direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Molenaarsgraaf Oost
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0693.BPMolengraafoost-OH01

4.2 Verkeer en infrastructuur

Verkeersontsluiting gemotoriseerd verkeer

De geprojecteerde 42 nieuwe woningen zullen worden ontsloten vanaf de Graafdijk Oost. De Graafdijk Oost vormt tezamen met de aansluitende Graafdijk-West de centrale verbindingsas van oost naar west door de kern Molenaarsgraaf. Ten behoeve van de planontwikkeling zal een nieuwe erftoegangsweg met een 30 km/h-regime en 30 km/h-inrichting worden aangelegd en worden aangesloten op de Graafdijk Oost. De Graafdijk Oost geeft in oostelijke richting via Ottoland verbinding met de N216 (Schoonhoven-Gorinchem) en in westelijke richting via de Hofwegen en Wervenkampweg met de N214 (Papendrecht-Noordeloos/Meerkerk). De N214 vormt een belangrijke oost-westverbinding binnen de Alblasserwaard en verbindt de A15 met de A27. Een alternatieve, maar snelle verbindingsroute van en naar de N214 wordt gevormd door de route via Polderweg Oost en de Kweldamweg.

Conclusie

Zowel de interne als externe ontsluiting voor het gemotoriseerde verkeer zijn goed waardoor de locatie voor gemotoriseerd verkeer goed bereikbaar is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0693.BPMolengraafoost-OH01_0007.png"

Foto: Graafdijk Oost ter hoogte van de toekomstige aansluiting van de erftoegangsweg van en naar het plangebied

Verkeersgeneratie gemotoriseerd verkeer

De 42 nieuwe woningen zullen, uitgaande van een verkeersproductie van 6 motorvoertuigbewegingen per woning per etmaal een verkeersproductie genereren van circa 250 motorvoertuigbewegingen/etmaal (mvt/etmaal). De verkeersgeneratiecijfers zijn gebaseerd op kengetallen zoals opgenomen in publicatie 272 van het CROW. De interne erftoegangsweg zal maximaal 250 mvt/etmaal gaan verwerken. Dit is een algemeen gangbare omvang voor een buurtverzamelweg en kan goed worden afgewikkeld. De huidige verkeersintensiteit op de Graafdijk Oost bedraagt circa 3.500 mvt/etmaal. Uitgaande van een autonome groei van het wegverkeer in de komende tien jaar met circa 0,5% per jaar zal in 2020 de verkeersintensiteit kunnen groeien naar 3.700 mvt/etmaal. Als gevolg van de planontwikkeling zal deze verkeersintensiteit bij een 50%-50%-verdeling in oost- en westrichting kunnen toenemen met circa 125 mvt/etmaal naar 3.825 mvt/etmaal in het jaar 2020. Een dergelijke verkeersintensiteit kan nog goed worden afgewikkeld door de Graafdijk Oost. Er zal dan ook geen sprake zijn van een grote verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling (deze is zelfs lager dan de autonome groei van het wegverkeer).

Conclusie

Infrastructurele ingrepen zijn hierdoor, afgezien van de nieuwe erftoegangsweg van en naar het plangebied, niet noodzakelijk.

Langzaam verkeer

De nieuwe woonbuurt zal voor langzaam verkeer bereikbaar zijn vanaf zowel de Graafdijk Oost als vanaf de Van Beijerenstraat. Vanaf de Graafdijk Oost vindt conform de uitgangspunten van het concept 'Duurzaam Veilig' een gemengde verkeersafwikkeling plaats via de nieuw aan te leggen 30 km/h-erftoegangsweg. Fietsers hebben hierbij een plek op de rijbaan, terwijl voor voetgangers een trottoir zal worden gerealiseerd aan weerszijden van de nieuwe erftoegangsweg. Tussen de ontwikkelingslocatie en de ten westen van het plangebied bestaande woonwijk aan de Van Beijerenstraat zal een langzaamverkeersbrug worden gerealiseerd voor fietsers en voetgangers. Hiermee ontstaat voor fietsers en voetgangers een goede verbinding met de bestaande kern. De langzaamverkeersbrug zal zodanig worden uitgevoerd dat deze eveneens bij calamiteiten dienst kan doen als calamiteitenroute voor gemotoriseerd verkeer.

Openbaar vervoer

Per openbaar vervoer wordt de locatie ontsloten door een busverbinding tussen Gorinchem en Sliedrecht. De bussen halteren bij de bushalte 'Graafdijk' op loopafstand (100 tot 200 m) van het plangebied. In Gorinchem en Sliedrecht kan worden overgestapt tussen bus en trein op de railstations. Tevens verbindt de buslijn Molenaarsgraaf met de omliggende kernen Bleskensgraaf, Brandwijk, Ottoland, Goudriaan, Noordeloos en Hoornaar. Ten zuiden van de kern bevindt zich langs de N214 een bushalte welke bediend wordt door snelle busdiensten tussen Utrecht en Dordrecht. Deze bushalte bevindt zich op circa 4 km fietsafstand van het plangebied nabij de rotonde Damseweg-Provincialeweg. Bij deze bushalte is nabij de rotonde voorzien in goede fietsstallingsvoorzieningen.

Gezien de korte loopafstand naar een bushalte aan de Graafdijk Oost (lijn Gorinchem-Sliedrecht) en de op fietsafstand gelegen bushalte aan de N214 (lijn Utrecht-Dordrecht) is de ontsluiting per openbaar vervoer gezien de perifere ligging van de kern Molenaarsgraaf, relatief goed te noemen.

Parkeren

De gemeente volgt de benadering van de parkeerkencijfers uit de landelijke CROW richtlijn. Voor ruimtelijke ordening en bouw is deze benadering van parkeerkencijfers een essentieel beleidspunt. De omgeving van het plangebied wordt getypeerd als 'schil/overloopgebied'. Conform de CROW-parkeerkencijfers (CROW, publicatie 182, Parkeerkencijfers-Basis voor parkeernormering) bedraagt de parkeernorm voor de woningen in de categorie 'duur' in 'schil/overloopgebied' in 'weinig stedelijk gebied' 1,7 tot 2,0 parkeerplaats per woning (waarvan 0,3 parkeerplaats per woning voor bezoekers). Dit betekent dat op basis van het parkeerbeleid van de gemeente voor de 42 woningen 72 tot 84 parkeerplaatsen beschikbaar dienen te zijn. Binnen het plangebied wordt voorzien in minimaal 22 parkeerplaatsen op eigen terrein en 62 openbare parkeerplaatsen. Met de in totaal 84 voorziene parkeerplaatsen wordt voldaan aan de vereiste parkeernorm.

Conclusie

De parkeerdruk in de omgeving van het plan zal niet verhoogd worden door de ontwikkeling, aangezien wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid binnen het plangebied.