Plan: | Driemanspolder - Van Leeuwenhoeklaan |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00003-0004 |
De Wet geluidhinder, en het hierop gebaseerde Besluit geluidhinder, bevatten normen en regels ter voorkoming of beperking van geluidhinder tengevolge van wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai afkomstig van een gezoneerd industrieterrein. Aangegeven wordt welke objecten bescherming genieten tegen geluid. Naast woningen gaat het onder meer om scholen, ziekenhuizen en verpleeghuizen, psychiatrische ziekenhuizen en andere gezondheidszorggebouwen. Woonwagenstandplaatsen en verblijfsterreinen bij psychiatrische ziekenhuizen worden aangemerkt als geluidgevoelige terreinen.
Akoestisch onderzoek naar gevolgen ontwikkelingen in het plangebied
In dit bestemmingsplan worden nieuwe geluidgevoelige objecten en terreinen mogelijk gemaakt aan de Bijdorplaan en de Van Leeuwenhoeklaan. Ook is het op basis van dit plan mogelijk het kantoor aan de Vlamingstraat 49 te gebruiken als een woning. Daarnaast heeft de uitbreiding van het wijkwinkelcentrum De Vijverhoek een toename van verkeer tot gevolg. De mogelijke uitbreiding (via een wijzigingsbevoegdheid) van de schoolgebouwen aan het Willem Alexanderplantsoen vraagt ook om een nader onderzoek naar de akoestische situatie ter plaatse.
Voor de ontwikkelingen ten noorden van de Van Leeuwenhoeklaan en de uitbreiding van het wijkwinkelcentrum zijn geluidonderzoeken verricht. Voor de locatie aan de Vlamingstraat 49 en de scholenlocatie aan het Willem Alexanderplantsoen 2 zijn geluidberekeningen gemaakt of er voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder.
Resultaten geluidonderzoek voor ontwikkelingen ten noorden van de Van Leeuwenhoeklaan
De akoestische situatie ter plaatse is onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het rapport "Akoestisch onderzoek t.b.v. "Herziening bestemmingsplan Driemanspolder, Nieuwbouw ten noorden van Van Leeuwenhoeklaan te Zoetermeer". Onderzoek naar de optredende geluidbelastingen ten gevolge van wegverkeers- en spoorweglawaai" van 15 maart 2011 (kenmerk 20102379-08). In tabel 6 van het rapport zijn de resultaten van het onderzoek opgenomen (zie hieronder).
Voor de twee ontwikkellocaties gelden de volgende conclusies:
Uit het voorgaande volgt dat voor de locatie ten oosten van de Bijdorplaan hogere waarden nodig zijn vanwege het verkeer op de Willem de Zwijgerlaan (58 dB) en Van Leeuwenhoeklaan (54 dB). Voor de locatie ten westen van de Bijdorplaan geldt dat er hogere waarde nodig is vanwege het verkeer op de Van Leeuwenhoeklaan (56 dB).
Voor beide locaties hebben gedeputeerde staten van Zuid-Holland bij besluit van 3 februari 2004 (kenmerk DGWM/2004/1289A) een hogere waarde vastgesteld. Deze vastgestelde hogere waarde voor beide locaties is niet meer actueel. Daarom zal voor beide locaties opnieuw de procedure voor het vaststellen van de hogere waarden moeten worden doorlopen. Vóór de vaststelling van het bestemmingsplan moeten de nieuwe hogere waarden voor de locaties zijn verleend.
Het besluit hogere waarde geluid is opgenomen in Bijlage 10 van deze plantoelichting.
Voor het volledige onderzoek wordt verwezen naar Bijlage 2 van deze plantoelichting.
Resultaten geluidonderzoek gevolgen uitbreiding wijkwinkelcentrum De Vijverhoek
Het winkelcentrum wordt uitgebreid met in totaal 917 m2 detailhandel. Deze uitbreiding bestaat uit circa 625 m2 supermarkt, circa 40 m2 viskiosk, en de uitbreiding van de winkelstrip met circa 165 m2 aan de noordzijde en circa 87 m2 aan de zuidzijde. De uitbreiding van de detailhandel genereert een toename van het verkeer op met name de Van Stolberglaan.
