direct naar inhoud van 4.3 Wegverkeerslawaai
Plan: Molenaarsgraaf Oost
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0693.BPMolengraafoost-OH01

4.3 Wegverkeerslawaai

Wet geluidhinder (Wgh) en beoordeling geluidssituatie

Op grond van de Wgh bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. De nieuwe erftoegangsweg van en naar het plangebied zal evenals de Graafdijk Oost worden uitgevoerd als 30 km/h-weg en worden opgenomen binnen de 30 km/h-zone. Ingevolge de Wgh zijn deze wegen niet gezoneerd. Ter hoogte van het plangebied bevindt zich de overgang van de 30 km/h-zone naar de 60 km/h-zone van de Graafdijk Oost. Het oostelijk deel van de Graafdijk Oost met een snelheidsregime van 60 km/h is dan ook wel gezoneerd ingevolge de Wgh. Ook de Polderweg Oost is gezoneerd ingevolge de Wgh vanwege het 60 km/h-regime op deze weg. Het plangebied is gelegen binnen de geluidszones van beide wegen. Akoestische toetsing is vanuit de Wgh dan ook verplicht voor het wegverkeerslawaai afkomstig van beide wegen.

Voor de 30 km/h-wegen zoals de interne erftoegangsweg is toetsing aan de normen vanuit de Wgh niet noodzakelijk en juridisch niet mogelijk. Echter, op basis van jurisprudentie dient wel de geluidssituatie inzichtelijk te worden gemaakt. Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening is de geluidssituatie dan ook berekend aan de gevels van de nieuw te realiseren woningen ten gevolge van de interne erftoegangsweg.

Voor de beoordeling van de geluidsbelasting langs 30 km/h-wegen wordt gebruikgemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.

Tabel 4.1 Lden classificering milieukwaliteit conform methode Miedema

geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   goed  
50 - 55 dB   redelijk  
55 - 60 dB   matig  
60 - 65 dB   tamelijk slecht  
65 - 70 dB   slecht  
> 70 dB   zeer slecht  

Conform het bouwbesluit dient een binnenwaarde van 33 dB te worden gegarandeerd in de woningen. Langs 30 km/h-wegen zal ook beoordeeld moeten worden of dit binnenniveau haalbaar is.

Voor de gezoneerde wegen geldt dat voldaan dient te worden aan de normen en eisen vanuit de Wgh. Dit betekent dat de geluidsbelasting als gevolg van gezoneerde wegen in principe niet meer mag bedragen dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh). Alleen voor specifieke uitzonderingssituaties kan een hogere geluidsbelasting worden toegestaan door het vaststellen van hogere waarden tot maximaal 63 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh).

Akoestisch onderzoek

Berekeningsuitgangspunten

Op basis van verkeerstellingen en verkeersprognoses, opgesteld voor het einde van de planperiode (2020), is akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Op de Graafdijk Oost bedraagt de verkeersintensiteit momenteel circa 3.500 mvt/etmaal. Door de autonome groei met 0,5% per jaar en de planontwikkeling kan deze verkeersintensiteit toenemen tot circa 3.825 mvt/etmaal in 2020. De verkeersintensiteit op de Polderweg Oost bedraagt momenteel circa 1.000 mvt/etmaal. Als er rekening wordt gehouden met een autonome groei van 0,5% per jaar en de planontwikkeling, dan kan de verkeersintensiteit op de Polderweg Oost toenemen tot circa 1.200 mvt/etmaal. De verkeersintensiteit op de nieuw aan te leggen 30 km/h-erftoegangsweg zal circa 250 mvt/etmaal bedragen. De verkeerssnelheden op de Graafdijk Oost en Polderweg Oost bedragen maximaal 60 km/h. Beide wegen zijn verhard met fijn asfalt (DAB) of een akoestisch vergelijkbaar asfalttype. De nieuw te realiseren 30 km/h-erftoegangsweg zal verhard worden met een open elementenverharding (klinkers).

Geluidssituatie ten gevolge van gezoneerde wegen.

Om de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer aan de gevel van de 42 nieuwe woningen te bepalen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd op basis van de Standaard Rekenmethode I (SRM I) uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder (RMG 2006). Uit dit onderzoek (zie Bijlage 1) blijkt dat de geluidsbelasting op de woningen binnen het plangebied ten gevolge van het verkeer op de Graafdijk Oost maximaal 43 dB bedraagt (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) en ten gevolge van het verkeer op de Polderweg Oost 38 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh). Voor beide wegen wordt dan ook voldaan aan de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor gezoneerde wegen.

Geluidssituatie ten gevolge van niet gezoneerde 30 km/h-wegen.

Verder blijkt uit de geluidsberekeningen dat de geluidsbelasting op de woningen binnen het plangebied ten gevolge van het verkeer op de nieuw aan te leggen 30 km/h-erftoegangsweg maximaal 51 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh) bedraagt (46 dB indien de aftrek artikel 110g Wgh zou worden toegepast). Een dergelijke geluidsbelasting valt binnen de klasse 'redelijk' van het beoordelingskader voor 30 km/h-wegen. Deze geluidsbelasting wordt in het algemeen als aanvaardbaar beschouwd onder de voorwaarde dat conform het bouwbesluit een binnenwaarde van 33 dB wordt gegarandeerd (met gevelmaatregelen) in de nieuwe woningen. Bij de realisatie van de nieuwe woningen kan een binnenwaarde van 33 dB (conform het bouwbesluit) worden bereikt zodat de akoestische situatie als aanvaardbaar kan worden beschouwd langs de 30 km/h-wegen.

Conclusie

Uit bovenstaande berekeningsresultaten blijkt dat de Wet geluidhinder en de akoestische situatie langs de interne 30 km/h-weg, de ontwikkeling van het plan niet in de weg staan.