Plan: | Afrikaweg en omgeving |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00030-0004 |
Waterbeheerplan Rijnland
Op 1 januari 2010 is het nieuwe Waterbeheerplan 4 (2010-2015) van Rijnland van kracht geworden. In dit plan geeft Rijnland aan wat haar ambities voor de komende planperiode zijn en welke maatregelen in het watersysteem worden getroffen. Het nieuwe Waterbeheerplan legt meer dan voorheen accent op uitvoering. De drie hoofddoelen zijn veiligheid tegen overstromingen, voldoende water en gezond water. Wat betreft veiligheid is het cruciaal dat waterkeringen voldoende hoog en stevig zijn en blijven en dat rekening wordt gehouden met mogelijk toekomstige dijkverbeteringen. Wat betreft voldoende water gaat het erom het complete watersysteem goed in te richten, goed te beheren en goed te onderhouden. Daarbij wil Rijnland dat het watersysteem op orde en toekomstvast wordt gemaakt, rekening houdend met klimaatverandering. Immers de verandering van het klimaat leidt naar verwachting tot meer lokale en heviger buien, perioden van langdurige droogte en zeespiegelstijging. Het waterbeheerplan sorteert voor op deze ontwikkelingen.
Keur 2009 en Beleids- en Algemene regels 2011
Op 22 december 2009 is de Keur in werking getreden. In deze Keur zijn bepalingen toegevoegd over het onttrekken van grondwater en het infiltreren van water in de bodem. De Keur 2009 en Beleids- en Algemene regels 2011 maken het mogelijk dat het Hoogheemraadschap van Rijnland haar taken als waterkwaliteits- en kwantiteitsbeheerder kan uitvoeren. De Keur is een verordening van de waterbeheerder met wettelijke regels (gebods- en verbodsbepalingen) voor waterkeringen (onder andere duinen, dijken en kaden), watergangen (onder andere kanalen, rivieren, sloten en beken) en andere waterstaatswerken (onder andere bruggen, duikers, stuwen, sluizen en gemalen). De Keur bevat verbodsbepalingen voor werken en werkzaamheden in of bij de bovengenoemde waterstaatswerken. Er kan een ontheffing van de in de Keur vastgestelde gebods- en verbodsbepalingen worden aangevraagd om een bepaalde activiteit wel te mogen uitvoeren. Als Rijnland daarin toestemt wordt dat geregeld in een keurvergunning. De keur is derhalve een belangrijk instrument om het watersysteem op orde te houden. In de Beleids- en Algemene regels 2011 is het beleid van Rijnland nader uitgewerkt.
Voorkeursvolgorde voor afvalwater
Overeenkomstig het rijksbeleid (de voorkeursvolgorde uit artikel 29 a van de Wet milieubeheer en de doelmatigheidsdoelstelling uit het bestuursakkoord waterketen 2007) geeft Rijnland de voorkeur aan het scheiden van hemelwater en afvalwater, mits het doelmatig is. De voorkeursvolgorde voor de omgang met afvalwater houdt in dat het belang van de bescherming van het milieu vereist dat:
De gemeente kan gebruik maken van deze voorkeursvolgorde bij de totstandkoming van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Deze voorkeursvolgorde is echter geen dogma. De uiteindelijke afweging zal lokaal moeten worden gemaakt, waarbij doelmatigheid van de oplossing centraal moet staan.
Zorgplicht en preventieve maatregelen voor hemelwater
Voor de behandeling van hemelwater wijst Rijnland op de zorgplicht en op het nemen van preventieve maatregelen een en ander vooruitlopend op de definitieve invoering van het Besluit lozingen buiten inrichtingen. Het verdient aanbeveling daar waar mogelijk aandacht te besteden aan brongerichte maatregelen. Het argument daarbij is dat vanuit een wijder milieuperspectief preventie de voorkeur heeft boven 'end-of-pipe' maatregelen.
Uitgangspunt is dat het te lozen hemelwater geen significante verslechtering van de kwaliteit van het ontvangende oppervlaktewater mag veroorzaken en emissie van vervuilende stoffen op het oppervlaktewater waar mogelijk wordt voorkomen. Door bijvoorbeeld:
Daar waar ondanks de zorgplicht en de preventieve maatregelen het te lozen hemelwater naar verwachting een aanmerkelijk negatief effect heeft op de oppervlaktewaterkwaliteit, kan in overleg tussen gemeente en waterschap gekozen worden voor aanvullende voorzieningen, een verbeterd gescheiden stelsel of, als laatste keus, aansluiten op het gemengde stelsel. Ook kan de gemeente in overleg met het waterschap kiezen voor een generieke 'end-of-pipe' aanpak. Deze keuze moet dan expliciet gemaakt worden in het GRP.
Waterplan Zoetermeer
Het Hoogheemraadschap van Rijnland heeft in samenwerking met de gemeente Zoetermeer en het Hoogheemraadschap Schieland en het Waterschap Wilck en Wiericke het Waterplan Zoetermeer opgesteld dat in februari 2002 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het plan wordt in paragraaf 2.4.12 van deze plantoelichting nader toegelicht.
Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020
Op 16 april 2008 heeft het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden het 'Regionaal Structuurplan Haaglanden 2020' (RSP) vastgesteld.
Het RSP is een integraal plan voor de ruimtelijke ontwikkeling van Haaglanden en het kader voor het regionale beleid op het gebied van milieu, groen, mobiliteit, wonen en economie en voor locale plannen, zoals de bestemmingsplannen. Het vastgestelde RSP kijkt naar 2020 (en soms 2030) en omvat de grote lijnen voor de ambities en ontwikkelingen op verschillende terreinen, zoals verkeer, wonen, werken, water en groen.
Het bestuur van het Stadsgewest Haaglanden heeft het RSP samengevat in tien regionale investeringsprioriteiten. De negen Haaglandengemeenten spreken hiermee de ambitie uit om door te groeien als internationaal concurrerende regio, als goed functionerend stedelijk netwerk en als regio die kwaliteit van leven biedt. De tien prioriteiten werken door in beleid en investeringen van het Stadsgewest en de betrokken gemeenten en als het aan Haaglanden ligt, ook in beleids- en investeringsprogramma's op hogere schaalniveaus, zoals het Urgentieprogramma Randstad en het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel.
Op kaart 1 '' Haaglanden 2030' van het RSP is het plangebied aangewezen als 'Vitaal en intensief benut stedelijk gebied'.
De A12 die langs de zuidrand van het plangebied ligt, is aangeduid als 'Nieuw’ stedelijk knooppunt langs A12 Zoetermeer'. Het streven is om van het treinstation Zoetermeer een intercitystation te maken zodat het gebied er om heen en Zoetermeer nog beter te bereiken is.
Op de kaart 24 'Projectenkaart Haaglanden 2020' heeft het plangebied de aanduidingen 'stedelijke herstructurering' en 'grootschalige ontwikkellocatie kantoren'.
Stedelijke herstructurering en grootschalige ontwikkellocatie kantoren
Nieuwe kantoorlocaties en regionale voorzieningen wil het Stadsgewest zoveel mogelijk koppelen aan Stedenbaanstations, c.q. de kantoorversterkingsgebieden. Het (aangepaste) kantorenprogramma voor de periode 2012-2020 wordt verder ingevuld, uitgaande van bundeling van de nieuwe kantoren bij een beperkt aantal Stedenbaanknooppunten. Knooppunten in het netwerk zijn immers het meest interessant. Deze plaatsen kunnen zich ontwikkelen tot overstapmachines, omdat diverse vervoerssoorten daar samenkomen. Dit is vooral relevant bij vestiging of verplaatsing van bedrijven en instellingen waar veel mensen werken of die veel bezoekers trekken. Hierbij kan worden gedacht aan zakelijke dienstverlening, winkelcentra, overheden en zorg- en onderwijsinstellingen. Voor de zakelijke dienstverlening zijn de plaatsen die ook goed bereikbaar zijn per auto extra interessant.
Het gebied aan weerszijden van de Afrikaweg is, vanwege de ligging nabij het stedenbaanstation Zoetermeer, aangeduid als een gebied geschikt voor grootschalige kantoorontwikkeling.
De (oorspronkelijke) kantorenstrook aan de Boerhaavelaan (langs de oostzijde van de Afrikaweg) is tevens aangeduid als een gebied voor stedelijke herstructurering. Bij stedelijke herstructurering gaat het er om dat zo veel mogelijk gemêleerde milieus worden gerealiseerd en de gronden intensiever worden gebruikt. De stedelijke herstructureringsgebieden worden gezien als gebieden waar de kans benut moet worden voor het vergroten van de differentiatie in stedelijke woonmilieus inclusief groenstedelijke milieus. Programma's moeten regionaal afgestemd worden in relatie tot vraag naar woon- en werkmilieus. Vanwege de ligging nabij het Stedenbaanstation Zoetermeer biedt het gebied voldoende potentie voor herontwikkeling.
Voor dit gebied is een plan in ontwikkeling voor de realisatie van kantoren en woningen en voorzieningen. Aangezien dit bestemmingsplan voorziet in het consolideren van de huidige situatie zal voor de ontwikkeling van het gebied aan de Boerhaavelaan een separaat bestemmingsplan worden opgesteld.
Kantorenbouw
In de regio Haaglanden is een Kantorenstrategie Haaglanden 2012-2020 opgesteld, waarin afspraken zijn gemaakt om het nieuwbouwprogramma voor kantoren waar mogelijk te verminderen. De Kantorenstrategie is in november 2012 vastgesteld. Hoofdlijn van de strategie is dat zal worden ingezet op ontwikkeling en investeringen op een beperkt aantal multimodale locaties, de zogenaamde kantoorversterkingsgebieden. Daarbij is voor een goed functioneren van een dergelijk gebied, het van groot belang dat behalve een courant aanbod aan kantoorruimte er ook aandacht is voor de kwaliteit van de openbare ruimte rond die kantoren.
In genoemde kantorenstrategie is de zone rond het knooppunt Zoetermeer Stationsgebied bestempeld als zo'n kantoorversterkingsgebied.