direct naar inhoud van 5.2 Regels
Plan: Hansweert
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.01HaBPKom-va01

5.2 Regels

De regels bevatten bepalingen omtrent het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing en regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en / of nog op te richten bouwwerken. De regels zijn onderverdeeld in hoofdstukken, te weten:

  • Hoofdstuk 1 Inleidende regels.
  • Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels.
  • Hoofdstuk 3 Algemene regels.
  • Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels.

5.2.1 Hoofdstuk 1 Inleidende regels

Dit hoofdstuk bevat artikelen, die van belang zijn voor een juiste toepassing van deze regels.

Begrippen

Deze geven een nadere uitleg van een aantal in de regels gehanteerde begrippen. Hierdoor wordt de eenduidigheid en daarmee de rechtszekerheid vergroot.

Wijze van meten

Dit artikel bevat bepalingen die aangeven op welke wijze bepaalde zaken, zoals oppervlakte en inhoud van gebouwen, dienen te worden gemeten.

5.2.2 Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels

Algemeen

Opbouw bestemmingsregels

Dit hoofdstuk bevat regels waarin bepalingen zijn opgenomen betreffende de bestemmingen en de aanduidingen. Bij de opzet van deze regels is een alfabetische volgorde gehanteerd alsmede een standaardvolgorde zoals opgenomen in SVBP2008.

  • Bestemmingsomschrijving
    In dit onderdeel wordt de materiële inhoud van de bestemming aangegeven. Dit houdt in: de functies die binnen de bestemming "als recht" zijn toegestaan. De bestemmingsomschrijving vormt de eerste "toetssteen" voor gebruiksvormen en ook voor bouwactiviteiten (past het beoogde gebruik van het gebouw in de bestemming). Beide zijn slechts toegestaan, voor zover zij zullen plaatsvinden binnen de opgenomen omschrijving.
  • Afwijken van de bouwregels
    De bevoegdheid tot afwijken van de bouwregels is in dit deel van de regels opgenomen.
  • Specifieke gebruiksregels
    In dit onderdeel wordt ten opzichte van de Bestemmingsomschrijving, specifiek bepaald welke functies al dan niet specifiek zijn toegestaan. Deze bepaling vormt een aanvulling op de Bestemmingsomschrijving.
  • Afwijken van de gebruiksregels
    In dit deel van de regels is de bevoegdheid tot afwijken van de Bestemmingsomschrijving en van de Specifieke gebruiksregels opgenomen.
  • Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden
    Voor zover nodig zijn hierin de regels opgenomen voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden, voorzien van uitzonderingsregels en criteria.
  • Wijzigingsregels
    Enkele bestemmingen of locaties binnen een bestemming kunnen worden gewijzigd wat betreft gebruik of bouwmogelijkheden. De bevoegdheden staan in dit deel vermeld.

Toelaatbaarheid activiteiten in woningen

In de praktijk neemt het aantal situaties toe waarin sprake is van een aan-huis-gebonden-beroep, dienstverlening en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten. Tevens komen in Reimerswaal aanvragen voor ten behoeve van kleinschalige detailhandel. In ruimtelijk-functioneel opzicht bestaan hiertegen geen bezwaren voor zover dit kleinschalig is en geen nadelige effecten heeft op de omgeving en/of voor de centrumgebieden. Dit laatste is van betekenis voor kleinschalige detailhandel en dienstverlening.

Ingevolge jurisprudentie zijn aan-huis-gebonden-beroepen binnen de reguliere woonbestemmingen (in zekere mate) toegestaan. In Reimerswaal worden ook kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten in dezelfde beperkte omvang zoals aan-huis-gebonden-beroepen aanvaardbaar geacht. Voor kleinschalige detailhandel en dienstverlening is een specifieke afweging vereist, zodat die functies alleen worden toegestaan via een afwijking bij een omgevingsvergunning waarin relevante criteria zijn opgenomen.

In de bestemmingsregeling is het volgende opgenomen.

  • Aan-huis-gebonden-beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten aan huis zijn direct toegestaan. Hiervoor zijn begripsbepalingen opgenomen. De aan-huis-gebonden-beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten die hiertoe in elk geval worden gerekend, zijn vermeld in de Staat van Activiteiten. In specifieke gebruiksregels zijn bepalingen opgenomen gericht op behoud van de (uitstraling van de) woonfunctie.
  • Kleinschalige detailhandel en dienstverlening worden toegestaan via een afwijking bij een omgevingsvergunning. Dienstverlening die hiertoe in elk geval wordt gerekend is vermeld in de Staat van Activiteiten. Naast bepalingen gericht op behoud van de (uitstraling van de) woonfunctie, zijn daarin voorwaarden opgenomen, zoals marktonderzoek. Marktonderzoek moet uitwijzen dat dit niet strijdig is met de distributie-planologische structuur van de kern.
  • In bijlage 4 is een nadere toelichting opgenomen, even als overzichten van activiteiten. Maatschappelijke ontwikkelingen zullen zorgen voor nieuwe functies. Die zullen dan ook vergeleken worden met de andere vormen, zodat kan worden bepaald of een dergelijke nieuwe vorm toelaatbaar is of niet.
  • De activiteiten kunnen worden toegestaan in de woning (hoofdgebouw met aan- en uitbouwen), maar niet in een bijgebouw (vrijstaand). Dit kan namelijk ongewenste verzelfstandiging van de activiteit tot gevolg hebben.

In bijlage 3 is een nadere toelichting opgenomen.

