Plan: | Kom Domburg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0717.0022BPDbgAp-VG01 |
Het gemeentelijk beleid voor de kern Domburg is vastgelegd in verschillende beleidsstukken. Aangezien het bestemmingsplan Kom Domburg een consoliderend plan betreft zijn (samenvattingen) van deze beleidsstukken niet opgenomen. In deze paragraaf zijn enkel de Structuurvisie Domburg, het Tweede woningen beleid en Kadernotitie horeca en detailhandel verkort weergegeven. Deze beleidsdocumenten geven de belangrijkste beleidskaders voor dit bestemmingsplan.
Structuurvisie Domburg
Het gemeentelijk beleid voor de kern Domburg is vastgelegd in de Structuurvisie Domburg. Het doel van de structuurvisie is het ontwikkelen van een integrale, toekomstgerichte ruimtelijke beleidsvisie, gericht op behoud en versterking van de ruimtelijke kwaliteit en de identiteit van de verschillende kernen in de gemeente.
Beleid
Voor de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden van de kern gelden de volgende uitgangspunten:
In de structuurvisie is het gebied van de Stationsstraat via de Markt, Ooststraat en Groentje tot de Badstraat aangewezen als centrumgebied. Daarbinnen kan onderscheid worden gemaakt in een gemengd centrumgebied (Badstraat, Groentje, Ooststraat en Markt) en een gebied met als hoofdaccent (harde) horeca (Stationsstraat).
Het zwaartepunt van zowel horeca als detailhandel is te vinden aan de West- en de Ooststraat.
In de structuurvisie is de mogelijkheid van een uitbreiding van het centrumgebied langs de Badstraat aangegeven. Daarmee kan op termijn een verbinding worden gemaakt tussen het bestaande centrum, het Nehalenniagebied en het strand. Horeca en detailhandelfuncties zijn in deze ontwikkeling mogelijk naast de bestaande woonfunctie.
Ook in de kadernotitie horeca en detailhandel van 2006 (zie hierna) wordt een beperkte uitbreiding van detailhandel en zachte horeca mogelijk geacht. De huidige verhouding horeca-detailhandel blijft sturend.
Aanbevelingen uit het beleid en vertaling in dit bestemmingsplan
De Badstraat is een belangrijke verbinding tussen het centrumgebied en het Nehalenniagebied en het strand. Het vormt het middendeel tussen twee knooppunten, die de structuur van de kern duidelijk accentueren. Een functionele en ruimtelijke versterking, als boulevard naar het strand, wordt nagestreefd. Ruimtelijk heeft de Badstraat meerdere kenmerken:
Om de ruimtelijke structuur en karakteristiek te waarborgen en de beleving van boulevard naar het strand te versterken wordt ten behoeve van de integrale ontwikkeling van het tussendeel in dit bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.
Tweede woningen beleid
Domburg is als badplaats bepalend voor het recreatieve gezicht van de gemeente Veere. Toerisme en recreatie vormen samen met wonen dan ook de belangrijkste beleidsaccenten voor de verdere ruimtelijk-functionele ontwikkeling van de kern. Gelet op de grote druk door recreatie en toerisme op de woonfunctie in de kern is de onderlinge afstemming van deze functies een belangrijk aandachtspunt.
Beleid
Tweede woningen spelen in veel kernen een belangrijke rol in de woningmarkt. Zij geven problemen voor de leefbaarheid en woonkwaliteit (onder andere in Domburg). In de Gebruiksverordening 2e woningen is het gebruik van woningen in het werkingsgebied als tweede woning verboden. Op basis van deze verordening voert de gemeente een gericht handhavingsbeleid. Flankerend beleid is evenwel noodzakelijk om de bestaande voorraad in de kernen optimaal te kunnen benutten en de negatieve effecten voor de leefbaarheid te beperken. Effecten hiervan zijn naar verwachting pas op langere termijn te verwachten. Het terugbrengen van tweede woningen in de permanente sfeer gaat overigens niet ten koste van de woningbouwcapaciteit.
