direct naar inhoud van 8.3 Vaststellingsprocedure
Plan: Krabbendijke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.02KrBPKom-va02

8.3 Vaststellingsprocedure

8.3.1 Inleiding

Ter visie legging

Het ontwerpbestemmingsplan “Krabbendijke” heeft van 14 februari 2013 tot en met woensdag 27 maart 2013 ter visie gelegen. Gedurende de periode van terinzagelegging is aan een ieder gelegenheid gegeven een zienswijze over het ontwerp kenbaar te maken aan de gemeenteraad.

Anonimisering

Bij de (gewijzigde) vaststelling van het bestemmingsplan zal de samenvatting met de beantwoording van de zienswijzen elektronisch beschikbaar worden gesteld. Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens is het niet toegestaan om persoonsgegevens van natuurlijke personen op internet weer te geven. De reclamanten (indieners van zienswijzen) zijn daarom niet bij name genoemd, met uitzondering van gemachtigden of rechtspersonen. De zienswijzen worden niet digitaal bij het bestemmingsplan gevoegd.

Indien men toch inzage wil in de ingediende zienswijzen dan kan hiervoor in concrete gevallen een verzoek tot inzage of afschrift worden gedaan op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

Leeswijzer

  • paragraaf 8.3.2, beantwoording zienswijzen: de zienswijzen zijn in deze paragraaf samengevat en worden beantwoord;
  • paragraaf 8.3.3ambtshalve wijzigingen: in deze paragraaf is aangegeven welke wijzigingen in het definitieve bestemmingsplan zijn opgenomen naar aanleiding van ambtelijke input en de meest recente inzichten.

8.3.2 Beantwoording zienswijzen

Zienswijze 1

Samenvatting

In het ontwerp bestemmingsplan ''Krabbendijke'' is voor de woningen aan de buitenrand van de 3e fase van nieuwbouwwijk De Rozeboom de maximaal toelaatbare goot- of boeibordhoogte bepaald op 4 meter en de bouwhoogte op 8 meter. Een dergelijke beperking is voor grote woningen op ruime kavels niet gepast. Reclamant verzoekt om de geldende beperking van een goot- of boeibordhoogte van 4 meter op ruime kavels te laten vervallen voor alle woningen die nog gebouwd gaan worden in de 3e fase van de Rozeboom of het bestemmingsplan te voorzien van een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid.

Overweging

Het bestemmingsplan heeft voor de gehele buitenrand van nieuwbouwwijk Rozeboom bepaald dat de maximaal toegestane goot- of boeibordhoogte 4 meter bedraagt en de maximaal toegestane bouwhoogte 8 meter bedraagt, zodat de afronding richting het landelijk gebied/buitengebied vloeiender verloopt. De binnenste rand van de nieuwbouwwijk Rozeboom (Molster/Tremel) heeft een toegestane goot- of boeibordhoogte van 6 meter en een toegestane bouwhoogte van 10 meter zodat een oplopende lijn ontstaat naar de bebouwde kom Krabbendijke. Het bestemmingsplan is voorzien van een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid voor het afwijken van het bepaalde ten aanzien van de maximaal toelaatbare goot- of boeihoogte dan wel bouwhoogte met ten hoogste 15%, waardoor het mogelijk is een woning te realiseren met een goot- of boeibord hoogte van 4,6 meter en een bouwhoogte van 9,2 meter.

Conclusie

De zienswijze leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan ''Krabbendijke''.

Zienswijze 2

Samenvatting

Reclamant heeft 3 afzonderlijke zienswijzen ingediend.