Bijzondere woonvormen

In de praktijk komen woonvormen steeds vaker voor die verwantschap hebben met een regulier huishouden. Sommige woonvormen zijn duidelijk vergelijkbaar. Belangrijk daarbij is dat er sprake is zelfstandige woonvormen en een samenlevingsverband in continuïteit en onderlinge verbondenheid. In die situaties past die woonvorm binnen de reguliere woonbestemming doordat die woonvorm als een huishouden is aan te merken. Deze woonvormen gelijk gesteld met de reguliere woonvorm.
Bijzondere woonvormen zijn niet direct gelijk te stellen met een huishouden. Er is dan ook een specifieke regeling noodzakelijk, omdat dergelijke woonvormen afwijken van de reguliere bewoning door een huishouden. Daarmee zijn ze strijdig met een woonbestemming. Afwijkend zijn de noodzakelijke en aanwezige permanente begeleiding of therapie en de wisseling van samenstelling van bewoners. Dit heeft specifieke ruimtelijke effecten op de omgeving: extra verkeers- en parkeerdruk door personeel en bezoekers en een ander woonmilieu (hinder of gewenste rust).
In diverse situaties kunnen de bijzondere woonvormen wel worden toegestaan. Dit is afhankelijk van de situatie ter plaatse en van de bijzondere woonvorm. Vandaar dat een specifieke wijzigingsbevoegdheid nodig is voor het toestaan van die bijzondere woonvormen ter plaatse van gronden met een reguliere woonbestemming. Immers, deze woonvorm heeft een maatschappelijke component en ressorteert in feite onder de bestemming Maatschappelijk. Door in voorkomend geval met toepassing van de wijzigingsbevoegdheid, de functie bijzondere woonvorm toe te voegen aan de reguliere woonbestemming, wordt die maatschappelijke component juridisch toelaatbaar gesteld en bevestigd.

Een uitvoerige toelichting op de vorenstaande regeling is opgenomen in bijlage 4.

Huisvesting arbeidsmigranten

Binnen de gemeente worden steeds meer groepen arbeidsmigranten ondergebracht in bestaande panden. De omgeving is daar vaak niet op berekend en ingesteld, zeker als het om relatief grotere aantallen gaat. In beleid, notities van VROM en in jurisprudentie wordt hier op ingegaan. Deze huisvestingsvorm kan in de praktijk ook knelpunten tot gevolg hebben. Hiervoor is door de gemeente Reimerswaal een afzonderlijke beleidsnotitie in voorbereiding. Op basis daarvan wordt het volgende overwogen en geregeld.

Huisvesting in de praktijk

Bij de huisvesting van arbeidsmigranten kunnen zich de volgende knelpunten voordoen.

  • Gebruik en belasting van het openbare gebied: bij een intensiever gebruik van het openbare gebied kan huisvesting van arbeidsmigranten extra verkeerstoename en parkeerdruk tot gevolg hebben. Intensieve "bewoning" van een "gewone" woning kan overlast (geluid overlast) en onveiligheid voor de omgeving tot gevolg hebben.
  • Gebruik en belasting van de woning. Huisvesting kan plaatsvinden in panden die naar hedendaagse maatstaven bouwtechnisch en / of in hygiënisch opzicht (ernstige) gebreken vertonen.
  • Er wordt met zodanig veel mensen in een eengezinswoning "gewoond" dat er (potentieel) gevaarlijke situaties ontstaan, zoals brandveiligheid (mogelijkheid om te vluchten). In sommige situaties is er een schrijnend gebrek aan privacy en een voldoende leefbaar woonoppervlak.

Uit de genoemde knelpunten volgt dat een zorgvuldige afweging van locaties en regeling van omvang van huisvesting noodzakelijk zijn.

Uitgangspunten voor de bestemmingsregeling

Op basis van het vorenstaande blijkt dat huisvesting van arbeidsmigranten niet past binnen de reguliere woonbestemming en dat afzonderlijke aanduidingen nodig zijn.

  • Huisvesting van arbeidsmigranten is niet op één lijn te stellen met de huisvesting van een huishouden. Er is geen sprake van continuïteit in de samenstelling of van onderlinge verbondenheid, ongeacht arbeidsmigranten hetzelfde werk verrichten, dezelfde nationaliteit delen en gezamenlijk de huishouding doen.
  • De locaties en de omvang van huisvesting van arbeidsmigranten vragen om een zorgvuldig afwegingskader.

Bestemmingsregeling
In de bestemmingsregeling zijn begrippen opgenomen inzake bewoonbaar vloeroppervlak, huishouden, logies, kamerverhuur en woning (bewoning door een huishouden). Voor de verschillende functies in de kern wordt het volgende beleid ten aanzien van het aantal te huisvesten arbeidsmigranten voorgestaan.

  • Woningen
    Vanuit een gemiddelde gezinssituatie geredeneerd, zijn in een doorsnee woning globaal vier personen gehuisvest. De doorsnee eengezinswoningen zijn qua grootte hiervoor geschikt. Belangrijk is voorts dat bij nachtverblijf van meer dan vier personen, het gebruiksbesluit van toepassing is. Dan moet aan specifieke eisen inzake brandveiligheid worden voldaan. Er is dan sprake van een andere woonsituatie dan bij een regulier huishouden. Om die redenen wordt voor huisvesting van arbeidsmigranten in reguliere woningen het toelaatbaar gevonden dat in een standaard woning/wooneenheid aan maximaal vier afzonderlijke personen huisvesting wordt geboden.
  • Kantoren, separate detailhandelsvoorzieningen
    Separate kantoren en separate detailhandelsvoorzieningen (bestemming Kantoor en bestemming Detailhandel) komen veelal verspreid in kernen voor, vaak te midden van woonbebouwing. Juist door de situering van deze functies in een rustige woonwijk acht het gemeentebestuur het maximaal aanvaardbaar om per kantooraccommodatie of detailhandelsvoorziening aan maximaal vier afzonderlijke arbeidsmigranten huisvesting te bieden.
  • Centrum bestemmingen
    Ter plaatse van de bestemmingen Centrum en Horeca kunnen ten hoogste 10 arbeidsmigranten worden gehuisvest. De bestaande situaties geven al een afwijkend (horeca) gebruik van het pand te zien. Om die reden kan een groter aantal personen worden gehuisvest.

