Plan: | Hansweert |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0703.01HaBPKom-va01 |
Op figuur 2.2 is het huidige functiepatroon binnen het plangebied aangegeven. In het navolgende wordt kort op deze functies ingegaan.
Figuur 2.2. Functiekaart
Wonen
Wonen vormt de belangrijkste functie in Hansweert. Met betrekking tot het wonen zijn er de afgelopen jaren verschillende ontwikkelingen gerealiseerd of in voorbereiding genomen:
Uitbreiding Kanaalarm en Tramper II
Kanaalarm
Voor de uitbreiding van het dorp beschikt Hansweert over twee uitbreidingsgebieden: Kanaalarm en Tramper. In uitvoering is de woningbouw in de gedempte kanaalarm. De eerste fase van deze uitbreiding (woningbouw langs de Kerklaan) en het appartementen gebouw Bastion is gerealiseerd. De tweede fase (woningbouw aan IJssellaan, Berkellaan en Vechtlaan) zal worden afgerond in 2015.
Tramper II
Gelijktijdig met de voorbereiding van het wijkplan voor de woonbuurt Scheldestraat en omgeving (zie hierna) is de gemeente begonnen met de voorbereiding van de uitwerking voor de tweede fase van het uitbreidingsgebied Tramper. Door beide ontwikkelingen goed op elkaar af te stemmen kan de ruimtelijk-functionele samenhang tussen zowel beide aan elkaar grenzende plandelen als met de kern worden geoptimaliseerd. Op die wijze worden herstructurering en uitbreiding van de kern geïntegreerd in één samenhangend concept voor de ruimtelijke ontwikkeling van Hansweert aan de noordoost-zijde. Deze ruimtelijke integratie van beide projecten is uitgewerkt in het stedenbouwkundig schetsontwerp uitbreiding Tramper / herstructurering woonbuurt Scheldestraat. Dit schetsontwerp is opgenomen en toegelicht in hoofdstuk 3. Voor deze herstructurering is een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening doorlopen (2008) (zie hierna).
Wijkplan Scheldestraat en omgeving
Een belangrijke ontwikkeling met betrekking tot de bestaande woningvoorraad betreft het project woonbuurtverbetering Scheldestraat en omgeving. Woningbestand en inrichting van deze, uit de jaren vijftig / zestig van de vorige eeuw daterende woonbuurt zijn sterk verouderd en noodzaken tot ingrijpende verbetering: naast renovatie van woningen ook sloop en herstructurering.
Door R & B Wonen is, in nauwe samenwerking met de gemeente, een wijkplan opgesteld waarin de woonbuurtverbetering en herstructurering zijn uitgewerkt. Het wijkplan gaat uit van twee fasen. De invulling van deze fasen is als volgt.
Het herbouwprogramma van R & B Wonen omvat de bouw binnen een andere ruimtelijk-stedenbouwkundige opzet van 29 nieuwe woningen ter plaatse van de gesloopte woningen en 18 woningen in de zuidrand van Tramper II. Daarnaast zal in het projectgebied door een door de gemeente aan te trekken partij een rij van 6 starterswoningen gerealiseerd worden. Tevens zal in relatie tot de gesloopte woningen nog voorzien worden in de bouw van 21 woningen (huur en koop) in het plan Kanaalarm.
Deze tweede fase wordt uitgevoerd in de periode tot 2015. Voor de realisering van deze fase is in april 2008 een vrijstellingsprocedure artikel 19 lid 1 WRO gevoerd.
Voor de uitvoering van dit wijkplan is door R&B Wonen en gemeente in maart 2008 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Voor de realisering wordt gebruik gemaakt van het toegekende investeringsbudget stedelijke vernieuwing (ISV2).
Het totale herbouwprogramma (voor beide fasen) zoals dit door R & B Wonen uitgevoerd wordt is weergegeven in tabel 2.1.
Tabel 2.1. Woningbouwprogramma herstructurering Scheldestraat en omgeving
woningtype | aantal |
vrijstaande woning | 3 |
twee-onder-één-kapwoning | 14 |
geschakelde woningen / levensloopbestendige woningen | 15 |
rijenwoning | 15 |
starterswoning | 6 |
Totaal | 53 |
Kleinschalige inbreidingen
In relatie tot de realisering van de brede school aan de Eendracht en de verplaatsing van de supermarkt (van de Kanaalstraat naar de Kanaalarm) zijn de volgende inbreidingen met woningbouw gerealiseerd.
Een potentiële inbreiding binnen het bestaande dorpsgebied betreft het terrein Burkunkstraat / Maasstraat. In dit gebied bevonden zich 20 huurwoningen die sterk waren verouderd en niet meer voldeden aan de huidige vraag. De woningen zijn gesloopt. Nieuwbouw is vooralsnog financieel niet haalbaar in verband met ingrijpende bodemverontreiniging (gasfabriek, vuilstortplaats). Het gebied is ingericht als groenvoorziening (trapveld en groenstrook). Op langere termijn zal de bodemsanering ter hand worden genomen en zal het gebied mogelijk opnieuw worden benut voor woningbouw.
