direct naar inhoud van 2.3 Verkeer
Plan: De Geer
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0642.bp08degeer-3001

2.3 Verkeer

Inleiding

In deze paragraaf wordt de verkeerstructuur beschreven voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer in en rondom het plangebied. Eveneens zijn de verkeersafwikkeling en de parkeersituatie beschreven.

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het bedrijventerrein De Geer wordt vanaf de A16 ontsloten via de Munnikensteeg. Deze route is in het GVVPaangewezen als hoofdroute voor goederenverkeer van en naar de bedrijventerreinen in Zwijndrecht. Beleid is om zo min mogelijk vrachtverkeer naar de bedrijventerreinen via de route vanaf de A16 en de aansluiting Zwijndrecht te faciliteren. De verkeersgeleiding vindt plaats door middel van bewegwijzerde routes vanaf de A16. De Munnikensteeg sluit ter hoogte van bedrijventerrein De Geer aan op de Geerweg.

Het bedrijventerrein zelf wordt vervolgens via de Fruiteniersstraat aangesloten op de Geerweg. De Fruiteniersstraat vormt de belangrijkste verdeelweg binnen het bedrijventerrein. De Gildenweg en de Zoutverkopersstraat vormen de belangrijkste ontsluitingsroutes naar de Fruiteniersstraat. De Gildenweg zal worden ingericht voor éénrichtingsverkeer. De overige wegen in het plangebied blijven tweerichtingsverkeer.

De Munnikensteeg is een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom en kent een maximumsnelheid van 80 km/h. De overige wegen zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h.

Terrein Achterlindt

Op het terrein Achterlindt zal een bedrijvenlocatie ontwikkeld worden. Het heeft de voorkeur om het terrein vanaf de Geerweg te ontsluiten. Door het Ingenieursbureau Drechtsteden is een memo1 opgesteld waarin de ontsluiting vanuit verkeerskundig oogpunt wordt onderbouwd.

Ontsluiting langzaam verkeer

Het fietsverkeer wordt primair afgewikkeld via de Geerweg, Lindtsedijk en de Munnikensteeg. Deze wegen zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg deels binnen en deels buiten de bebouwde kom en kennen conform deze inrichting vrijliggende fietspaden. Overige fietsverbindingen voeren naar de nabijgelegen woongebieden. Vanaf bedrijventerrein De Geer is er een fietsoversteek over de Geerweg. Verder loopt er over de Lindtsedijk een recreatieve fietsroute tussen Zwijndrecht en Heerjansdam. Het fietsverkeer op de bedrijventerreinen wordt veelal gemengd met autoverkeer afgewikkeld.

In het GVVP is opgenomen dat de Waterbusverbinding tussen de diverse steden in het gebied Drechtsteden richting het westen wordt uitgebreid en haltes zal krijgen ter hoogte van Groote Lindt, De Geer en Heerjansdam. De Waterbus fungeert als een veerpont voor fiets- en voetgangersverkeer en vormt een belangrijke schakel in het fietsnetwerk in Drechtsteden. Nieuwe haltes ter hoogte van de bedrijventerreinen en Heerjansdam kunnen het fietsgebruik stimuleren.

Ontsluiting openbaar vervoer

Buiten het plangebied zijn bushaltes gelegen langs de Moermond. Hier halteren openbaarvervoersdiensten tussen Dordrecht en Ridderkerk via Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

In het verkeers- en vervoersplan2 voor Zwijndrecht wordt de verkeersveiligheid rondom het kruispunt Munnikensteeg / Geerweg als een aandachtspunt gezien. Tevens vormt de verkeersveiligheid van de fietsoversteek over de Geerweg een aandachtspunt.

Terrein Achterlindt

De nieuwe ontwikkelingen op dit terrein zullen extra verkeer tot gevolg hebben. In de eerder genoemde memo is de verkeersgeneratie beschreven en is onderzocht of dit verkeer in voldoende mate afgewikkeld kan worden.

De verkeersgeneratie van het bedrijventerrein bedraagt ca 560 mvt/werkdagetmaal (420 mvt/etmaal). Het is niet te verwachten dat de ontsluiting vanaf de Geerweg zal leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling. Gezien de lage verkeersintensiteiten zijn geen speciale in- of uitvoegstroken nodig. Een aandachtspunt bij het ontwerp is de draaicirkel van het vrachtverkeer dat van en naar het Achterlindt rijdt.

Via een afwijkingsbevoegdheid is het mogelijk grootschalige detailhandel (bouwmarkt) naar dit terrein te verplaatsen. Dit zal meer verkeer aantrekken, de verkeersgeneratie bedraagt ca 3.670 mvt/werkdagetmaal (3.110 mvt/etmaal). De intensiteiten zullen dan te vergelijken zijn met de aansluiting van de Fruiteniersstraat. Hiervoor zijn geen speciale in- of uitvoegstroken nodig. Er dient bij de uitvoering nader naar de aansluiting gekeken te worden.

Parkeren

Het parkeren op de bedrijventerreinen dient conform het parkeerbeleidsplan van de gemeente Zwijndrecht in principe op eigen terrein te geschieden. Parkeren van grote voertuigen vindt eveneens op eigen terrein plaats. Binnen Zwijndrecht is het verboden grote voertuigen in de openbare ruimte te parkeren. Wel zijn er op de bedrijventerreinen aangewezen plaatsen voor het parkeren van dergelijke voertuigen in de openbare ruimte. Op bedrijventerrein De Geer wordt veel in de openbare ruimte geparkeerd, waardoor er een rommelig straatbeeld ontstaat. In het kader van het beeldkwaliteitsplan wordt op bedrijventerrein De Geer ruimte gefaciliteerd voor parkeren door het instellen van éénrichtingsverkeer.

Bij nieuwbouw dient aan de hand van parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. De gemeente Zwijndrecht heeft de parkeerkencijfers van het CROW vastgesteld als gemeentelijke parkeernormen.

Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen. Aandachtpunten voor het fietsverkeer zijn de interne fietsstructuur op het bedrijventerrein en de oversteekplaatsen ter hoogte van de Geerdijk en Lindtsedijk. Gezien de loopafstanden tot de bushaltes is de ontsluiting per openbaar vervoer matig. De nieuwe ontwikkelingen op het terrein Achterlindt leiden tot extra verkeer. Dit zal niet leiden tot knelpunten in de verkeersafwikkeling.