direct naar inhoud van 4.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijventerrein Middelland-Dorpsstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0643.BP1012BT004-VA01

4.5 Gemeentelijk beleid

4.5.1 Structuurvisie Nederlek 2005-2015 (2005)

In deze structuurvisie legt de gemeente haar toekomstbeeld voor 2015 neer. Behoud en versterking van het bestaande karakter van de gemeente is het uitgangspunt. Op sommige plaatsen in de kernen wordt ingezet op een ingrijpende herstructurering, waarin aan passende vormen van wonen, werken en voorzieningen ruimte wordt geboden.

In de structuurvisie wordt aangegeven dat vanuit de regionale werkgelegenheidsdoelstelling de wens bestaat om nieuwe werkgelegenheid te creëren in de vorm van kleinschalige dienstverlening en kleinschalige ambachtelijke bedrijvigheid. Het ruimtebeslag van deze werkgelegenheid is in de structuurvisie berekend op 3,75 tot 6,25 hectare netto terrein voor ambachtelijke bedrijvigheid en 10.000 tot 14.000 vierkante meter bedrijfsvloeroppervlak voor informatiegerichte bedrijvigheid.

Voor het goederengerichte deel biedt in de structuurvisieperiode alleen het bedrijventerrein Lekkerkerk Oost ruimte voor uitbreiding, aan de oostzijde van dit bedrijventerrein is 6 hectare bruto nog niet benut. Het bedrijventerrein aan Middelland/ Dorpsstraat is nu in gebruik bij grootschalige goederengerichte bedrijven. Een eventueel uit overwegingen van de bedrijfsvoering te nemen besluit tot verplaatsing van de thans gevestigde bedrijven zal gepaard moeten gaan met een heroverweging van de toekomstige functie van de terreinen. Daarbij ligt een herinvulling met goederengerichte bedrijvigheid niet voor de hand.

De strategiekaart voor de gemeente Nederlek legt het accent op het herstructureren van de bedrijventerreinen ‘Lekkerkerk’ en ‘de Zaag’. Voor het bedrijventerrein Middelland-Dorpsstraat wordt uitgegaan van het behoud van het gehele terrein. Herstructurering van dit bedrijventerrein is dan ook niet aan de orde.

Wat betreft het aspect verkeer blijft de ontsluitingsstructuur gehandhaafd. Het is wel wenselijk om op termijn het zware vrachtverkeer vanuit de bedrijven aan de Lek niet meer via het centrum van Krimpen aan de Lek te laten rijden.

Het conserverende karakter van het bestemmingsplan "Bedrijventerrein Middelland-Dorpsstraat" past dan ook binnen dit beleid.

4.5.2 Milieuvisie Nederlek Ambitiedocument (2009)

Op 27 april 2010 heeft de gemeenteraad van Nederlek de Milieuvisie vastgesteld. Hiermee wordt invulling gegeven aan het gemeentelijk milieubeleid. De twee belangrijkste doelstellingen zijn:

  • 1. Behoud van de bestaande milieukwaliteit. Op de meeste plaatsen in Nederlek is deze goed tot zeer goed. Waar mogelijk moet de milieukwaliteit verder worden verbeterd;
  • 2. Milieu gebiedsgericht benaderen. Hierbij worden de milieuambities aan de hand van de in 2008 vastgestelde gebiedstypenkaart afgestemd op de kenmerken van de verschillende deelgebieden in de gemeente en de specifieke kansen die zich daar voordoen.

Het voorliggende plangebied is op de gebiedstypenkaart aangeduid als 'Werken 1'. Bij de ambitieniveaus wordt in de Milieuvisie een onderscheid gemaakt in ‘ambitieniveau hoog’ en het wat lagere ‘niveau Nederlek’. Voor het gebiedstype Werken 1 is voor alle thema’s het ‘niveau Nederlek’ gekozen. Dit betekent onder andere een geluidsniveau van 63 dB en een maximaal geluidsniveau van 70 dB.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en maakt derhalve geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Hierdoor kan worden gesteld dat er geen wijzigingen optreden in de geluidsniveaus binnen het plangebied. Indien noodzakelijk kan voor de bestaande woningen in de geluidszone een hogere grenswaarde vastgelegd worden. In de geluidsparagraaf uit deze toelichting zal hierop nader worden ingegaan.

4.5.3 Groenstructuurplan Nederlek (2007)

Het Groenstructuurplan is een strategisch plan dat een streefbeeld biedt voor de inrichting en het beheer van het openbare groen voor de lange termijn. De hoofdlijnen uit het Groenstructuurplan zullen verder moeten worden uitgewerkt in inrichtings- en beheerplannen. Op basis van een analyse van de huidige situatie wordt een visie op een streefbeeld voor de toekomst aangegeven.

De inventarisatie geeft aan dat in beide kernen van Nederlek de bedrijventerreinen mager zijn ingericht qua hoeveelheid groen. Representativiteit lijkt uit het oog verloren te zijn. In de visie is dit laatste echter een belangrijk aspect. De groenstructuur kan vooral op het gebied van uitstraling en representativiteit een positieve bijdrage leveren. In de bedrijventerreinen in zowel Lekkerkerk als Krimpen aan de Lek verdient dit alle aandacht. Het karakter van de groenstructuur op de bedrijventerreinen dient krachtig te zijn, met heestervakken in grote groepen van een soort afgewisseld met grasbermen en een eenvoudige boomstructuur met grote bomen en ruime plantafstanden. De basis kan eenvoudig en rustig zijn, zodat de verschillende bedrijfsgebouwen met hun diverse bedrijfsuitstraling, gevormd door logo's en huisstijlen, tot hun recht komen vanuit een krachtige groenstructuur.

