direct naar inhoud van 4.4 Verkeer en parkeren
Plan: Woonbuurt te Arkel
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0689.BP1004-vast

4.4 Verkeer en parkeren

Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP)

Het GVVP beschrijft per mobiliteitsthema het door de gemeenteraad vastgestelde beleidskader voor mobiliteitsonderwerpen. Daarnaast geeft het de oplossingsrichtingen weer, waarbinnen het algemeen bestuur vindt dat de geconstateerde knelpunten met betrekking tot mobiliteit gevonden en opgelost moeten worden. Dit beleidskader vormt voor het dagelijks bestuur het instrument om door middel van een Uitvoeringsprogramma de vastgestelde knelpunten inzake mobiliteitsvraagstukken aan te pakken en op te lossen. Het thematisch beschreven beleidskader richt zich op de hele gemeente met uitzonderingen van het wegbeheer. De gemeente Giessenlanden beheert namelijk vrijwel uitsluitend wegen die liggen binnen de bebouwde komgrenzen van de zeven woonkernen.

Verkeersontsluiting gemotoriseerd verkeer (huidig)

Het plangebied wordt extern ontsloten vanaf de Dam/Schoolstraat via de Raadhuisstoep welke aansluiting geeft op de Koningin Julianastraat en de Prinses Margrietstraat binnen het plangebied. De interne Folkertsstraat en Prinses Marijkestraat sluiten aan op respectievelijk de Prinses Margrietstraat en Koningin Julianastraat. De Prinses Marijkestraat wordt circa 10 m naar het noorden verplaatst. De Dam geeft in noordelijke richting verbinding via de lokale wegenstructuur met het OV-station Arkel, Hoogblokland, Hoornaar en met de Bazeldijk richting de A27. De Schoolstraat geeft in zuidelijke richting via de lokale wegenstructuur verbinding met Gorinchem en de aansluiting ter hoogte van de Spijksesteeg op de A15. De Koningin Julianastraat, Prinses Margrietstraat, Dam en Raadhuisstoep kennen een erftoegangsfunctie type I binnen de bebouwde kom van Arkel binnen het 30 km/h-verblijfsgebied. De Prinses Marijkestraat en Folkertstraat behoren eveneens tot het 30 km/h-gebied van de kern Arkel en zijn in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) gecategoriseerd als erftoegangsweg type II.

afbeelding "i_NL.IMRO.0689.BP1004-vast_0006.jpg"

Figuur 4.1 Wegencategorisering Arkel (bron: GVVP Giessenlanden)

Tweede ontsluitingsweg Arkel (toekomstig)

De gemeenteraad heeft bij motie uitgesproken dat de aanleg van een tweede ontsluitingsweg voor Arkel integraal onderdeel moet vormen van de uitwerking van de stedenbouwkundige visie voor de herontwikkeling van het Centrum van Arkel. De uitgangspunten voor deze tweede ontsluitingsweg zijn door de gemeenteraad vastgesteld. In de uitgevoerde analyse zijn de volgende verkeerskundige problemen en oplossingsvarianten genoemd:

  • verkeersluw maken van een deel van de dijk (Schotdeuren-Dam-Schoolstraat);
  • weren ongewenst verkeer op dit deel van de dijk (Schotdeuren-Dam-Schoolstraat), enkel bestemmingsverkeer toestaan;
  • verkeersaansluiting Vlietskade verbeteren;
  • afwikkeling (vracht)autoverkeer aan de westzijde van Arkel via de Vlietskade;
  • vergroten verkeersveiligheid(sgevoel) inwoners Arkel door een tweede ontsluitingsweg mogelijk te maken. Ook ten behoeve van geplande uitbreiding Arkel in zuidelijke richting.

Door de aanleg van een tweede ontsluitingsweg neemt het aantal motorvoertuigen dat gebruikmaakt van de route door het centrumgebied (Prinses Margrietstraat-Koningin Julianastraat-Dam) sterk af evenals het verkeer op de Schoolstraat.

De tweede ontsluitingsweg is echter nog aan nadere studie onderhevig. Deze wordt niet mogelijk gemaakt op basis van het voorliggende bestemmingsplan. Te zijner tijd zal hiervoor een separaat bestemmingsplan worden opgesteld. Bij het uitvoeren van het akoestisch onderzoek is echter al wel bekeken wat het effect zou zijn van de tweede ontsluitingsweg op de geluidhinder (zie paragraaf 4.5).

Verkeersgeneratie

In het plan wordt voorzien in 68 nieuwe woningen ter vervanging van de 64 bestaande woningen. De 68 nieuwe woningen zullen, uitgaande van een verkeersgeneratie van 6 voertuigbewegingen per woning per etmaal in totaal circa 410 mvt/etmaal genereren. Aangezien ook de huidige woningen, welke komen te vervallen, eveneens een soortgelijke verkeersgeneratie kennen zal er geen sprake zijn van een substantiële toename aan verkeersbewegingen door de ontwikkeling.

Openbaar vervoer

Per openbaar vervoer wordt de locatie ontsloten door busverbindingen tussen Gorinchem en Utrecht welke halteren bij het OV-treinstation Arkel. De bussen halteren op korte loopafstand (100 - 200 m) van het plangebied. Het treinstation Arkel geeft verbinding met Leerdam en Geldermalsen enerzijds en Gorinchem, Sliedrecht en Dordrecht anderzijds. Hier wordt aangesloten op het landelijke spoorwegennet. Gezien de korte loopafstand naar een bushalte, de aanwezigheid van een treinstation en de perifere ligging van de kern Arkel is de ontsluiting per openbaar vervoer relatief goed te noemen.

Parkeren

De gemeente Giessenlanden volgt de benadering van de parkeerkencijfers uit de landelijke CROW-richtlijn. De wijze van toepassing van de richtlijn is in 2009 door het college vastgelegd. Voor ruimtelijke ordening en bouw is deze benadering van parkeerkencijfers een essentieel beleidspunt. Deze toepassing is tevens vastgelegd in het in 2010 vastgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) van Giessenlanden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0689.BP1004-vast_0007.jpg"

Figuur 4.2 Gebiedstypering toepassing CROW-parkeernormen (bijlage 3, GVVP)

De omgeving van het plangebied wordt getypeerd als 'centrum' (zie figuur 4.2). Conform de CROW-parkeerkencijfers (CROW, publicatie 182, Parkeerkencijfers-Basis voor parkeernormering) bedraagt de gemiddelde parkeernorm voor de woningen 'goedkoop' in 'centrum' in 'weinig stedelijk gebied' 1,25 parkeerplaats per woning. De parkeernorm voor woningen in de categorie 'middenduur' bedraagt 1,40 parkeerplaats per woning. De parkeernorm voor woningen in de categorie 'duur' bedraagt 1,75 parkeerplaats per woning. Dit betekent dat op basis van het parkeerbeleid van de gemeente voor de 68 woningen afgerond 91 parkeerplaatsen beschikbaar dienen te zijn. Dit is uitgaande van een verdeling van 5 woningen in de dure sector, 30 woningen in de middendure sector en 34 woningen in de goedkope sector.

Hiervan zal een deel (24 parkeerplaatsen) op eigen terrein en 69 parkeerplaatsen in het openbaar gebied (langs de straten) worden gerealiseerd. In totaal zullen 94 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. De verwachting is dat de parkeerdruk in de omgeving van het plan niet verhoogd zal worden aangezien voldoende parkeergelegenheid wordt gerealiseerd en voldaan wordt aan de parkeernormen uit het gemeentelijk parkeerbeleid.