Renovatie en uitbreiding woonwagencentrum
Het aan de noordzijde van Hansweert gelegen woonwagencentrum is in 2005 gerenoveerd en uitgebreid (van 5 naar 8 standplaatsen). Dit vernieuwde woonwagencentrum wordt geïntegreerd in de verdere ontwikkeling van het uitbreidingsgebied Tramper.
Voorzieningen
Winkel- en horecavoorzieningen, kantoren
De commerciële voorzieningen (detailhandel, horeca, kantoren) liggen op verschillende plaatsen in het oudere dorpsgedeelte ten zuiden van de Boomdijk. Het betreft voorzieningen vrijwel uitsluitend voor de bewoners van Hansweert.
Winkelvoorzieningen
In totaal zijn er een tiental detailhandelsvestigingen aanwezig. Deze winkelvoorzieningen zijn voornamelijk gelegen in het oude dorpsgedeelte aan Nieuwstraat, Kanaalstraat en Lange Geer. De oorspronkelijk hier ook gelegen supermarkt is in 2006 verplaatst naar het uitbreidingsgebied Kanaalarm en geïntegreerd in het daar gebouwde Bastiongebouw.
Horecavestigingen
In het plangebied bevinden zich 3 horecavestigingen:
Om de horecafunctie te reguleren in relatie tot milieuhinder wordt in bestemmingsplannen gebruik gemaakt van de Staat van Horeca-activiteiten. Dit is een lijst waarin de horeca-activiteiten zijn ingedeeld in 3 categorieën:
Hoe hoger / zwaarder de categorie hoe groter de milieuhinder. Voor een toelichting op de Staat van Horeca-activiteiten wordt verwezen naar bijlage 3. In het plangebied (woongebied) worden horeca-activiteiten uit maximaal categorie 1b toegelaten. Dit betreft lichte horecabedrijven die over het algemeen slecht beperkte hinder veroorzaken voor omwonenden.
De cafetaria aan de Waalstraat valt in categorie 1 van de Staat van Horeca-activiteiten en past daarmee in de algemene toelaatbaarheid. De beide cafés vallen in categorie 2 en passen daarmee formeel niet binnen de algemene toelaatbaarheid. De cafés veroorzaken echter geen geluid- en / of parkeerhinder en blijken in de praktijk goed in de woonomgeving passende functies.
Kantoren
In het Bastiongebouw (naast de supermarkt) bevindt zich een vestiging van de Rabobank. Verder is er op enkele plaatsen sprake van kantoor of andere bedrijvigheid aan huis.
Notitie Middenstandbeleid
In de Notitie Middenstandsbeleid van de gemeente Reimerswaal wordt ingegaan op het ruimtelijk kader voor het economisch functioneren van dorpscentrumgebieden. Als voornaamste onderwerpen zijn genoemd het winkelconcentratiebeleid enerzijds en herinrichting van de openbare ruimte anderzijds. Als belangrijkste uitgangspunten zijn in de notitie vastgelegd:
Gezien de aard en omvang van de kern wordt het vastleggen van een dorpscentrumgebied binnen Hansweert een te zwaar instrument geacht. Dit neemt echter niet weg dat enige flexibiliteit wenselijk is, om nieuwvestiging en / of overige ontwikkelingen niet bij voorbaat uit te sluiten.
De Notitie Middenstandsbeleid gaat ook in op beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis, en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf. Gezien de ontwikkeling in de samenleving, waarbij wonen en werken meer in samenhang met elkaar plaatsvinden, heeft het gemeentebestuur zich daarbij uitgesproken voor ruimere mogelijkheden voor het toestaan van beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis en de verkoop van producten aan huis of een bedrijf, mits voldaan wordt aan een aantal ruimtelijk relevante voorwaarden.
Maatschappelijke voorzieningen
In Hansweert zijn de volgende maatschappelijke voorzieningen gevestigd.
Een belangrijke maatschappelijke voorziening is het in 2005 gerenoveerde dorpshuis Kaj Munk, gelegen aan de pleinruimte tussen oude dorp en uitbreidingsgebied Kanaalarm.
Agrarisch gebied
De agrarische functie binnen het plangebied beperkt zich tot het gebied gelegen oostelijk van Tramper I en noordelijk van de buurt Scheldestraat en omgeving. Dit gebied heeft nog een agrarische bestemming maar agrarisch gebruik vindt niet meer plaats. Dit gebied is in eigendom van de gemeente en zal benut worden voor de verdere ontwikkeling van het woongebied Tramper (zie hoofdstuk 3). Daarbij zal rekening moeten worden gehouden met de bestaande boomgaarden grenzend aan de noordrand van het plangebied. Binnen een afstand van 50 meter van fruitteeltbedrijven zijn geen milieugevoelige functies toegestaan (de zogenoemde spuitzone).
