direct naar inhoud van 8.2 Resultaten overlegprocedure
Plan: Krabbendijke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.02KrBPKom-va02

8.2 Resultaten overlegprocedure

Het voorontwerpbestemmingsplan is in het kader van het voorgeschreven overleg ex artikel 3.1.1. Bro toegezonden aan:

  • 1. Provincie Zeeland;
  • 2. Waterschap Scheldestromen;
  • 3. Tennet B.V.;
  • 4. Dorpsraad;
  • 5. Veiligheidsregio.

Er zijn inhoudelijke reacties op het voorontwerpbestemmingsplan ontvangen van de instanties genoemd onder 1, 2, 3 en 4.

De overige instantie heeft niet of niet inhoudelijk gereageerd. De desbetreffende overlegreacties zijn navolgend samengevat en van een gemeentelijke reactie voorzien. Bij de beantwoording is aangegeven of, en zo ja op welke wijze, het bestemmingsplan naar aanleiding van de overlegreactie is aangepast.

Samenvatting overlegreacties

Provincie Zeeland, Gedeputeerde Staten

  • 1. Het nieuwe bestemmingsplan 'Krabbendijke' biedt planologische ruimte voor circa 126 woningen op basis van beoogde woningbouwlocaties en circa 20 woningen op basis van wijzigingsbevoegdheden (waaronder Veilingterrein). In de toelichting van het bestemmingsplan moet worden beschreven dat de voorgenomen ontwikkelingen voorzien in een actuele regionale behoefte en dat moet worden aangegeven hoe deze zullen worden ingepast in toekomstige regionale woningmarktafspraken. In de woningbouwplanning is voor de kern Krabbendijke ruimte voor 86 woningen. De Provincie acht voor de capaciteit boven de woningbouwplanning (60 woningen) de regionale behoefte nog niet aangetoond en geeft aan dat deze in strijd zijn met het provinciaal beleid.

  • 2. In het plangebied is de binnendijk (EHS)/regionale waterkering 'Meiboom' niet overeenkomstig met wat in de VRPZ is aangegeven. Binnendijken dienen, voor zover deze samenvallen met regionale waterkeringen, primair bestemd te worden voor Waterstaat-waterkering en secundair voor Natuur, Bos, Beschermde- of Waardevolle dijk. De Provincie verzoekt de plankaart en de regels hierop aan te passen.

Gemeentelijke reactie

  • 1. Eind 2012 wordt gestart met het maken van regionale woningbouwafspraken. Medio 2013 moeten deze afspraken er zijn. Wij zullen bij het maken van deze afspraken het aandachtspunt van de provincie meenemen zoals hierboven is aangegeven.
  • 2. De binnendijk (EHS)/regionale waterkering 'Meiboom' zal worden voorzien van de bestemming 'Agrarisch met waarden – Beschermde dijk', met de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering'.

Conclusie

  • 1. Het aandachtspunt van de Provincie wordt in het maken van de regionale woningbouwafspraken meegenomen.
  • 2. De inspraakreactie heeft geleid tot aanpassing van het voorontwerpbestemmingsplan 'Krabbendijke'. De binnendijk (EHS)/regionale waterkering 'Meiboom' zal worden voorzien van de bestemming 'Agrarisch met Waarden - Beschermde dijken' en voorzien van de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering'.

Waterschap Scheldestromen (Bijlage 14 Wateradvies)

  • 1. Het waterschap verzoekt om ook te beschermingszonde A op te nemen bij regionale waterkeringen. Dit zou volgen uit het Barro en de Verordening Ruimte Provincie Zeeland welke op 28 september 2012 is vastgesteld.
  • 2. Waterhuishoudkundige voorzieningen – ten behoeve van flexibele regelingen in bestemmingsplannen de term 'waterhuishoudkundige voorzieningen' opnemen in de bestemmingsomschrijving van de enkelbestemmingen.
  • 3. Het waterschap verzoekt om bij de bestemming 'Waarden - Archeologie - nummer' in het aanlegvergunningenstelsel bij het verhogen of verlagen van het waterpeil de volgende zinsnede toe te voegen: 'tenzij dit een maatregel is van de bevoegde waterbeheerder'.

