De agrarische ontsluitingswegen die ten grondslag hebben gelegen aan de ontwikkeling van Meerkerk vormen nog steeds de belangrijkste routes in de kern en zijn dus structuurbepalende elementen. Het betreft de Kerkstraat-Zouwendijk, de Tolstraat, de Bazeldijk-Gorinchemsestraat, de Burgemeester Sloblaan en in mindere mate de Prinses Marijkeweg en de Burggraaf.
De Kerkstraat-Zouwendijk takt aan op het Dorpsplein en is de, in landschappelijk opzicht, aantrekkelijke verbindingsroute naar Sluis. Het profiel van de weg is smal hetgeen benadrukt wordt door de bebouwing die dicht langs beide zijden van de rijweg staat. Naar het noorden toe wordt de bebouwing steeds gefragmenteerder, waardoor zichtlijnen ontstaan naar het achterliggende natuurgebied. Het contrast tussen het open, brede en gesloten, smalle profiel is zeer kenmerkend en waardevol. In het verlengde van de rechte Kerkstraat maakt de Zouwendijk een grote bocht om het daar gelegen wiel.
De Tolstraat heeft een redelijk smal profiel met aan weerszijden mooie oude panden met één á twee bouwlagen. De bebouwing aan de zuidzijde heeft een voortuin. In de panden zijn woningen en/of winkels gevestigd waardoor de Tolstraat deel uitmaakt van het functionele hart van de kern. Het smalle profiel wordt op enkele plaatsen verstoord door enkele terugliggende panden. De Tolstraat wordt aan de oostzijde visueel beëindigd door een monumentaal pand, waarin een boekhandel is gevestigd, en aan de westzijde door het Dorpsplein.
De Bazeldijk-Gorinchemsestraat is een slingerende route langs het Merwedekanaal en vormt een indirecte verbinding met de Rijksweg. Aan weerszijden van de route staan gebouwen die merendeels bestaan uit één bouwlaag met een kap in de langs- dan wel dwarsrichting. Zij vormen een duidelijke wand en daarmee begeleiding van de route. Het profiel bestaat uit een rijweg. Door de vele bochten in de weg heeft deze route een zeer afwisselend karakter omdat nooit het geheel kan worden overzien. Naar het zuiden toe neemt de bebouwingsdichtheid af en ontstaan er zichtlijnen naar het achterliggende buitengebied. Het contrast tussen deze openheid van het zuidelijkste deel en de beslotenheid in de dorpskern is een waardevolle karakteristiek.
De Burgemeester Sloblaan ligt centraal in de kern. Doordat diverse maatschappelijke functies zoals scholen, het politiebureau en het gemeentehuis aan deze weg zijn gesitueerd, maakt deze ook functioneel deel uit van het centrum. Naar het zuidwesten toe is de bebouwing kleinschaliger in de vorm van vrijstaande bungalows, waaraan te herkennen is dat dit eens een oude agrarische route was. De Burgemeester Sloblaan is verlengd ten behoeve van de ontsluiting van het bedrijventerrein.
Hoewel de Prinses Marijkeweg nu alleen nog een ontsluitende functie heeft, was het oorspronkelijk de verbindingsroute tussen Meerkerk en Ameide, tot de onderdoorgang onder de Rijksweg werd afgesloten. De Prinses Marijkeweg heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkelingsrichting van de kern, waardoor zij nu nog deel uitmaakt van de ruimtelijke hoofdstructuur van Meerkerk. De wanden van deze route worden gevormd door vrijstaande woningen uit de jaren dertig en rijtjeswoningen uit een later decennium. Deze woningen zijn allen in dezelfde rooilijn gebouwd.
Kenmerkend aan de Burggraaf is de verkavelingsrichting van de polder die onder een hoek aan de Burggraaf aantakt. Aangezien de bebouwing de richting van de polder volgt, is hier een zeer verrassend ruimtelijk beeld ontstaan.