  • 1. Reclamant maakt bezwaar tegen het ontbreken van de door de gemeente voorgestelde, meermalen toegezegde en mondeling en schriftelijk overeengekomen mogelijkheid om te bouwen op een perceel in eigendom aan de Oude Rijksweg in Krabbendijke. Reclamant draagt tevens aan dat deze mogelijkheid zorgt voor meerdere bouwplannen en zo voor een kwaliteitsverbetering voor Krabbendijke zoals in het bestemmingsplan beoogd.
  • 2. Reclamant geeft een aantal onduidelijkheden, onjuistheden en onvolledigheden in het ontwerp bestemmingsplan Krabbendijke aan.
    • a. Onduidelijkheid pagina 64: beschrijft dat de grondwaterkwaliteit op dit moment geen problemen oplevert terwijl pagina 31 beschrijft dat er momenteel weinig inzicht is in de bestaande waterkwaliteit. Tevens is vermeld dat dit al één van onze onderzoeksvragen was in het Waterplan van 2007.
    • b. Onvolledigheid: Binnen de bebouwde kom Krabbendijke is al tientallen jaren een internationaal opererend motoren- en revisiebedrijf gevestigd (CF Techniek). Omdat de vloeren pas enkele jaren geleden zijn aangepast is het aannemelijk dat de bedrijfsactiviteiten effect hebben gehad op de kwaliteit van de bodem en daarmee op het grondwater. De consequenties hiervan ontbreken in het plan.
    • c. Onjuistheid pagina 21: beschrijft dat er twee bedrijven kunnen uitbreiden op hun huidige locatie mits het om bedrijven gaat waarvan de bedrijfsmatige activiteiten zich verdragen met de wonen. De Staat van Bedrijfsactiviteiten ''functiemenging'' zou hiertoe ruimte bieden. Zijns inziens laten de aard en de omvang van de twee genoemde bedrijven dat niet toe.
  • 3. Reclamant verzoekt om de percelen aan de Oostweg 73 en Oostweg 73A geheel op te nemen als inbreidingslocatie in het bestemmingsplan.

Overweging

  • 1. In het verleden is het perceel aan de Oude Rijksweg in Krabbendijke, kadastraal bekend gemeente Krabbendijke, sectie C, nummer 4262, betrokken geweest bij de ontwikkeling van het terrein van de voormalige gasfabriek. Er is toen gesproken over de mogelijkheid om op het perceel van reclamant een waterberging ten behoeve van watercompensatie voor het gasfabriekterrein te realiseren, de bestemming zou in combinatie hiermee veranderd worden in de bestemming 'Wonen'. Dit is niet meer aan de orde. Bovendien is het te actualiseren bestemmingsplan ''Krabbendijke'' voornamelijk consoliderend. De mogelijkheid staat vrij voor reclamant om een principeverzoek in te dienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Indien het college van Burgemeester en Wethouders besluit om hier in principe medewerking aan te willen verlenen kan de bestemming op het perceel veranderd worden door het voeren van een separate bestemmingsplanprocedure.

  • 2. Navolgend wordt ingegaan op de opmerkingen.
    • a. Hetgeen op pagina 31 in de toelichting van het bestemmingsplan beschreven wordt, is een citaat uit het Waterbeheersplan van Waterschap Scheldestromen. Het bestemmingsplan wordt aangepast zodat dit duidelijk vermeld is en ook een koppeling gelegd wordt met pagina 64. De onduidelijkheid wordt hiermee weggenomen.
    • b. In 1997 is bij de uitbreiding (zuidelijk deel) van de loods een bodemonderzoek uitgevoerd (Grond, Gewas en Milieu Laboratorium Zeeuws-Vlaanderen, kenmerk 1997/225, 11-01-1997). Uit dit onderzoek is gebleken dat ter plaatse geen noemenswaardige verontreinigingen in grond en grondwater zijn aangetroffen. Het grondwater is slechts licht verontreinigd.    
      In 2001 zijn een drietal ondergrondse tanks gesaneerd en verwijderd. Hierbij is bodemonderzoek uitgevoerd (SMA Zeeland, kenmerk 805220, d.d. 15 juni 2001) en zijn geen noemenswaardige verontreinigingen gevonden. Verder zijn bij de Provincie Zeeland gegevens bekend. Uit onderzoek blijkt dat er voldoende onderzoek heeft plaatsgevonden. Aan de overzijde van de Jan Willem Frisostraat van het bedrijf CF Techniek) zijn ook onderzoeken bekend. Deze onderzoeken geven aan dat er geen noemenswaardige verontreinigingen zijn aangetroffen. Het noordelijk gelegen terrein betreft een voormalig gasfabrieksterrein waar sanering heeft plaatsgevonden. Deze sanering is in voldoende mate uitgevoerd.
    • c. Wanneer zich in de toekomst nieuwe ontwikkelingen voordoen dient aangetoond te worden wat de consequenties zijn en wordt voor het specifieke geval beoordeeld of de bedrijfsmatige activiteiten zich verdragen met het wonen.
  • 3. De agrarische bestemming op het perceel aan de Oostweg 73, kadastraal bekend gemeente Krabbendijke, sectie C, nummer 4946, zal veranderd worden naar de bestemming 'Wonen' zoals toegezegd door de gemeenteraad op 5 februari 2013. De ontwikkeling wordt gezien de omgeving uit ruimtelijk en stedenbouwkundig oogpunt acceptabel geacht.