Groenstructuur
De hoofdgroenstructuur van Hansweert wordt gevormd door de groene begeleiding van de Boomdijk en de Maartenbroersweg (gedeeltelijk), door de groene zones langs de Westerscheldedijk en in de Kanaalarm en door enkele op zichzelf staande kleinere groenelementen binnen het bestaande woongebied (zie figuur 3).
Het "rondje Amos" vormt een karakteristiek deel van Hansweert en biedt inwoners goede mogelijkheden voor een korte wandeling langs, en met uitzicht op de Westerschelde.
Bedrijven
Bedrijventerrein
De bedrijvigheid van Hansweert is in de loop der tijd verplaatst naar de noordzijde van de kern:
Aan de Werfdijk bevindt zich nog één bedrijf, het constructiebedrijf Van der Straaten. Tot voor kort was er sprake van meer bedrijvigheid op deze locatie. De scheepswerf Reimerswaal BV is echter volledig verplaatst naar de loswal aan de noordzijde van de kern aan de Westelijke Kanaalweg en het bedrijf RendacSon (kadaveropslag) heeft ter plaatse de bedrijfsvoering beëindigd. De aangrenzende haven is thans alleen bij Van der Straaten nog in gebruik.
Deze verplaatsing en beëindiging van bedrijfsactiviteiten binnen het dorpsgebied sluit aan op het milieubeleid (milieuhinderlijke bedrijven op korte afstand van de kern).
Het bedrijventerrein Kanaalweg is 6,6 ha groot en volledig uitgegeven. Het terrein wordt ontsloten via de Westelijke Kanaalweg en kent verder één interne ontsluitingsweg, de Tramperweg. De zuidelijke punt van het terrein is in gebruik als gemeentelijk parkeerterrein voor vrachtauto's. In totaal bevinden zich op het terrein 7 bedrijven. Op het noordelijk deel is het transportbedrijf Van Duijn & Zn gevestigd (voorheen bedrijf Snoep). Dit bedrijf wordt rechtstreeks via de Westelijke Kanaalweg ontsloten en heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in uitbreiding van bebouwing en verbetering van het parkeerterrein.
Het zuidelijk deel omvat de bedrijfspanden gelegen aan de Tramperweg. Op dit deel zijn gevestigd een internationaal fruittransportbedrijf (bedrijf Jac. Op 't Hof), het bedrijf Reijnhout Elektro BV, het bergingsbedrijf Polderman, een oudijzer- en metaalbedrijf en de aannemingsbedrijven Smet Hansweert BV en Paauwe. Op het bedrijventerrein bevinden zich ook vier bedrijfswoningen.
In tabel 2.2 is een overzicht gegeven van de aanwezige bedrijven in het plangebied; daarin zijn vermeld locatie, bedrijvigheid en milieucategorie.
Tabel 2.2. Overzicht bedrijven
locatie | bedrijf | activiteit | SBI-code | Milieucategorie |
Kern | ||||
Werfdijk 6 | Van der Straaten | Constructiebedrijf | 28.1.3 | 4.2 |
Bedrijventerrein Kanaalweg | ||||
Westelijke Kanaalweg 4 | Van Duyn & Zn (voorheen Snoep & Zn) |
Transportbedrijf | 6024 | 3.2 |
Tramperweg 1 | Reijnhout Elektro Beheer B.V. | Elektriciteitsbedrijf | 453 | 2 |
Tramperweg 3 | J.L. Paauwe | Aannemersbedrijf | 451 | 3.1 |
Tramperweg 5 | Reijerse | Oud ijzer en metaal | 5157.31 | 2 |
Tramperweg 6 | L. Polderman vof | Bergingsbedrijf | 6322 | 3.1 |
Tramperweg 7/9 | Op 't Hof | Transportbedrijf | 6024 | 3.2 |
Tramperweg 10 | Smet Hansweert BV | Aannemersbedrijf | 451 | 3.2 |
Het bedrijventerrein wordt aan de zuid-, west- en noordzijde begrensd door een smalle groenstrook met aansluitend een sloot met onderhoudsstrook. De inrichting en presentatie van met name het zuidelijk deel van het bedrijventerrein vragen aandacht.
