direct naar inhoud van 4.7 Geur
Plan: Smokkelhoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0678.smokkelhoek-vast

4.7 Geur

Toetsingskader

Geurhinder heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van de leefomgeving. Geurhinder is tevens een belemmerende factor voor ruimtelijke ontwikkelingen. Voor geurbeleid zijn de Nederlandse EmissieRichtlijn voor geur relevant evenals het Omgevingsplan Zeeland. Nog belangrijker is de invulling van de beleidsvrijheid die de lokale overheid heeft voor het voeren van geurbeleid en het stellen van normen aan individuele bedrijven.

De vergunningsituatie is in het kort als volgt.

  • Omgevingsvergunning activiteit milieu van OK Nutripet is van 19 april 2011. Dit betreft een revisievergunning waarin een grotere geuremissie is toegestaan dan in de oprichtingsvergunning uit 2007. Het bedrijf heeft beroep ingesteld tegen de geurvoorschriften;
  • Omgevingsvergunning activiteit milieu van Top Taste is van 24 juni 2008. In 2011 is een revisievergunning aangevraagd met een vergroting van de geuremissie. Omdat er geen zienswijzen tegen het ontwerp zijn ingebracht, wordt binnenkort de definitieve vergunning verstrekt.
  • De vigerende vergunning van Coroos is op 25 maart 2008 verstrekt door gedeputeerde staten van Zeeland.

Onderzoek

Referentiesituatie

Bedrijven

Op bedrijventerrein Smokkelhoek zijn Coroos, OK Nutripet en Top Taste de bedrijven die een relevante geuremissie hebben.

  • Top Taste: verwerken van uien.
  • OK Nutripet: maken van koekjes voor huisdieren.
  • Coroos: verwerking fruit en groente en de afvalwaterzuiveringsinstallaties en slibvelden.

Klachten en waarnemingen

Het waarnemen van geur hoeft nog niet te betekenen dat er sprake is van geurhinder. Van geurhinder is in ieder geval wel sprake op het moment dat er een klacht over geurhinder wordt ingediend. Omwonenden hebben in 2010 bij de gemeente circa 15 klachten ingediend. Tevens zijn door de BOA op meerdere waarnemingspunten bij het bedrijventerrein de waarnemingen van geur geregistreerd (in totaal circa 60 dagen).

Milieueffecten voornemen

Voorkomen toename geurhinder

De volgende ontwikkelingen kunnen een toename van geurhinder tot gevolg hebben.

  • Gevestigde bedrijven kunnen een verandering willen aanbrengen in hun huidige activiteiten. Indien dit een hogere geuremissie tot gevolg heeft, dient er eerst een omgevingsvergunning voor deze verandering te worden aangevraagd. Dit kan een vergroting van de (vergunde) geurhinder tot gevolg hebben.
  • Nieuw te vestigen bedrijven kunnen activiteiten willen gaan uitvoeren met een geuremissie. In de meeste gevallen dient er eerst een omgevingsvergunning te worden aangevraagd. Ook dit kan een vergroting van de geurhinder tot gevolg hebben.

Dit is nadelig voor het woon- en leefklimaat op het bedrijventerrein, in de kernen en het buitengebied eromheen.

Vergunningverlening

Parallel aan het opstellen van dit bestemmingsplan wordt nagegaan in hoeverre de vergunningen voor deze drie bedrijven actualisering behoren. Daarbij wordt gestreefd naar het stellen van vergelijkbare voorwaarden, rekening houdend met de specifieke geurcomponenten die van deze onderling verschillende bedrijven afkomstig zijn.

Voor een zorgvuldige en adequate regeling is het nodig ervoor te zorgen dat de 'best beschikbare technieken' worden toegepast, een maximale geurbelasting wordt vastgelegd en zo nodig geuronderzoek wordt verricht.

Op korte termijn wordt ervoor gezorgd dat alle vergunningen actueel zijn. Daarbij is onderlinge afstemming gewenst en ook voor de hand liggend.

Gemeentelijk geurbeleid

De Nederlandse emissierichtlijn lucht (NeR) biedt een praktische oplossing om te waarborgen dat het huidige geurniveau wordt gehandhaafd of verbeterd, in ieder geval dat wordt voorkomen dat geurhinder toeneemt door de vestiging van nieuwe bedrijven of veranderingen van bestaande bedrijven. Dit betekent het opstellen van een lokaal geurbeleid waarin wordt geregeld dat de geurhinder niet toeneemt.

Het vaststellen van lokale beleidsregels geur voor inrichtingen met een omgevingsvergunning activiteit milieu gelegen op het grondgebied van de gemeente Kapelle welke onder het bevoegd gezag van de gemeente vallen biedt de volgende voordelen:

• Het waarborgen van rechtsgelijkheid in de afweging van een acceptabel geurhinderniveau tussen inrichtingen waarvoor de gemeente het bevoegd gezag is door het vaststellen van een uniform toetsingskader voor een acceptabel geurhinderniveau;

• Het bieden van duidelijkheid en rechtszekerheid aan reeds aanwezige inrichtingen, waarvoor de gemeente het bevoegd gezag is, omtrent de ruimte welke (nog) beschikbaar is voor geuremissies;

• Het bieden van duidelijkheid en rechtszekerheid aan nieuwe inrichtingen waarvoor de gemeente het bevoegd gezag is, of vestiging op de gewenste locatie wat betreft geuremissies mogelijk is;

• Het verkleinen van de kans dat het in een omgevingsvergunning activiteit milieu vastgelegde acceptabel geurhinderniveau met succes kan worden aangevochten;

• Het bieden van duidelijkheid en rechtszekerheid aan de gebruikers van gevoelige en van minder gevoelige objecten betreffende een acceptabel geurhinderniveau waarbij gedurende het grootste deel van het jaar geen geurhinder is te verwachten. Dit geldt bijvoorbeeld voor de bewoners van woningen in gebieden met de bestemming wonen.

