direct naar inhoud van 2.4 Uitgangspunten en randvoorwaarden voor het bestemmingsplan
Plan: Kom Domburg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0717.0022BPDbgAp-VG01

2.4 Uitgangspunten en randvoorwaarden voor het bestemmingsplan

Deze paragraaf gaat beknopt in op de voor dit bestemmingsplan gehanteerde beleidsuitgangspunten. Basis hiervoor is de in de vorige paragraaf opgenomen analyse van het plangebied. Samengevat zijn de navolgende beleidsuitgangspunten relevant.

  • Consolideren.
  • Inbreiding in woongebieden.
  • Behouden en versterken van functiemenging door beroepsmatige en / of bedrijfsmatige activiteiten aan huis.
  • Uitbreiding mogelijkheden van mantelzorg.
  • Bedrijven binnen de kern (bedrijvencluster aan de Nijverheidsweg).
  • Behouden van cultuurhistorische waarden

Consolideren

Consolidatie van de in het plangebied aanwezige ruimtelijk-functionele situatie betekent dat het bestemmingsplan in belangrijke mate is gericht op het vastleggen van bestaande functies en waarden (voor zover relevant). Tevens is het bestemmingsplan afgestemd op de reeds toegestane planologische ontwikkelingsmogelijkheden van aanwezige gebruiksvormen (waaronder uitbreiding). Deze ontwikkelingsmogelijkheden blijven beperkt vanwege potentiële conflicten met ruimtelijke en / of milieukwaliteiten en onverenigbaarheid met gebruiksmogelijkheden van aangrenzende percelen.

Inbreiding in woongebieden

Er wordt gestreefd naar het zoveel mogelijk benutten van woningbouw mogelijkheden op inbreidingslocaties. Het gemeentebestuur hanteert een hoog ambitieniveau bij de realisatie van inbreidingen. Inbreidingen dienen aan te sluiten op de omgeving en een positieve bijdrage te leveren aan verbetering van de ruimtelijk-functionele structuur en / of opheffing van een milieuknelpunt. Belangrijke aspecten daarbij zijn:

  • de ruimtelijke en stedenbouwkundige structuur (aard en schaal van de omgeving, bebouwingspatroon);
  • groenstructuur;
  • de overgang tussen kern en landelijk gebied;
  • beeldkwaliteit;
  • bereikbaarheid / parkeren.

Behouden en versterken van functiemenging door beroepsmatige en / of bedrijfsmatige activiteiten aan huis

In combinatie met de woonfunctie komen regelmatig ondergeschikte andere activiteiten voor. Gedacht kan onder meer worden aan traditionele vrije beroepen (arts, notaris, advocaat, logopedist, fysiotherapeut), andere vrije beroepen (kunstenaars, ontwerpers, privé-onderwijs) en andere bedrijfsmatige activiteiten (kapsalons, pedicures, reclamebureaus, makelaars, computerservice, kinderopvang).

Het algemene gemeentelijk beleid gericht op behoud van dergelijke functiemenging in de kernen (ten behoeve van waarborging en bevordering van de leefbaarheid en binnen randvoorwaarden voor milieu- en woonkwaliteit) wordt voortgezet. De aanwezigheid van niet-woonfuncties, voor zover deze niet hinderlijk zijn voor de woonomgeving, is dan ook gewenst. Activiteiten die een onevenredige hinder voor het woonmilieu en onevenredige afbreuk van het woonkarakter van de wijk of buurt veroorzaken zijn niet toegestaan. Bij de beoordeling hiervan is onder meer van belang of de woning blijft voldoen aan het Bouwbesluit, de woonfunctie primair en in ruimtelijke zin gehandhaafd blijft en er geen onevenredige nadelige invloed op de verkeersafwikkeling en parkeerbalans ontstaat.

