Plan: | Smokkelhoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0678.smokkelhoek-vast |
Definities
Vooraf is van belang de definities voor detailhandel, perifere detailhandelsvestigingen (PDV) en grootschalige detailhandelsvestigingen (GDV) vast te leggen.
Detailhandel
Het bedrijfsmatig te koop aanbieden (waaronder de uitstalling ten verkoop), verkopen en leveren van goederen aan personen die deze goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit.
PDV
Perifere DetailhandelsVestigingen (PDV) zijn winkels die volumineuze goederen verkopen. Door de aard en omvang van de goederen zijn deze winkels moeilijk inpasbaar in bestaande winkelcentra. Perifere detailhandelsvestigingen zijn gelegen buiten de bestaande winkelgebieden, aan de rand van de bebouwde kom. Sinds de Nota Ruimte hebben gemeenten de mogelijkheid om in bestemmingsplannen een aparte bestemming voor perifere detailhandel op te nemen. Ook met de inwerkingtreding van de nieuwe Wro is het mogelijk te sturen op branches, mits goed onderbouwd. Onder volumineuze goederen worden algemeen verstaan de branches:
In het voorliggende bestemmingsplan wordt naar PDV gerefereerd als volumineuze detailhandel.
GDV
Bij Grootschalige DetailhandelsVestigingen (GDV) gaat het niet om de omvang van de goederen, maar om de omvang van de winkel zelf. Grootschalige detailhandelsvestigingen zijn minimaal 1.500 m2 bruto vloeroppervlak. Voor grootschalige detailhandelsvestigingen geldt geen branchebeperking.
Ontwikkelingen in de markt
De detailhandelssector is een dynamische sector. Ontwikkelingen in de vraag- en aanbodzijde hebben ertoe geleid dat consumenten en winkels tegenwoordig andere eisen stellen aan de vestigingslocatie. Trends, zoals schaalvergroting, branchevervaging, dalende bestedingen en mobiliteit dragen er toe bij dat het voor winkeliers in volumineuze goederen onhaalbaar is om in de kernen gevestigd te blijven. Verschuiving van doelgericht winkelaanbod van de winkelcentra naar perifere locaties zet zich daarmee versterkt door. Ook in Kapelle worden aanvragen ingediend en zijn er initiatiefnemers die dit soort ontwikkelingen mogelijk willen maken. Daarnaast doet zich de trend voor dat detailhandelsvestigingen zich wat betreft oppervlak niet (meer) ruimtelijk laten inpassen in de kernen (zoals bijvoorbeeld bouwmarkten en grootschalige tuincentra).
Ruimte geven aan volumineuze detailhandel op perifere locaties kan voor alle partijen kansen bieden, mits de bestaande voorzieningenstructuur niet duurzaam wordt aangetast. De gemeente wenst daarom meer sturing te kunnen geven aan deze nieuwe ontwikkelingen. De voorliggende actualisering van het bestemmingsplan voor de Smokkelhoek biedt de mogelijkheid een actuele visie te vertalen in een daarbij passende juridische regeling. Nieuwe aanvragen worden op basis hiervan beoordeeld en kunnen dan mogelijk resulteren tot nieuwvestiging.
Gemeentelijke visie
De visie van de gemeente op het detailhandelsbeleid is de volgende.
Perifere detailhandel
De gemeente acht nieuwe vestigingen van detailhandel in volumineuze goederen (PDV) - na afweging - toelaatbaar. Ten behoeve van de afweging geldt het volgende.
Grootschalige detailhandel
Nieuwvestigingen van grootschalige detailhandel (GDV) zijn op basis van provinciaal en regionaal beleid uitsluitend op bedrijventerrein De Poel toegelaten. Dergelijke vestigingen worden namelijk veelal gecombineerd gesitueerd, nabij of als onderdeel van bijvoorbeeld een meubelboulevard. In Kapelle zijn dergelijke locaties niet aanwezig.
In verband met het beschermen van het kernwinkelapparaat is directe vestiging van GDV niet voorgestaan.
De trend doet zich voor dat lokale ondernemers 'uit hun jasje' groeien, waardoor vestiging in kernwinkelgebieden niet langer vanuit ruimtelijk oogpunt wenselijk is (verkeersaantrekkende werking, oppervlakte winkelpanden ten opzichte van maat en schaal van de reguliere winkels in de kern, opslag, transport en logistiek). De vraag vanuit de markt naar locaties voor zogenoemde GDV neemt hierdoor toe. Afwijkend ten opzichte van PDV is dat voor GDV in principe elke vorm van detailhandel mogelijk is. Het gaat immers niet om de omvang van de goederen, maar om de omvang van de vestiging (minimaal 1.500 m²).