Conclusie

  • 1. Het te actualiseren bestemmingsplan van de kern Krabbendijke is een voornamelijk consoliderend bestemmingsplan. De zienswijze leidt niet tot aanpassing van het ontwerp bestemmingsplan ''Krabbendijke''.
  • 2. De zienswijze leidt tot de volgende conclusies.
    • a. De zienswijze leidt tot aanpassing van de toelichting van het ontwerp bestemmingsplan ''Krabbendijke'' zodat de onduidelijkheid wordt weggenomen.
    • b. Er zijn geen aanwijzingen dat de bodem ter plaatse van het bedrijf CF Techniek en directe omgeving op een dusdanige wijze verontreinigd is dat het een risico vormt voor de beoogde of bestaande bestemming. De zienswijze leidt niet tot aanpassing van het ontwerp bestemmingsplan ''Krabbendijke''.
    • c. De zienswijze leidt niet tot aanpassing van het ontwerp bestemmingsplan ''Krabbendijke''.
  • 3. De zienswijze leidt tot aanpassing van het bestemmingsplan ''Krabbendijke'' ten aanzien van de percelen Oostweg 73 en 73A

Zienswijze 3, Pot Jonker Advocaten namens Van der Poel Dier en Verblijf B.V.

Samenvatting

Van der Poel Dier en Verblijf B.V. is sinds 2008 gevestigd op bedrijventerrein 'Nishoek' met een grootschalige detailhandelszaak in dierbenodigdheden en dierverblijven. Op de locatie worden onder andere grootverpakkingen diervoeder en dierenverblijven verkocht en de locatie fungeert als logistiek centrum voor goederen die via internet verkocht worden. Van der Poel Dier en Verblijf B.V. dient een zienswijze in tegen het ontwerp bestemmingsplan ''Krabbendijke'' en het ontwerp bestemmingsplan ''Oostpolderweg 2 Krabbendijke'' omdat in beide ontwerp bestemmingsplannen de mogelijkheid opgenomen wordt voor het vestigen van een webshop in speeltoestellen en onderkomens voor dieren aan de Oostpolderweg 2 in Krabbendijke. Op deze locatie zal een showroom van circa 400 m2 mogelijk gemaakt worden en ruimte voor opslag en distributie van de op internet te koop aangeboden artikelen. Van der Poel geeft in haar zienswijze aan dat deze ontwikkeling in strijd is met de Verordening Ruimte Provincie Zeeland en met het gemeentelijk planologisch beleid. Bovendien is niet genoeg aandacht besteed aan de vraag of er behoefte is naar een dergelijke detailhandelszaak en wat de consequenties van deze ontwikkeling zijn voor het bestaande aanbod. Ook de economische uitvoerbaarheid van de ontwikkeling is niet voldoende onderbouwd. Van der Poel Dier en Verblijf B.V. verzoekt om het ontwerp bestemmingsplan ''Oostpolderweg 2 Krabbendijke'' niet vast te stellen en het ontwerp bestemmingsplan '''Krabbendijke''' zodanig vast te stellen dat aan de zienswijze volledig tegemoet wordt gekomen.

Overweging

Van der Poel Dier en Verblijf B.V. heeft een zienswijze tegen zowel ontwerp bestemmingsplan ''Krabbendijke'' als ontwerp bestemmingsplan ''Oostpolderweg 2 Krabbendijke'' ingediend. Het gedeelte aan de Oostpolderweg 2 in Krabbendijke zal bij de vaststelling uit het bestemmingsplan verwijderd worden. De reden hiervoor is dat onder andere dat bestemmingsplan ''Krabbendijke'' en consoliderend plan is. In de separate bestemmingsplanprocedure die gevoerd wordt voor het bestemmingsplan ''Oostpolderweg 2 Krabbendijke'' zal inhoudelijk op de zienswijze ingegaan worden.