Naast functionele aspecten en ligging zijn voorts de volgende criteria van belang.

  • Omvang pand
    Niet alle woningen zijn geschikt voor huisvesting van vier of tien personen. Belangrijk is dat per persoon 12 m² aan bewoonbaar vloeroppervlak beschikbaar is. Deze maat komt voort uit de oppervlaktemaat die ook voor reguliere bewoning wordt gehanteerd, zoals opgenomen in de bouwverordening.
  • Afstanden tussen locaties
    De afstand tussen de woningen voor arbeidsmigranten dient ten minste 250 meter te bedragen, waarbij ook een maximum per straatwand wordt aangehouden. Met de afstandsmaat van 250 meter en het aantal locaties per straatwand wordt gewaarborgd dat er geen nadelige effecten op de omgeving zijn te verwachten of effecten die te zeer afwijken van de effecten van een regulier huishouden. De ruimtelijk-functionele structuur wordt zodoende niet veranderd.

Locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten kunnen worden toegestaan door toepassing van een wijzigingsbevoegdheid.

  • Locaties waar tot 4 arbeidsmigranten zijn toegestaan (Wonen, Detailhandel, Kantoor) worden voorzien van de aanduiding "specifieke vorm van horeca - logies - 1" .
  • Locaties waar tot 10 arbeidsmigranten zijn toegestaan (Centrum, Horeca) worden voorzien van de aanduiding "specifieke vorm van horeca - logies - 2".

Deze aanduidingen kunnen bij beëindiging van het logiesgebruik via een wijzingsbevoegdheid ook weer worden verwijderd.

In Hansweert is op één locatie sprake van een afwijking van dit principe: Nieuwstraat 11. Dit adres is bestemd als Detailhandel. Op deze locatie zijn met een omgevingsvergunning voor afwijken van het bestemmingsplan 10 arbeidsmigranten gehuisvest. Voor deze locatie is daarom ook een aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies - 2' opgenomen.

Kleine windturbines

Op het terrein van windturbines doen zich uiteenlopende ontwikkelingen voor. Enerzijds worden de grote windturbines groter. Anderzijds komen steeds meer kleine windturbines (KWT's) op de markt. In Reimerswaal kunnen kleine windturbines worden toegestaan. Daarvoor zijn wel enkele bepalingen relevant.

  • Vrijstaand of op gebouwen
    Er zijn twee KWT's te onderscheiden: met en zonder wieken. KWT's met wieken worden alleen vrijstaand toegestaan in verband met trilling en mogelijke ijsafzetting. Plaatsing op gebouwen is ongewenst. Andere KWT's zijn op platte daken van gebouwen of vrijstaand op een mast toegestaan.
  • Locaties
    KWT's zijn aanvaardbaar op een bedrijventerrein, op percelen groter dan 1.000 m².
  • Hoogte
    De bouwhoogte van een KWT bedraagt niet meer dan 15 meter. Van een KWT met verticale as bedraagt de ashoogte van de rotor niet meer dan 5 meter. Van een niet-wiekturbine bedraagt de rotordiameter niet meer dan 2 meter. Hiermee is de omvang van een KWT voldoende begrensd.
    Om een goede verhouding tussen gebouw en KWT te waarborgen mag de bouwhoogte van een KWT op een gebouw lager dan 10 meter, niet meer dan de helft van de bouwhoogte van het gebouw bedragen. Bij hogere gebouwen bedraagt de bouwhoogte van een KWT niet meer dan een derde van de bouwhoogte van een gebouw.
  • Omgeving
    Afstemming is nodig met de omgeving. De afstand van een KWT tot de perceelsgrens bedraagt ten minste 15 meter. Formaat, type en hoogte worden goed afgestemd op het voorkomen van mogelijke hinder voor de omgeving. Een KWT mag geen nadelige gevolgen hebben voor de omgeving.

Bouwvlakken

In de bouwregels is onderscheid gemaakt tussen bouwen binnen het bouwvlak en het bouwen buiten het bouwvlak.

Binnen het bouwvlak zijn naast hoofdgebouwen, aan- en/of uitbouwen en bijgebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan. Buiten het bouwvlak zijn over het algemeen aan- en/of uitbouwen en bijgebouwen, alsmede bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan. De oppervlakte van de bebouwing buiten het bouwvlak is begrensd tot 50% met een maximum van 100 m². Verwezen wordt naar de bouwregels bij de verschillende bestemmingen. Door dit onderscheid is op eenvoudige wijze snel inzichtelijk welke bouwwerken, waar gebouwd mogen worden.

Algemene afwijkingen

Uitbreiden bouwvlak

In voorkomende gevallen kan het wenselijk zijn dat het bouwvlak aan de achterzijde wordt vergroot. Hiervoor is een bevoegdheid tot afwijken van de bouwregels opgenomen, waardoor het bouwvlak met ten hoogste 20% kan worden vergroot. De bevoegdheid tot afwijken bij een omgevingsvergunning wordt niet toegepast, indien daardoor onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de ingevolge de bestemming gegeven gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden.

