Plan: | Schoolstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0617.bpsc-vg99 |
Autoverkeer
De ontwikkeling is gelegen in het centrumgebied van de kern Strijen en wordt primair via de Schoolstraat ontsloten. Het deel van Schoolstraat waarlangs de 21 woningen worden gerealiseerd betreft een langzaamverkeerpassage. Er geldt hier een inrijverbod voor gemotoriseerd verkeer. Omwonenden en bezoekers zullen worden vrijgesteld. De doorgaande route van de Schoolstraat naar de Oude Havenweg, welke wel opengesteld is voor doorgaand verkeer, is gecategoriseerd als erftoegangsweg met een wettelijke maximumsnelheid van 30 km/h. In oostelijke richting sluit de Schoolstraat aan op de Trambaan. De Trambaan is een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h en sluit aan op de provinciale weg N491 welke nabij Maasdam aansluit op de N217 Dordrecht-Oud-Beijerland. Via de N217 wordt in oostelijke richting de autosnelweg A16 (Rotterdam-Breda) en in westelijke richting de autosnelweg A29 (Rotterdam-Bergen op Zoom) bereikt. De reistijd tot de autosnelwegaansluitingen bedraagt circa 15 minuten. Via de route Trambaan, Oranjestraat, Molenstraat, Boompjesstraat en Weelsedijk wordt Numansdorp bereikt. Ter hoogte van Numansdorp is tevens een aansluiting op de A29. De ontsluiting voor het autoverkeer van en naar de ontwikkeling is goed.
Randweg
In verband met diverse ruimtelijke ontwikkelingen in en rond Strijen, de verkeersdruk in het centrum en sluipverkeer in het buitengebied, heeft de gemeenteraad besloten een randweg rond Strijen te realiseren. Als gevolg hiervan wordt de verkeersdruk in de kern Strijen verminderd, omdat de randweg een deel van de verkeersfunctie van de routes door Strijen overneemt. Verder zal het verkeer vanuit het achterliggende buitengebied dat nu via de Trambaan rijdt, via de randweg gaan rijden. Hierdoor zal de verkeersintensiteit op de Trambaan na realisatie van de randweg afnemen.
Fietsverkeer
De ontwikkeling is voor het fietsverkeer in twee richtingen ontsloten. Fietsers kunnen via de Schoolstraat naar de Kerkstraat rijden om in het centrum van Strijen te geraken. Via de Schoolstraat en de Trambaan kan naar het bedrijventerrein van Strijen en verder richting Maasdam en Puttershoek worden gefietst. De Trambaan heeft deels suggestiestroken en deels vrijliggende fietspaden. Ten noorden langs de N491 zijn vrijliggende fietspaden of parallelwegen aanwezig. De ontsluiting voor fietsverkeer is redelijk en zal na de realisatie van de randweg verbeteren, omdat de verkeersdruk in het centrum van Strijen dan afneemt.
Openbaar vervoer
In en rondom de ontwikkeling zijn twee bushaltes aanwezig, waardoor de ontwikkeling binnen 300 m van een bushalte ligt en derhalve een voldoende dekkingsgraad kent. De bushaltes worden bediend door rechtstreekse bussen richting Rotterdam en Dordrecht (2x per uur per richting, deels tot Heinenoord) en directe spitsbussen van en naar beide steden. Verder zijn er nog lokale busdiensten naar Numansdorp en Strijensas en worden de haltes bediend door schoolbussen richting Klaaswaal en Oud-Beijerland. De reisafstand tot OV-knooppunten in de regio is relatief groot. Er zijn wel voldoende ontsluitende busdiensten en de dekkingsgraad is goed. De ontsluiting per openbaar vervoer is derhalve redelijk.
Parkeren
Strijen behoort volgens het CBS tot weinig stedelijk gebied. Uitgegaan wordt van de parkeerkencijfers voor het schil/overloopgebied, zoals genoemd in publicatie 182 (CROW, 2008).