Toelaatbaarheid bedrijvigheid
Algemeen
Om hinder als gevolg van de bedrijfsactiviteiten al in het ruimtelijk spoor te voorkomen, zijn grenzen gesteld aan de toelaatbaarheid van de bedrijfsactiviteiten. Uitgaande van de afstand tot de bedrijfspercelen en het gebiedstype van de milieugevoelige functies (woningen), wordt in de regels bepaald welke bedrijfsactiviteiten worden toegelaten (milieuzonering). In de regels wordt voor dit doel gebruikgemaakt van een zogenaamde Staat van Bedrijfsactiviteiten. Dit is een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten zijn gerangschikt naar toenemende milieubelasting. Als belangrijkste bron bij het opstellen van deze Staat is gebruikgemaakt van de lijst van bedrijfstypen uit de publicatie Bedrijven en milieuzonering" van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten van 2009. In deze lijst worden voor een groot aantal bedrijfstypen en -activiteiten richtafstanden ten opzichte van een "rustige woonwijk" vermeld. Zoals ook in de VNG-publicatie is aangegeven en in vaste jurisprudentie is bevestigd, kan voor andere gebiedstypen worden afgeweken van deze richtafstanden. Ook in het onderhavige plan is dit het geval. Hieronder wordt dit nader toegelicht. Voor een nadere toelichting op de Staat van Bedrijfsactiviteiten en de uitgangspunten van milieuzonering wordt verwezen naar bijlage 2.
Uitwerking milieuzonering
In de dorpskern worden de richtafstanden conform VNG-publicatie aangehouden. Dat wil zeggen dat de afstand tussen categorie 2-bedrijven en de woningen minstens 30 m bedraagt. In het bestaande dorpsgebied zijn echter, op het bedrijf Van der Straaten gevestigd aan de Werfdijk na, geen bedrijven gevestigd.
Het bedrijventerrein Kanaalweg ligt ten noorden van de dorpskern. Op grond van de hierna aangegeven uitgangspunten is de milieuzonering op de verbeelding nader uitgewerkt. Op het zuidelijk deel van het terrein, in de directe omgeving van de bedrijfswoningen, geldt een maximale toelaatbaarheid van categorie 3.1. Op het overige deel zijn bedrijven uit maximaal categorie 3.2 toelaatbaar.
Ten opzichte van de dorpskern worden de richtafstanden conform VNG-publicatie aangehouden. Voor de bedrijfswoningen op het bedrijventerrein wordt met één afstandsstap afgeweken van de bovengenoemde richtafstanden. Daarbij geldt als overweging dat voor het bedrijventerrein sprake is van een gegroeide situatie, er is nooit sprake geweest van een rustige woonwijk. De woningen zijn gelegen op een bedrijventerrein, waar bedrijven en (bedrijfs)woningen zijn gevestigd. Over geen van deze bedrijven zijn klachten met betrekking tot milieuhinder bekend. In het milieuvergunningenspoor kunnen dergelijke nadere eisen aan de bedrijven worden gesteld. Daarnaast is met het oog op het functioneren van de bedrijventerreinen een verdere beperking ongewenst.
Bijzondere functies: bedrijfswoningen
Op het bedrijventerrein Kanaalweg zijn 4 bedrijfswoningen aanwezig. Deze zullen worden gehandhaafd. Het gaat hierbij om een heel specifiek type woningen waar minder hoge eisen aan het woon- en leefklimaat kunnen worden gesteld. In de directe omgeving van bedrijfswoningen zijn daarom bedrijven uit maximaal categorie 3.1 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten toegestaan.
Het toelaten van bedrijfswoningen kan beperkingen opleveren voor de bedrijfsvoering. Alhoewel het door sommige bedrijven wenselijk wordt geacht over een bedrijfswoning te kunnen beschikken, is vanuit het oogpunt van de bedrijfsvoering nauwelijks nog een noodzaak voor een bedrijfswoning aanwezig. In dit bestemmingsplan zijn daarom nieuwe bedrijfswoningen niet toelaatbaar. Eveneens wordt er geen mogelijkheid opgenomen voor omzetting van een bedrijfswoning naar een burgerwoning.
Afwijken van de Staat van Bedrijfsactiviteiten
Het voorgaande betekent niet dat de uitoefening van activiteiten uit een hogere categorie dan toegestaan, in alle gevallen onaanvaardbaar is. De Staat van Bedrijfsactiviteiten geeft namelijk een vrij grove indeling van de hinderlijkheid van bedrijven. De situatie bij een specifiek bedrijf kan daarvan afwijken. Met name komt het voor dat een bedrijf als gevolg van de geringe omvang van hinderlijke (deel)activiteiten of door een milieuvriendelijke werkwijze, minder hinder veroorzaakt dan in de Staat van Bedrijfsactiviteiten is verondersteld. In dat geval kan voor een dergelijk bedrijf voor de desbetreffende activiteit bij een omgevingsvergunning worden afgeweken. Dit geldt alleen voor bedrijven uit maximaal één categorie hoger dan de algemene toelaatbaarheid.