Algemene afwijking

In het bestemmingsplan is per bestemming een algemene bevoegdheid tot afwijken opgenomen voor het overschrijden van de maximale goot- of boeibordhoogte, bouwhoogte, afstand van het gebouw tot de perceelsgrens, de toelaatbare oppervlakte en het bebouwingspercentage tot ten hoogste 15%. De bevoegdheid tot afwijken wordt niet toegepast, indien daardoor onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de ingevolge de bestemming geven gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden.

Bedrijf

Bestemmingsomschrijving

De bestemming Bedrijf is toegekend aan het bedrijventerrein aan de Kanaalweg en aan het buitendijkse bedrijfspercelen aan de Werfdijk. Afhankelijk van de locatie zijn hier bedrijven toelaatbaar tot milieucategorie 3.1 of 3.2. Dit is met een functieaanduiding aangeduid op de verbeelding. De bestemming Bedrijf is gekoppeld aan de Staat van Bedrijfsactiviteiten (zie bijlage 2 bij de regels).

Incidenteel zijn bedrijven gevestigd die zwaarder zijn (verwezen wordt naar de analyse in paragraaf 2.3, onder 'Bedrijven'). Deze bedrijven zijn voorzien van een specifieke aanduiding en kunnen dankzij deze specifieke functieaanduiding de werkzaamheden continueren. Het betreft de volgende bedrijven.

  • Van der Straaten. Dit betreft een constructiebedrijf met werkplaats in de openlucht. Het bedrijf is ingeschaald in milieucategorie 4.2. Op een deel van het perceel is maximaal milieucategorie 3.1 toelaatbaar, op het overige deel milieucategorie 3.2. Het bedrijf is voorzien van een toegesneden functieaanduiding (sb-con) 'specifieke vorm van bedrijf - constructiebedrijf'. De werkzaamheden van Van der Straaten kunnen door de toegesneden functieaanduiding worden gecontinueerd. Dit betekent dat ter plaatse van de aanduiding ook activiteiten uit milieucategorie 4.2 kunnen worden verricht, voorzover deze betrekking hebben op activiteiten binnen de sbi-codering 28.1.3.
  • Het transportbedrijf Op 't Hof is ingeschaald in milieucategorie 3.2. Ter plaatse is maximaal milieucategorie 3.1 toelaatbaar. Het bedrijf is om deze reden voorzien van een aanduiding (sb-trans) 'specifieke vorm van bedrijf - transportbedrijf'. Ook voor dit bedrijf geldt dat de werkzaamheden door de specifieke functie-aanduiding kunnen worden voortgezet en dus werkzaamheden uit milieucategorie 3.2 toelaat worden geacht, voorzover deze zijn aan te merken als passend binnen SBI-code 6024.

Incidenteel komen in de kern nutsvoorzieningen voor. Hier is geen enkele andere bedrijvigheid gewenst. Er is voorzien in een aanduiding (nv) 'nutsvoorziening'. In de regels is bepaald dat uitsluitend nutsvoorzieningen zijn toegestaan.

Bedrijfswoningen zijn uitsluitend toelaatbaar ter plaatse van de functieaanduiding 'bedrijfswoning'. Per bouwvlak is ten hoogste één bedrijfswoning met een inhoud van 750 m3 toegestaan. Het betreft bestaande bedrijfswoningen.

Bouwregels

Voor de bebouwing wordt uitgegaan van een situering binnen de aangegeven bouwvlakken. Voor de bouwvlakken is de bouwhoogte aangegeven.

Specifieke gebruiksregels

In de gebruiksregels is bepaald dat:

  • beroepen aan huis in de bedrijfswoning zijn toegestaan;
  • buitenopslag van goederen niet is toegestaan;
  • opslag van vuurwerk is niet toegestaan;
  • geluidshinderlijke inrichtingen en Bevi-inrichtingen zijn niet toegestaan;
  • kantoorvloeroppervlak is begrensd tot maximaal 50% van het brutovloeroppervlak van een bedrijf en ten hoogste 200 m²;
  • zelfstandige kantoren zijn niet toegestaan.

Bedrijf - Haven

Om de toegang van het bedrijf Van der Straaten te verzekeren, is de toegang via de Westerschelde tot het perceel bestemd tot Bedrijf- Haven. Er vinden laad - en los activiteiten plaats. Er is expliciet geen bestemming Water toegekend. Wel is voorzien in een aanduiding 'vaarweg'. Hiermee zijn andere havenactiviteiten dan varen en laden- en lossen uitgesloten. Er is voorts geen bouwvlak opgenomen.

Centrum

De centrumvoorziening (het appartementengebouw met supermarkt en het buurthuis) in Kanaalarm is voorzien van de bestemming Centrum, overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan.

Bestemmingsomschrijving

Binnen de bestemming Centrum zijn detailhandel, dienstverlening, horecafuncties, kantoren en maatschappelijke voorzieningen en praktijkruimten, alsmede woningen toegestaan, inclusief bijbehorende voorzieningen.

Wijzigingsbevoegdheid

Binnen de bestemming is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor huisvesting van arbeidsmigranten. Tevens is de mogelijkheid opgenomen tot het beëindigen van huisvesting van arbeidsmigranten. Verwezen wordt naar "Huisvesting arbeidsmigranten".

Detailhandel, Horeca en Kantoren

Bestemmingsomschrijvingen

Hansweert kent geen echt winkelconcentratie- of dorpscentrumgebied. Langs de Nieuwstraat en de Kanaalstraat bevinden zich de meeste winkels en horecagelegenheden. Een bestemming Centrum voor grote delen van de oude kern is om deze reden niet passend.