In onderstaande tabel (4.1) is de parkeerbehoefte berekend. Hierbij is voor de negen eengezinswoningen uitgegaan van de categorie middendure woningen. Voor de twaalf bebo's wordt uitgegaan van woningen in het goedkope segment.
Tabel 4.1 Parkeerkencijfers en parkeerbehoefte
functies | kencijfers | min. | max. | per | aantal | behoefte | |
min. | max. | ||||||
eengezinswoningen | woningen middelduur | 1,6 | 1,8 | woning | 9 | 14,4 | 16,2 |
bebo's | woningen goedkoop | 1,3 | 1,5 | appartement | 12 | 15,6 | 18 |
parkeren totaal | 30 | 35 |
De maximale parkeerbehoefte voor de eengezinswoningen en de bebo's bedraagt 35 parkeerplaatsen. Binnen het plangebied worden 36 openbare parkeerplaatsen ten behoeve van de eengezinswoningen en de bebo's op maaiveldniveau mogelijk gemaakt. Het aantal aanwezige parkeerplaatsen ten behoeve van de ontwikkeling is derhalve toereikend.
Verkeersgegevens
De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan het onderzoek met betrekking tot wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit staan vermeld in tabel 4.2. De verkeersgegevens zijn ontleend aan het Verkeersplan Strijen (Grontmij 2009) en aan verkeerstellingen van de gemeente Strijen uit 2007, 2008 en 2009. Er is hierbij geen rekening gehouden met gewijzigde verkeersintensiteiten als gevolg van nabijgelegen ontwikkeling. Wel is rekening gehouden met het effect van de randweg, waarvoor het bestemmingsplan op 30 maart 2010 is vastgesteld.
Voor de voertuigverdeling is uitgegaan van een standaardverdeling zoals die bekend is voor wijk- en buurtontsluitingswegen. De gehanteerde autonome groei bedraagt 0,91% per jaar. Verder zijn de intensiteiten uit het Verkeersplan Strijen omgerekend naar weekdagcijfers met een in het Verkeersplan aangedragen factor 1,15. Voor de verkeersintensiteit van de Molenstraat is eveneens rekening gehouden met de afname als gevolg van de komst van de randweg. Bij de bepaling van deze afname is doorgerekend met het gemiddelde uit de negatieve groei tussen de verkeersintensiteit op de Trambaan en Weelsedijk.
Tabel 4.2 Verkeersgegevens
Schoolstraat | |||
maximumsnelheid | 30 km/h | ||
wegdekverharding | klinkers | ||
verkeersintensiteit | 1.700 mvt/etmaal | 2020 | (bron: verkeerstelling 2007) |
voertuigverdeling | |||
dag | avond | nacht | |
lichte motorvoertuigen | 94,00% | 98,00% | 96,00% |
middelzware motorvoertuigen | 5,70% | 1,90% | 3,80% |
zware motorvoertuigen | 0,30% | 0,10% | 0,20% |
etmaalverdeling | 7,00% | 2,60% | 0,70% |
Oude Havenweg | |||
maximumsnelheid | 30 km/h | ||
wegdekverharding | klinkers | ||
verkeersintensiteit | 1.700 mvt/etmaal | 2020 | (bron: gelijk aan Schoolstraat) |
voertuigverdeling | |||
dag | avond | nacht | |
lichte motorvoertuigen | 94,00% | 98,00% | 96,00% |
middelzware motorvoertuigen | 5,70% | 1,90% | 3,80% |
zware motorvoertuigen | 0,30% | 0,10% | 0,20% |
etmaalverdeling | 7,00% | 2,60% | 0,70% |
Molenstraat | |||
maximumsnelheid | 30 km/h | ||
wegdekverharding | klinkers | ||
verkeersintensiteit | 3.475 mvt/etmaal | 2020 | (bron: verkeerstelling 2008) |
voertuigverdeling | |||
dag | avond | nacht | |
lichte motorvoertuigen | 94,00% | 98,00% | 96,00% |
middelzware motorvoertuigen | 5,70% | 1,90% | 3,80% |
zware motorvoertuigen | 0,30% | 0,10% | 0,20% |
etmaalverdeling | 7,00% | 2,60% | 0,70% |