Gemeentelijke reactie

  • 1. In het Barro (art. 2.3.3. Barro) is recentelijk vastgelegd dat niet alleen de primaire waterkering, maar ook de belangrijkste beschermingszone (beschermingszone A) ervan in het bestemmingsplan van een bestemming moet worden voorzien. Echter is er in het Barro niets geregeld over regionale keringen. De provincie heeft in haar verordening aangegeven dat de instandhouding en bescherming van de regionale waterkering primair is. Echter om de beschermingszone A op te nemen is geen verplichting vanuit de verordening. Deze wordt immers al geregeld via de Keur van het waterschap.
  • 2. Om de bestemmingsplannen zo flexibel mogelijk te houden voor aanpassingen aan waterhuishoudkundige voorzieningen verzoekt het waterschap om in de bestemmingsomschrijving van iedere enkelbestemming de term 'waterhuishoudkundige voorzieningen' op te nemen. De gemeente is van mening dat binnen bepaalde bestemmingen het begrip 'waterhuishoudkundige voorzieningen' een goede toevoeging is. De term 'waterhuishoudkundige voorzieningen' wordt opgenomen in de artikelen Agrarisch, Groen, Bedrijf, Verkeer, Water en Maatschappelijk.
  • 3. Bij de bestemming 'Waarden - Archeologie - nummer' in het aanlegvergunningenstelsel zal de zinsnede: 'tenzij dit een maatregel is van de bevoegde waterbeheerder' toegevoegd worden.

Conclusie

De inspraakreactie heeft deels geleid tot een aanpassing van het bestemmingsplan. Zo zal in enkele regels de term 'waterhuishoudkundige voorzieningen' worden toegevoegd. Ook de regeling met betrekking tot archeologie en het verhogen en verlagen van het waterpeil zal aangepast worden.

Tennet B.V.

In het plangebied zijn de 150kV-hoogspanningsverbinding Goes-Woensdrecht van het vennootschap van Tennet B.V. gesitueerd. Er zijn zakelijke rechten gevestigd op een strook grond met een breedte van 40 m op de percelen waarover de hoogspanningsverbinding loopt. Tennet B.V. verzoekt de gemeente om de bestemmingsregels zoals opgenomen in artikel 20 Leiding-Hoogspanningsverbinding aan te passen.

Gemeentelijke reactie

De door Tennet B.V. voorgestelde bestemmingsplan regeling voegt vijf criteria toe ten aanzien van de regeling zoals die is opgenomen in het voorontwerp bestemmingsplan Krabbendijk. In het uitvoeringsverbod stelt Tennet B.V. voor om vier voorwaarden toe te voegen, te weten:

  • 1. het aanleggen van wegen of paden en het aanbrengen van andere oppervlakteverhardingen;
  • 2. het indrijven van voorwerpen in de bodem;
  • 3. het uitvoeren van grondbewerkingen, waartoe worden gerekend afgraven, ontginnen en ophogen;
  • 4. het aanleggen, vergraven, verruimen of dempen van sloten, vijvers en andere wateren;
  • 5. het permanent opslaan van goederen.

Het is niet bezwaarlijk om de criteria aan artikel 20.4.1 'Uitvoeringsverbod zonder omgevingsvergunning' toe te voegen.

Tennet B.V. stelt bovendien een toevoeging op de uitzonderingen op het uitvoeringsverbod voor:

Het bovenstaande is niet van toepassing op werken en/of werkzaamheden die verband houden met de aanleg van de betreffende bovengrondse hoogspanningsleiding. Het is niet bezwaarlijk om de criteria aan artikel 20.4.2 'Uitzondering en op het uitvoeringsverbod' toe te voegen.

Tennet B.V. stelt tevens als voorwaarde voor de verlening van de omgevingsvergunning voor dat de leidingbeheerder schriftelijk advies wordt gevraagd. Ook dit criteria kan toegevoegd worden aan artikel 20.4.3 'Voorwaarden voor een omgevingsvergunning.

Conclusie

Het is niet bezwaarlijk om de criteria aan artikel 20 'Leiding – Hoogspanningsverbinding' toe te voegen. De overlegreactie heeft geleid tot een aanpassing van het ontwerp bestemmingsplan 'Krabbendijke', waarbij het artikel uniform wordt gevormd als in bestemmingsplan Buitengebied.