Aanbevelingen uit het beleid en vertaling in dit bestemmingsplan
In dit bestemmingsplan is in beginsel aan woongebouwen de bestemming 'Wonen' toegekend. De bestemming 'Verblijfsrecreatie' is enkel voorbehouden aan objecten die daarvoor worden gebruikt en geschikt zijn. Het terugdringen van het bezit van een tweede woning in de kern Domburg kan daarmee ook via het spoor van het bestemmingsplan worden bewerkstelligd. Immers, structureel recreatief gebruik van een voor 'Wonen' bestemde woning is niet toegestaan.
Kadernotitie horeca en detailhandel (2006)
In 2006 is de kadernotitie horeca en detailhandel opgesteld. De kadernotitie is een actualisatie/aanscherping van de paragrafen over horeca en detailhandel in de in 2002 door de gemeenteraad vastgestelde structuurvisie Domburg en het bestemmingsplan Kom Domburg, 2e herziening (2001). De notitie gaat in op:
Beleid
De kern Domburg heeft in functioneel opzicht twee hoofdfuncties: woonkern en badplaats met (inter)nationale faam. Toerisme en recreatie drukken in belangrijke mate hun stempel op de ruimtelijke en functionele kwaliteiten van Domburg. Dat uit zich met name in drie aspecten:
Het centrum van Domburg is gemengd gebied. De handhaving van dit gebied is van groot belang. Horeca- en detailhandelsontwikkeling buiten het centrumgebied moeten worden vermeden. Daarvoor zijn twee redenen. In de eerste plaats is het beleid buiten het centrumgebied primair gericht op behoud en versterking van de woonfunctie en behoud en verbetering van de leefbaarheid. In de tweede plaats is het voor het functioneren van het centrumgebied van belang dat horeca en detailhandel worden geconcentreerd in het centrumgebied. Het functioneren van het centrumgebied is afhankelijk van de clustering van publiekgerichte functies.
Aanbevelingen uit het beleid en vertaling in dit bestemmingsplan
Detailhandel versus horeca
Het aanbod in Domburg, vooral in de niet-dagelijkse sector, is voor een heel groot deel afhankelijk van de toeristische bestedingen. Voor dit bestemmingsplan is geïnventariseerd hoeveel horeca en detailhandel aanwezig is binnen het centrumgebied (zie bijlage 3). Er is op dit moment sprake van 25 panden die een horecafunctie hebben.
De verhouding tussen het aantal detailhandels- en horecavestigingen binnen dit gebied moet in de gaten worden gehouden. De huidige mix van afwisselend winkels en horeca voldoet goed.
Op basis van de inventarisatie blijkt dat er nog ruimte is voor (zachte) horeca in het centrumgebied gebaseerd op de beleidsregels uit de kadernotitie. In dit bestemmingsplan is dan ook een maximum opgenomen van 28 horecagelegenheden op basis van de beleidsregel dat in het centrumgebied 50% van de panden de functie detailhandel mogen hebben en 50% de functie horeca. Verdere toevoeging van horeca in het kernwinkelgebied zal er voor kunnen zorgen dat de winkelfunctie "ondersneeuwt".
Wonen
Het beleid uit 2002 is gericht op het behoud van de woonfunctie binnen het centrumgebied.
De wens voor een aantrekkelijk, compact centrumgebied komt hier echter mee in conflict. Bij het op de markt komen van de huidige woningen kan het zo zijn dat de panden aantrekkelijker zijn voor een commerciële invulling dan voor wonen. Andersom kan de ligging in het centrumgebied inhouden dat de panden als woning minder aantrekkelijk worden.
Bovendien kan - gelet op de berekende uitbreidingsruimte in de dagelijkse sector - worden verwacht dat vrijkomende panden interessant zijn voor een detailhandelsfunctie.
Ondanks dat de woningen bijdragen aan de kleinschalige functiemenging van het centrumgebied is de vraag in hoeverre de nog aanwezige woningen een essentiële bijdrage leveren aan het verblijfsklimaat. Daarom is in dit bestemmingsplan ervoor gekozen om een woonfunctie in het centrumgebied niet meer als zodanig te bestemmen, maar is voor het centrumgebied een bestemming 'Gemengd' opgenomen, waarbij uitwisseling tussen de functies horeca, detailhandel en wonen mogelijk is.