direct naar inhoud van 5.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Kapelle Wemeldinge
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0678.Wemeldinge-VAST

5.2 Wegverkeerslawaai

Ten behoeve van de nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in Wemeldinge is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai uitgevoerd. Doel daarvan is het bepalen van de maximale geluidsbelasting aan de gevels van nieuwe woningen. Daarbij is uitgegaan van de situatie aan het einde van de planperiode (2019). In bijlage 1 van de toelichting is het akoestisch onderzoek opgenomen.

Wettelijk kader

Het onderzoek is uitgevoerd voor wegen die als gevolg van de Wet geluidhinder (Wgh) een geluidszone hebben. Dit zijn alle wegen met uitzondering van woonerven en 30 km / uur-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg moet de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen voldoen. In het bestemmingsplan kom Wemeldinge zijn géén wegen aanwezig waarvan de geluidszone over de nieuwe ontwikkeling valt. Zoals uit het voorgaande kan worden geconcludeerd geldt voor straten die zijn ondergebracht in een 30 km / uur-gebied geen wettelijke geluidszone en is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai in nieuwe situaties op grond van de Wgh niet verplicht. Op basis van jurisprudentie (Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 3 september 2003, nummer: 200203751/1) moet in het kader van een goede ruimtelijke ordening aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau, met name binnenshuis. Indien dit niet aannemelijk is, moet onderbouwd worden of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk is en mogelijk en doelmatig zijn.

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van de woningen binnen de wettelijke geluidszone van bestaande wegen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Deze voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen gewenst op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel.

Resultaten akoestisch onderzoek

De geluidsbelasting aan gevels van de beoogde geluidsgevoelige objecten bedraagt minder dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Gesteld kan worden dat de geluidsbelasting ten gevolge van de 30 km / uur-wegen derhalve aanvaarbaar zijn.