In Hansweert zijn overeenkomstig de bestemmingssystematiek van de gemeente zoals deze ook is toegepast in de overige kernen, de verspreid gelegen detailhandelsvoorzieningen, horecabedrijven en kantoren in de kern afzonderlijk bestemd tot Detailhandel, Horeca en Kantoor. De gemeente maakt slechts incidenteel gebruik van een bestemming Gemengd (in Hansweert alleen voor het gebied rond Maria-Oord).

Binnen de bestemmingen is de woonfunctie toelaatbaar. In geval van beëindiging van de detailhandels-, horeca- of kantooractiviteiten behoeft geen procedure te worden doorlopen om een verandering naar de bestemming Wonen mogelijk te maken. Om definitief over te gaan naar de bestemming Wonen kan een wijzigingsprocedure worden doorlopen (zie afwijkingsregels en wijzigingsbevoegdheid).

Voor het reguleren van de horecavoorziening wordt analoog aan de regeling voor bedrijven gebruikt gemaakt van de Staat van Horeca-activiteiten (zie bijlage 3 bij de regels).

Voor beeldbepalende panden is de aanduiding "cultuurhistorische waarden" opgenomen, waarmee aantasting van het uitwendige karakter van het gebouw in de bestaande toestand wordt voorkomen.

Ter plaatse van het perceel Nieuwstraat 11 vindt op basis van de verleende omgevingsvergunning tevens huisvesting van 10 arbeidsmigranten plaats. Het perceel is om deze reden voorzien van de aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies -2'. Zie onder Huisvesting arbeidsmigranten voor een toelichting op deze afwijking.

Wijzigingsbevoegdheden

In de bestemmingen zijn uit het oogpunt van flexibiliteit bij bedrijfsbeëindiging de volgende wijzigingsbevoegdheden opgenomen.

  • De bestemming Detailhandel kan worden gewijzigd in de bestemmingen Kantoor en Wonen.
  • De bestemming Horeca kan worden gewijzigd in de bestemmingen Detailhandel en Kantoor en Wonen.
  • De bestemming Kantoor kan worden gewijzigd in de bestemming Detailhandel en Wonen.

Aan deze wijzigingsbevoegdheden zijn voorwaarden gekoppeld.

Met de wijzigingsbevoegdheden zijn de vigerende mogelijkheden vertaald, met uitzondering van maatschappelijke en recreatieve voorzieningen. Gelet op de perceelsafmetingen en de situeringen van percelen in een rustig woongebied zijn maatschappelijke en recreatieve voorzieningen minder gewenst.

Binnen de bestemmingen is verder een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor huisvesting van arbeidsmigranten. Tevens is de mogelijkheid opgenomen tot het beëindigen van huisvesting van arbeidsmigranten. Verwezen wordt naar "Huisvesting arbeidsmigranten".

Gemengd - 5

Bestemmingsomschrijving

Ten behoeve van de herstructurering van Maria-Oord is aan het terrein de bestemming Gemengd-5 toegekend. Binnen deze bestemming zijn maatschappelijke voorzieningen voorzien in de vorm van:

  • 1. bejaardenzorg met bijbehorende bewoning;
  • 2. sociale voorzieningen;
  • 3. en volksgezondheid en daarmee gelijk te stellen instellingen

Daarnaast is wonen in een woning toegestaan.

Bouwregels

Er is één bouwvlak opgenomen. Het bouwvlak mag tot 50% worden bebouwd. Aan de noordoostzijde (Maartenbroersweg) geldt een bouwhoogte tot 11 meter. Aan de zuidwestzijde (Eendrachtsweg) geldt een bouwhoogte van 8 meter.

Ten behoeve van een open bebouwingsbeeld is, indien niet aaneengebouwd wordt, een afstand van ten minste 10 meter tussen de hoofdgebouwen voorgeschreven.

Er is daarnaast voorzien in de gebruikelijke afwijkingen van de bouwregels. In de specifieke gebruiksregels is bepaald dat aan-huis-gebonden beroepen of kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten zijn toegestaan.

Groen

Om het groene karakter van de woonomgeving en de kern te behouden zijn de belangrijkste beeldbepalende groenvoorzieningen als zodanig bestemd. De groenvoorzieningen zijn bestemd voor beplantingen, waterpartijen, speelvoorzieningen en bij deze bestemmingen behorende voorzieningen zoals voet- en fietspaden, bermen en bermsloten.

Het voormalige sluiscomplex is voorzien van een functie-aanduiding om de cultuurhistorische waarde ervan veilig te stellen.

De kinderboerderij is voorzien van een bouwvlak en een functie-aanduiding. Ter plaatse in aan de kinderboerderij ondergeschikte detailhandel, dienstverlening en horeca toegestaan.

Wijzigingsbevoegdheid

Ter plaatse van de tweede fase van Tramper II is een wro-zone wijzigingsgebied 1 opgenomen. Op termijn is hier de verdere ontwikkeling van Tramper II voorzien. Tot de ontwikkeling is het gebied in gebruik als trapveld / groenvoorziening. Voor het toepassen van deze wijzigingsbevoegdheid gelden de volgende regels.

