Plan: | Nieuwe Driemanspolder |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00035-0004 |
De verwachting bestaat dat de verkeersaantrekkende werking van het plangebied door de herinrichting licht zal toenemen. Dit betekent echter niet dat hierdoor ook de verkeersintensiteiten in de drukste uren van de dag verder zullen toenemen. In tegendeel: volgens de Milieueffectrapportage moet ervan worden uitgegaan, dat een hoge verkeersdruk door recreatieverkeer vooral op dagdelen moet worden verwacht die buiten de zogenaamde spitsuren voor woon-werkverkeer liggen. Door deze spreiding zullen de verkeersintensiteiten op de hoofdroutes (de N469 en de as Kostverlorenweg - Wilsveen - Voorweg) tijdens de drukste dagdelen geen significante of schokkende wijzigingen ondergaan.
Tijdens de periode met veel recreatieverkeer zal gedurende de maatgevende uren (vanaf 10.00 uur in de ochtend) rekening moeten worden gehouden met een hogere recreatiedruk. Aangezien er geen strand in het gebied is voorzien geldt de bovengrens van het aantal autoverplaatsingen die in de MER is berekend op ca. 240 verplaatsingen in het drukste uur op basis van 4.900 recreanten op een topdag. Dit is een weekenddag met mooi weer en op deze dag zijn de intensiteiten op de N469 beperkt. Hierdoor heeft de realisatie van de Nieuwe Driemanspolder geen negatieve effecten op de verkeersafwikkeling in de omgeving. Deze schatting is echter nogal aan de hoge kant, aangezien er voor recreatieve verplaatsingen (toeren/wandelen) in deze regio een autogebruik geldt van ca. 25%, terwijl is uitgegaan een worst case scenario waarin 95% per auto komt (voor de kengetallen autogebruik zie ook CBS Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG) 2000).
Ontsluiting
- Auto
De N469 is de belangrijkste ontsluitingsweg langs de Nieuwe Driemanspolder en zal met het Wilsveen en de Voorweg moeten zorgen voor ontsluiting van het recreatiegebied. Met aan de westkant van de N469 Leidschenveen / Den Haag en aan de oostkant Zoetermeer is dit in de spitsperiodes een weg die zwaar belast is. Aangezien een recreatiegebied de meeste bezoekers trekt op weekenddagen, zal de verkeersafwikkeling in de omgeving van het recreatiegebied geen probleem zijn.
Figuur 5.15: Concept inrichtingsvoorstel met ontsluiting autoverkeer en openbaar vervoer
- Langzaam verkeer
Zoals in hoofdstuk 4 is gebleken, zijn in het plangebied reeds fietspaden of fietsstroken aanwezig op respectievelijk de N469, Veenweg, Kostverlorenweg, Wilsveen en Voorweg. Deze fietsroutes zijn onderdeel van het recreatief hoofdroutenetwerk, dat deels onderdeel uitmaakt van het routenetwerk van het stadsgewest Haaglanden. Het bestaande netwerk zal daardoor uitgebreid worden met routes langs de randen van de toekomstige waterberging, delen van de Landscheiding en delen van het Zoetermeerse parklandschap. Het is aannemelijk dat de uitbreiding van het padenstelsel een verplaatsing van het fiets- en wandelverkeer tot gevolg heeft van het huidige routenetwerk naar de rustiger en aantrekkelijk gelegen nieuwe fietspaden. De verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers zal daardoor gaan toenemen. Daarnaast worden er speciale ruiterpaden aangelegd en worden enkele fietspaden geschikt gemaakt voor medegebruik door skeeleraars.
Figuur 5.16: Concept inrichtingsvoorstel met de fietspaden.
Figuur 5.17: Concept inrichtingsvoorstel met de wandelpaden
- Openbaar vervoer
Voor openbaar vervoer geldt dat er in de omgeving van de Nieuwe Driemanspolder drie stations zijn gelegen die deel uitmaken van RandstadRail, namelijk Leidschenveen, Forepark en Voorweg (zie ook figuur 5.15), . Deze stations hebben echter een te grote loopafstand tot het recreatiegebied om voor een goede ontsluiting te zorgen. Daarnaast is er sprake van busdiensten via de N 469 en Leidschenveen, maar ook hier is ten tijde van de planvoorbereiding nog sprake van een grote loopafstand naar de Nieuwe Driemanspolder. Uit oogpunt van een goede OV - ontsluiting zijn derhalve extra trein- of bushaltefaciliteiten gewenst die dichter bij het plangebied zijn gelegen dan de thans beschikbare voorzieningen.
- Parkeren
Personenwagens
In de MER wordt aangegeven dat er op een topdag ca. 4.900 recreanten worden verwacht. Er van uit gaande dat deze op een topdag circa 6 uur in het gebied blijven, levert dit bij een gemiddelde autobezetting van 2,5 een behoefte aan minimaal 245 parkeerplaatsen op (zie ook Bijlage 22 van de plantoelichting). Ter regulering van deze parkeer- en recreatiedruk zullen deze parkeervoorzieningen op de eerste plaats vlak bij de toegang tot het droge plandeel langs de N469 worden aangelegd. Om negatieve visuele neveneffecten van de parkeerterreinen te voorkomen dienen deze in houtwallen te worden ingepast, aan weerskanten van de centrale ontsluiting in het parklandschap van Zoetermeer.
Daarnaast wordt voorzien in parkeerplaatsen bij:
Met een dergelijke opzet wordt het parkeren in hoofdzaak geconcentreerd bij de belangrijkste entree naar het plangebied en de hier denkbare recreatieve voorzieningen. De overige parkeerdruk wordt evenwichtig gespreid opgevangen bij de secundaire toegangen tot het plangebied in het Wilsveen en aan de Voorweg.
Fietsen
In de bezoekersprognoses zit een prognosticering voor 894 fietsers die een bestemming of oorsprong hebben in het gebied (zie Bijlage 22). Aangezien het grootste deel recreatief zal rondfietsen, zal circa 500 fietsstallingsplekken voldoende zijn om te voorzien in de parkeerbehoefte van de fiets. Binnen de bestemming Groen zijn er voldoende mogelijkheden om te voorzien in voldoende stallingsplekken voor fietsen. Bij de specifieke voorzieningen in het gebied kunnen nog aparte fietsstallingsvoorzieningen gerealiseerd worden.