Plan: | Driemanspolder - Van Leeuwenhoeklaan |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00003-0004 |
De belangrijkste wet- en regelgeving voor luchtkwaliteit is vastgelegd in Titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer.
Projecten die 'niet in betekenende mate' bijdragen aan de verslechtering van de luchtkwaliteit hoeven niet meer getoetst te worden aan de grenswaarden zoals opgenomen in bijlage 2 van de Wet milieubeheer. In het Besluit niet in betekenende mate bijdragen is vastgelegd dat een ruimtelijke ontwikkeling die minder dan 3% bijdraagt aan de jaargemiddelde concentratie fijn stof (PM10) of stikstofdioxide (NO2) 'niet in betekenende mate' is. Dit komt overeen met een maximale toename van 1,2 µg/m3 voor de concentraties fijn stof en stikstofdioxide. In de Regeling niet in betekenende mate bijdragen zijn concrete situaties opgenomen die 'niet in betekenende mate' zijn. Blijft de ontwikkeling binnen de in deze regeling opgenomen grenzen, dan is het project per definitie 'niet in betekenende mate' en hoeft er geen toetsing aan de grenswaarden plaats te vinden.
Luchtkwaliteitsonderzoek
De gevolgen van de ontwikkelingen aan de Van Leeuwenhoeklaan, Bijdorplaan en de uitbreiding van het Winkelcentrum Vijverhoek voor de luchtkwaliteit zijn onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het rapport "Luchtkwaliteitsonderzoek; herziening bestemmingsplan Driemanspolder" te Zoetermeer van 4 maart 2011 (kenmerk 20102379-07). Uit dit onderzoek blijkt dat de ontwikkelingen die mogelijk worden gemaakt in het bestemmingsplan niet leiden tot:
De luchtkwaliteit vormt dan ook geen belemmering voor de uitvoering van de ontwikkelingen die in het bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt.
Voor het volledige onderzoek wordt verwezen naar Bijlage 5 van deze plantoelichting.
Verruiming gebruiksmogelijkheden van het pand aan de Vlamingstraat 49
De verruiming van de bestemming van het perceel Vlamingstraat door het toevoegen van de functie wonen betekent dat de huidige functie van kantoor omgezet kan worden naar de functie wonen. Ter plaatse is dan één woning toegestaan. Het aantal verkeersbewegingen zal door deze omzetting van de functie kantoor in de functie wonen niet wezenlijk veranderen. Deze ontwikkeling is dan ook "niet in betekende mate" voor het aspect luchtkwaliteit.
Uit het hiervoor genoemde luchtkwaliteitsonderzoek is reeds gebleken dat de grenswaarden voor fijn stof en NO2 ter hoogte van het plangebied niet worden overschreden. Luchtkwaliteit vormt dan ook geen beletsel voor deze verruiming van de toegestane functies met de functie wonen.