  • De bestemming Groen mag worden gewijzigd in de bestemmingen Verkeer, Water, en Wonen.
  • Er zijn in totaal niet meer dan 40 grondgebonden woningen toegestaan.
  • Het aantal rijenwoningen bedraagt niet meer dan 15.
  • Rijenwoningen worden gesitueerd langs de zuidwestzijde en westzijde van de wro-zone wijzigingsgebied 1.
  • Er is sprake van een gedifferentieerd woningbouwprogramma, dat is afgestemd op de regionale woningbouwprogrammering en de actuele marktontwikkelingen.
  • De goothoogte van een woning mag niet meer bedragen dan 6 m en de bouwhoogte niet meer dan 10 m.
  • Het gebied wordt ontsloten via de Maartenbroersweg en het verlengde van de Sloestraat.
  • Er dient rekening te worden gehouden met 1,5 parkeerplaats per woning, waarvan 1 parkeerplaats op eigen terrein bij vrijstaande en twee onder één kap gebouwde woningen.
  • Er is sprake van een samenhangend straat- en bebouwingsbeeld dat aansluit op de herontwikkeling van de Scheldestraat en omgeving.
  • De gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden en bouwwerken worden niet onevenredig aangetast.
  • Vóóraf dienen de risico's ten aanzien van het transport van gevaarlijke stoffen te worden beschouwd.
  • Vóóraf dient een watertoets te worden uitgevoerd.
  • Er dient rekening te worden gehouden met de Keur van het Waterschap.
  • In het wijzigingsplan wordt aandacht besteed aan de gemaakte belangenafweging.

Planwijziging hoeft niet ineens te worden gedaan. Hiermee kan adequaat worden ingespeeld op de actuele woningbehoefte en is een goede afstemming op het regionaal woningbouwbeleid mogelijk.

Maatschappelijk

Bestemmingsomschrijving

De percelen met de bestemming Maatschappelijk mogen worden gebruikt voor de meest gangbare maatschappelijke voorzieningen zoals scholen, gezondheidszorgvoorzieningen en sociaal-culturele voorzieningen. Ook de brede school valt onder deze bestemming.

Voor de bijzondere functies zoals de jongeren ontmoetingsplaats (nabij sportveld) en de jeugdsoos (bij de ijsbaan) zijn aanduidingen opgenomen. Ter plaatse van die gronden zijn geen andere maatschappelijke voorzieningen toegestaan. Ten aanzien van de jeugdsoos geldt dat het bouwvlak maximaal 50% mag worden bebouwd.

Bij de bestemming behorende voorzieningen, zoals groen, nutsvoorzieningen, parkeervoorzieningen en water zijn zonder meer mogelijk.

Voor beeldbepalende panden is de aanduiding "cultuurhistorische waarden" opgenomen, waarmee aantasting van het uitwendige karakter van het gebouw in de bestaande toestand wordt voorkomen.

Wijzigingsbevoegdheid

In de regeling zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen voor het wijzigen van de bestemming Maatschappelijk in de bestemming Detailhandel, Kantoor of Wonen. Aan deze wijzigingsbevoegdheden zijn voorwaarden gekoppeld.

Maatschappelijk - Begraafplaats

De begraafplaatsen zijn bevestigd met de bestemming Maatschappelijk-Begraafplaats. Er is 150 m² bebouwing toegestaan.

Natuur

Het "rondje Amos" is - overeenkomstig de vigerende regeling - voorzien van de bestemming Natuur. Binnen de regeling zijn praathuisjes en schuilhutten toegestaan.

Binnen deze bestemming is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden opgenomen, om de natuurwaarden te beschermen.

Sport

Bestemmingsomschrijving

Het sportcomplex is voorzien van de bestemming Sport. Hiermee zijn sportvelden, tennisbanen en daarmee vergelijkbare recreatieve voorzieningen toegestaan. Bij de bestemming behorende voorzieningen, zoals groen, water, ontsluitingswegen en parkeervoorzieningen zijn eveneens mogelijk.

Afwijken van de bouwregels

Er is een mogelijkheid tot afwijken van de bouwregels opgenomen voor het realiseren van hogere lichtmasten ten dienste van recreatieve voorzieningen.

Tuin

De bestemming Tuin is opgenomen, daar waar direct grenzend aan de openbare ruimte geen bebouwing gewenst is. Daarmee is feitelijk de voorgevelrooilijn vastgelegd. Omdat in een aantal situaties het doorbreken van deze voorgevelrooilijn niet leidt tot nadelige effecten op de verkeersveiligheid en / of het bebouwingsbeeld is een bevoegdheid tot afwijken van de bouwregels opgenomen voor het toestaan van bijgebouwen of overkappingen behorende bij de op de aangrenzende gronden gelegen hoofdgebouwen.

Verkeer

De met de bestemming Verkeer aangeduide gronden omvatten niet alleen wegen, parkeerplaatsen, fiets, en voetpaden, maar ook kleine groenstroken, bermen, beplantingen en eventuele geluidwerende voorzieningen en afvalverzamelplaatsen. Door deze bestemmingslegging is ondergeschikte herinrichting van de openbare ruimte mogelijk, zonder dat gedetailleerde regels dergelijke ontwikkelingen in de weg staan.

Het bergbezinkbassin aan de Zijpe is met de aanduiding 'specifieke vorm van verkeer - bergbezinkbassin' bevestigd.

De afzonderlijke garagecomplexen zijn in overeenstemming met het gemeentelijk handboek bestemd voor Verkeer en voorzien van een aanduiding (garage).

Water

De grote beeldbepalende waterpartijen en waterlopen met een waterhuishoudkundige functie zijn als zodanig aangegeven. De gronden zijn bestemd voor water, aan- en afvoer en waterberging. Op de gronden mogen uitsluitend keermuren voor de waterbeheersing, oeverbeschoeiingen, duikers, bruggen en steigers worden gebouwd.

Wonen

In verband met de leesbaarheid van de analoge verbeelding is de keuze voor een splitsing van de bestemming Wonen in de bestemmingen Wonen en Tuin gewenst. Een verdere vereenvoudiging is bewerkstelligd door de keuze voor het splitsen van de regels in bouwregels voor het bouwen binnen een bouwvlak en bouwen buiten het bouwvlak. Binnen de bestemming Wonen is het om deze reden niet langer nodig met een aanduiding "erf" te werken.