Trambaan | |||
maximumsnelheid | 50 km/h | ||
wegdekverharding | klinkers | ||
verkeersintensiteit | 3.050 mvt/etmaal | 2020 | (bron: Verkeersplan Strijen) |
voertuigverdeling | |||
dag | avond | nacht | |
lichte motorvoertuigen | 94,00% | 97,20% | 96,00% |
middelzware motorvoertuigen | 5,10% | 2,50% | 3,40% |
zware motorvoertuigen | 0,90% | 0,30% | 0,60% |
etmaalverdeling | 7,00% | 2,60% | 0,70% |
Oranjestraat | |||
maximumsnelheid | 30 km/h | ||
wegdekverharding | klinkers | ||
verkeersintensiteit | 2.850 mvt/etmaal | 2020 | (bron: inschatting op basis van verkeerstelling 2009) |
voertuigverdeling | |||
dag | avond | nacht | |
lichte motorvoertuigen | 94,00% | 98,00% | 96,00% |
middelzware motorvoertuigen | 5,70% | 1,90% | 3,80% |
zware motorvoertuigen | 0,30% | 0,10% | 0,20% |
etmaalverdeling | 7,00% | 2,60% | 0,70% |
Toetsingskader
Wet geluidhinder
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden(L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Indien deze waarde wordt overschreden, is in bepaalde gevallen vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is vastgesteld dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB.
Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Deze aftrek is toegepast, tenzij anders vermeld.
Niet-gezoneerde wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. De ontwikkeling ligt binnen de invloedsfeer van niet-gezoneerde wegen. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Daarom wordt het akoestisch klimaat als gevolg van de direct aan de locaties grenzende 30 km/h-wegen onderzocht. Bij de daarvoor uitgevoerde berekeningen is voor de verkeersintensiteiten uitgegaan, zoals beschreven in paragraaf 4.1.1.
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruikgemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de "methode Miedema". Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 4.3 Lden classificering milieukwaliteiten
Lden Miedema (bron: Regiegroep geluid Limburg cumulatie en saldo-benadering) | |
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 55 dB | redelijk |
55 - 60 dB | matig |
60 - 65 dB | tamelijk slecht |
65 - 70 dB | slecht |
> 70 dB | zeer slecht |
Onderzoek
Geluidszones
De ontwikkeling aan de Schoolstraat (30 km/h) ligt binnen de geluidszone van de Trambaan (50 km/h). Deze weg heeft een geluidszone van 200 m, uitgaande van twee rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie voor 30 km/h-wegen, zijn ook berekeningen voor de Schoolstraat, Oude Havenweg, Molenstraat en Oranjestraat (30 km/h) uitgevoerd om de aanvaardbaarheid van het geluidsniveau te kunnen beoordelen.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 1 'Rekenbladen akoestisch onderzoek Schoolstraat'.
Om een representatief beeld te krijgen van de geluidsbelasting op de gevel, is de geluidsbelasting berekend op een hoogte van 1,5 m, 4,5 m en 7,5 m. Op deze waarneemhoogten zijn de geluidsgevoelige bestemmingen (woningen/bebo's) voorzien.
Resultaten gezoneerde wegen
Uit de berekeningen blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden. De maximale geluidsbelasting op de gevel van de ontwikkeling bedraagt 45 dB, dit ten gevolge van het verkeer op de Trambaan. In de onderstaande tabel zijn de geluidsbelastingen op de verschillende woningen weergegeven.