Hoewel het gewenst is om de bestemming ‘Groen’ terug te brengen in het nieuwe bestemmingsplan, is dit in de meeste gevallen niet haalbaar. Dit vanwege het huidige gebruik als bijvoorbeeld toegangsweg en parkeerterrein. Daar waar de als ‘Groen’ bestemde gronden niet meer als zodanig in gebruik zijn wordt dit bestemd als ‘Verkeer – verblijf’ waarin zowel verhardingen als groen tot de mogelijkheid behoren. Dit sluit beter aan bij het huidige gebruik.

4.5.4 Actualisatie parkeernota gemeente Nederlek (2012)

Met betrekking tot de parkeerdruk binnen de gemeente Nederlek, bestaande uit de kernen Krimpen aan de Lek en Lekkerkerk, worden enkele knelpunten ervaren. Om de ernst van de situatie in beeld te brengen heeft in 2006 een parkeeronderzoek plaatsgevonden. Resultaten van dit onderzoek zijn de input geweest voor de vervolgens vastgestelde parkeernota. Deze parkeernota is een stevige basis geweest voor het (vormen van) het lokale parkeerbeleid sindsdien. In 2010 is het Verkeersplan Nederlek 2010-2020 vastgesteld , hierin is een actualisatie van de parkeernota opgenomen.

Op 24 januari 2012 heeft de gemeenteraad de 'Actualisatie parkeernota', gedateerd 29 juli 2011, vastgesteld. Deze geactualiseerde parkeernota omvat onder meer de volgende conclusies en aanbevelingen:

  • Door het voeren van een goed parkeerbeleid, is de gemeente het parkeerprobleem tot op heden de baas gebleven;
  • De 'rode' gebieden zijn in de huidige parkeernota geen probleem. Verwacht wordt dat dit op termijn (vijf jaar) wel probleemgebieden zijn, dit in verband met de verwachtte autonome groei. Geadviseerd is om in de gebieden, daar waar mogelijk, extra parkeerplekken aan te leggen. Hierdoor blijft de gemeente de parkeerproblemen voor;
  • Verder wordt geadviseerd om elke vorm van nieuwbouw, die toegevoegd wordt aan de bestaande voorraad woningen en voorzieningen, van een uiterst verzorgde parkeerbalans te voorzien, waarbij de gemeente nadere eisen kan stellen.
  • Het huidige parkeerbeleid waarin parkeerverboden worden/zijn opgeheven ter uitbreiding van de parkeercapaciteit continueren;
  • Parkeren op eigen terrein promoten en bewoners attenderen op het gebruik hiervan.

Het nieuwe bestemmingsplan "Bedrijventerrein Middelland-Dorpsstraat" is conserverend van aard en voorziet derhalve niet in nieuwe (openbare) parkeervoorzieningen. Bij mogelijke ontwikkelingen binnen het plangebied zal rekening moeten worden gehouden met de conclusies en aanbevelingen van het huidige parkeerbeleid. In de planregels van de bestemmingen 'Bedrijf' en 'Wonen' is een expliciete verwijzing naar de geactualiseerde versie van de parkeernota opgenomen, die de garantie biedt voor toetsing aan deze nieuwe nota bij een aanvraag omgevingsvergunning.

4.5.5 Nota van uitgangspunten "Bestemmingsplan bedrijventerrein Middelland-Dorpsstraat"

Het nieuwe bestemmingsplan voor het bedrijventerrein Middelland/ Dorpsstraat is een onderdeel van het gehele actualiseringsprogramma voor de bestemmingsplannen dat enkele jaren geleden is opgestart. De Gemeenteraad heeft op 28 juni 2011 de Nota van Uitgangspunten (Bijlage 1) vastgesteld waarin het doel en de uitgangspunten voor het bestemmingsplan zijn omschreven. Voornaamste doel dat de gemeente Nederlek met het vaststellen van het bestemmingsplan wil bereiken is het voorzien in een actuele juridisch-planologische regeling voor het bestaande bedrijventerrein. In paragraaf 2.3 is uitgebreider ingegaan op de uitgangspunten uit de nota.

4.5.6 Conclusie gemeentelijk beleid

Het bestemmingsplan betreft de uitwerking van het voorgeschreven doel en uitgangspunten uit de nota "Bestemmingsplan bedrijventerrein Middelland-Dorpsstraat". Omdat de focus voor wat betreft herstructurering ligt op andere bedrijventerreinen binnen de gemeente is de conserverende aard van het bestemmingsplan in overeenstemming met de Structuurvisie Nederlek. Het groenaspect zal voor zover mogelijk binnen het bedrijventerrein enige aandacht krijgen. Tot slot maakt het bestemmingsplan geen gewijzigde geluidsniveaus mogelijk waardoor het plan past binnen het gemeentelijk beleid.