Conclusie

De zienswijze leidt tot aanpassing van het bestemmingsplan ''Krabbendijke''. De specifieke regeling voor het gedeelte aan de Oostpolderweg 2 in Krabbendijke zal bij de vaststelling uit het bestemmingsplan verwijderd worden. Voor de ontwikkeling wordt een separaat juridisch-planologische procedure gevoerd.

Zienswijze 4, Tennet B.V.

Per brief van 7 maart 2013 deelt Tennet mede dat geen zienswijze wordt ingediend, omdat zich geen ondergrondse hoogspanningskabels noch bovengrondse hoogspanningslijnen binnen het gebied bevinden. Op 28 maart 2013 is alsnog een zienswijze ingediend, die dezelfde inhoud heeft als de eerder ingediende inspraakreactie.

Samenvatting

In het plangebied zijn de 150kV-hoogspanningsverbinding Goes-Woensdrecht van het vennootschap van Tennet B.V. gesitueerd. Er zijn zakelijke rechten gevestigd op een strook grond met een breedte van 40 meter op de percelen waarover de hoogspanningsverbinding loopt. Tennet B.V. verzoekt de gemeente om de bestemmingsregels zoals opgenomen in artikel 20 Leiding-Hoogspanningsverbinding aan te passen.

Reactie

De door Tennet B.V. voorgestelde bestemmingsplan regeling voegt vijf criteria toe ten aanzien van de regeling zoals die is opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan Krabbendijke. In het uitvoeringsverbod stelt Tennet B.V. voor om de volgende voorwaarden toe te voegen, te weten:

  • 1. het aanleggen van wegen of paden en het aanbrengen van andere oppervlakteverhardingen;
  • 2. het indrijven van voorwerpen in de bodem;
  • 3. het uitvoeren van grondbewerkingen, waartoe worden gerekend afgraven, ontginnen en ophogen;
  • 4. het aanleggen, vergraven, verruimen of dempen van sloten, vijvers en andere wateren;
  • 5. het permanent opslaan van goederen.

Het cirteria onder 1 was nog niet aanwezig in de regeling. Het is niet bezwaarlijk om dit criterium aan artikel 20.4.1 'Uitvoeringsverbod zonder omgevingsvergunning' toe te voegen.

Tennet B.V. stelt bovendien een toevoeging op de uitzonderingen op het uitvoeringsverbod voor:

Het bovenstaande is niet van toepassing op werken en/of werkzaamheden:

  • 1. die verband houden met de aanleg van de betreffende bovengrondse hoogspanningsleiding.

Het is niet bezwaarlijk om dit criterium aan artikel 20.4.2 'Uitzondering en op het uitvoeringsverbod' toe te voegen.

Tennet B.V. stelt tevens als voorwaarde voor de verlening van de omgevingsvergunning voor dat de leidingbeheerder schriftelijk advies wordt gevraagd. Ook dit criterium kan toegevoegd worden aan artikel 20.4.3 'Voorwaarden voor een omgevingsvergunning.

Conclusie

Het is niet bezwaarlijk om de criteria aan artikel 20 'Leiding – Hoogspanningsverbinding' toe te voegen. De zienswijze heeft geleid tot een aanpassing van het bestemmingsplan ''Krabbendijke'', waarbij het artikel uniform wordt gevormd als in bestemmingsplan Buitengebied.

8.3.3 Ambtshalve wijzigingen

Goot- en bouwhoogte Oostpolder

Gebleken is dat de goot- en bouwhoogte (6 meter respectievelijk 10 meter in het ontwerpbestemmingsplan) onjuist is overgenomen uit de vigerende regeling. Dit is bij vaststelling hersteld. Voor deze percelen geldt nu overeenkomstig de vorige regeling een goot- en bouwhoogte van 8,5 meter respectievelijk 12 meter.