Plan: | Afrikaweg en omgeving |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00030-0004 |
In Zoetermeer worden de wegen volgens het principe van Duurzaam Veilig vormgegeven. Dit betekent dat wegen worden verdeeld in categorieën. Aan deze categorieën zijn snelheid, gebruik en inrichting gekoppeld. Doel is het verhogen van de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid. In het plangebied komen de volgende categorieën voor:
Stroomwegen
Stroomwegen zijn onderdeel van het hoofdwegenstelsel van Zoetermeer. De wegen hebben als functie het snel afwikkelen van grote hoeveelheden doorgaand verkeer. Deze wegen verbinden wijken met elkaar en leiden het verkeer naar de A12 en de provinciale wegen. De maximum toegestane snelheid op stroomwegen bedraagt overwegend 70 km/uur met op enkele delen 50 km/uur. De gemeentelijke stroomweg ten behoeve van de ontsluiting van het plangebied Afrikaweg en omgeving is de Afrikaweg. Daarnaast fungeert de Rijksweg A12 als stroomweg op het schaalniveau van het Rijk. Langzaam verkeer wordt niet via de stroomwegen afgewikkeld en kruist de stroomwegen ongelijkvloers of via verkeerslichten.
Gebiedsontsluitingswegen
Gebiedsontsluitingswegen hebben als functie het verdelen en verzamelen van verkeer binnen de wijken. Doel is woningen en bedrijven bereikbaar te maken. Het langzaam verkeer moet zoveel mogelijk gebruik maken van vrijliggende fiets- en voetpaden. De maximum snelheid bedraagt 50 km/uur. De gebiedsontsluitingswegen in het plangebied zijn de Van Leeuwenhoeklaan, Bredewater, Boerhaavelaan en Meerzichtlaan.
Erftoegangswegen
Dit type wegen is onderdeel van een woon- of verblijfsgebied en heeft als belangrijkste functie het ontsluiten van woningen en bedrijven. Op erftoegangswegen staat de verblijfsfunctie voorop, zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. De maximum snelheid bedraagt op deze wegen 30 km/uur. Vormgeving en inrichting van deze wegen zijn overeenkomstig de inrichtingseisen voor 30 km/uur gebieden en (woon)erven. De wegen in het plangebied die hierboven niet zijn genoemd als stroomweg of als gebiedsontsluitingsweg behoren tot de categorie erftoegangswegen. Het betreft hier bijvoorbeeld de Voorweg, maar ook de Ierlandland, het Abdissenbos enzovoort.
Het fietsnetwerk is opgebouwd uit drie onderdelen: regionaal/hoofdnetwerk, verbindend netwerk en ontsluitend netwerk. Tot het regionaal/hoofdnetwerk behoren de volgende fietsroutes:
Figuur 3.2: Afbeelding Fietspadennetwerk
Het verbindend netwerk ondersteunt het hoofdnetwerk en verdeelt het fietsverkeer verder de wijk in. Dit verbindend netwerk draagt ertoe bij dat voorzieningen ook per fiets vlot en veilig bereikbaar zijn.
RandstadRail
Het plangebied wordt uitstekend ontsloten door de RandstadRail. Net ten noorden van het plangebied ligt de halte Centrum-West. Dit is een dubbelstation: zowel een station op de 'krakeling' als op het gezamenlijke traject van lijn 3 en 4. Centrum-West is een halte op lijn 3 en lijn 4 en daarnaast het keerpunt /eindpunt van de 'krakeling'.
Aan de zuidzijde van het plangebied ligt bij het Kinderen van Versteeghplein de halte Driemanspolder. Hier stopt lijn 3 van de RandstadRail. Aan de andere zijde van de A12 ligt het treinstation Zoetermeer, gelegen aan de spoorlijn Den Haag - Utrecht.
Busvervoer
Het plangebied wordt ontsloten door een groot aantal lijndiensten van de stadsbus en streekbussen. Dit heeft te maken met de ligging tussen twee stationsgebieden waar ook busstations aanwezig zijn. De bussen rijden over de Afrikaweg, de Boerhaavelaan, Bredewater en de Van Leeuwenhoeklaan.
Het trein- en busstation Centrum-West, dat net ten noorden van het plangebied ligt, is de centrale spil in de busdiensten. Het treinstation Zoetermeer, gelegen aan de overzijde van de A12, is eveneens een belangrijk overstappunt. Op het treinstation Zoetermeer stoppen ook alle interliners.
Binnenkort zal tevens de ZORO-buslijn in gebruik worden genomen, die Zoetermeer met Rotterdam zal verbinden. Deze hoogwaardige busdienst met hoge frequentie zal via de Afrikaweg rijden en eveneens het plangebied ontsluiten.
Op grond van de Parkeernota geldt dat parkeren in beginsel op eigen terrein moet worden gefaciliteerd. In de huidige situatie zijn binnen het plangebied voldoende parkeervoorzieningen aanwezig voor de gevestigde bedrijven, voorzieningen en kantoren. Een groot aantal kantoren beschikt over parkeervoorzieningen op eigen terrein.