Beoordeling gevestigde bedrijven Kanaalweg
De in het plangebied aanwezige bedrijven zijn geïnventariseerd en ingeschaald in de categorieën van de Staat van Bedrijfsactiviteiten (zie tabel 2.2). Op het bedrijventerrein Kanaalweg zijn 3 bedrijven ingeschaald in categorie 3.2. Categorie 3.2- bedrijven zijn bedrijven c.q. bedrijfstypen die gelet op hun aard en invloed op de omgeving in enige mate ruimtelijk gescheiden dienen te zijn van woonwijken door een andere niet of weinig gevoelige functie (afstandsindicatie 100 meter). Gelet op deze inschaling passen deze bedrijven niet binnen de milieuzonering.
De bedrijven, die ten tijde van het opstellen van dit plan reeds aanwezig zijn, maar niet passen binnen de algemene toelaatbare categorieën van bedrijfsactiviteiten, hebben een aanduiding gekregen, naar gelang de aard van de bedrijvigheid. Op basis van deze aanduiding kunnen bedrijven de activiteiten die vallen onder deze aanduiding op grond van het bestemmingsplan voortzetten. Omschakeling van een bedrijf naar een andere activiteit dan in de bestemmingsomschrijving is vermeld, kan alleen plaatsvinden wanneer deze activiteit past binnen de algemeen toelaatbare categorieën van bedrijfsactiviteiten. Bij bedrijfsbeëindiging of verplaatsing kan zich dan alleen nog een gelijksoortig bedrijf vestigen, of een bedrijf dat past binnen het algemene toelatingsbeleid.
Van der Straaten
Het constructiebedrijf Van der Straaten is gevestigd aan de zuidzijde van de Werfdijk. Het bedrijf is ontsloten via de Werfdijk en de haven ten zuiden van het bedrijf. De oppervlakte van het bedrijf bedraagt meer dan 2.000 m2 in de open lucht. Hierdoor behoort het bedrijf in het algemeen tot categorie 4.2 van de Staat van bedrijfsactiviteiten. Om dit goed te kunnen beoordelen is onderzoek naar het maatgevende aspect geluid verricht. Hiertoe bestaat aanleiding gelet op de plannen het bedrijf ter plaatse te handhaven en mede door vernieuwing van het bedrijfscomplex, te verbeteren en intensiveren. Daarbij is tevens van belang dat er tot op heden geen klachten over het bedrijf vanuit de omgeving bekend zijn.
In opdracht van de gemeente Reimerswaal is door Kraaij Akoestisch Adviesbureau een akoestisch onderzoek verricht naar de geluidbelasting vanwege van der Straaten Aannemingsmaatschappij B.V. (hierna van der Straaten) aan de Werfdijk 6 te Hansweert (Akoestisch onderzoek Van der Straaten, Aannemingsmaatschappij B.V., Werfdijk 6 te Hansweert; 2 februari 2009). Het doel van het akoestisch onderzoek is het bepalen van de geluidbelasting op de omliggende woningen, om te bezien of verplaatsing van het bedrijf om akoestische redenen noodzakelijk is. Hierbij is getoetst aan de geluidsnormen uit het Activiteitenbesluit. Er is vanuit gegaan dat het bedrijf een "type B" uit het Activiteitenbesluit is. Uitgangspunt bij de berekening is een vernieuwde terreinindeling van het bedrijf, waarbij ook de interne logistiek wordt gewijzigd.
De uitgangspunten voor wat betreft werktijden, bedrijfsduur van materieel, aantallen voertuigbewegingen is gebaseerd op informatie van het bedrijf. Er zijn geen geluidmetingen uitgevoerd. De informatie is verstrekt bij een bedrijfsbezoek op 19 januari 2009. In het kader van de milieuregelgeving kan het akoestisch onderzoek, voor zover nodig, worden gedetailleerd.
Met behulp van het akoestisch computermodel zijn de berekeningen uitgevoerd ter bepaling van de geluidsbelasting in de omgeving van de inrichting. Deze berekeningen zijn conform de "Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai" (uitgave Samsom, uit 1999). De belangrijkste onderdelen van het onderzoek worden hierna weergegeven.
Onderzoeksresultaten
Ten aanzien van het Langtijdgemiddeld beoordelingsniveau is het volgende geconstateerd.
Ten aanzien van het maximaal geluidniveau is het volgende geconstateerd.
De resultaten van het akoestisch onderzoek zijn in de tabel 2.3 weergegeven.
