direct naar inhoud van 4.2 De drie structuren als basis
Plan: Buytenwegh 2007
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00009-0004

4.2 De drie structuren als basis

Vanuit de bestaande situatie zijn drie dragende structuren in Buytenwegh te onderscheiden (zie ook paragraaf 3.1).

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0013.png"

Alle drie hebben eigen kenmerken en karakteristieken. Samengevat zijn dit:

  • de boomstructuur: dit is hoofdzakelijk een verkeersmodel, maar de belangrijkste bijdrage is het feit dat er kleine, hechte woonbuurtjes zijn ontstaan.
  • het Zoetermeerse wijkmodel heeft plek gegeven aan de voorzieningen en de verbinding met het Stadshart.
  • het ontwerpthema 'ecologie en landschap' heeft Buytenwegh zijn groenstructuur gegeven en zijn experimentele woningbouw. Deze structuur geeft de meest herkenbare vorm aan Buytenwegh.

Deze drie structuren zijn de basis van Buytenwegh en blijven dat ook in toekomst. In dit bestemmingsplan zijn deze structuren dan ook als uitgangspunt genomen voor verdere ontwikkelingen in de wijk. Omdat elke structuur zijn eigen karakteristiek en kenmerken heeft, is voor elke structuur een aantal uitgangspunten opgesteld. Elke ruimtelijke verandering in de wijk wordt getoetst aan deze uitgangspunten.

4.2.1 Boomstructuur, hechte woonbuurten
afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0014.png"  

Hechte woonbuurten

Uitgangspunten:

  • nieuwe woningen dienen een bijdrage te leveren aan de woningdifferentiatie in de wijk. De differentiatie van het woonbestand wordt gezocht in verscheidenheid aan prijscategorieën, type en een eigen identiteit;
  • als door een mogelijke herontwikkeling er woningen bijkomen, moet onderzocht worden of de nieuwe woningen onderdeel uitmaken van het bestaande woonbuurtje. Zo ja, dan moet er aansluiting gezocht worden bij het betreffende woonbuurtje, Zo niet, dan is er een kans om een nieuw woonbuurtje toe te voegen aan Buytenwegh.
4.2.2 Het Zoetermeerse wijkmodel, positie van voorzieningen
afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0015.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0016.png"  
Bestaande situatie   Gewenste toekomstige situatie  

Uitgangspunten:

  • het centrum wordt weer opgewaardeerd tot een wijkvoorzieningencentrum waarbij er plek is voor zowel winkels, horeca, sociale en welzijnsvoorzieningen zoals bijvoorbeeld de wijkpost, dokters- en tandartspraktijken etc. allemaal gericht op de wijk. RandstadRail heeft zijn halteplaats in het wijkvoorzieningencentrum. Alles gecombineerd met woningen;
  • voor een betere oriëntatie in de wijk en vanwege de goede bereikbaarheid zijn voorzieningen gewenst langs de wijkontsluitingswegen. Dit zijn wijkvoorzieningen als dienstverlening, kleine kantoren, maatschappelijke voorzieningen als scholen en kerken. Tevens sociale en welzijnsvoorzieningen die geen plek kunnen vinden in het wijkcentrum;
  • voorzieningen die geen echte buurtfunctie hebben en veel verkeer aantrekken moeten geweerd worden uit de woonbuurten. Dit soort voorzieningen zijn beter te situeren langs de wijkontsluitingswegen.
4.2.3 Ontwerpthema; ecologie en landschap (polderverkaveling)
afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0017.png"  
Structuur dijkwoningen, woondekken en woningen Alberts  

Uitgangspunt:

Bij nieuwbouw van woningen moet er geëxperimenteerd worden met type woningen, het uiterlijk van de woningen etc. Dit zorgt juist voor differentiatie in het woningbestand van Buytenwegh. Er moet een nieuwe identiteit aan Buytenwegh toegevoegd worden. Behalve dat er meer duurdere woningen aan de wijk worden toegevoegd, moet er variatie gezocht worden in type en identiteit. Hierbij moeten de nieuwe woningen wel passen in de bestaande omgeving en de overige opgestelde uitgangspunten.

Ook de groenstructuur in Buytenwegh volgt het oude landschapspatroon van de polderverkaveling. De groenstructuur van de wijk is echter niet volledig. Een groot nadeel van de wijk is dat er geen grote groene gebieden in de wijk zelf liggen.Vooral jongeren en kinderen die de wipkip ontgroeid zijn, hebben moeite om speelruimte te vinden. Maar Buytenwegh ligt op een mooie plek in Zoetermeer aan drie zijden omgeven door groen: het Buytenpark, de Meerpolder en het Binnenpark. Met zoveel groen in de omgeving is het niet nodig om grote groene gebieden in de wijk zelf te maken. Wel is het belangrijk om te zorgen dat de verbindingen naar de groene omgeving, goed, snel, overzichtelijk en veilig zijn. Op dit moment ligt in de bestaande groenstructuur van de wijk het langzaam verkeersnetwerk. Je kunt overal komen maar het is nog te veel kruip door en sluip door. Een aantal verbindingen is er gewoon maar wordt zelden of nooit gebruikt, zoals de kanoroute. Het langzaam verkeersnetwerk moet geoptimaliseerd en afgemaakt worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0018.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0019.png"  
Bestaande groenstructuur is niet volledig   Wensbeeld: groenstructuur: en langzaam verkeersnet complementeren  

Uitgangspunten:

  • de groenstructuur moet benut worden om de relatie te versterken met zijn groene omgeving;
  • de langzaam verkeersroutes moeten afgemaakt worden, als doorgaande routes naar de omliggende groengebieden, waarbij ze onderdeel worden van een groen en recreatief langzaam verkeersnetwerk;
  • de groenstructuur moet overzichtelijk en sociaal veilig zijn aangelegd.