Binnen de bestemming is wonen in een woning toegestaan. In een aantal situaties is een aanduiding opgenomen. Ter bevestiging van detailhandel (tevens) en woonwagens (uitsluitend). Zelfstandige garages zijn overeenkomstig gemeentelijk beleid bestemd binnen Verkeer met een aanduiding 'garage'.

Op één locatie is een grote opslag/garage binnen een stedelijk bouwblok gesitueerd. Deze opslagloods is voorzien van de aanduiding 'opslag'. Het toekennen van een Verkeersbestemming doet hier niet recht aan de feitelijke situatie.

Voor beeldbepalende panden is de aanduiding cultuurhistorische waarde opgenomen, waarmee aantasting van het uitwendige karakter van het gebouw in de bestaande toestand wordt voorkomen en behoud van de cultuurhistorische waarde wordt voorgestaan.

Bouwregels

In de bouwregels is opgenomen dat hoofdgebouwen dienen te worden opgericht in het bouwvlak. Voor het bouwvlak geldt dat afhankelijk van de aanduiding, aaneengebouwd, gestapeld, vrijstaand of twee aaneen kan worden gebouwd. Daar waar geen aanduiding is opgenomen kan vrijstaand of aaneen worden gebouwd. De goot- en bouwhoogte is op de verbeelding aangegeven.

De bouwvlakken zijn veelal als een strook weergegeven. De diepte varieert tussen 10 en 15 meter. In de meeste gevallen is een diepte van 12 meter ingetekend. Het bouwvlak mag volledig worden bebouwd met gebouwen, met dien verstande dat de afstandsmaten in de bouwregels in acht dienen te worden genomen.

Woonwagenstandplaats

In 2003 is een vrijstellingsprocedure doorlopen voor de renovatie en uitbreiding van het woonwagencentrum. In het bestemmingsplan is het renovatie- en uitbreidingsplan zoals beschreven in de ruimtelijke onderbouwing bij de vrijstellingsprocedure bevestigd.

Voor de woonwagens is aan de bestemming Wonen een aanduiding "woonwagenstandplaats" toegevoegd. Op de verbeelding is een goot- en bouwhoogte opgenomen van 3 respectievelijk 5 meter. In de bouwregels zijn specifieke bouw- en gebruiksregels voor het woonwagencentrum opgenomen. De belangrijkste zijn:

  • maximaal 1 woonwagen per bouwperceel;
  • een gezamenlijke oppervlakte van gebouwen en overkappingen van maximaal 125 m² per bouwperceel.

Bouwregels

Binnen de bouwregels zijn de reguliere bouwregels ter plaatse van het hoofdgebouw (bouwvlak) en voor het aansluitende erf (de gronden buiten het bouwvlak) opgenomen. In de bouwregels is opgenomen dat voor de gronden binnen het bouwvlak hoofdgebouwen, aan- of uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, mogen worden gebouwd. Voor aan- of uitbouwen en bijgebouwen geldt hier een goot- en / of boeibordhoogte van 4 meter en een bouwhoogte van 7 meter. In de bouwregels is opgenomen dat voor de gronden buiten het bouwvlak bouwmogelijkheden gelden voor aan- of uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen tot ten hoogste 50% en tot een maximum van 100 m².
In de regels is bepaald dat op de gronden buiten het bouwvlak een goot- en / of boeibordhoogte geldt van 4 meter. De bouwhoogte is hier uit ruimtelijk oogpunt vastgelegd op 5 meter. De afstand van bijgebouwen tot de woning is bepaald op 1 meter. Voor woningen met de aanduiding "vrijstaand" geldt een afstand van 3 meter van het hoofdgebouw tot de zijdelingse perceelsgrens. Voor woningen met de aanduiding "twee aaneen" geldt een afstand van 3 meter van het hoofdgebouw tot één van de zijdelingse perceelsgrenzen.

Afwijken van de bouwregels

Uit oogpunt van flexibiliteit id onder voorwaarden naast de reguliere bevoegdheden tot afwijken, de volgende specifieke bevoegdheden tot afwijken opgenomen:

  • afstand tot de zijdelingse perceelsgrens.

Specifieke gebruiksregels

De oppervlakte voor huisdierenverblijven mag ter plaatse van het bouwvlak en buiten het bouwvlak niet meer bedragen dan 10 m².

Afwijken van de gebruiksregels

Uit oogpunt van flexibiliteit is onder voorwaarden naast de reguliere bevoegdheden tot afwijken, de volgende specifieke bevoegdheden tot afwijken opgenomen:

  • huisvesting van paarden, pony's en ander naar aard en omvang gelijk te stellen vee.

Waarde - Archeologie

In het bestemmingsplan is overeenkomstig het op 22 november 2011 vastgestelde gemeentelijke archeologiebeleid al naar gelang de verwachtingswaarden een een dubbelbestemming Waarde – Archeologie – 1, 2, 3, of 4 toegekend. In Hansweert is alleen sprake van relevante archeologische verwachting in laag I. Het archeologisch belang wordt door de volgende regeling voldoende veilig gesteld.

