Plan: | Kom Domburg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0717.0022BPDbgAp-VG01 |
Deze waterparagraaf is overeenkomstig het Bro opgesteld. Deze vormt de schriftelijke weerslag van de verplichte watertoets en geeft inzicht in de gevolgen van het plan voor de waterhuishouding.
Het plangebied ligt binnen het beheersgebied van Waterschap Scheldestromen, verantwoordelijk voor het waterkwaliteits- en waterkwantiteitsbeheer. De waterparagraaf is voorgelegd aan de waterbeheerder. Het waterschap heeft het wateradvies gegeven in het kader van het overleg ingevolge artikel 3.1.1 Bro. Deze is toegevoegd in bijlage 2.
Bestaande situatie waterhuishouding
Algemeen
De kern Domburg ligt op een hoger gelegen afzetting van fijne duinzandgrond (tussen 0,9 + NAP en NAP + 8,5 meter). Aan de zuidzijde van de kern is de overgang van deze zandgrond naar een hogere kreekrug van zandige zeeklei.
De kern ligt onderlangs het duingebied en heeft daarom nauwelijks oppervlaktewater binnen het bebouwde gebied. Naast een aantal sloten in het plangebied is ten zuidwesten van het Zorgcentrum Simnia een watergang aanwezig die beschikbaar is als oppervlaktewater. Daarnaast is ook in de omgeving van Duinenburg, een kikkerput, Traverse en Mezgerweg voldoende oppervlaktewater beschikbaar.
De kern Domburg ligt in het afvoergebied van het gemaal Poppekinderen. Dit gemaal voert het polderwater, samen met het gemaal Boreel in Middelburg, af via het Kanaal door Walcheren en vervolgens de Westerschelde.
Gezien het geringe oppervlak aan water in het plangebied zal het hemelwater dat in dit gebied valt zijn weg zoeken naar het grondwater of worden afgevoerd via de gemeentelijke riolering.
In de kern komt op een aantal locaties wateroverlast voor. Als er water op straat optreedt, is dit het gevolg van onvoldoende mogelijkheden tot afvoer naar de riolering.
Waterplan Veere
In het gemeentelijk waterplan (Waterplan Veere, 2007) zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:
De algemene doelen zijn concreter uitgewerkt in een aantal streefbeelden. De streefbeelden zijn gekoppeld aan verschillende soorten water. Op basis van alle beschikbare informatie zijn vervolgens maatregelen geformuleerd om invulling te geven aan de streefbeelden en doelstellingen. Het maatregelenpakket is in hoofdzaak gebaseerd op de kansen en knelpunten die zijn gesignaleerd. Voor Domburg zijn geen bijzondere maatregelen opgesteld.
In de het waterplan is op de factsheet voor Domburg (zie bijlage 2 laatste pagina) een aantal knelpunten aangegeven. De gemeente en het waterschap onderzoeken samen naar mogelijke oplossingen voor deze knelpunten.
Onder watervoerende waterlopen worden alle watergangen, waterpartijen, vijvers en sloten verstaan die continu watervoerend zijn. Voor een aantal wateren binnen de gemeente heeft de gemeente Veere een hoger ambitieniveau voor ogen dan het minimaal vereiste ecologisch ambitieniveau. Voor Domburg gaat het dan om de watergang langs de Mezgerweg en om de sloten langs de Domburgseweg.
Riolering
Het rioleringsstelsel in Domburg voldoet aan de zogenaamde basisinspanning voor milieumaatregelen: de maatregelen uit het Gemeentelijk Rioleringsplan (2003) voor dit gebied zijn uitgevoerd. Het rioolstelsel van Domburg bestaat uit zeven bemalingsgebieden. Eén bemalingsgebied heeft een gemengd stelsel, drie bemalingsgebieden een gescheiden stelsel en één bemalingsgebied een verbeterd gescheiden stelsel. Daarnaast zijn er nog twee bemalingsgebieden (Hof Domburg en Buitenhof Domburg) welke rechtstreeks lozen op het hoofdgemaal van het waterschap. De rioolstelsels van Hof Domburg en Buitenhof Domburg zijn in particulier beheer.
