Plan: | Starterswoningen Wijngaarden |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0693.BPDorpsstr17WGD-VG01 |
Verkeersontsluiting gemotoriseerd verkeer
De nieuwe woningen worden ontsloten vanaf de Dorpsstraat en vindt in westelijke richting plaats via het Westeinde richting de N214 en Papendrecht, in oostelijke richting via het Oosteinde richting de Provincialeweg, in zuidelijke richting via de Tolsteeg richting de Parallelweg in Sliedrecht en in noordelijke richting via de Wijngaardsesteeg naar de N214. Ter hoogte van zowel Sliedrecht als Papendrecht is een aansluiting op de A15 (Rotterdam-Nijmegen) aanwezig. De N214 vormt een belangrijke oost-westverbinding binnen de Alblasserwaard en verbindt de A15 met de A27. Zowel de interne als externe ontsluiting voor het gemotoriseerde verkeer zijn goed, waardoor de locatie voor gemotoriseerd verkeer goed bereikbaar is.
Verkeersgeneratie gemotoriseerd verkeer
De 3 nieuwe woningen zullen, uitgaande van een verkeersproductie van 6 voertuigbewegingen per woning per etmaal een verkeersproductie genereren van circa 18 motorvoertuigbewegingen/etmaal (mvt/etmaal). De verkeersgeneratiecijfers zijn gebaseerd op kengetallen zoals opgenomen in publicatie 272 van het CROW. De huidige verkeersintensiteit op de Dorpsstraat bedraagt circa 1.500 mvt/etmaal. Gaan we uit van een autonome groei van het wegverkeer de komende tien jaar met circa 0,5% per jaar dan zal in 2020 de verkeersintensiteit kunnen groeien naar 1.600 mvt/etmaal. Als gevolg van de planontwikkeling zal deze verkeersintensiteit bij een 50%-50%-verdeling in oost en west richting kunnen toenemen met circa 30 mvt/etmaal naar 1.630 mvt/etmaal op de Dorpsstraat in het jaar 2020. Een dergelijke verkeersintensiteit kan nog goed worden afgewikkeld door de Dorpsstraat. Er zal dan ook geen sprake zijn van een grote verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling (deze is zelfs lager dan de autonome groei van het wegverkeer). Infrastructurele ingrepen zijn hierdoor niet noodzakelijk.
Openbaar vervoer
Per openbaar vervoer wordt de locatie ontsloten door een busverbinding tussen Gorinchem en Sliedrecht. De bussen halteren nabij de kruising Oosteinde-Provincialeweg op circa 2 km fietsafstand van het plangebied. In Gorinchem en Sliedrecht kan worden overgestapt tussen bus en trein. Ten noordoosten van Wijngaarden bevindt zich langs de N214 een bushalte welke bediend wordt door snelle busdiensten tussen Utrecht en Dordrecht. Deze bushalte bevindt zich op circa 4 km van het plangebied nabij de kruising Provincialeweg-N214. Bij deze bushalte is voorzien in goede fietsstallingsvoorzieningen. De kern wordt verder ontsloten door een buurtbus welke stopt naast het plangebied. Deze kent echter een beperkte dienstregeling. De buurtbus geeft verbinding met het station te Sliedrecht.
Gezien de aanwezigheid van een buurtbus en haltes van doorgaande regionale buslijnen binnen 5 km is de ontsluiting per openbaar vervoer, gezien de perifere ligging van de kern Wijngaarden, matig te noemen. Door de geringe vervoersvraag vanuit de kern en de perifere ligging is bediening van de kern door meer en frequenter openbaar vervoer niet te verwachten in de toekomst.
Conclusie
Het plangebied voorziet in voldoende ontsluitingsmogelijkheden voor zowel gemotoriseerd-, langzaam,- en openbaar vervoer.