Uitbreiding mogelijkheden van mantelzorg

Aangezien steeds meer mensen arbeid en zorg combineren, ontstaat ook steeds meer behoefte aan mogelijkheden voor tijdelijke inwoning ten behoeve van verzorging van bijvoorbeeld oudere, zieke of gehandicapte familieleden. Deze zogenaamde mantelzorg wordt rechtstreeks toegestaan in / bij permanent bewoonde burger- en bedrijfswoningen en in de daarbij behorende aan- of uitbouwen. Inwoning valt in beginsel onder de activiteit wonen en zal ruimtelijk geen effect hebben, zolang dit niet tot woningsplitsing leidt. Bij inwoning is slechts sprake van één hoofdbewoner. Inwoning dient derhalve nadrukkelijk te gaan om het (ondergeschikte) gebruik van een deel van een aanwezige woning (voor de mantelzorg), zonder dat daarbinnen (de mogelijkheid van) een nieuwe zelfstandige woning ontstaat. De woning kan daartoe met het oog op privacy worden ingericht met dubbele voorzieningen.

Bewoning van een bijgebouw is echter niet toegestaan. Om in te kunnen spelen op deze steeds groter wordende maatschappelijke vraag zal in dit bestemmingsplan voor het bouwen en / of gebruik van een bijgebouw voor mantelzorg een regeling worden opgenomen. Verschillende voorwaarden ter verzekering van beëindiging van de mantelzorg na afloop van de zorgperiode, zullen daaraan worden toegevoegd om misbruik te voorkomen.

Bedrijven

Bedrijven binnen de kern

Bedrijven binnen een bebouwde kom kunnen leiden tot conflictsituaties met de omliggende omgeving. De omgeving kan ondermeer hinder ondervinden van een bedrijf bijvoorbeeld door geluidsoverlast. Omgekeerd kan een bedrijf ook in de bedrijfsuitvoering worden belemmerd bij bijvoorbeeld uitbreiding van het bedrijf. Het beleid van de gemeente Veere is er dan ook op gericht om bestaande bedrijven in de bebouwde kom te verplaatsen naar het bedrijventerrein behorend bij de kern of naar de grootschalige bedrijventerreinen binnen de gemeente 'Karreveld' en 'De Zompe'.

Bedrijvencluster Nijverheidsweg

Al een aantal jaren wordt er gesproken over herontwikkeling van het Singelgebied. Verplaatsing en sanering van het bedrijvencluster aan de Nijverheidsweg maakt hier onderdeel van uit. De plannen zijn echter nog niet concreet genoeg dat deze binnen dit bestemmingsplan opgenomen kunnen worden.

Voor verplaatsing van het bedrijvencluster is een nieuw bedrijventerrein in voorbereiding namelijk bedrijventerrein Oosterloo aan de Roosjesweg gelegen tussen Domburg en Aagtekerke. Dit bedrijventerrein is juridisch-planologisch geregeld in het bestemmingsplan bedrijventerrein Oosterloo (vastgesteld door de raad in 2007).

Voor dit bestemmingsplan is voor het bedrijvencluster al rekening gehouden met de ontwikkeling van het Singelgebied. Hoe dat in dit bestemmingsplan qua planregeling uitwerkt, wordt beschreven in paragraaf 4.3 onder 'bedrijven'.

Behouden van cultuurhistorische waarden

In de kern Domburg bevinden zich verschillende monumenten (zie tabel 2.1). Bescherming van deze bouwwerken vindt plaats via het monumentenbeleid en de Monumentenwet 1988. Dit betekent dat bescherming in het bestemmingsplan niet nodig en zelfs ongewenst is (voorkomen onnodige dubbele regelgeving).

Tabel 2.1. Overzicht rijksmonumenten

naam   adres  
Badpaviljoen   Badhuisweg 1  
Stadhuis van Domburg   Markt 1  
NH Kerk   Markt 8  
Duinwijk   Schelpweg 11  
Toren NH kerk   Stationssstraat 1  
Weltevreden   Roosjesweg 4  
Klein Duinvliet   Domburgseweg 48  
Buitenplaats Duinvliet   Domburgseweg 44  
Villa de Wael   Domburgseweg 6  
Duinenburg   Domburgseweg 12  
De Bruinvis en Strandholm   Nehalenniaweg 14  
Watertoren   Nehalenniaweg 20  
Carmen Sylvia   Noordstraat 39  
't Haventje   Burgemeester van Teylingenpark 18