vervolgens tot het masterplan Haitsmahof en Molenhof, ten gevolge waarvan onderhavig bestemmingsplan mede wordt opgesteld.

3.3.4 Centrum Mijdrecht - De toekomst in beeld (2008)

In deze visie worden de ambities en het toekomstbeeld voor het centrum van Mijdrecht beschreven. Het document is tot stand gekomen na overleg met de Handelsvereniging Mijdrecht. Het college van burgemeester en wethouders geeft in het rapport aan welke ambities en welk toekomstbeeld het voor het centrum van Mijdrecht koestert. De basisgedachte is om het Raadhuisplein te laten uitgroeien tot 'hart' van het centrum Mijdrecht. Hierdoor ontstaat een koppeling tussen het noordelijke en zuidelijke deel van het centrum van Mijdrecht. Door het Raadhuisplein te vergroten en er meer ruimte is voor evenementen, horeca en de weekmarkt, kan het Raadhuisplein uitgroeien tot aantrekkelijk verblijfsgebied. Het Burgemeester Haitsmaplein wordt ingezet om nieuwe ontwikkelingen zoals detailhandel, wonen en parkeren mogelijk te maken. Ook wordt het hierdoor mogelijk om een betere entree van het centrum te realiseren en de ruimtelijke kwaliteiten van het centrum te behouden. Uitwerking van dit toekomstbeeld moet leiden tot een aanzienlijke impuls voor het centrum van Mijdrecht.

De visie 'Centrum Mijdrecht - De toekomst in beeld' is basis geweest voor het opstellen van masterplan Haitsmahof en Molenhof.

3.3.5 Masterplan Haitsmahof/Molenhof

Het masterplan is opgesteld ten behoeve van de ontwikkelingen rondom Haitsmahof/Molenhof. In het volgende hoofdstuk (4.1.2 Haitsmahof & Molenhof) wordt uitgebreid ingegaan op het Masterplan Haitsmahof/Molenhof.

3.3.6 Nota wonen

De Nota wonen vormt het uitgangspunt ten aanzien van volkshuisvesting. De gemeente De Ronde Venen wil een gemeente zijn die nu en op langere termijn in staat is haar inwoners van voldoende en kwalitatief goede woonruimte te voorzien. In het woonbeleid betekent dit echter, dat er met name aandacht uit moet gaan naar een beperkt aantal specifieke doelgroepen die gelet op hun financiële mogelijkheden of specifieke wensen maar moeilijk aan bod komen op de woningmarkt in De Ronde Venen:

  • lage inkomens;
  • starters;
  • (jonge) gezinnen;
  • ouderen (maar ook: mensen met fysieke/verstandelijke beperkingen).

Vanwege verschillende redenen wil de gemeente De Ronde Venen inzetten op een grotere woningbouwproductie in de komende jaren. Immers, met een hogere bouwproductie zijn meer mensen dan nu in staat een woning naar wens te vinden in de gemeente c.q. kern naar wens. Het biedt kansen voor doelgroepen die nu in de knel komen op de woningmarkt. Vanzelfsprekend is het dan wel zaak de juiste woning op de juiste plek te realiseren.

Een hogere bouwproductie zal ook de doorstroming op gang brengen. Een doorstroming die zo cruciaal is in de woningmarkt van De Ronde Venen, en die uiteindelijk aan de onderkant van de markt verlichting biedt voor bijvoorbeeld starters op de woningmarkt.

In de kom van Mijdrecht is enkel sprake van inbreidingslocaties. Voor deze locaties stelt Nota Wonen dat een nadruk moet worden gelegd op compact bouwen van levensloopbestendige woningen. Belangrijkste doelgroepen op deze locaties zijn startende jongeren en ouderen die kiezen voor de nabijheid van voorzieningen.

In mei/juni 2011 heeft gemeente De Ronde Venen samen met woningcorporatie Westhoek Wonen een woonwensenonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt een woningbehoefte voor eigen inwoners van 1.690 woningen tot het jaar 2020. Dit betekent een extra woningbehoefte in Mijdrecht van circa 650 woningen.

Ruim een derde van de woningzoekenden uit Mijdrecht geeft aan in het centrum te willen wonen. Dit komt neer op 230 woningen. Tot 2020 voorziet de gemeente een woningbouw van bijna 200 woningen in de kom van Mijdrecht, waarvan naar verwachting 141 woningen binnen het project Haitsmahof/Molenhof. Op grond hiervan verwacht de gemeente geen problemen in de vraag/aanbodverhouding. 41% van de woningzoekenden uit Mijdrecht geeft de voorkeur aan een appartement. Bij de ontwikkeling van appartementen dient het aanbod nauwkeurig aan te sluiten op de kwalitatieve vraag, gezien de complexiteit van de appartementenmarkt.

3.3.7 Energievisie

De energievisie is opgesteld ten behoeve van het project Haitsma/Molenhof. Samen met drie ontwikkelende partijen heeft de gemeente plannen gemaakt voor de ontwikkeling van winkels en woningen en de realisatie van een ondergrondse parkeergarage. Als onderdeel van de af te sluiten contracten met de ontwikkelaars wil de gemeente ook afspraken vastleggen over duurzaamheid en energiebesparing. Bovendien heeft de gemeente als uitgangspunt dat het project een duurzame energievoorziening krijgt.

Het onderzoek dat is uitgevoerd stelt concrete mogelijkheden vast om het toekomstige energie gebruik van de centrumontwikkeling te beperken en duurzaam op te wekken en daarmee CO2-emissie te reduceren, conform de ambitie van de gemeente. De gemeentelijke ambitie is om te komen tot een 10% betere energieprestatie dan de landelijk geldende norm bij de nieuw te bouwen woningen en winkels. Aanvullend hierop wil de gemeente de mogelijkheden inzichtelijk hebben om te komen tot een energieneutraal nieuwbouwproject.

Het belangrijkste bij de ontwikkeling van de woningen en winkels is nu direct te kiezen voor een goede basiskwaliteit, die ook over enkele jaren nog voldoende blijkt te zijn. Bijvoorbeeld een Rc-waarde van de buitenschil van minimaal 5 m² K/W. Door dergelijke maatregelen wordt voorkomen dat op een later moment dure ingrepen moeten worden gedaan om de energetische kwaliteit van de gebouwen te verbeteren terwijl op dit moment de meerkosten beperkt zijn.

De winkels worden casco opgeleverd door de ontwikkelaars. Dit betekent dat gunstige bouwkundige voorwaarden teniet kunnen worden gedaan door keuzes van de winkeliers voor installaties. Om te komen tot daadwerkelijke energiebesparing is het informeren en bewust maken van de winkeliers hoe ze hun energiegebruik laag kunnen houden en daarmee kosten kunnen besparen van belang.