De akoestische gevolgen van deze toename van verkeer zijn onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het rapport “Geluid t.g.v. uitbreiding winkelcentrum t.b.v. “Herziening bestemmingsplan Driemanspolder te Zoetermeer” van 9 maart 2011 (kenmerk 20102379-09). Uit het onderzoek blijkt dat de herstructurering van het wijkwinkelcentrum De Vijverhoek en de daarbij horende uitbreiding van de detailhandel een toename van de geluidbelasting vanwege de Clauslaan op de gevels van nabijgelegen woningen met ten hoogste 0,15 dB tot gevolg heeft. De geluidbelasting vanwege het verkeer op de Van Stolberglaan neemt toe met maximaal 0,06 dB. Gezien deze zeer geringe toenames, kan geconcludeerd worden dat er geen sprake is van een significante toename van de geluidbelasting als gevolg van de herstructurering van het winkelcentrum. Voor het volledige rapport wordt verwezen naar Bijlage 3 van deze plantoelichting.
Berekeningen akoestische situatie ter plaatse van het perceel Vlamingstraat 49
Doordat het pand aan de Vlamingstraat 49 op grond van dit bestemmingsplan ook als woning gebruikt mag worden dient de akoestische situatie onderzocht te zijn. Voor het perceel aan de Vlamingstraat 49 zijn berekeningen uitgevoerd op basis van het geluidmodel dat is gebruikt in het hiervoor genoemde onderzoek naar de locaties aan de Van Leeuwenhoeklaan en Bijdorplaan (zie voor deze berekeningen Bijlage 4 van deze plantoelichting). De uitkomsten van de berekeningen zijn in onderstaande tabel weergegeven.
Geluidbelasting op gevel van het pand Vlamingstraat 49 | ||||||
Geluidbelasting exclusief aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder |
Geluidbelasting inclusief aftrek van 5 dB ex 110g Wet geluidhinder | Voorkeursgrenswaarde Wet geluidhinder | ||||
Railverkeer | ||||||
RandstadRail | 51 dB | - | 55 dB | |||
Wegverkeer | ||||||
Van Leeuwenhoeklaan (50 km/h) | 49 | 44 dB | 48 dB | |||
Vlamingstraat (30 km/h) |
58 | - | 58 dB | |||
Gecumuleerd alle wegen | 58 dB | - | 58 dB |
Uit bovenstaande resultaten blijkt dat voor de Van Leeuwenhoeklaan en RandstadRail geldt dat voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde. De Vlamingstraat is aangewezen als 30 km/h-zone. Formeel hoeft op grond van de Wet geluidhinder voor deze weg geen toetsing plaats te vinden aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder. Vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening dient wel beschouwd te worden of de geluidsbelasting aanvaardbaar is. De geluidbelasting vanwege de Vlamingstraat op de gevel van het pand Vlamingstraat 49 bedraagt 58 dB zonder aftrek ex artikel 110 g van de Wet geluidhinder. Dit is hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB uit de Wet geluidhinder, maar lager dan de maximale ontheffingswaarde van 63 dB. Gelet op de situatie (30 km/h-zone) is het niet doelmatig maatregelen te treffen aan de weg door het toepassen van een stiller wegdek. De belangrijkste geluidsbron is namelijk de motor van de auto's. De afscheming van een monumentaal pand en een stedelijk lint door een geluidscherm is ook vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk. Bovendien is het toepassen van een stiller wegdektype dan wel een geluidscherm niet financieel doelmatig. Aangezien de geluidsbelasting niet hoger is dan de maximale ontheffingswaarde en maatregelen niet als doelmatig dan wel wenselijk worden beschouwd, wordt de toekomstige geluidsbelasting aanvaardbaar geacht.
Akoestische situatie uitbreiding schoolgebouwen op de locatie Leo Kannerschool
Aan de wijzigingsbevoegdheid voor de uitbreiding van de schoolgebouwen op de locatie Leo Kannerschool De Parachute aan het Willem Alexanderplantsoen 2 is de voorwaarde opgenomen dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet mag worden overschreden. Het gebied waarvoor de wijzigingsbevoegdheid geldt is ver genoeg van de Clauslaan geprojecteerd om aan deze voorwaarde te voldoen.