Dorpsraad Krabbendijke

  • 1. De dorpsraad uit haar zorgen over het toestaan van kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten aan huis. In de structuurvisie Kernen en Bedrijventerreinen wordt beschreven dat detailhandel in de dorpskernen geconcentreerd moet zijn. Tevens wordt het middenstandsbeleid aangehaald waarin geen concrete afbakening is opgenomen van het begrip webshops. De dorpsraad is van mening dat de plaatselijke winkeliers veel schade ondervinden door de versnippering van de aan-huis-gebonden detailhandel.
  • 2. De dorpsraad vraagt of het centrum met de bestaande wegenstructuur aangepast wordt naar aanleiding van het Plan Kelders.
  • 3. De wateroverlast in de Morlodestraat is er al jaren bij hevige regenbuien. De putdeksels zijn inmiddels vervangen, maar dit verhelpt niet het probleem. Er is nu overlast van rioolstank omdat het rioolstelsel nog niet ontkoppeld is. In het plan is opgenomen dat op termijn dit wel gaat gebeuren. De dorpsraad zou graag een planning opgenomen zien in het bestemmingsplan.
  • 4. In de toelichting is opgenomen dat bij de 3e fase Rozeboom in hoofdzaak op eigen terrein geparkeerd moet worden. Dit was bij de Tremel/Molster ook het geval, echter in de praktijk is de situatie anders. Is hier rekening mee gehouden in het plan?
  • 5. In paragraaf 2.4 van de toelichting wordt als voorziening een skatebaan genoemd. Hiervoor is geen geschikte locatie en zal er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen. Het is dan ook beter om deze uit de toelichting te verwijderen.
  • 6. De locatie van de oude brandweerkazerne is niet meer correct omschreven. De grond is verkocht voor de bouw van een bungalow.
  • 7. De dorpsraad vraagt hoe hard de percentages zijn die genoemd worden bij de verschillende woningtypen. Zij pleiten voor een zo flexibel mogelijke invulling. Ze vragen tevens om in de toelichting op te nemen dat er twee leeftijdsgroepen zijn voor een speelterrein. Ook de ontsluiting van het plangebied voor fiets- en voetverkeer verdient aandacht.
  • 8. Het begrip opslag/groothandel is in de toelichting 'wazig' omschreven. Naar het idee van de dorpsraad kan dit begrip duidelijk omschreven worden zodat er ook geen misverstanden kunnen ontstaan. Tevens vraagt de dorpsraad zich af of opslag van chemische producten wel gewenst is in een woonwijk en waar de grens ligt van de hoeveelheid opslag.

Gemeentelijke reactie 

  • 1. De gemeente voert al jaren het beleid dat (opstartende) kleine ondernemingen in een woning met bijbehorende aanbouwen opgestart kan worden. Dit volgt ook uit het Middenstandsbeleid welke doorvertaald is in de bestemmingsplannen. Detailhandel vanuit de woning is gebonden aan regels en ook niet rechtstreeks toegestaan. Er is in voorliggend plan een afwijkingsbevoegdheid opgenomen met bijbehorende voorwaarden. Zo is detailhandel in een bijgebouw niet toegestaan en mag de maximale oppervlakte van detailhandel aan huis niet meer bedragen dan 30 m².
  • 2. Het plan Kelders maakt geen onderdeel uit van voorliggend plan. Hiervoor zal een separate planologische procedure voor doorlopen worden. Het voorliggende plan is een consoliderend plan en hierdoor wordt de bestaande situatie gehandhaafd.
  • 3. Een bestemmingsplan is niet bedoeld voor het opnemen van planningslijsten voor civieltechnische werkzaamheden. Hierover zal door de betreffende afdeling te zijner tijd worden gecommuniceerd.
  • 4. Er wordt getracht dat mensen zoveel mogelijk op eigen terrein parkeren. Bij het ontwikkelen van een nieuwe woonwijk wordt er ook altijd gekeken naar de dan geldende parkeernormen.
  • 5. Er is tot op heden geen geschikte locatie gevonden en de verwachting is ook niet dat deze de komende jaren gevonden gaat worden. De skatebaan zal dan ook als voorziening verwijderd worden uit het plan.
  • 6. Het is correct dat de locatie van de brandweerkazerne niet meer juist omschreven is. Ten tijde van het opstellen van het voorontwerpbestemmingsplan was de situatie nog correct. Wij zullen de toelichting hierop aanpassen.
  • 7. De percentages voor de verschillende woningbouwtypologieën zijn hard. Deze zijn ook opgenomen in artikel 18 Woongebied – Uit te werken – 1. Bij het uitwerken van deze bestemming zal er aandacht besteedt worden aan ontsluiting van het gebied en het in te richten openbaar gebied.
  • 8. De kaders van de hoeveelheid opslag en op welke wijze de opslag plaatsvindt wordt via het milieuspoor geregeld.

Conclusie

De overlegreactie heeft deels geleidt tot een aanpassing van de toelichting van het bestemmingsplan 'Krabbendijke'. De voorziening skatebaan zal verwijderd worden en de locatie van de oude brandweerkazerne zal gewijzigd worden naar de actuele situatie.