Tabel 2.3. Resultaten akoestisch onderzoek Van der Straaten
langtijdgemiddeld | locatie | periode | norm | geluidsbelasting |
Werfdijk 3A | Dag | 50 | 60 | |
Avond | 45 | 60 | ||
Nacht | 40 | |||
Veerweg | Dag | 50 | 38 | |
Avond | 45 | 39 | ||
Nacht | 40 | 13 | ||
maximaal geluidsniveau | locatie | periode | norm | geluidsbelasting |
Werfdijk 3A | Dag | 70 | 75 | |
Avond | 65 | 75 | ||
Nacht | 60 | 72 | ||
Veerweg | Dag | 70 | 50 | |
Avond | 65 | 50 | ||
Nacht | 60 | 50 |
Er kan derhalve ruimschoots aan de normen worden voldaan voor de woningen aan de Veerweg. Voor de woning Werfdijk 3A zijn maatregelen noodzakelijk.
Maatregelen
Alleen ter plaatse van de woning aan de Werfdijk 3A is sprake van een normoverschrijding. Om de geluidbelasting op de woning aan de Werfdijk te reduceren kunnen de maatregelen worden overwogen inzake de bedrijfsvoering (beperking activiteiten), de tussenliggende ruimte (scherm) of functieverandering van de woning. Deze opties worden onderzocht.
Conclusie
Uit het vorenstaande vloeien de volgende conclusies voort.
Tevens zijn er geen onoverkomelijke hindereffecten te verwachten van stof (tweede maatgevend aspect; 200 meter). Hierover bestaan geen klachten. In de huidige situatie vindt een groter deel van de werkzaamheden buiten plaatsvindt dan in de nieuwe situatie. Dan zullen de nieuwe gebouwen ook voor een betere afscherming zorgen, mede doordat het terrein is vernieuwd.
Aanvaardbaarheid intensivering bedrijfsactiviteiten
De milieuzonering is een algemeen middel om zicht te krijgen op milieu-effecten van bedrijven, met name bij nieuwe bedrijven. Voor het verkrijgen van nauwkeurig en gedetailleerd in zicht in de milieusituatie van de bestaande bedrijfssituatie is akoestisch onderzoek verricht. Daarin is specifiek op de toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijf ter plaatse ingegaan, waarbij verdere optimalisatie van de situering van gebouwen tot de mogelijkheden behoort. Belangrijk daarbij is dat maatregelen worden getroffen ten aanzien van de voormalige bedrijfswoning Werfdijk 3.
Op basis van het verrichte akoestisch onderzoek wordt geconcludeerd dat er op het gebied van milieu geen belemmeringen bestaan voor intensivering van de bedrijfsactiviteiten. Tevens is inzake stof geen overmatige hinder te verwachten. Andere milieuaspecten zijn niet relevant.
Bestemmingsregeling
De inventarisatie en inschaling van bedrijven en de al dan niet aanwezige bedrijfswoningen leiden tot het volgende resultaat (zie tabel 2.3) voor de bestemmingsregeling. Een toelichting op deze bestemmingsregeling is opgenomen in hoofdstuk 5.
Tabel 2.3. Bestemmingsregeling
locatie | bedrijf |
SBI- code |
Cat. S.v.B |
Algemene toelaatbaarheid | Bestemmingsregeling |
Kern | |||||
Werfdijk 6 | Van der Straaten | 28.1.3 | 4.2 | 3.1 / 3.2 | B (b =< 3.1) (b=<3.2) (sb-con) |
Bedrijventerrein Kanaalweg | |||||
Westelijke Kanaalweg 4 | Van Duyn & Zn (voorheen Snoep & Zn) |
6024 | 3.2 | 3.2 | B (b=<3.2) |
Tramperweg 1 | Reijnhout Elektro Beheer B.V. | 453 | 2 | 3.1 | B (b=<3.1) |
Tramperweg 3 | J.L. Paauwe | 451 | 3.1 | 3.1 | B (b=<3.1) |
Tramperweg 5 | Reijerse | 5157.31 | 2 | 3.1 | B (b=<3.1) |
Tramperweg 6 | L. Polderman vof | 6322 | 3.1 | 3.1 | B (b=<3.1) (bw) |
Tramperweg 7/9 | Op 't Hof | 6024 | 3.2 | 3.1 / 3.2 | B (b=<3.1) (b=<3.2) (sb-trans) |
Tramperweg 10 | Smet Hansweert BV | 451 | 3.2 | 3.2 | B (b=<3.2) |
Gezoneerd industrieterrein Loswal.
De loswal is aangelegd in het kader van de verbreding en aanpassing van het Kanaal door Zuid-Beveland en is voor tweederde gesitueerd op het grondgebied van de gemeente Kapelle en voor eenderde op het grondgebied van de gemeente Reimerswaal. De Loswal is een gezoneerde industrieterrein. Op de loswal vindt de volgende bedrijvigheid plaats:
Scheepswerf Reimerswaal B.V. is een inrichting die in belangrijke mate geluidshinder, zoals bedoeld in artikel 41 van de Wet geluidhinder kan veroorzaken. Dergelijke inrichtingen worden nader genoemd in het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer. Ingevolge artikel 41 van de Wet geluidhinder dienen bedrijventerreinen waar op grond van het bestemmingsplan betreffende inrichtingen kunnen worden gevestigd, te worden gezoneerd. Buiten de zone mag de geluidsbelasting vanwege het terrein niet meer dan 50 dB(A) bedragen.
