Plan: | Dorp-West 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0638.BP00001-VAS2 |
Verkeersintensiteiten
De verkeersgegevens zijn verstrekt door de gemeente voor de jaren 2007 en 2020 op de Noordbuurtseweg en de Dirk van Santhorstweg en voor de jaren 2005 en 2020 op de Burg. Detmersweg. De verkeersprognoses voor het jaar 2010 zijn gebaseerd op de aangeleverde cijfers (2005 of 2007 en 2020). Voor de voertuigverdeling op de Burg. Detmersweg is uitgegaan van een standaard verdeling voor een provinciale weg. Er is geen reden om aan te nemen dat de daadwerkelijke voertuigverdeling afwijkt. Voor de Noordbuurtseweg en de Dirk van Santhorstweg is uitgegaan van de voertuigverdeling volgens de laatst bekende gegevens. De nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied zijn zo kleinschalig van aard dat dit geen effect heeft op de verkeersintensiteiten en verkeersafwikkeling.
Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten (mvt/etmaal)
2007 | 2010 | 2020 | |
Burg. Detmersweg (N206) ten noorden van de Dirk van Santhorstweg | 19.650 | 21.200 | 27.200 |
Burg. Detmersweg (N206) ten zuiden van de Dirk van Santhorstweg | 16.000 | 17.400 | 22.800 |
Noordbuurtseweg | 4.500 | 4.550 | 4.800 |
Dirk van Santhorstweg | 4.850 | 5.000 | 5.600 |
Tabel 4.3 Voertuigverdeling
Burg. Detmersweg (N206) | ||||
voertuigverdeling | dag | avond | nacht | etmaal |
motoren | 0,7% | 1,5% | 0,7% | 0,83% |
lichte mvt | 85,3% | 92,0% | 85,3% | 86,42% |
middelzware mvt | 9,1% | 4,5% | 9,1% | 8,33% |
zware mvt | 4,9% | 2,0% | 4,9% | 4,42% |
uurpercentage | 6,7 | 2,7 | 1,10 |
Noordbuurtseweg en Dirk van Santhorstweg | ||||
voertuigverdeling | dag | avond | nacht | etmaal |
lichte mvt | 94,3% | 94,3% | 94,3% | 94,3% |
middelzware mvt | 3,8% | 3,8% | 3,8% | 3,8% |
zware mvt | 1,9% | 1,9% | 1,9% | 1,9% |
uurpercentage | 7 | 2,6 | 0,7 |
Wegverkeerslawaai
Beleid en normstelling
In het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van nieuwegeluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. Volgens artikel 74 van de Wet geluidhinder is de breedte van een geluidszone afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (stedelijk of buitenstedelijk).
Onderzoek en conclusie
Het bestemmingsplan betreft een consolidering van de planologisch bestaande situatie. Er is sprake van enkele ontwikkelingen binnen het plangebied (het positief bestemmen van de hobbymatige dierenhouderij aan de Miening en de bed & breakfast aan de Noordbuurtsehof). Dit betreft geen realisering van een (nieuwe) geluidsgevoelige bestemming (de bed & breakfast betreft namelijk een extra gebruiksmogelijkheid van een reeds bestaande woning). Omdat in dit bestemmingsplan (in planologische zin) geen andere ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt, kan onderzoek naar wegverkeerslawaai achterwege blijven.