Plan: | Woonzorgcomplex Hoornaar |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0689.BP3003-vast |
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden(L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
30/h-wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde van 63 dB als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en meetvoorschrift is gebruikgemaakt.
Onderzoek
Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting van niet-gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting van de Lage Giessen en de Dorpsweg berekend.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 1.
De verkeersintensiteit op de Lage Giessen en de Dorpsweg zijn gebaseerd op verkeerstellingen uit 2009. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2021 is een autonome verkeersgroei van 1% per jaar aangehouden en voor de omrekenfactor van werkdag naar weekdag een factor van 0,92%. De intensiteit inclusief de ontwikkeling zal in 2021 op de Lage Giessen circa 1.850 mvt/weekdagetmaal bedragen en op de Dorpsweg circa 3.100 mvt/weekdagetmaal. Voor de voertuigverdeling van het verkeer op beide wegen is uitgegaan van de verdeling in de verkeerstelling. De wegdekverharding bestaat uit asfalt.
Resultaten niet-gezoneerde wegen
Ten gevolge van het verkeer op de Lage Giessen ligt de 48 dB-contour, de richtwaarde, op 15 m uit de as van de weg. De nieuwe zorgwoningen het dichtst langs de Lage Giessen zijn echter op kortere afstand gelegen. De maximale geluidsbelasting bedraagt hier 50 dB. Hierbij wordt de richtwaarde van 48 dB overschreden. Maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel terug te dringen zijn niet doelmatig of stuiten op bezwaren vanuit stedenbouwkundige, verkeerskundige of financiële aard1. De overschrijding van 2 dB wordt als aanvaardbaar beschouwd. Ten gevolge van het verkeer op de Dorpsweg ligt de 48 dB-contour, de richtwaarde, op 18 m uit de as van de weg. Het plangebied is op grotere afstand gelegen. Er is dan ook sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Conclusie
Aan de gevels van het nieuwe woonzorgcomplex is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat ten gevolge van het verkeer op zowel de Lage Giessen als de Dorpsweg. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van het woonzorgcomplex dan ook niet in de weg.