Aan de Roosjesweg in Domburg ligt het hoofdrioolgemaal van het waterschap. Dit gemaal verpompt het afvalwater van Domburg naar de RWZI Walcheren.
Waterkwaliteit
Door het waterschap is in haar waterbeheersplan gesteld dat de kwaliteit van het grondwater minimaal voldoende moet zijn om de algemene ecologische functie te vervullen. Dit ecologische ambitieniveau is gedefinieerd als een zodanige toestand, dat zich in het watersysteem een normaal functionerend ecosysteem kan ontwikkelen. Voor het bebouwde gebied van de gemeente Veere is momenteel weinig inzicht in de bestaande waterkwaliteit. Om dit in beeld te brengen kan gebruik worden gemaakt van de indicatieve beoordelingsmethode waterkwaliteit van het waterschap. Het uitvoeren van deze beoordeling en het formuleren van maatregelen ter verbetering van de waterkwaliteit is één van de onderzoeksopgaven die in het waterplan zijn gedefinieerd voor de komende periode.
Waterkansenkaarten provincie Zeeland
In het kader van de afstemming met de ruimtelijke ordening zijn in het Omgevingsplan van de provincie Zeeland waterkansenkaarten opgesteld voor onder andere stedelijke functies. Deze kaarten zijn beschikbaar via de provinciale website. Aan deze kaart zijn voor het plangebied de volgende gegevens te ontlenen.
Figuur 3.2. Ligging keurzones waterkering (rood is kernzone,
oranje is beschermingszone en groen is buitenbeschermingszone)
Toekomstige situatie waterhuishouding
Onderstaand is per criteria aangegeven op welke wijze daar bij de beoogde ontwikkeling mee wordt omgegaan.
Thema | Waterdoelstelling | |
Veiligheid/
Waterkering |
Waarborgen veiligheidsniveau en daarvoor benodigde ruimte. | In de keur van het waterschap (2009) zijn de aanduidingen in kernzone, beschermingszone en buitenbeschermingszone, overeenkomstig de Waterwet, vervangen door waterstaatswerken beschermingszone, waarbij het begrip buitenbeschermingszone niet meer wordt gebruikt maar is opgenomen in het begrip beschermingszone. Het plangebied ligt voor een deel binnen de keurzones, waarvan een klein deel binnen de kernzone (rood weergegeven), van de primaire waterkering langs de Noordzee. Voor het bouwen in het waterstaatswerk en in de beschermingszone 50 meter strook is een watervergunning vereist. Voor het bouwen in de beschermingszone is een melding verplicht. Deze bebouwingscontouren worden door de provincie vastgesteld. |
Wateroverlast
(vanuit oppervlakte- water) |
Voldoende hoog gebouwd om instroming van oppervlakte-water in maatgevende situatie(s) te voorkomen. Voldoende ruimte voor vasthouden/bergen/ afvoeren van water. |
In het kader van het rioleringsplan zijn hydraulische berekeningen uitgevoerd. Uit deze berekening (met een regenbui met een herhalingstijd van eenmaal per twee jaar blijkt dat het stelsel onvoldoende afvoercapaciteit heeft. De berekende water-op-straat situaties worden in de praktijk niet als wateroverlast ervaren. De onvoldoende afvoercapaciteit wordt veroorzaakt door te kleine buisdiameters. Momenteel zijn er geen hydraulische maatregelen noodzakelijk. Waar mogelijk worden deze knelpunten in het kader van het waterplan aangepakt. |
Riolering/RWZI (incl. water op straat/ overlast) |