De gemeente Kapelle heeft beleidsregels opgesteld met betrekking tot geur. Deze notitie is opgenomen in Bijlage 3.

Instrumentarium

Er kunnen twee instrumenten worden ingezet voor het waarborgen van een voldoende woon- en leefklimaat in de omgeving van de bedrijven en het bedrijventerrein.

  • Het ruimtelijk instrumentarium via het bestemmingsplan.
  • Het milieuinstrumentarium op basis van lokaal geurbeleid.

Ruimtelijke instrumentarium: bestemmingsplan

  • Het bestemmingsplan wordt als instrument ingezet om geurbelastende activiteiten ruimtelijk te scheiden of te zoneren ten opzichte van kwetsbare objecten zoals woningen om daarmee te voorkomen dat geurhinder ontstaat of toeneemt. Dit gebeurt door middel van het opnemen van de werkelijke geuremissie op basis van geuronderzoeken.
  • Bij een nieuwvestiging wordt in de Staat van Bedrijfsactiviteiten gekeken of een individueel bedrijf past in de milieucategorisering. Het gaat dan om een globale indicatie van een 'gemiddeld' bedrijf.

Milieuinstrumentarium: lokaal geurbeleid

  • Met betrekking tot acceptabel geurhinder vanwege bedrijven wordt in het lokaal geurbeleid eerst het te bereiken doel vastgesteld. Dit kan bijvoorbeeld het voorkomen van uitbreiding van bestaande hinder en het voorkomen van nieuwe geurhinder vanwege bedrijven zijn. Het te bereiken doel wordt in het lokaal geurbeleid vertaald in normen en/of contouren.
  • De normen en/of contouren in het lokaal geurbeleid vormen het toetsingskader voor de omgevingsvergunning activiteit milieu. Uit deze toetsing blijkt of dat een nieuw bedrijf zich kan vestigen of dat een bestaand bedrijf een verandering van activiteiten kan doorvoeren. Indien vestiging of verandering van activiteiten mogelijk is dan biedt het toetsingskader de basis voor de in de vergunning te stellen voorschriften.
  • Voor bedrijven zonder vergunningplicht vormen de normen en/of contouren in het lokaal geurbeleid het toetsingskader op basis waarvan indien nodig maatwerkvoorschriften kunnen worden opgelegd.
  • Voor bedrijven waarvoor in de NeR een zogenaamde 'Bijzondere Regeling' is vastgelegd wordt in het lokaal geurbeleid aangegeven hoe hiermee wordt omgegaan. Alleen dan blijft volgens de NeR toetsing aan de normen en/of contouren in het lokaal geurbeleid mogelijk.
  • Indien de verschillende soorten geuremissies dit mogelijk maken worden alle bedrijven en de vergunde situaties ('milieuruimte') in samenhang beoordeeld. Dit is vergelijkbaar met de geluidzone industrielawaai.

Samenhang ruimtelijk en milieuinstrumentarium

Het is gebruikelijk dat zowel getoetst wordt aan het bestemmingsplan als aan het lokaal geurbeleid. Dit kan overeenkomstige of tegenstrijdige conclusies tot gevolg hebben.

  • Indien een bedrijf volgens het bestemmingsplan is toegestaan en past binnen het lokaal geurbeleid, dan kan het bedrijf zich vestigen met een omgevingsvergunning activiteit milieu.
  • Indien een bedrijf volgens het bestemmingsplan niet is toegestaan (valt in te hoge categorie), maar wel past binnen het lokaal geurbeleid, dan kan het bedrijf zich vestigen door een binnenplanse afwijkingsprocedure (bestemmingsplan) en met een omgevingsvergunning activiteit milieu.
  • Indien een bedrijf volgens het bestemmingsplan is toegestaan, maar niet past binnen het lokaal geurbeleid, dan kan het bedrijf zich vestigen met maatwerkvoorschriften in de omgevingsvergunning milieu.
  • Indien een bedrijf volgens het bestemmingsplan niet is toegestaan (valt in te hoge categorie), en niet past binnen het lokaal geurbeleid, dan kan het bedrijf zich vestigen door een binnenplanse afwijkingsprocedure (bestemmingsplan) en met maatwerkvoorschriften in de omgevingsvergunning activiteit milieu.
  • Dit is een systematiek die gebruikelijk is. Het is alleen bij geluid zo dat er via het bestemmingsplan toetsing aan de geluidzone plaatsvindt. Dit is door de specifieke regeling in de Wet geluidhinder. Die ontbreekt bij geurregelgeving.

Voor waarborging van een goed woon- en leefklimaat zijn zowel een bestemmingsplan als lokaal geurbeleid nodig.

Conclusie

Het bestemmingsplan en lokaal geurbeleid worden ingezet als instrumenten om te voorkomen dat geurhinder vanwege bedrijven op bedrijventerrein Smokkelhoek ontstaat of toeneemt, zodat met name de omgevingsvergunningen activiteit milieu op maat kunnen worden opgesteld, en zodoende het woon- en leefklimaat door inzet van twee instrumenten kan worden gewaarborgd. Het aspect geur vormt geen belemmering voor het bestemmingsplan.