De planontwikkeling ziet op de realisatie van woningen. De realisatie van woningen leidt tot een toename van het aantal verkeersbewegingen. De toename van verkeer als gevolg van het bouwplan Campina is door de gemeentelijk verkeerskundige als volgt berekend. Uitgaande van een ritproductie van gemiddeld ca. 5 ritten per woning en een woningbouwprogramma van ca. 250 woningen betekend dat 1.250 personenautoritten per etmaal. Er van uitgaand dat 3/5 deel van dit verkeer richting centrum rijdt en 2/5 deel richting Limesbrug is de verdeling op de Johan de Wittlaan west + 750 autobewegingen per etmaal en Johan de Wittlaan oost + 500 autobewegingen per etmaal. Daarmee zouden in de toekomstige situatie op een gemiddelde werkdag op het drukste deel ca. 1.600 voertuigen op de Johan de Wittlaan rijden. Er zal als gevolg van de woningbouw een toename plaatsvinden van het aantal autobewegingen op de Johan de Wittlaan. Deze toename is voor de Johan de Wittlaan acceptabel. De Johan de Wittlaan is te beschouwen als een erftoegangsweg. Voor een erftoegangsweg is, hoewel niet theoretisch onderbouwd, een verkeersintensiteit van 4000 tot 6000 voertuigen per etmaal nog acceptabel (handboek verkeersveiligheid, okt. 2008 CROW). Ook ten opzichte van de situatie dat er nog een fabriek aanwezig was in het plangebied, is de toename acceptabel. Ten tijde van de fabriek was namelijk sprake van zware vrachttranssporten van en naar het bedrijf (bij benadering ca. 130 vrachtwagenritten en ca. 300 personenautoriten per etmaal).
Het plan moet voldoende parkeergelegenheid bieden voor de nieuwe ontwikkeling. Om het benodigde aantal parkeerplaatsen te bepalen is ook inzicht in de bestaande situatie nodig. Een deel van het bezoekersparkeren van het Campinaterrein wordt namelijk in de directe omgving vna het Campinaterrein opgelost. Vandaar dat inzichtelijk moet zijn hoe groot het gebruik van de (bestaande) parkeermogelijkheden is op de Johan de Wittlaan binnen het plangebied van het Campinaterrein door de bewoners uit de directe omgeving daarvan. Het betreft het gebruik door de bewoners van de Johan de Wittlaan, de Paulus Buyslaan en het daarachter gelegen Hertenkamp, en de bewoners van de oostzijde van de Johan van Oldenbarneveltlaan ten zuiden van de Johan de Wittlaan.
Het aantal huidige parkeerplaatsen op de Johan de Wittlaan in het plangebied (uitgaande van langsparkeerplaatsen van 6 meter lengte) bedraagt 25 stuks (noordzijde 6, zuidzijde 19).
Het aantal toekomstige parkeerplaatsen op de Johan de Wittlaan in het plangebied bedraagt 45 stuks (noordzijde 13, zuidzijde 32).
Door de verkeerskundige van de gemeente Woerden is een parkeertoedeling opgesteld.
Berekening toedeling bestaand woongebied aan Johan de Wittlaan binnen plangebied Campina:
Johan de Wittlaan
9 woningen x (1,5 pp bewoners +0,3 pp bezoekers) = 16,2 pp
beschikbaar op eigen terrein 5 pp.
Op weg Johan de Wittlaan 11,2pp
Paulus Buyslaan
16 woningen x (1,5 pp bewoners +0,3 pp bezoekers) = 28,8 pp
beschikbaar op eigen terrein 4 pp. Op weg 23 pp
Op weg Johan de Wittlaan: 28,8 – (4 + 23) = 1,8 pp waarvan de helft (0,9) in de
Vossenschanslaan en de andere helft (0,9) in Johan de Wittlaan 0,9pp
Hertenkamp
10 woningen x (1,5 pp bewoners +0,3 pp bezoekers) = 18 pp beschikbaar op eigen terrein van 1 woning: 3 pp. Waarvan 1,8 meegerekend mag
worden. In totaal 18 auto’s, waarvan helft (9) op de Vossenschanslaan en andere helft (9) op de Johan de Wittlaan. Van deze 9 auto’s parkeert de helft buiten het plangebied J. de Wittlaan en De andere helft in het plangebied Johan de Wittlaan.
Dat zijn er 4,5 waarvan 1,8 voor het parkeren op eigen terrein afgetrokken mag worden. dat betekent dat er 2,7 auto’s op de Johan de Wittlaan binnen het plangebied geparkeerd worden. 2,7 pp
Oostzijde van de Johan van Oldenbarneveltlaan
6 woningen x (1,5 pp bewoners +0,3 pp bezoekers) = 10,8 pp beschikbaar op eigen terrein 4pp.
Op weg Johan de Wittlaan 6,8pp
Totaal aantal gebruikte parkeerplaatsen door bestaande bewoners
Op J. de Wittlaan binnen plangebied: 21,6 pp
Bij aanleg van 13 langsparkeerplaatsen langs de noordzijde van de Johan de Wittlaan en 32 parkeerplaatsen langs de zuidzijde van de Johan de Wittlaan zijn er 23,4 pp beschikbaar voor bewoners/bezoekers plan Campina. Hiermee wordt in voorzien in de parkeerbehoefte voor bezoekersparkeren voor de grondgebonden woonblokken.
Specifiek voor het bewonersparkeren is binnen de grondgebonden woningen voorzien in interne parkeerhofjes. Deze hofjes hebben voldoende parkeercapaciteit conform de gemeentelijke parkeernorm. Voor de blokkken langs het spoor is voorzien in een gebouwde parkeervoorziening. In maatvoering is deze voorziening zodanig vormgegeven dat ook hier voorzien wordt in voldoende parkeergelegenheid.