Tabel 4.4 Resultaten akoestisch onderzoek gezoneerde wegen
bron | afstand tot wegas | geluidsbelasting Bebo-woningen | geluidsbelasting rijwoningen 1 | geluidsbelasting rijwoningen 2 |
Trambaan | 55 m | 45 dB | ||
Trambaan | 80 m | 42 dB | ||
Trambaan | 100 m | 41 dB |
Resultaten niet-gezoneerde weg (30 km/h)
Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting van niet-gezoneerde wegen te beoordelen, is voor de ontwikkeling de geluidsbelasting van direct aan de locatie grenzende niet-gezoneerde wegen berekend. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op basis van de indicatieve Standaard Rekenmethode I (SRM I). Uit dit onderzoek blijkt dat voor de Bebo-woningen en rijwoningen blok 2 een goed tot redelijk akoestisch klimaat geldt, doordat de geluidsbelasting tussen 42 en 52 dB ligt (zie tabel 4.5). Voor de rijwoningen blok 1 geldt echter een matig akoestisch klimaat vanwege de maximale geluidsbelasting van 57 dB.
Tabel 4.5 Resultaten akoestisch onderzoek niet-gezoneerde wegen (ex artikel 110g Wgh)
bron | wegvak | afstand tot wegas | geluidsbelasting Bebo-woningen |
Schoolstraat | Trambaan-Oude Havenweg | 25 m | 52 dB |
Oude Havenweg | Schoolstraat-Gleede | 25 m | 48 dB |
Molenstraat | Boompjesstraat-Oranjestraat | 40 m | 48 dB |
Oranjestraat | Molenstraat-Trambaan | 70 m | 44 dB |
bron | wegvak | afstand tot wegas | geluidsbelasting rijwoningen 1 |
Schoolstraat | Trambaan-Oude Havenweg | 10 m | 57 dB |
Oude Havenweg | Schoolstraat-Gleede | 10 m | 53 dB |
Molenstraat | Boompjesstraat-Oranjestraat | 50 m | 47 dB |
Oranjestraat | Molenstraat-Trambaan | 100 m | 42 dB |
bron | wegvak | afstand tot wegas | geluidsbelasting rijwoningen 2 |
Schoolstraat | Trambaan-Oude Havenweg | 35 m | 50 dB |
Oude Havenweg | Schoolstraat-Gleede | 35 m | 46 dB |
Molenstraat | Boompjesstraat-Oranjestraat | 30 m | 49 dB |
Oranjestraat | Molenstraat-Trambaan | 100 m | 42 dB |
Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting
Voor rijwoningen blok 1 is sprake van een matig akoestisch klimaat. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De functie als erftoegangsweg met de daarbij behorende maximumsnelheid van 30 km/h dient behouden te blijven voor de ontsluiting van het omliggende gebied. Erftoegangswegen behoren tot de laagste wegcategorie. Wijziging hiervan of van de samenstelling van het verkeer leidt derhalve niet tot verdere geluidsreductie.
Verder zijn erftoegangswegen hoofdzakelijk voorzien van klinkerverharding. Asfalteren van deze wegen is om verkeerskundige redenen niet wenselijk. Klinkerverharding draagt bij aan het verblijfskarakter en heeft een snelheidsremmend effect. Een asfaltverharding is om die reden niet wenselijk. Wel kan in de toekomst, bij herbestrating, de mogelijkheid overwogen worden om een stiller wegdektype toe te passen. Op deze manier kan de geluidsbelasting op deze 30 km/h weg in de toekomst onder de voorkeursgrenswaarde worden gebracht. Ondanks de huidige overschrijding die geldt bij het wegdektype dat nu is toegepast, kan worden gesteld dat er nog steeds sprake is van een goede ruimtelijke ordening.
Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn niet inpasbaar. Ook is het vergroten van de afstand tussen de wegas en de ontwikkeling niet mogelijk; het bouwplan is dan niet meer inpasbaar.
Verder dient in het kader van het bouwbesluit rekening te worden gehouden met de binnenwaarde van deze woningen (rijwoningen blok 1). Conform het bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 33 dB te bedragen. Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar, aangezien het binnenwaardeniveau van 33 dB wordt gegarandeerd ingevolge het bouwbesluit2.
Conclusie
Het plan voldoet aan de normen en eisen vanuit de Wgh. De berekeningsresultaten impliceren dan ook dat de Wgh en de akoestische situatie langs de 30 km/h-wegen de ontwikkelingen niet in de weg staan.