Plan: | Woonzorgcomplex Hoornaar |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0689.BP3003-vast |
Verkeersstructuur
Het plangebied is ontsloten vanaf de Lage Giessen en ligt nabij de belangrijke centrale kruising met de Hoge Giessen, de Dorpsweg en de Groeneweg. Deze wegen vormen de belangrijkste verbindingen met de omgeving.
Op het terrein wordt in combinatie met de parkeergelegenheid een keerlus voor toeleveranciers met grotere voertuigen gerealiseerd.
Voor langzaam verkeer is de locatie goed bereikbaar. Over de locatie wordt de verbinding voor langzaam verkeer gemaakt richting het moerasrijk groen- en watergebied. Gemotoriseerd verkeer over de Kromme Giessen is niet toegestaan met uitzondering van bestemmingsverkeer (onderhoud en dergelijke en eventueel in geval van calamiteiten).
Parkeren
Voor het woonzorgcomplex en het wijkservicepunt moet worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid. De parkeerbehoefte is bepaald aan de hand van parkeerkencijfers uit publicatie 182 (CROW). Het gemiddelde parkeerkencijfer bedraagt 0,6 parkeerplaats per wooneenheid (inclusief personeel), uitgaande van een verpleeg-/verzorgingstehuis in een niet stedelijke situatie en een ligging in schil-/overloopgebied. Er zullen 57 wooneenheden worden gerealiseerd, dit betekent dat 34 parkeerplaatsen nodig zijn. Voor het parkeerkencijfer van het servicepunt is uitgegaan van 1 parkeerplaats per 100 m² bvo. Voor 150 m² servicepunt zijn dan 2 parkeerplaatsen benodigd. In totaal zijn 36 parkeerplaatsen benodigd om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien.
Al het benodigde parkeren voor bewoners, personeel en bezoekers wordt op de kavel opgelost. Op de locatie worden in totaal 36 parkeerplaatsen aangelegd in drie clusters.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Het woonzorgcomplex zal eveneens leiden tot verkeer van en naar de locatie. De verkeersgeneratie is bepaald aan de hand van het aantal benodigde parkeerplaatsen. Om de turnover, het aantal maal dat een parkeerplaats per etmaal wordt benut, te bepalen is gekeken naar de maatgevende groep, het personeel. Uitgaande van 24-uursbegeleiding zal drie keer per dag nieuw personeel naar het woonzorgcomplex komen. De verkeersgeneratie bedraagt hiermee 216 mvt/werkdagetmaal (36 parkeerplaatsen * 3 (turn over) * 2 (heen en terug)).
Dit extra verkeer zal zich afwikkelen over de Lage Giessen. De verkeersintensiteit op de Lage Giessen zal in 2021 1.750 mvt/werkdagetmaal bedragen (verkeerstelling 2009 en een autonome verkeersgroei van 1% per jaar). De Lage Giessen is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. Voor dergelijke wegen wordt doorgaans een verkeersintensiteit van 4.000-6.000 mvt/werkdagetmaal aanvaardbaar geacht. De verkeersintensiteit van circa 2.000 mvt/werkdagetmaal inclusief het woonzorgcomplex ligt ver onder de maximaal toelaatbare intensiteit op deze weg. Geconcludeerd kan worden dat de Lage Giessen voldoende is ingericht om een adequate en veilige afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken.
Conclusie
De ontsluiting voor zowel het gemotoriseerd verkeer als het langzaam verkeer is goed te noemen. Met de aanleg van 36 parkeerplaatsen worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. De uitbreiding heeft extra verkeer tot gevolg, de Lage Giessen is voldoende ingericht om ook dit extra verkeer te kunnen afwikkelen. Het aspect verkeer staat de ontwikkeling van het woonzorgcomplex dan ook niet in de weg.