direct naar inhoud van 4.5 Wegverkeerslawaai
Plan: Woonbuurt te Arkel
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0689.BP1004-vast

4.5 Wegverkeerslawaai

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

30 km/h wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt worden de voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde.

De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is gebruik gemaakt.

Onderzoek

Berekeningsuitgangspunten

Op basis van verkeerstellingen zijn verkeersprognoses opgesteld voor het einde van de planperiode (2020). Tevens zijn voor het jaar 2020 de verkeersprognoses conform het verkeersmodel van Giessenlanden geraadpleegd.

In 2004 heeft binnen de kern Arkel door RBOI verkeersonderzoek plaatsgevonden (Verkeerskundige effecten centrumontwikkeling de Peperhof, RBOI, 2004). De verkeersintensiteit op de Prinses Margrietstraat bedroeg in 2004 circa 5.760 mvt/etmaal. In 2009 blijkt deze verkeersintensiteit te zijn toegenomen tot 5.950 mvt/etmaal. In 2020 zal de verkeersintensiteit op de Koningin Julianastraat, tussen Prinses Margrietstraat en Raadhuisplein, als gevolg van de autonome groei, een verdere uitbreiding van Arkel aan de zuidzijde met woningbouw en overige ruimtelijke ontwikkelingen conform het verkeersmodel toenemen tot circa 7.200 mvt/etmaal. Indien een tweede ontsluitingsweg aan de zuidzijde van Arkel wordt gerealiseerd zal daarentegen sprake zijn van een verkeersafname.

De verkeersintensiteit op de Koningin Julianastraat tussen de Prinses Margrietstraat en de Koningin Wilhelminastraat zal conform het verkeersmodel van de gemeente circa 550 mvt/etmaal bedragen in 2020.

De verkeersintensiteit op de Folkertsstraat en Prinses Marijkestraat zal beperkt blijven tot maximaal 250 mvt/etmaal op basis van het aantal ontsloten woningen en de afwezigheid van doorgaand verkeer in deze straten.

De verkeersintensiteit op de Dam bedroeg in 2009 circa 7.500 mvt/etmaal. In het verkeersmodel van Giessenlanden wordt door verkeersmaatregelen op dit wegvak en op omliggende wegen uitgegaan van een sterke verkeersafname naar 5.600 mvt/etmaal in 2020.

De verkeersintensiteit op de Schoolstraat zal conform het verkeersmodel toenemen tot circa 9.650 mvt/etmaal in 2020.

De verkeerssnelheden op de interne wegen bedragen 30 km/h. De Dam en Schoolstraat kennen ter hoogte van de locatie eveneens een maximumsnelheid van 30 km/h. De Dam en Schoolstraat zijn verhard met fijn asfalt terwijl de Koningin Julianastraat, Prinses Margrietstraat, Folkertsstraat en Prinses Marijkestraat zijn verhard met klinkers.

Geluidssituatie ten gevolge van niet gezoneerde 30 km/h-wegen

Om de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de 67 nieuwe woningen binnen het plangebied te bepalen, is een akoestisch onderzoek uitgevoerd op basis van de Standaard Rekenmethode I (SRM I) uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder (RMG 2006), zie Bijlage 4.

In onderstaande tabel zijn de maximale geluidsbelastingen per wegvak weergegeven aan de gevels van de dichtst bij de weg gelegen woningen.

Tabel 4.1 Maximale geluidsbelastingen per wegvak

wegvak   verkeersintensiteit 2020 (in mvt/etmaal)   afstand
woningen (in
meters uit
wegas)  
geluidsbelasting (in dB)  
Koningin Julianastraat, tussen Raadhuisplein en Prinses Margrietstraat   7.200   6 m   59 dB  
Koningin Julianastraat, tussen Prinses Margrietstraat en Koningin Wilhelmina- straat   550   5 m   48 dB  
Prinses Margrietstraat   6.650   6,5 m   60 dB  
Folkertsstraat   250   5 m   47 dB  
Prinses Marijkestraat   250   5 m   47 dB  
Dam   5.600   65 m   45 dB  
Schoolstraat   9.650   75 m   46 dB  

Als gevolg van het verkeer op de Koningin Julianastraat, tussen Raadhuisplein en Prinses Margrietstraat, bedraagt de maximale geluidsbelasting 61 dB aan de gevel van het woonblok (4-5 woningen) langs dit wegvak. De woningen langs de Prinses Margrietstraat zullen een maximale geluidshinder ondervinden van 60 dB. De geluidsbelasting aan de gevels van de woningen langs het gedeelte van de Koningin Julianastraat, tussen Prinses Margrietstraat en Koningin Wilhelminastraat bedraagt maximaal 50 dB. Hierbij wordt de richtwaarde van 48 dB overschreden maar de maximaal aanvaardbare waarde niet.

Wanneer de tweede ontsluitingsweg gerealiseerd wordt zal de intensiteit op het wegvak Koningin Julianastraat tussen Raadhuisplein en Prinses Margrietstraat en op de Margrietstraat zelf afnemen. De intensiteit op de Koningin Julianastraat tussen Raadhuisplein en Prinses Margrietstraat zal inclusief ontsluitingsweg 2.900 mvt/etmaal bedragen en op de Prinses Margrietstraat 1.900 mvt/etmaal. De maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Koningin Julianastraat zal dan 57 dB bedragen, dit betekent een afname van 4 dB. Ten gevolge van het verkeer op de Prinses Margrietstraat bedraagt de maximale geluidsbelasting nog 54 dB. Hierbij is de afname 6 dB.

Langs de Folkertsstraat en Prinses Marijkestraat zal maximaal slechts 47 dB geluidshinder worden ondervonden. Als gevolg van het verkeer op de Dam en Schoolstraat bedraagt de geluidsbelasting op de nieuwe woningen maximaal 45 tot 46 dB. Ten gevolge van het verkeer op deze wegen wordt de richtwaarde van 48 dB niet overschreden.

Conclusie

Geconcludeerd kan worden dat ten gevolge van het verkeer op de Dam, Schoolstraat, Prinses Marijkestraat en Folkertsstraat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Ten gevolge van verkeer op de Prinses Margrietstraat en Koningin Julianastraat tussen Prinses Margrietstraat en Raadhuisplein en tussen Prinses Margrietstraat en Koningin Wilhelminastraat wordt de richtwaarde van 48 dB overschreden maar de maximaal aanvaardbare waarde niet. De optredende geluidssituatie langs de 30 km/h-wegen is aanvaardbaar omdat de uiterste grenswaarden niet worden overschreden. Ook zijn geen hogere waarden nodig omdat de omliggende wegen niet-gezoneerde wegen betreffen. Bij realisatie van de tweede ontsluitingsweg zal de geluidsbelasting langs de Prinses Margrietstraat en de Koningin Julianastraat tussen Prinses Margrietstraat en Raadhuisplein sterk afnemen.