In Meerkerk zijn drie belangrijke knooppunten aanwezig, alle gelegen op de Burgemeester Sloblaan. Het eerste knooppunt wordt gevormd door de kruising met de Blommendaal. Deze kruising vormt een belangrijk knooppunt binnen de kern, maar is thans onvoldoende als zodanig herkenbaar. Doordat verschillende gebieden met verschillende functies bij dit knooppunt samenkomen, de bebouwing niet eenvormig is en onoverzichtelijk groen het beeld verstoort, is dit knooppunt ruimtelijk en functioneel niet goed vormgegeven. Het tweede knooppunt wordt gevormd door de kruising van de Burgemeester Sloblaan met de Prinses Marijkeweg. De grootschalige bebouwing en het raadhuisplein met een belangrijke verbliljfsfunctie geven dit knooppunt een duidelijk eigen gezicht, waardoor men zich op dit knooppunt goed kan oriënteren. Het meest kenmerkende knooppunt is de kruising van de Gorinchemsestraat-Kerkstraat met de Tolstraat-Burgemeester Sloblaan: het Dorpsplein. Dit knooppunt heeft naast de functie van verkeersknooppunt ook een verblijfsfunctie. Door de hoge verkeersintensiteit is de verblijfsfunctie echter ondergeschikt. De wanden van het plein worden gevormd door oude karakteristieke en waardevolle bebouwing. Dit knooppunt kan aangemerkt worden als het functionele centrum van de kern, met uitlopers naar de Burgemeester Sloblaan, de Tolstraat en de Gorinchemsestraat.
De kerktoren markeert het centrum van de kern en is tevens een belangrijk herkennings- en oriëntatiepunt. De witte toren van deze kerk is zeer fraai. Samen met het kerkplein, waarop twee oude platanen staan, is dit een waardevol ensemble. De grijs-witte watertoren aan de Burgemeester Sloblaan is vanuit de verre omtrek zichtbaar.
In Meerkerk zijn binnen de ruimtelijke structuur de woongebieden en het bedrijventerrein duidelijk herkenbaar. Rond de jaren dertig vond er woningbouw plaats langs de Prinses Marijkeweg. Later is het gebied dat begrensd wordt door de Prinses Marijkeweg, de Burgemeester Sloblaan en de Rijksweg in fasen volgebouwd. De diverse bouwstromen zijn herkenbaar aan het verkavelingstype en de bebouwingstypologie. Begin jaren tachtig bestond de noodzaak voor verdere uitbreiding van de woningvoorraad. Er werd gekozen voor uitbreiding aan de oostzijde van de Burgemeester Sloblaan, waardoor deze een zeer centrale ligging in het dorp heeft gekregen. Deze uitbreiding is in de jaren negentig voortgezet in zuidelijke richting. Door de gefaseerde bouw zijn ook hier de bouwstromen duidelijk herkenbaar. Het woongebied is zeer groen opgezet doordat enkele bestaande sloten als singels zijn opgenomen in het ontwerp.
Traditioneel liggen bedrijven in dijkdorpen als Meerkerk in de lintbebouwing, veelal op de plaats waar zij hun ontstaan danken aan ambachtelijk begonnen huisnijverheid. Met een voortgaande ruimtelijke en economische groei van Meerkerk, reeds voor de tweede Wereldoorlog maar in versneld tempo daarna, ontstond behoefte aan nieuwe bedrijventerreinen. Het oudere deel van het bedrijventerrein, ten zuiden van de Burgemeester Sloblaan en langs de Rijksweg maakt een ietwat onoverzichtelijke indruk. Het terrein wordt vanuit de kern ontsloten via de Burgemeester Sloblaan die ten behoeve van de uitbreiding is doorgetrokken en in het zuidelijk plangedeelte via de Ambachtstraat/Steenstraat die aansluit op de Energieweg. Daarnaast wordt het bedrijventerrein vanaf de Rijksweg aan de zuidzijde ontsloten via de Energieweg.
De randen van het bebouwd gebied worden in hoofdzaak gevormd door de hiervoor beschreven routes. De Bazeldijk en de Zouwendijk vormen zachte overgangen met het buitengebied. De bebouwing aan de Tolstraat en de Prinses Marijkeweg wordt abrupt beëindigd waardoor een harde grens ontstaat met het buitengebied. Ook de Rijksweg is een zeer duidelijke beëindiging van het bebouwd gebied. Het bedrijfsterrein wordt begrensd door achterkanten van bedrijfsgebouwen. De randen aan de zuidzijde van het bebouwd gebied worden gevormd door achtertuinen van woningen.
Recente/toekomstige ontwikkelingen