De gemeente wil de lokale ondernemers daarin faciliteren en de werkgelegenheid en andere spin-off behouden. Door een incidentele vestiging van GDV is nog geen sprake van een concentratie van grootschalige detailhandel. Er is in dit bestemmingsplan daarom voorzien in een wijzigingsbevoegdheid, waarmee na zorgvuldige afweging de realisering van een GDV-vestiging mogelijk is. Hiervoor zijn soortgelijke criteria geformuleerd als voor de PDV-vestigingen (distributieplanologisch onderzoek.
Kleine op de lokale markt gerichte vestigingen van detailhandel in doelgerichte, laagfrequente aankopen
In de bestemmingsregeling is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor 'kleine op de lokale markt gerichte vestigingen van detailhandel in doelgerichte, laagfrequente aankopen'. Hiermee worden detailhandelsvestigingen bedoeld die zich voornamelijk oriënteren op de lokale markt. Vestiging op Smokkelhoek moet nodig zijn omdat vestiging in het centrumgebied niet gewenst is in verband met de relatief grotere omvang, verkeersaantrekkende werking en parkeerbehoefte.
De branche zelf en zeker de ontwikkelingen in de branche, zijn relevante aspecten. In branches doet zich veelal schaalvergroting voor. Dit speelt tegenwoordig meer en meer een rol bij speciaalzaken, anders dan de reguliere PDV-zaken. In de regeling wordt een mogelijkheid ingebouwd om het lokale aspect te waarborgen.
Tevens is nadrukkelijk een beoordeling nodig voor de effecten die de vestiging zal hebben voor andere locaties in de kern. Het veroorzaken van leegstand vormt in dat opzicht een belangrijk aandachtspunt.
De vestigingen passen zich in ieder geval in het detailhandel in doelgerichte, laagfrequente aankopen). Hiermee is uitgesloten dat zich reguliere winkels vestigen en zeker niet in de foodbranche.
Bij een aanvraag voor toepassing van de wijzigingsbevoegdheid is een zorgvuldige onderbouwing nodig. De aanvrager/initiatiefnemer dient in feite het gemeentebestuur te overtuigen. De hiervoor opgenomen aspecten en voorbeeldsituaties kunnen daarbij van betekenis zijn, zonder dat die als harde criteria zijn bedoeld. Daarbij dient ook specifiek aandacht uit te gaan naar de bedoelingen van het gemeentelijk en het provinciaal beleid (Omgevingsplan, Verordening Ruimte en de toelichting hierop). Ook kan in voorkomend geval een vergelijking worden gemaakt met de bestaande vestiging als er sprake is van verplaatsing of met vestigingen elders indien nieuwvestiging aan de orde is.
Uitgangspunten voor het bestemmingsplan
De gemeente hanteert de volgende uitgangspunten.
Onder PDV en GDV wordt geen detailhandel verstaan in de foodsector. Dat betekent dat zich geen supermarkt op het bedrijventerrein Smokkelhoek kan vestigen.
Definities
Vooraf is van belang de definities voor detailhandel, ondergeschikte detailhandel en webshop/internetwinkel vast te leggen.
Detailhandel
Het bedrijfsmatig te koop aanbieden (waaronder de uitstalling ten verkoop), verkopen en leveren van goederen aan personen die deze goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit.
Ondergeschikte detailhandel
Detailhandel als activiteit die in ruimtelijk, functioneel en inkomenswervend opzicht duidelijk ondergeschikt is aan de op de ingevolge het bestemmingsplan toegestane hoofdfunctie.
Webshop
Detailhandel op internet. In het Nederlands wordt voor het begrip webshop ook wel internetverkoop of verkoop op internet gebruikt. In dit bestemmingsplan wordt voor detailhandel op internet het begrip webshop gehanteerd.
