Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Herontwikkeling Campina-terrein
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0632.Campinaterrein-bVA1

2.4 Mobiliteit

2.4.1 Huidige situatie
De hoofdontsluitingsweg van het staatsliedenkwartier is de Utrechtsestraatweg. Deze weg heeft aan de zijde van de binnenstad de verbinding met de Snellerbrug, en aan de oostzijde een verbinding met de Limesbrug. De wijk wordt intern via de Vossenschanslaan, Cattenbroekerlaan en de Fagellaan op de Utrechtsestraatweg ontsloten. De Johan de Wittlaan is een weg van ondergeschikte betekenis.
De Paulus Buyslaan vormt een woonstraat tussen de Utrechtsestraatweg en de Johan de Wittlaan. In de tijd dat de Campinafabriek in gebruik was, is op de Paulus Buyslaan eenrichtingsverkeer ingesteld om (vracht-)verkeer vanaf de Utrechtsestraatweg via dit woonstraatje naar de fabriek te voorkomen. De Johan de Wittlaan vormt samen met het vrijliggend fietspad langs de Spoorlaan en de Johan van Oldenbarneveltlaan voor fietsers tussen het NS-station en het Staatsliedenkwartier de kortste route. De aansluiting van het vrijliggende fietspad op de route Johan Wittlaan vormt voor de fietser een knelpunt.
 
Johan de Wittlaan
In de huidige situatie ontstaat tijdens de spitsuren een wachtrij op de Utrechtsestraatweg voor het verkeer richting Snellerbrug. De minder goede verkeersafwikkeling voor het autoverkeer bij de Snellerbrug wordt voornamelijk veroorzaakt door het vele langzaam verkeer dat in deze omgeving voorrang verleend moet worden.
Vanuit de woonwijk zijn klachten ontvangen over (sluip-)verkeer dat bij een langere wachtrij op de Utrechtsestraatweg via de Johan de Wittlaan rijdt om vervolgens op de Johan van Oldenbarneveltlaan weer in deze rij aan te sluiten. Als oplossing is geopperd om eenrichtingsverkeer in te stellen op de Johan de Wittlaan in oostelijke richting. Deze maatregel betekent ook een beperking en omrijden voor het bestemmingsverkeer en is naar verwachting ook niet nodig. Naar verwachting is dit probleem opgelost als de langzaamverkeersverbinding tussen he! NS-station en binnenstad via het defensie-eiland in gebruik genomen wordt en een aanzienlijke hoeveelheid minder langzaam verkeer gebruik maakt van de kruispunten bij de Snellerbrug. De Paulus Buyslaan moet zoveel mogelijk vrij blijven van het verkeer van- en naar het Campinagebied en met de huidige rijrichting wordt dat het best bereikt.
 
Ontsluiting van het gebied Campina en gevolgen voor de omgeving
De ontsluiting van het Campina gebied voor autoverkeer zal plaats vinden via 4 aansluitingen op de Johan de Wittlaan. Van de bouwblokken 1 t/m 3 worden de parkeerterreintjes op de Johan de Wittlaan ontsloten. De Spoorzone wordt met een ontsluitingsweg ontsloten die ter hoogte van de Paulus Buyslaan op de Joh. De Wittlaan aansluit. Deze doodlopende weg krijgt aan het einde een keerlus voor personenautoverkeer. Alleen de hulpdiensten die van deze weg gebruik maken krijgen de mogelijkheid om bij deze keerlus door te rijden naar de Spoorlaan.
 
Parkeren
Uitgangspunt bij nieuwe ontwikkelingen is dat het bewonersparkeren op eigen terrein wordt opgelost. Voor de te hanteren parkeernormen wordt verwezen naar de geldende parkeernota van de gemeente Woerden.   

Langzaam verkeer
De huidige fietsverbinding tussen het NS-station via de Johan de Wittlaan-Johan van Oldenbarneveltlaan- Spoorlaan v.v. wordt ervaren als een knelpunt voor het fietsverkeer. Als alternatief voor deze verbinding wordt in het verlengde van het fietspad langs de Spoorlaan een veilig vrijliggend in tweerichtingen bereden fietspad door het plangebied aangelegd. Dit fietspad, dat alleen voor fietsers bedoeld is (dus niet voor brommers/scooters), sluit aan de oostzijde van het Campina terrein aan op de Johan de Wittlaan. Het fietspad wordt ruim en comfortabel ontworpen, zodat het geschikt is voor hoge intensiteiten (in de huidige situatie maken er op een werkdag ongeveer 1600 fietsers gebruik van de Johan de Wittlaan).
2.4.2 Toekomstige situatie
Verkeersbewegingen
In de huidige situatie (waarbij het Campina terrein onbebouwd is) rijden op een gemiddelde werkdag op het drukste wegdeel (tussen Johan van Oldenbarneveltlaan en Paulus Buyslaan) ongeveer 630 motorvoertuigen (Verkeerstelling Johan de Wittlaan van januari/februari 2013). in oostelijke richting waarvan ca. 2,3% middelzware voertuigen en ca. 1,1% zware voertuigen. In westelijke richting zijn dat ca. 200 voertuigen per etmaal waarvan ca. 5, 7% middelzware voertuigen en ca. 3,6% zware voertuigen. In totaal gaat het om ca. 830 voertuigen per etmaal.
 
