Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Kernen Zederik
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0707.BPKernenZederik-VA01

2.2 Verkeersstructuur

De verkeersstructuur van de verschillende kernen is ontstaan langs doorgaande routes, meestal een dijk met daaraan lintbebouwing. De routes zorgen voor de externe ontsluiting. Kenmerkend voor deze wegen is dat er overlast is van doorgaand verkeer. Er moet in de toekomst dan ook aandacht blijven voor mogelijkheden als een omleidingsweg.
2.2.1 Structuur kernen
Ameide / Tienhoven
De ontsluitingswegen van Ameide zijn de Lekdijk, Sluis, Tiendweg/Hogewaard, Broekseweg, Prinses Marijkeweg en Zouwendijk. Ameide en Tienhoven zijn volledig als 30 km/u-zone ingericht. Alle wegen hebben de functie van erftoegangsweg.  
Het bedrijventerrein in Ameide wordt voor (vracht)verkeer niet optimaal ontsloten. In de directe nabijheid van Ameide zijn geen provinciale of rijkswegen. Het vrachtverkeer dient via relatief smalle landelijke ontsluitingswegen het bedrijventerrein te bereiken. Door de openstelling van de doorgetrokken Parallelweg is een nieuwe ontsluitingsroute voor het verkeer van en naar Ameide vanaf de A27 beschikbaar gekomen. Vrachtverkeer via de kernen Lexmond en Sluis zorgt desondanks nog steeds voor overlast.
 
In het centrumgebied zijn, dankzij de aanleg van een parkeerterrein rondom het nieuwe winkelcentrum, meer parkeerplaatsen aanwezig, waardoor de parkeerproblematiek wat minder is geworden. Rondom het oude centrum verdient het parkeren aandacht.
In diverse bestaande woonwijken zijn problemen ontstaan door een scheve balans tussen het aantal aanwezige parkeerplaatsen en het aantal geparkeerde auto’s. Dit is mede verorrzaakt door het relatief hoge autobezit in Zederik en de explosieve groei van het autobezit in de laatste decennia.
 
Hei- en Boeicop
De Hei- en Boeicopseweg ontsluit de kern Hei- en Boeicop. Het is een gestrekte weg met lintbebouwing, gelegen tussen de provinciale weg N484 en Lexmond. Om te benadrukken dat fietsers van dezelfde weg gebruik maken als het gemotoriseerde verkeer zijn er binnen de bebouwde kom fietssuggestiestroken aangelegd. Deze stroken werken attentieverhogend en versmallen de weg visueel, waardoor het gemotoriseerde verkeer minder snel geneigd is om hard te rijden. Ook de Nieuweweg verbindt de kern met het landelijk gebied. Alle wegen binnen de kern zijn ingericht als 30 km/u-gebied.
 
Leerbroek
De ontslutingswegen voor de kern Leerbroek zijn de Kerkweg, Leerbroekseweg, Dorpsweg en Recht van ter Leede. Om te benadrukken dat fietsers van dezelfde weg gebruik maken als het gemotoriseerde verkeer zijn er binnen de bebouwde kom fietssuggestiestroken aangelegd. De wegen binnen de kern zijn als 30 km/u-gebied ingericht.
 
Lexmond
Lexmond wordt ontsloten door de Lekdijk, de Kortenhoevenseweg, De Laak en de Nieuwe Rijksweg (N214). Door de vestiging van bedrijven langs de zuidelijke parallelweg neemt de verkeersintensiteit door vrachtverkeer toe. De route De Laak-Dorpsstraat-Lekdijk wordt gebruikt door het doorgaand verkeer richting Ameide en zorgt voor overlast in het hart van het dorp.
 
Alle wegen binnen de bebouwde kom zijn opgenomen als erftoegangsweg en hebben een 30 km/u-regime. Wegen buiten de bebouwde kom hebben een 60 km/u-regime. Op de Nieuwe Rijksweg is 80 km/u toegestaan.
Het bedrijventerrein Ambachtsweg van Lexmond is goed ontsloten door de ligging langs de Nieuwe Rijksweg. Via de Kortenhoevenseweg, het Lakerveld en de Nieuwe Rijksweg is een goede verbinding met de A27 en de A2.
 
De parkeermogelijkheden in het centrum, rondom de Dorpsstraat, zijn een aandachtspunt.
 
