Plan: | Palenstein |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00028-0004 |
Kenmerkend voor de woonwijk Palenstein is dat wonen en verkeer strikt zijn gescheiden. Voor het parkeren zijn aparte voorzieningen in de woonwijk aangelegd, deels in de vorm van garageboxen. Parkeren geschiedt verder op maaiveld en er zijn drive-in woningen.
Kenmerkende uitgangspunten voor stedenbouw in de periode van ontwikkeling van de wijk zijn het ruim baan geven aan de auto en het scheiden van langzaam verkeer en snelverkeer met eigen (rij)banen. De brede wijkontsluitingswegen zijn in de ringvorm in een aparte zone aangelegd waarop de woonstraten, woonpaden en pleinen aansluiten. Gedeeltelijk is de infrastructuur gebaseerd op doodlopende straten voor auto's en autovrije voetpaden.
De belangrijkste wegen in de wijk zijn de Du Meelaan, Osylaan, Van Aalstlaan en de Van Diestlaan. Deze zorgen voor de ontsluiting van de wijk. In het noordoosten van het plangebied ligt de Australiëweg, deze maakt onderdeel uit van de Zoetermeerse hoofdwegenstructuur. De overige wegen zijn wegen voor bestemmingsverkeer.
Duurzaam Veilig
In Zoetermeer worden de wegen volgens het principe van Duurzaam Veilig vormgegeven. Dit betekent dat wegen worden verdeeld in categorieën. Aan deze categorieën zijn snelheid en inrichting gekoppeld. Doel is het verhogen van de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid.
Afbeelding 3.1 - Wegcategorisering Palenstein
In Palenstein komen de volgende categorieën voor:
Stroomwegen
Stroomwegen zijn onderdeel van het hoofdwegenstelsel van Zoetermeer. De wegen hebben als functie het snel verwerken van doorgaand verkeer. De wegen verbinden wijken met elkaar en leiden het verkeer naar de A12 en de provinciale wegen. De snelheid op stroomwegen bedraagt overwegend 70 km/uur en de intensiteit kan meer dan 15.000 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etm) bedragen.
Tot de stroomwegen behoort de in het noordoosten van het plangebied gelegen Australiëweg
Gebiedsontsluitingswegen
Gebiedsontsluitingswegen hebben als functie het verdelen en verzamelen van verkeer. Het langzaam verkeer moet gebruik maken van vrijliggende fiets- en voetpaden. Er is geen parkeergelegenheid op of terzijde van de rijbaan. De maximale snelheid bedraagt 50 km/uur en de intensiteit ligt tussen de 6.000 en 15.000 mvt/etm. In Palenstein vallen de wegen de Du Meelaan (waar overigens in beperkte mate sprake is van parkeervoorzieningen), Van der Hagenstraat, Osylaan, Van Aalstlaan en de Van Diestlaan in deze categorie. Plaatselijk wordt hier gekozen voor een 30 km-regime, o.a. vanwege de nabijheid van de RandstadRailhalte en een basisschool. Op diverse locaties zullen rotondes worden aangelegd.
Wegen die onderdeel zijn van een verblijfsgebied (erftoegangswegen)
Deze wegen hebben als functie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De bestemmingsfunctie staat centraal zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. De wenselijke maximale snelheid in verblijfsgebieden bedraagt 30 km/uur. De overige wegen in het plangebied behoren tot deze categorie.
In Zoetermeer worden verschillende netwerken onderscheiden op basis van functie, vormgeving en gebruik (Fietsplan Zoetermeer, februari 1998).
Afbeelding 3.2 - Fietsnetwerk Palenstein
De fietspaden in de woonwijk Palenstein maken hoofdzakelijk onderdeel uit van het verbindend netwerk. Het verbindend netwerk ondersteunt het hoofdnetwerk en verdeelt het fietsverkeer verder de wijk in. Dit verbindend netwerk draagt ertoe bij dat voorzieningen ook per fiets vlot en veilig bereikbaar zijn.
Het fietspad langs de Australiëlaan behoort tot het regionale netwerk.
Het hoofdnetwerk voor het fietsverkeer zorgt voor een goede bereikbaarheid binnen Zoetermeer. Daarnaast ontsluiten de hoofdfietsroutes de wijk zelf en verzorgen ze verbindingen met de rest van Zoetermeer. Het hoofdnetwerk sluit aan op het verbindende fietsnetwerk.
Het verbindend netwerk ondersteunt het hoofdnetwerk en verdeelt het fietsverkeer verder de wijk in. Dit verbindend netwerk draagt ertoe bij dat voorzieningen ook per fiets vlot en veilig bereikbaar zijn. Het verbindende fietsnetwerk loopt gelijk aan de grote wegen in de wijk (Du Meelaan, van Aalstlaan, Osylaan en van Diestlaan). Hierdoor is er voor de fietsers een goede doorstroming mogelijk en is het plangebied aangesloten op het stedelijk hoofdfietsnetwerk.
Het plangebied wordt ontsloten per openbaar vervoer met:
RandstadRail
RandstadRail is een netwerk van sneltramverbindingen. Lijn 3 en 4 rijden van Zoetermeer naar Den Haag. In Zoetermeer rijdt lijn 3 over de "krakeling". Lijn 4 rijdt naar Oosterheem. Op zowel de "krakeling" als de tak naar Oosterheem is sprake van een hoge frequentie in de spitsturen en een lagere frequentie in de daluren. In het plangebied heeft RandstadRail één halte: de halte Palenstein. Deze halte is recentelijk vernieuwd (van treinstation naar sneltramhalte).
Busvervoer
In Palenstein zijn verschillende bushaltes aanwezig. De bushaltes zijn gelegen aan de Schoolstraat - Osylaan, Van der Hagenstraat, Van Aalstlaan, Du Meelaan en Australiëweg. De volgende buslijnen rijden door de wijk: 165, 174 en 177 (situatie 01-01-2012).
In Palenstein zijn in de huidige situatie voor zover bekend geen parkeerproblemen. Om deze situatie te behouden moet het aantal parkeerplaatsen in het openbaar gebied minimaal gelijk blijven.
In een deel van de wijk is een blauwe zone van kracht om te voorkomen dat de wijk als overloopgebied voor bezoekers van de Dorpsstraat en het Stadshart gaat dienen. Deze blauwe zone zal in stand blijven. Binnen de blauwe zone gelden specifieke afspraken voor bewoners die kunnen beschikken over een parkeerplaats op eigen terrein.