De ontslutingswegen voor de kern Leerbroek zijn de Kerkweg, Leerbroekseweg, Dorpsweg en Recht van ter Leede. Om te benadrukken dat fietsers van dezelfde weg gebruik maken als het gemotoriseerde verkeer zijn er binnen de bebouwde kom fietssuggestiestroken aangelegd. De wegen binnen de kern zijn als 30 km/u-gebied ingericht.
Lexmond wordt ontsloten door de Lekdijk, de Kortenhoevenseweg, De Laak en de Nieuwe Rijksweg (N214). Door de vestiging van bedrijven langs de zuidelijke parallelweg neemt de verkeersintensiteit door vrachtverkeer toe. De route De Laak-Dorpsstraat-Lekdijk wordt gebruikt door het doorgaand verkeer richting Ameide en zorgt voor overlast in het hart van het dorp.
Alle wegen binnen de bebouwde kom zijn opgenomen als erftoegangsweg en hebben een 30 km/u-regime. Wegen buiten de bebouwde kom hebben een 60 km/u-regime. Op de Nieuwe Rijksweg is 80 km/u toegestaan.
Het bedrijventerrein Ambachtsweg van Lexmond is goed ontsloten door de ligging langs de Nieuwe Rijksweg. Via de Kortenhoevenseweg, het Lakerveld en de Nieuwe Rijksweg is een goede verbinding met de A27 en de A2.
De parkeermogelijkheden in het centrum, rondom de Dorpsstraat, zijn een aandachtspunt.
Meerkerk wordt ontsloten door de Bazeldijk-Gorinchemsestraat, de Burgemeester Sloblaan, Tolstraat-Lakerveld, Blommendaal-Parallelweg en de Kerkstraat-Zouwendijk. De wegen in de kern hebben een verblijfsfunctie, waardoor een 30 km/u-regime geldt. Meerkerk is daarmee bijna geheel ingericht als verblijfsgebied. De route op het bedrijventerrein (Energieweg-Houtstraat-Ambachtstraat-Burgemeester Sloblaan) is gedeeltelijk 50 km/u. Ook het begin van de Bazeldijk heeft een snelheidsregime van 50 km/u. Het zuidelijk deel van de Zouwendijk heeft een afwijkend snelheidsregime van 60 km/u. Bij deze wegen staat de functie als gebiedsontsluitingsweg centraal.
Sinds de opening van de Parallelweg en het invoeren van sluipverkeer werende maatregelen op het Lakerveld is er in Meerkerk minder last van sluipverkeer. Ondanks deze maatregelen blijft het kruispunt Kerkstraat-Tolstraat-Gorinchemsestraat-Burgemeester Sloblaan een knelpunt door de smalle vormgeving van het kruispunt en de toeleidende wegen. Door de krappe maatvoering en geparkeerde auto’s langs de weg is er maar een beperkte doorstroming op de route Tolstraat-Gorinchemsestraat. Hierdoor heeft deze route een beperkte capaciteit voor de afwikkeling van verkeer. Ook het landbouwverkeer zorgt nog voor overlast. Het bedrijventerrein van Meerkerk langs de A27 wordt voor (vracht)verkeer direct ontsloten vanaf de A27 door de Ambachtsstraat-Energieweg. Vrachtverkeer voor het bedrijventerrein wordt daarmee zoveel mogelijk uit de kern van Meerkerk geweerd.
De parkeermogelijkheden in het centrumgebied en in diverse woonwijken zijn een aandachtspunt.
Nieuwland wordt ontsloten door de Zijlkade, Lange Schenkel, Geer, Smalzijde en Breezijde. Op de Zijlkade zijn fietssuggestiestroken aanwezig. De kern heeft een verblijfsfunctie met een 30 km regime. Door de kern Nieuwland loopt de Zijlkade, welke een relatief drukke straat is. Op deze weg bevindt zich relatief veel doorgaand (vracht)verkeer. Omdat er geen geschikte alternatieve routes zijn voor de Zijlkade zal deze weg zijn ontsluitende functie blijven behouden. Dit botst met de verblijfsfunctie die de weg tevens heeft. Een inrichting waarbij de snelheid van het verkeer zo laag mogelijk wordt gehouden is daarom belangrijk voor de leefbaarheid.
De Geer is gereconstrueerd waarbij een nieuwe rijbaan is aangelegd. De oude rijbaan is omgevormd tot een ventweg voor aanliggende woningen en bedrijven. Tevens dient de ventweg als voet- en (brom)fietspad.
Door de autonome groei van het wegverkeer en ontwikkelingen in Leerdam wordt verwacht dat de verkeersintensiteiten door het dorp zullen toenemen. Dit kan leiden tot hinder voor inwoners van Nieuwland.