De planontwikkeling ziet op de realisatie van woningen. De realisatie van woningen leidt tot een toename van het aantal verkeersbewegingen. De toename van verkeer als gevolg van het bouwplan Campina is door de gemeentelijk verkeerskundige als volgt berekend. Uitgaande van een ritproductie van gemiddeld ca. 5 ritten per woning en een woningbouwprogramma van ca. 250 woningen betekend dat 1.250 personenautoritten per etmaal. Er van uitgaand dat 3/5 deel van dit verkeer richting centrum rijdt en 2/5 deel richting Limesbrug is de verdeling op de Johan de Wittlaan west + 750 autobewegingen per etmaal en Johan de Wittlaan oost + 500 autobewegingen per etmaal. Daarmee zouden in de toekomstige situatie op een gemiddelde werkdag op het drukste deel ca. 1.600 voertuigen op de Johan de Wittlaan rijden. Er zal als gevolg van de woningbouw een toename plaatsvinden van het aantal autobewegingen op de Johan de Wittlaan. Deze toename is voor de Johan de Wittlaan acceptabel. De Johan de Wittlaan is te beschouwen als een erftoegangsweg. Voor een erftoegangsweg is, hoewel niet theoretisch onderbouwd, een verkeersintensiteit van 4000 tot 6000 voertuigen per etmaal nog acceptabel (handboek verkeersveiligheid, okt. 2008 CROW). Ook ten opzichte van de situatie dat er nog een fabriek aanwezig was in het plangebied, is de toename acceptabel. Ten tijde van de fabriek was namelijk sprake van zware vrachttranssporten van en naar het bedrijf (bij benadering ca. 130 vrachtwagenritten en ca. 300 personenautoriten per etmaal).   
 
Parkeren
Het plan moet voldoende parkeergelegenheid bieden voor de nieuwe ontwikkeling. Om het benodigde aantal parkeerplaatsen te bepalen is ook inzicht in de bestaande situatie nodig. Een deel van het bezoekersparkeren van het Campinaterrein wordt namelijk in de directe omgving vna het Campinaterrein opgelost. Vandaar dat inzichtelijk moet zijn hoe groot het gebruik van de (bestaande) parkeermogelijkheden is op de Johan de Wittlaan binnen het plangebied van het Campinaterrein door de bewoners uit de directe omgeving daarvan. Het betreft het gebruik door de bewoners van de Johan de Wittlaan, de Paulus Buyslaan en het daarachter gelegen Hertenkamp, en de bewoners van de oostzijde van de Johan van Oldenbarneveltlaan ten zuiden van de Johan de Wittlaan. 
 
Parkeersituatie bestaand:
Het aantal huidige parkeerplaatsen op de Johan de Wittlaan in het plangebied (uitgaande van langsparkeerplaatsen van 6 meter lengte) bedraagt 25 stuks (noordzijde 6, zuidzijde 19).
 
Parkeersituatie toekomst:
Het aantal toekomstige parkeerplaatsen op de Johan de Wittlaan in het plangebied bedraagt 45 stuks (noordzijde 13, zuidzijde 32).
 
Door de verkeerskundige van de gemeente Woerden is een parkeertoedeling opgesteld.
 
Berekening toedeling bestaand woongebied aan Johan de Wittlaan binnen plangebied Campina:
Johan de Wittlaan
9 woningen x (1,5 pp bewoners +0,3 pp bezoekers) = 16,2 pp
beschikbaar op eigen terrein 5 pp.
Op weg Johan de Wittlaan 11,2pp
 
Paulus Buyslaan
16 woningen x (1,5 pp bewoners +0,3 pp bezoekers) = 28,8 pp
beschikbaar op eigen terrein 4 pp. Op weg 23 pp
Op weg Johan de Wittlaan: 28,8 – (4 + 23) = 1,8 pp waarvan de helft (0,9) in de
Vossenschanslaan en de andere helft (0,9) in Johan de Wittlaan 0,9pp
 
Hertenkamp
10 woningen x (1,5 pp bewoners +0,3 pp bezoekers) = 18 pp beschikbaar op eigen terrein van 1 woning: 3 pp. Waarvan 1,8 meegerekend mag
worden. In totaal 18 auto’s, waarvan helft (9) op de Vossenschanslaan en andere helft (9) op de Johan de Wittlaan. Van deze 9 auto’s parkeert de helft buiten het plangebied J. de Wittlaan en De andere helft in het plangebied Johan de Wittlaan.
Dat zijn er 4,5 waarvan 1,8 voor het parkeren op eigen terrein afgetrokken mag worden. dat betekent dat er 2,7 auto’s op de Johan de Wittlaan binnen het plangebied geparkeerd worden. 2,7 pp
 
Oostzijde van de Johan van Oldenbarneveltlaan
6 woningen x (1,5 pp bewoners +0,3 pp bezoekers) = 10,8 pp beschikbaar op eigen terrein 4pp.
Op weg Johan de Wittlaan 6,8pp
 
Totaal aantal gebruikte parkeerplaatsen door bestaande bewoners
Op J. de Wittlaan binnen plangebied: 21,6 pp
 
Bij aanleg van 13 langsparkeerplaatsen langs de noordzijde van de Johan de Wittlaan en 32 parkeerplaatsen langs de zuidzijde van de Johan de Wittlaan zijn er 23,4 pp beschikbaar voor bewoners/bezoekers plan Campina. Hiermee wordt in voorzien in de parkeerbehoefte voor bezoekersparkeren voor de grondgebonden woonblokken.
Specifiek voor het bewonersparkeren is binnen de grondgebonden woningen voorzien in interne parkeerhofjes. Deze hofjes hebben voldoende parkeercapaciteit conform de gemeentelijke parkeernorm. Voor de blokkken langs het spoor is voorzien in een gebouwde parkeervoorziening. In maatvoering is deze voorziening zodanig vormgegeven dat ook hier voorzien wordt in voldoende parkeergelegenheid.
  
 
2.4.3 Conclusie
Het plan voorziet in voldoende parkeergelegenheid. Daarnaast leiden de verkeersbewegingen als gevolg van het plan niet tot verkeersproblemen. Het plan voldoet daarmee aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening.