Plan: | Bakestein |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0642.bp13bakestein-3001 |
Inleiding
In deze paragraaf wordt de huidige verkeersstructuur beschreven voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer in het plangebied. Eveneens is de huidige verkeersafwikkeling en de parkeersituatie beschreven.
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De functies in het plangebied worden op het terrein ontsloten via de Middellijn en de Einsteinstraat naar de kruising met de Langeweg. Via de Langeweg kan in oostelijke richting naar Zwijndrecht worden gereden, terwijl via de Hendrik Ydenweg de rijksweg A16 in de richting Rotterdam en Dordrecht te bereiken is.
De woonwijk en de recreatieve voorzieningen in de oostelijke punt worden via de Heer Oudelandslaan onder de A16 door beperkt ontsloten richting naar Zwijndrecht. Via de Officiersvliet en de Bootjessteeg is de Langeweg te bereiken in de oostelijke richting naar de A16. Via de Burgemeester Jansenlaan is het centrum van Zwijndrecht te bereiken.
De verbinding tussen het oostelijk en het westelijk deel van het plangebied over de Sophiaspoortunnel is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Deze langzaamverkeersverbinding kan ook worden gebruikt voor calamiteitenverkeer.
Alle wegen in het gebied zijn gecategoriseerd als 30 km/h-wegen.
Ontsluiting langzaam verkeer
Voor het langzaam verkeer is binnen het plangebied langs de Einsteinstraat, de Middellijn en de Oude Stationsweg een aparte fietsstrook aangelegd. Op de overige wegen wordt het langzaam verkeer, conform Duurzaam Veilig, gemengd met het overig verkeer afgewikkeld. Tussen het oostelijk en het westelijk deel is over de Sophiaspoortunnel een langzaamverkeersverbinding.
Ontsluiting openbaar vervoer
Binnen het plangebied zijn geen bushaltes gelegen. De dichtstbijzijnde bushalte is de bushalte aan de Bootjessteeg of aan de Dr. Plesmanstraat in Zwijndrecht of de bushalte aan de Reeweg in Hendrik-Ido-Ambacht. Bij deze haltes stoppen onder andere bussen in de richting van Dordrecht, Ridderkerk en het station Zwijndrecht.
Op circa 2 km afstand is het treinstation Zwijndrecht gelegen. Hier stoppen treinen in de richting van Dordrecht en Rotterdam.
Verkeersafwikkeling
In het verkeers- en vervoersplan voor Zwijndrecht wordt de Langeweg genoemd als knelpunt. Vooral de toenemende verkeersdruk in relatie tot oversteekbaarheid en veiligheid voor fietsers wordt als knelpunt genoemd. De toekomstige verkeersintensiteiten op de Langeweg geven in het verkeers- en vervoersplan echter geen aanleiding tot het treffen van maatregelen.
De verkeersafwikkeling binnen het plangebied kent volgens het GVVP geen knelpunten.
Parkeren
In de periode 16 augustus 2006 tot 11 januari 2007 is een parkeeronderzoek (Parkeerbeleidsplan Zwijndrecht, Goudappel Coffeng, 2 april 2009) uitgevoerd naar parkeerdruk op de bedrijventerreinen tijdens verschillende perioden. Uit dit onderzoek blijkt dat het bedrijventerrein Bakestein een lage tot matige parkeerdruk kent, met respectievelijk de hoogste bezetting van 42% (zaterdagmiddag). Nuancering bij deze uitkomst is dat bedrijventerreinen over het algemeen alleen overdag een hoge parkeerdruk kennen, daarbij wordt een groot deel van de parkeerplaatsen ook op zaterdag gebruikt ten behoeve van de sportverenigingen.
Op de bedrijventerreinen wordt ernaar gestreefd het parkeren in het openbare gebied te beperken en bedrijven zoveel mogelijk op eigen terrein te laten parkeren. Bij nieuwbouw dient aan de hand van parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. De gemeente Zwijndrecht heeft de parkeerkencijfers van het CROW vastgesteld als gemeentelijke parkeernormen.
Conclusie
De bereikbaarheid voor het verkeer is goed te noemen, behalve de bereikbaarheid ten aanzien van het openbaar vervoer. Door de inrichting van de meeste wegen conform de principes van het concept Duurzaam Veilig, is de verkeersveiligheid in beide plangebieden voldoende gewaarborgd. De bereikbaarheid van het plangebied ten aanzien van openbaar vervoer is voldoende. Er doen zich geen knelpunten in de verkeersafwikkeling voor en er is geen sprake van parkeerproblemen.