Plan: | Starterswoningen Wijngaarden |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0693.BPDorpsstr17WGD-VG01 |
Beoogde ontwikkeling
In het plangebied zullen in totaal 3, waarvan 1 nieuwe woning gerealiseerd worden. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd moet worden. Binnen het plangebied wordt geluidhinder ondervonden van het wegverkeer.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen -met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde van 63 dB als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde.
De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift is gebruik gemaakt.
Akoestisch onderzoek
Het plangebied is niet gelegen binnen de geluidzone van een gezoneerde weg. Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening is de geluidssituatie berekend ten gevolge van het verkeer op de Dorpsstraat (30 km/h weg).
Rekenmethodiek en invoergegevens
De berekening is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 1.
De verkeersintensiteit op de Dorpsstraat zal in 2022 1.700 mvt/etmaal bedragen. Hierbij is uitgegaan van een intensiteit van 1.660 mvt/etmaal in 2020 en 1% autonome verkeersgroei. Voor de voertuigverdeling is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg. De wegdekverharding van de Dorpsstraat bestaat uit fijn asfalt.
Resultaten niet gezoneerde weg
Op de gevel van de nieuwe woningen bedraagt de geluidbelasting 52 dB ten gevolge van het verkeer op de Dorpsstraat. Hiermee wordt de voorkeursgrens- waarde van 48 dB overschreden. Echter, op basis van het gemeentelijk beleid (Geluidbeleid hogere waarden Wgh en 30 km/uur-wegen) wordt een geluidbelasting tot 53 dB aanvaardbaar geacht, waarbij gestreefd moet worden naar een geluidluwe gevel (of buitenruimte). Hieraan wordt voldaan en bovendien is de achtergevel een geluidluwe gevel.
Conclusie
Aan de gevels van de nieuwe woning is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat ten gevolge van het verkeer op de Dorpsstraat. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de woningen dan ook niet in de weg.