Het bedrijventerrein Loswal aan Reimerswaalse zijde is nog niet gezoneerd. Wel zijn voorbereidingen getroffen voor dit bedrijventerrein een nieuw bestemmingsplan op te stellen. Er wordt daarom een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Doel van het onderzoek is om de geluidsbelasting van de gehele Loswal te bepalen. Op basis van de resultaten van het onderzoek wordt de ligging van de 50 dB(A)-contour bepaald. Aan de hand van deze 50 dB(A)-contour wordt de ligging van de nieuwe zone ex artikel 41 Wet geluidhinder bepaald.
Mogelijk ligt de zone deels binnen de plancontour van dit bestemmingsplan Hansweert (bedrijventerrein Kanaalarm in het noordelijke deel van het plangebied). In het op te stellen bestemmingsplan Loswal wordt de geluidzone vastgelegd. Zo nodig worden ook delen van het bestemmingsplan Hansweert betrokken bij de planologische procedure.
Verkeer
Wegenstructuur
De (hoofd)wegenstructuur in Hansweert is overzichtelijk. De hoofdontsluiting van de kern vindt plaats via de Westelijke Kanaalweg in noordelijke richting. Via deze weg kunnen eenvoudig het provinciale wegennet en de A58 worden bereikt. De Westelijke Kanaalweg heeft in de huidige situatie een verkeersintensiteit van circa 2.000 mvt / etmaal (bron: Verkeersstromenkaart Provincie Zeeland, 2006).
De entree van de dorpskern vanaf de Westelijke Kanaalweg is vormgegeven met een rotonde. Op deze manier wordt een goede snelheidsremmende werking verkregen en is de overgang naar het snelheidsregime van 30 km / uur in de kern eenvoudig te realiseren.
De verdere ontsluiting van de kern vindt plaats via de Boomdijk en vervolgens via de Maartenbroersweg (dorpsgebied ten noorden van de Boomdijk) en de Schoolstraat (dorpsgebied ten zuiden van de Boomdijk).
De gehele kern is in het kader van het uitvoeringsprogramma duurzaam veilig ingericht en vormgegeven als 30 km / uur-gebied. In het kader hiervan zijn diverse (snelheidsremmende) maatregelen uitgevoerd. De Boomdijk heeft in het gehele 30 km / uur-gebied een verzamelfunctie. De overige wegen en straten in de kern hebben uitsluitend een erffunctie. Aangezien op deze wegen nauwelijks sprake is van doorgaand verkeer, zijn de verkeersintensiteiten laag.
Parkeren
Op de belangrijkste doorgaande weg in de kern (Boomdijk) wordt niet op de rijbaan geparkeerd. Dit is conform de uitgangspunten van duurzaam veilig voor een verzamelstraat in een 30 km / uur-gebied. In de overige woonstraten van de kern wordt op eigen terrein en op en langs de rijbaan geparkeerd. Ook dit is conform de uitgangspunten van duurzaam veilig voor dit soort wegen en straten.
In de kern zijn op verschillende locaties parkeerterreinen aanwezig. Zo is bij het nieuwe dorpshuis (Kaj Munk) parkeergelegenheid ontwikkeld, waarvan ook door bezoekers van de supermarkt gebruik gemaakt wordt. Voorts zijn er parkeerterreinen bij de voetbalvelden / tennisvelden en bij de bejaardenwoningen langs de Eendracht.
Fietsvoorzieningen
Langs de Westelijke Kanaalweg is vanuit noordelijke richting tot aan de rotonde met de Tramperweg en richting de bedrijventerreinen Loswal en Kanaalarm een vrijliggend fietspad aanwezig. Voor de wegen in de kern vindt een gemengde verkeersafwikkeling plaats, waarbij geen afzonderlijke fietsvoorzieningen aanwezig zijn. Gelet op de inrichting van de wegen in de kern conform de uitgangspunten van duurzaam veilig (inrichting als 30 km / uur-gebied) is een dergelijke verkeersafwikkeling verantwoord.
De kern Hansweert is gelegen aan het utilitaire en recreatieve fietsnetwerk. Voor het utilitaire fietsnetwerk (woon-werk en school-thuis) zijn vooral van belang de routes naar de genoemde bedrijventerreinen Loswal en Kanaalweg, in noordelijke richting langs de Westelijke Kanaalweg en in oostelijke richting naar de kern Kruiningen. Bij het recreatieve fietsnetwerk gaat het vooral om de routes in oostelijke richting (Kruiningen en verder) en in westelijke richting ('s Gravenpolder). In beide gevallen gaat het om lange afstand fietsroutes.
