Plan: | Kapelle Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0678.buitengebied-OW01 |
Huidige situatie
In de verkeersstructuur van het buitengebied van de gemeente Kapelle kan onderscheid worden gemaakt in drie verschillende modaliteiten: wegen, spoorwegen en vaarwegen.
Voor deze modaliteiten geldt dat deze de gemeente Kapelle in belangrijke mate gebruiken als doorstroomgebied voor bestemmingen elders.
Wegenstructuur
Het wegennet in het plangebied is in beheer van vier verschillende wegbeheerders: het rijk (rijkswegen), de provincie (provinciale wegen), de gemeente Kapelle (wegen binnen bebouwde kom behorend tot het buitengebied) en het Waterschap Zeeuwse Eilanden (plattelandswegen). In het navolgende wordt het wegennet in het buitengebied van de gemeente nader beschreven.
Rijkswegen
De enige rijksweg door het gebied is de A58. Deze autosnelweg verbindt Zeeland, en met name Walcheren en Zuid-Beveland, met de (hoofd)wegenstructuur in de rest van het land. De weg is gedimensioneerd als tweebaansweg en er geldt een maximumsnelheid van 120 km / uur. Binnen het gebied van de gemeente zijn drie op- en afritten aanwezig.
Vooral in het zomerseizoen fungeert de A58 als belangrijke doorstroomroute voor het vele toeristisch-recreatieve verkeer van en naar de kust. Ook fungeert de weg als doorstroomroute voor het verkeer van en naar de midden-Zeelandroute en de Westerscheldetunnel.
De A58 is inmiddels voorzien van een nieuwe laag asfalt (ZOAB).
Provinciale wegen
Binnen het plangebied zijn 5 provinciale wegen aanwezig:
Deze provinciale wegen zijn gedimensioneerd als enkelbaanswegen met twee rijstroken. Voor alle wegen geldt een maximumsnelheid van 80 km / uur. Tezamen vormen de provinciale wegen een regionaal verkeersnetwerk dat zorgt voor de bereikbaarheid en ontsluiting van de grootste kernen in de gemeente (Kapelle, Wemeldinge, Hansweert) en van de gemeente met aangrenzende gebieden (Reimerswaal, Goes, Borsele).
Wegen binnen bebouwde kom behoren tot buitengebied
In het buitengebied zijn enkele wegen opgenomen die binnen de bebouwde kom liggen. Het gaat hier met name om enkele wegen rond de kern Kapelle (Goessestraatweg, deel van de N670 (tussen Oostambachtweg en Wemeldingse Zandweg / Ooststraat), deel van de Ooststraat, deel van de Smokkelhoekweg en deel van de Dijkwelseweg. Voor al deze wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km / uur.
Plattelandswegen
De overige wegen in het plangebied kunnen worden aangeduid als plattelandswegen en zijn in beheer bij het Waterschap Zeeuwse Eilanden. Deze wegen zijn smal gedimensioneerd en er geldt een maximumsnelheid van 80 of 60 km / uur.
Het Waterschap heeft op basis van criteria als intensiteiten (autoverkeer, fietsverkeer), capaciteiten en aandeel doorgaand verkeer binnen de plattelandswegen een nadere gradatie aangebracht (van P0 als belangrijkste plattelandsweg tot P4 als minst belangrijke).
Spoorwegenstructuur
Door de gemeente loopt de spoorwegverbinding Roosendaal - Goes - Vlissingen. Deze spoorlijn wordt zowel gebruikt voor personenvervoer als voor goederenvervoer.
In de huidige situatie is de functie met de grootste intensiteit op deze spoorlijn het personenvervoer. In het verbindend net is deze spoorlijn, met name als alternatief voor de auto, een zeer belangrijke hoofdverbinding tussen de belangrijkste steden in Zeeland (Vlissingen, Middelburg en Goes) en tussen Zeeland en de rest van Nederland. Binnen de gemeente Kapelle ligt één station (Kapelle-Biezelinge).
Voor de economische ontwikkeling van Zeeland zijn transportmogelijkheden van goederen per trein van steeds groter belang. Geproduceerde goederen kunnen per trein op efficiëntere wijze worden vervoerd. Bijkomend voordeel is de milieuvriendelijke wijze van transport per goederentrein, in vergelijking tot de vrachtauto. In Zeeland speelt met name de haven van Vlissingen in op deze ontwikkeling. Met de mogelijke aanleg van de Westerschelde ContainerTerminal (WCT, zie paragraaf "knelpunten en ontwikkelingen") wordt deze ontwikkeling voortgezet. Het spoorwegtracé Sloegebied Vlissingen Oost – Bergen op Zoom zal daardoor wellicht intensiever gebruikt worden door het goederenvervoer. Ook de ontwikkeling van de haven van Antwerpen en de spoorverbinding richting Zeeland (lijn 11, Sloeboog, etc.) heeft gevolgen voor de intensiteit van het goederenvervoer.