Afkoppelen van (schone) verharde oppervlakken i.v.m. reductie hydraulische belasting RWZI en transportsysteem met beperken overstorten. Rekening houden met (eventuele benodigde filter)ruimte daarvoor. | Bij vervanging van de riolering zal beoordeeld worden of de aanleg van een gescheiden stelsel mogelijk is uit het oogpunt van waterkwaliteit en -kwantiteit. |
Watervoor- ziening/-aanvoer |
Het voorzien van de bestaande functie van (grond- en/of oppervlakte-)water van de juiste kwaliteit en de juiste hoeveelheid op het juiste moment. Het tegengaan van nadelige effecten van veranderingen in ruimtegebruik op de behoefte aan water. |
In aansluiting op het landelijke beleid hanteert de gemeente Veere het beleid, dat bij nieuwe plannen altijd onderzocht dient te worden hoe omgegaan kan worden met het schone hemelwater. Hierbij worden de afwegingsstappen (hergebruik), infiltratie, buffering en afvoer doorlopen. Hergebruik van schoon hemelwater wordt alleen overwogen bij grootschalige voorzieningen als scholen, kantoorgebouwen en dergelijke. Voor particuliere woningen wordt dit niet toegepast, mede gezien de landelijke ervaringen met grijswatersystemen. |
Volksgezondheid(water gerelateerd) | Minimaliseren risico water-gerelateerde ziekten en plagen. Voorkomen van verdrinkingsgevaar/-risico's via o.a. de daarvoor benodigde ruimte. |
De wijze waarop nu met afval- en hemelwater wordt omgegaan levert enkel (potentieel) risico op voor de volksgezondheid bij riooloverstorten. De hiervoor nodige maatregelen worden uitgevoerd in het kader van het rioleringsplan. |
Bodemdaling | Voorkómen van maatregelen die (extra) maaiveldsdalingen met name inzettings-gevoelige gebieden kunnen veroorzaken. | Bodemdaling is niet aan de orde. |
Grondwater- overlast |
Tegengaan/Verhelpen van grond- wateroverlast. |
In Domburg zijn geen problemen bekend ten aanzien van grondwateroverlast. |
Oppervlakte- waterkwaliteit |
Behoud/Realisatie van goede opper- vlaktewaterkwaliteit voor mens en natuur. Vergroten van de veerkracht van het watersysteem. |
Gezien het conserverende karakter van het bestemmingsplan is er geen sprake van invloed op de oppervlaktewaterkwaliteit. |
Grondwater- kwaliteit |
Behoud/Realisatie van een goede grondwaterkwaliteit voor mens en natuur. | De grondwaterkwaliteit levert op dit moment geen problemen op. |
Verdroging | Bescherming karakteristieke grondwaterafhankelijke ecologische waarden; m.n. van belang in/rond natuurgebieden (voor hydrologische beïnvloedingszone zie Omgevingsplan Zeeland). | Toevoeging van hemelwater aan de bodem zal (wanneer dit voorkomt) de verdroging verminderen. |
Natte natuur | Ontwikkeling/ Bescherming van een rijke gevarieerde en natuurlijk karakteris- tieke aquatische natuur. |
Het gebied is niet verbonden met een gebied met de functie natte natuur. |
Onderhoud- (smogelijkheden) waterlopen |
Oppervlaktewater dient adequaat onderhouden te kunnen worden. | De bestaande onderhoudsmogelijkheden zijn dan ook niet in het geding. |
Waterschaps- wegen |
M.b.t. de aanwezigheid waterschapswegen binnen/nabij het plangebied. | Binnen de bebouwde kom van Domburg zijn geen waterschapswegen gelegen. |
Conclusie
Op grond van het voorgaande wordt geconcludeerd dat er geen directe consequenties naar voren komen voor de bestemmingsregeling van voorliggend plangebied. Voor wat betreft de eventuele mogelijke noodzaak aan extra ruimte voor water wordt opgemerkt dat binnen alle bestemmingen voorzieningen voor waterberging mogelijk zijn.