  • Voor de bekende vindplaats geldt een Waarde - Archeologie – 1. Bij een bodemverstoring van meer dan 50 m2 geldt een onderzoeksplicht.
  • Voor de zone met een hoge archeologische verwachting geldt een Waarde – Archeologie – 2. In dit gebied is bij een bodemverstoring van meer dan 250 m2 een onderzoeksplicht van toepassing.
  • Voor de zone met een middelhoge archeologische verwachting geldt een Waarde - Archeologie - 3 waarvoor bij een bodemverstoring van meer dan 500 m2 een onderzoeksplicht geldt.
  • Voor de zone met een lage archeologische verwachting, geldt een Waarde – Archeologie - 4 waarvoor bij een bodemverstoring van meer dan 2500 m2 een onderzoeksplicht geldt.
  • In alle gevallen geldt een vrijstelling van archeologisch onderzoek wanneer niet dieper dan 40 cm onder het maaiveld werkzaamheden worden uitgevoerd.

De bestemmingsregeling is in samenspraak met de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland tot stand gekomen en houdt eveneens rekening met de eventueel op grotere diepten aanwezige archeologische waarden. Uitgangspunt van deze regeling is dat voor projecten groter dan de vrijgestelde oppervlaktematen en verstoringsdiepte een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden nodig is. Voor een nadere toelichting op het archeologiebeleid wordt voorts verwezen naar paragraaf 4.2.

Waterkering

De bestemming Waterkering is opgenomen voor de waterkerende zeedijken langs de Westerschelde en het Kanaal door Zuid-Beveland.

Binnen de bestemming ligt ook een deel van het voormalige sluiscomplex. Dit deel is voorzien van een functie-aanduiding cultuurhistorische waarde om de cultuurhistorische waarde ervan veilig te stellen.

In de bouwregels is bepaald dat ten behoeve van de bestemming Waterkering uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zijn toegestaan.

Waterstaat - Waterkering

De dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering is opgenomen voor de waterkerende zeedijken langs de Westerschelde, waar deze samenvallen met andere bestemmingen. De gronden zijn behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd voor de waterkering.

In de bouwregels is bepaald dat ten behoeve van de bestemming Waterstaat-Waterkering uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zijn toegestaan. Bouwwerken voor de andere bestemmingen zijn niet toegestaan.

Door middel van een bevoegdheid tot afwijken van de bouwregels bouwwerken ten behoeve van de andere bestemmingen worden gerealiseerd, mits het belang van de waterkering daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Hiervoor wordt advies ingewonnen bij de beheerder van de waterkering. Het opnemen van een voorschriftenkaart beschermingszone waterkeringen is daarmee niet langer nodig.

5.2.3 Hoofdstuk 3 Algemene regels

Dit hoofdstuk bevat een aantal bepalingen die op de bestemmingen als bedoeld in hoofdstuk 2 van toepassing zijn. Het betreffende volgende bepalingen.

  • Anti-dubbeltelbepaling
    Hiermee wordt voorkomen dat gronden oneigenlijk worden gebruikt voor het optimaliseren van bouwmogelijkheden.
  • Algemene bouwregels
    Bestaande maten (uitgezonderd van de overgangsregels), overschrijding van bouwgrenzen, percentages. Met de regels inzake bestaande maten wordt voorkomen dat (ondergeschikte) afwijkingen onder het overgangsrecht komen te vallen.
  • Algemene afwijkingsregels
    Afwijkingen maatvoeringen tot ten hoogste 15% en het overschrijden van bouwgrenzen. Deze mogelijkheden tot afwijken hebben tot doel flexibiliteit in het plan in te bouwen. Het afwijken van de bebouwingsbepalingen, ten behoeve van bijvoorbeeld het in beperkte mate afwijken van de voorgeschreven maatvoeringen en begrenzingen, kan in veel gevallen plaatsvinden zonder dat hierdoor het belang van een goede ruimtelijke ordening wordt geschaad. Voor dit soort gevallen is derhalve in het plan een bevoegdheid tot afwijken bij een omgevingsvergunning opgenomen.
  • Algemene wijzigingsregels
    Het overschrijden van bestemmingsgrenzen kan in veel gevallen plaatsvinden zonder dat hierdoor het belang van een goede ruimtelijke ordening wordt geschaad. Voor dit soort gevallen is derhalve in het plan een wijzigingsbevoegdheid voor burgemeester en wethouders opgenomen. De overschrijding mag echter niet meer dan 3 meter bedragen en het bestemmingsvlak mag met niet meer dan 10% worden vergroot.
  • Gebruiksbepaling
    De oorspronkelijk opgenomen gebruiksbepalingen zijn vervallen. Deze zijn namelijk opgenomen in de Wro. Daarbij is voorts van belang dat ingevolge de aangescherpte jurisprudentie diverse functies niet toelaatbaar zijn, indien die functies in wezen strijdig zijn met de betreffende bestemming. Vandaar dat dergelijke functies niet meer afzonderlijk hoeven te worden uitgesloten in de algemene gebruiksregels en niet in de Specifieke gebruiksregels van de bestemmingen.

5.2.4 Hoofdstuk 4 Overgangs- en Slotbepalingen

Overgangsregels

De overgangsregels hebben tot doel de rechtstoestand te begeleiden van bouwwerken die gebouwd zijn of kunnen worden gebouwd en die afwijken van de bebouwingsbepalingen van het plan. Tevens is bepaald dat het gebruik van onbebouwde gronden en bouwwerken in het plan, voor zover dit gebruik op het tijdstip van het rechtskracht verkrijgen van het plan (rechtens) afwijkt van de in het onderhavige plan gegeven bestemming, kan worden voortgezet.

Deze regels zijn opgenomen in het Bro en zijn op voorgeschreven wijze overgenomen.

Slotbepaling

Dit artikel ten slotte geeft aan de naam waaronder de regels van het bestemmingsplan kunnen worden aangehaald (bestemmingsplan Hansweert).