Vaarwegenstructuur
Ten oosten van het plangebied ligt een belangrijke noord-zuid vaarweg, het Kanaal door Zuid-Beveland. Deze vaarweg vormt samen met de Westerschelde en de Oosterschelde een hoofdtransportas in het Nederlandse binnenvaartnetwerk en wordt druk bevaren. Evenals voor het goederenvervoer per rail geldt ook voor het goederenvervoer over water dat dit als steeds belangrijkere modaliteit ter vervanging van het wegtransport wordt gezien. Om deze reden zal het kanaal in de toekomst een grotere intensiteit aan binnenvaartschepen te verwerken krijgen. Het kanaal is daarvoor verdiept en verbreed en capaciteitsproblemen zijn derhalve niet aan de orde.
Verkeersintensiteiten op de weg
Het verkeersaanbod in het plangebied is ten gevolge van het toeristisch-recreatieve verkeer in juli / augustus met name op de A58 aanzienlijk hoger dan gedurende de rest van het jaar. Voor de overige wegen in het plangebied is deze "zomerpiek" aanzienlijk minder aanwezig. Uit de provinciale verkeersstromenkaart van 2001 blijkt dat de rijksweg A58 met maximaal circa 42.350 mvt / etmaal in het zomerhalfjaar de hoogste verkeersintensiteit in het plangebied heeft.
Bij de provinciale wegen heeft de N289 met maximaal 8.100 mvt / etmaal de hoogste intensiteit (tussen de gemeentegrens van Goes en de N666). In oostelijke richting fluctueren de intensiteiten tussen 6.800 en 6.000 mvt / etmaal. Van de N666 is met name het gedeelte tussen de N289 en de zuidelijke oprit van de A58 druk bereden (circa 12.000 mvt / etmaal). De gedeelten van de N666 ten noorden en ten zuiden van dit weggedeelte hebben een aanzienlijke lagere intensiteit (circa 6.000 mvt / etmaal). Ook de N670 heeft op verschillende delen een sterk fluctuerende verkeersintensiteit. Deze intensiteit verschil van circa 6.700 mvt / etmaal op het gedeelte tussen de N289 en de Goessestraatweg tot circa 3.350 mvt / etmaal op het gedeelte tussen de Vroonlandseweg en de Westelijke Kanaalweg. De N671 heeft een intensiteit van circa 2.700 mvt / etmaal, terwijl over de N672 maximaal circa 3.500 mvt / etmaal rijden.
De plattelandswegen en de wegen binnen de bebouwde kom die ook in het buitengebied zijn opgenomen hebben over het algemeen een veel lagere intensiteit (circa 600 tot 1.900 mvt / etmaal). Uitzondering hierop vormen de Westelijke Kanaalweg (2.700 mvt / etmaal), de Smokkelhoekweg (4.800 mvt / etmaal) en de Stationsstraat (2.450 mvt / etmaal).
Railverkeerslawaai
Ten aanzien van het railverkeerslawaai geldt dat wettelijke geluidszones zijn vastgesteld waarbinnen bij nieuwe situaties aandacht dient te worden geschonken aan dit railverkeerslawaai. In het Besluit Geluidhinder Spoorwegen is de breedte van de geluidszone langs het traject Vlissingen-Bergen op Zoom bepaald op 500 meter.
Wanneer de gemeente een bestemmingsplan opstelt, waarin de realisatie van geluidsgevoelige bestemmingen (onder andere woningen) langs bestaande, gezoneerde spoorwegen mogelijk wordt gemaakt, is er sprake van een nieuwe situatie in het kader van de Wet geluidhinder. Als wettelijke grenswaarde geldt in nieuwe situaties een etmaalwaarde van het equivalente geluidsniveau van 55 dB aan de gevel (voorkeursgrenswaarde). Volgens artikel 8 van het BGS kunnen Gedeputeerde Staten (GS) in bepaalde situaties een hogere grenswaarde vaststellen. Voor nieuwe woningen langs bestaande, gezoneerde spoorwegen mogen GS een grenswaarde vaststellen tot maximaal 68 dB (uiterste grenswaarde).
Binnen de genoemde zone van 500 meter liggen geen inbreidings- herstructurerings- en nieuwbouwlocaties voor gevoelige functies, zoals nieuwe agrarische bedrijven.
Openbaar vervoer
Het plangebied wordt door middel van de volgende buslijnen van de vervoersmaatschappij Connexxion ontsloten:
De vermelde frequenties gelden op werkdagen en buiten de spits. In de ochtend- en avondspits liggen de frequenties van lijnen 10, 27 en 28 wat hoger.
Fietsvoorzieningen
In het plangebied liggen langs elke provinciale weg vrijliggende fietsvoorzieningen of parallelroutes waarop het fietsverkeer zich kan afwikkelen. Ook langs enkele belangrijke overige wegen zijn vrijliggende fietsvoorzieningen aanwezig. Zo ligt langs de Smokkelhoekweg tussen de bebouwde kom van Biezelinge en de N289 een vrijliggend fietspad. Ook langs de westzijde van het kanaal door Zuid-Beveland is van Wemeldinge tot aan Hansweert een vrijliggend fietspad aanwezig.
Met betrekking tot het gebruik van de fiets in het gebied dient onderscheid te worden gemaakt tussen fietsvoorzieningen voor bestemmingsverkeer (utilitaire fietsvoorzieningen) en fietsvoorzieningen voor het recreatieve verkeer.
Het utilitaire fietsnetwerk (weergegeven in het Actieplan Fiets) heeft vooral tot doel het ontsluiten van de belangrijkste kernen en bedrijven(terreinen) in het gebied en de belangrijkste kernen en bedrijven(terreinen) in de omliggende gemeenten. In het buitengebied van Kapelle valt op dat een aantal utilitaire fietsroutes niet verbonden zijn aan de aanwezige fietsvoorzieningen in het gebied. Met name ten zuiden van de rijksweg A58 is een relatief uitgebreid netwerk van utilitaire fietsroutes aanwezig, zonder dat daar sprake is van fietsvoorzieningen. Echter, omdat deze fietsroutes gaan over wegen zonder specifieke verkeersfunctie, levert dit geen knelpunten op.
Het recreatieve fietsnetwerk, eveneens opgenomen in het Actieplan Fiets Zeeland, omvat een aantal (lange afstand) ANWB-fietsroutes. Deze fietsroutes gaan voor het grootste gedeelte door landelijk gebied en over wegen zonder fietsvoorziening. Volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig is dit ook niet noodzakelijk.
Knelpunten
Ontwikkelingen
Gemeentelijke knelpunten en ontwikkelingen
Het (zo mogelijk) oplossen van lokale knelpunten en ontwikkelingen (in samenwerking met de betreffende wegbeheerder en / of andere instanties) is een eerste deel van het ontwikkelingsperspectief.
Duurzaam Veilig Verkeer
Een belangrijke ontwikkeling (tweede deel van het ontwikkelingsperspectief) is het inrichten en vormgeven van de wegen conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. In het genoemde "categoriseringsplan wegennet provincie Zeeland" is de categorisering van de wegen op hoofdlijnen genoemd. Volgende stap is de concrete uitwerking op wegvakniveau. Belangrijk aandachtspunt is daarbij tevens de afstemming op het plattelandswegennet in het buitengebied.
De bij het waterschap in beheer zijnde wegen zijn gecategoriseerd. Die categorisering vormt de basis voor het invoeren van essentiële herkenbaarheidskenmerken op het gebied van de vormgeving voor de verschillende categorieën plattelandswegen.
Specifieke (regionale en bovenregionale) ontwikkelingen
Zoals is aangegeven zal het aandeel goederenvervoer per rail op het traject Vlissingen – Roosendaal in de toekomst mogelijk aanzienlijk toenemen. Zoals ook aangegeven heeft dit voor de gemeente Kapelle de nodige (negatieve) gevolgen, met name als gevolg van geluidsoverlast en barrièrewerking. De gemeente heeft dan ook met de buurgemeenten Goes en Reimerswaal en de Provincie Zeeland een convenant gesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over maatregelen ter voorkoming van deze overlast. Naleving van dit convenant en uitvoering van de maatregelen zijn een belangrijk derde deel van het ontwikkelingsperspectief van de gemeente.
In mei 2005 is het rapport Planbeschrijving Zeeuwse lijn; Beschrijving inpassingsmaatregelen en hoger waarden in de gemeente Kapelle verschenen. Binnen de gemeente Kapelle is nagegaan hoe de geluidssituatie is en welke maatregelen getroffen kunnen worden ter voorkoming van geluidsoverlast. Op basis van maatregelencriterium zijn maatregelen ontworpen om de geluidsbelasting terug te dringen. Dit pakket bestaat uit geluidsschermen en raildempers. De raildempers worden toegepast in de dorpskern van Kapelle over een afstand van 1.450 meter. Raildempers kunnen alleen toegepast worden op plaatsen waar betonnen dwarsliggers en voegloos spoor liggen, dus bijvoorbeeld bij wissels. Rekening houdend met deze voorzieningen is voor 56 woningen een hogere waarde vastgesteld.