Meerkerk
Meerkerk wordt ontsloten door de Bazeldijk-Gorinchemsestraat, de Burgemeester Sloblaan, Tolstraat-Lakerveld, Blommendaal-Parallelweg en de Kerkstraat-Zouwendijk. De wegen in de kern hebben een verblijfsfunctie, waardoor een 30 km/u-regime geldt. Meerkerk is daarmee bijna geheel ingericht als verblijfsgebied. De route op het bedrijventerrein (Energieweg-Houtstraat-Ambachtstraat-Burgemeester Sloblaan) is gedeeltelijk 50 km/u. Ook het begin van de Bazeldijk heeft een snelheidsregime van 50 km/u. Het zuidelijk deel van de Zouwendijk heeft een afwijkend snelheidsregime van 60 km/u. Bij deze wegen staat de functie als gebiedsontsluitingsweg centraal.
Sinds de opening van de Parallelweg en het invoeren van sluipverkeer werende maatregelen op het Lakerveld is er in Meerkerk minder last van sluipverkeer. Ondanks deze maatregelen blijft het kruispunt Kerkstraat-Tolstraat-Gorinchemsestraat-Burgemeester Sloblaan een knelpunt door de smalle vormgeving van het kruispunt en de toeleidende wegen. Door de krappe maatvoering en geparkeerde auto’s langs de weg is er maar een beperkte doorstroming op de route Tolstraat-Gorinchemsestraat. Hierdoor heeft deze route een beperkte capaciteit voor de afwikkeling van verkeer. Ook het landbouwverkeer zorgt nog voor overlast. Het bedrijventerrein van Meerkerk langs de A27 wordt voor (vracht)verkeer direct ontsloten vanaf de A27 door de Ambachtsstraat-Energieweg. Vrachtverkeer voor het bedrijventerrein wordt daarmee zoveel mogelijk uit de kern van Meerkerk geweerd.
De parkeermogelijkheden in het centrumgebied en in diverse woonwijken zijn een aandachtspunt.
 
Nieuwland
Nieuwland wordt ontsloten door de Zijlkade, Lange Schenkel, Geer, Smalzijde en Breezijde. Op de Zijlkade zijn fietssuggestiestroken aanwezig. De kern heeft een verblijfsfunctie met een 30 km regime. Door de kern Nieuwland loopt de Zijlkade, welke een relatief drukke straat is. Op deze weg bevindt zich relatief veel doorgaand (vracht)verkeer. Omdat er geen geschikte alternatieve routes zijn voor de Zijlkade zal deze weg zijn ontsluitende functie blijven behouden. Dit botst met de verblijfsfunctie die de weg tevens heeft. Een inrichting waarbij de snelheid van het verkeer zo laag mogelijk wordt gehouden is daarom belangrijk voor de leefbaarheid.
De Geer is gereconstrueerd waarbij een nieuwe rijbaan is aangelegd. De oude rijbaan is omgevormd tot een ventweg voor aanliggende woningen en bedrijven. Tevens dient de ventweg als voet- en (brom)fietspad.
 
Door de autonome groei van het wegverkeer en ontwikkelingen in Leerdam wordt verwacht dat de verkeersintensiteiten door het dorp zullen toenemen. Dit kan leiden tot hinder voor inwoners van Nieuwland.
2.2.2 Verkeersveiligheid
Het onderwerp verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Binnen de kernen is daarbij speciale aandacht voor:
  • het smalle profiel van een aantal ontsluitingswegen;
  • het bochtige tracéverloop van een aantal ontsluitingswegen;
  • geparkeerde motorvoertuigen op ontsluitingswegen;
  • lintbebouwing die direct aan de rijbaan aansluit;
  • de positie van fietsverkeer op ontsluitingswegen;
  • de hoge snelheden van met name doorgaand verkeer;
  • het agrarisch verkeer, met toenemende afmetingen en gewicht;
  • het zware vrachtverkeer.
De gemeente heeft een wegcategoriseringsplan vastgesteld. Op basis hiervan is de afgelopen jaren de wegenstructuur aangepast. Zo zijn er komgrens- en snelheidsremmende maatregelen genomen. Ook zijn er 30km/u-zones ingesteld. Er is gekozen voor een minimale variant. Aanvullende maatregelen blijven in de toekomst mogelijk.
 
Momenteel werkt de gemeente aan het opstellen van een gemeentelijk verkeer- en vervoersplan waarin het beleid voor de komende jaren is geformuleerd.
2.2.3 Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer bestaat uit busvervoer en heeft in alle kernen een verzorgende functie. Er gaan bussen richting Utrecht, Gorinchem, Leerdam en Rotterdam. De bussen hebben een lage frequentie en reissnelheid. In Lexmond is de frequentie hoger in de richting van en naar Utrecht. Er rijden streekbussen in de verzorgingskernen. In de kleine kernen rijdt alleen een buurtbus. Langs de kern Meerkerk rijden verschillende snelwegbussen via de A27. Voor de richting Gorinchem en Utrecht kan hier gebruik van worden gemaakt. Deze bussen halteren hier alleen tijdelijk in het kader van Utrecht Bereikbaar. Het terrein doet daarbij dienst als park & ride. De lijn richting Breda stopt echter niet in Meerkerk. De gemeente spant zich in om de snelwegbussen ook in de toekomst permanent te laten halteren in Zederik, in alle richtingen.
 
Een kwaliteitssprong van het openbaar vervoer in de kernen is niet haalbaar door de grote afstanden tussen de kernen en het geringe aantal reizigers.