Kenmerken
Kenmerkend bij verkoop via internet in een webshop is het ontbreken van het fysiek uitstallen van artikelen ten verkoop. Bij verkopen via internet (webshops) worden producten alleen digitaal (virtueel) gepresenteerd. Klantcontacten vinden vrijwel uitsluitend per e-mailbericht of telefonisch plaats. Van belang bij de toelaatbaarheid van webshops is in hoeverre aanvullende functies of combinaties daarvan worden toegevoegd aan de bedrijfsvoering. Te denken valt aan:
Door combinatie van afhalen, afrekenen en tonen van producten in een fysieke ruimte op een bedrijventerrein, ontstaat feitelijk een reguliere detailhandelsfunctie (zoals in de volgende tekstpassages is benoemd onder 'Ontwikkelingen in de markt', onder 'internetdetailhandel en postordening'' onder a. Er is in dat geval geen sprake meer van een webshop met bedrijfsmatige verkoop van goederen via het internet. Verkoop van goederen via het internet in een webshop laat zich in deze situaties niet langer verenigen met een bedrijfsfunctie en een bedrijfsbestemming. Afhankelijk van de aard en omvang van goederen en de vloeroppervlakte van de bedrijfsvestiging is in die situaties sprake van:
Ontwikkelingen in de markt
Een belangrijk aspect bij de bedrijfsmatige internetverkopen vormt opslag en distributie. Opslag en distributie is een vorm van bedrijvigheid die zich zonder meer laat verenigen met de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Het afgelopen decennium heeft de verkoop van goederen via internet een grote vlucht genomen. Online winkelen biedt gemak, producten kunnen worden vergeleken en besteld, zonder de woning te verlaten. Het aanbod is sterk gegroeid evenals de betrouwbaarheid en betalingsmogelijkheden. Naar verwachting zet de groei van het aantal detailhandelsverkopen per internet de komende jaren verder door.
Verkoop via internet kent verschillende vormen:
Groothandel en productie
Juridisch-planologisch is deze vorm van detailhandel via internet niet relevant. Het betreft geen detailhandel en is daarmee niet gebonden aan de bestemming detailhandel. Aandachtspunt is eventuele verbreding van een groothandelsbedrijf naar de consumentenmarkt. Zolang particuliere verkopen een ondergeschikt karakter blijven houden, is geen sprake van detailhandel.
Onder ondergeschikte detailhandel wordt verstaan detailhandel als activiteit die in ruimtelijk, functioneel en inkomenswervend opzicht duidelijk ondergeschikt is aan de op de ingevolge het bestemmingsplan toegestane hoofdfunctie. De detailhandelsactiviteit is van zulke beperkte bedrijfsmatige en/of ruimtelijke omvang dat de (niet-detailhandel) functie waaraan zij wordt toegevoegd (productie, ambachtelijke en/of groothandelactiviteit) qua aard, omvang en verschijningsvorm, overwegend of nagenoeg geheel als hoofdfunctie duidelijk herkenbaar blijft. In het algemeen is een grootte van 15% van de totale bedrijfsomvang nog te beschouwen als ondergeschikt.
Verkoop van (gebruikte) artikelen tussen consumenten
In de praktijk vindt de verkoop van artikelen tussen consumenten niet plaats op bedrijventerreinen. Derhalve wordt hieraan verder geen aandacht geschonken.
Internetdetailhandel en postordering
Verkoop via internet in de vorm van internetdetailhandel en postordering kan vanuit het perspectief van de ruimtelijke ordening globaal in de volgende 3 hoofdcategorieën worden onderscheiden.
Relevant voor dit bestemmingsplan zijn de aspecten a en c.
Uitgangspunten voor het bestemmingsplan
De gemeente hanteert de volgende uitgangspunten.
Ontwikkelingen in de markt
In de praktijk doen zich vragen voor inzake vestigingen van voorzieningen in de sfeer van specifieke vormen van dienstverlening, ontspanning en sport. Het gaat om bijvoorbeeld een autorijschool, fitnesscentrum, indoor kartcentrum, indoor speelhal of sportschool.
Dergelijke functies zouden op zich passen binnen een centrumgebied van de kern. Echter, de omvang van die voorzieningen neemt toe. Hetzelfde geldt voor de parkeerdruk. In centrumgebieden zijn nauwelijks locaties (meer) beschikbaar waar dergelijke voorzieningen zich zonder problemen kunnen vestigen.
De genoemde functies voor specifieke vormen van dienstverlening, ontspanning en sport geven wel een belangrijke invulling aan de maatschappelijke behoefte. De vestiging van fitnesscentra en sportscholen op bedrijventerreinen kan stimulerend werken voor de gebruikers van een bedrijventerrein. Voorts wordt de monofunctionaliteit van een bedrijventerrein daarmee ook genuanceerd. De levendigheid neemt toe.
Uitgangspunten voor het bestemmingsplan
De gemeente hanteert de volgende uitgangspunten.