Openbaar vervoer
Hansweert is per openbaar vervoer ontsloten door buslijndienst 28, 29, 30 en 39 van de openbaarvervoersmaatschappij ConneXXion. Binnen de kern Hansweert zijn diverse haltes aanwezig (onder andere aan de Braakmanstraat en de Boomdijk).
De centrale ligging van met name de Boomdijk en de verspreide ligging van de haltes in deze straat maken dat de kern Hansweert goed bereikbaar is voor het openbaar vervoer.
Waterkering
De in het plangebied opgenomen Westerscheldedijk vormt onderdeel van de primaire waterkering langs de Westerschelde. De provincie zet in haar ruimtelijk beleid in op "maatschappelijk en verantwoord medegebruik van de waterkeringen". Uitgangspunt daarbij is dat de veiligheid niet in het geding mag komen. Mogelijke vormen van medegebruik van de waterkeringen zijn natuur, landbouw, recreatie en toerisme.
Bij ontwikkelingen nabij waterkeringen dient rekening te worden gehouden met de geldende keurzonering van het Waterschap. In bijlage 5 is een afbeelding van de keurzonering opgenomen.
Vaarroute Westerschelde
De Westerschelde is een zeearm die in open verbinding staat met de vaarwegen op de Noordzee en de Schelde. De Westerschelde wordt door de zeescheepvaart gebruikt voor vervoer tussen Antwerpen en Vlissingen. Hiermee is de Westerschelde onderdeel van de hoofdtransportas Antwerpen-Noordzee.
Natuur
In deze paragraaf wordt in het licht van het wettelijk kader voor de natuurbescherming een beoordeling gegeven van de beoogde ontwikkelingen in het plangebied. Voor de beoogde ontwikkelingen / ruimtelijke ingrepen is het volgende wettelijke kader van belang:
Bij de beoordeling van de effecten van nieuwe ontwikkelingen op natuurwaarden wordt de volgende indeling gehanteerd.
Gebiedsbescherming: Natura-2000 gebieden
De Westerschelde is in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 aangewezen als Natura 2000-gebied. De Natuurbeschermingswet 1998 houdt - in hoofdzaak - het volgende in. De Minister van LNV gaat over tot aanwijzing van gebieden, zoals bedoeld in de Vogel- en Habitatrichtlijn. In een aanwijzingsbesluit wordt de instandhoudingsdoelstelling bepaald. Hiertoe behoren in ieder geval de instandhouding van natuurlijke leefgebieden (Vogelrichtlijngebieden) en de instandhouding van natuurlijke habitats of populaties (Habitatrichtlijngebieden). De instandhoudingdoelstelling kan echter ook betrekking hebben op behoud, herstel en ontwikkeling van natuurschoon of natuurwetenschappelijke waarden.
Voor plannen die - gelet op de instandhoudingsdoelstelling - de kwaliteit in het betrokken gebied kunnen verslechteren of een verstorend effect kunnen hebben, is goedkeuring nodig van de Minister van LNV dan wel - voor zover het plannen van gemeenten of waterschappen betreft - van Gedeputeerde Staten.
Voor nieuwe projecten, handelingen of plannen die afzonderlijk of in combinatie met andere significante gevolgen voor het betrokken gebied kunnen hebben, wordt een "passende beoordeling" gemaakt van de gevolgen voor het gebied.
Soortbescherming: Flora- en faunawet
De Flora- en faunawet bevat onder meer verbodsbepalingen met betrekking tot het aantasten, verontrusten of verstoren van beschermde dier- en plantensoorten, hun nesten, holen en andere voortplantings- of vaste rust- en verblijfsplaatsen. De wet maakt hierbij een onderscheid tussen "licht" en "zwaar" beschermde soorten. Indien sprake is van bestendig beheer, onderhoud of gebruik dan wel van ruimtelijke ontwikkeling of inrichting, gelden voor sommige, met name genoemde soorten (vermeld op tabel 1), de verbodsbepalingen van de Flora- en faunawet níet. Er is dan sprake van vrijstelling op grond van de wet. Voor zover deze vrijstelling niet van toepassing is (soorten van tabel 2 en 3), bestaat de mogelijkheid om van de verbodsbepalingen ontheffing te verkrijgen van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
De Flora- en faunawet is in zoverre voor het onderhavige bestemmingsplan van belang, dat bij de voorbereiding van het plan moet worden onderzocht of deze wet de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg staat. Dit zal zich voordoen, wanneer de uitvoering van het bestemmingsplan tot ingrepen noodzaakt waarvan moet worden aangenomen dat daarvoor geen ontheffing ingevolge de Flora- en faunawet zal worden verkregen. In dat geval is het bestemmingsplan vanwege de Flora- en faunawet niet uitvoerbaar.