direct naar inhoud van 5.7 Verkeer en infrastructuur
Plan: achter Noordweg 27 Oostvoorne
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0614.1209bpNoordweg27-0100

5.7 Verkeer en infrastructuur

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en openbaar vervoer

Het plangebied wordt voor het gemotoriseerd verkeer via een interne ontsluitingsweg ontsloten vanaf de Noordweg. De Noordweg sluit in noordoostelijke richting aan op de N218. De N218 verbindt de N15 (Maasvlakte) met Spijkenisse. De N218 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. In zuidelijke richting sluit de Noordweg aan op de Brielseweg. De laatstgenoemde weg sluit eveneens aan op De Ruy, die een belangrijke ontsluiting vormt voor grote delen van het dorpsgebied. De Noordweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. Omdat tijdens de spitsuren veel sluipverkeer richting Europoort en Maasvlakte gebruik maakt van de Noordweg is een deel van deze weg tijdens werkdagen in de ochtend- of avondspits in één richting afgesloten voor autoverkeer.

In overeenstemming met Duurzaam Veilig wordt het verkeer op de Noordweg gemengd afgewikkeld en is er binnen de bebouwde kom geen afzonderlijk fietspad. Wel ligt er aan de noordzijde van de weg een voetpad. In de nabijheid van het plangebied zijn geen openbaarvervoer voorzieningen aanwezig.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

In het plangebied worden 10 nieuwe woningen gerealiseerd. Uitgaande van 6 mvt/etmaal per woning bedraagt de verkeersgeneratie ca 60 mvt/etmaal.

In 2011 zijn verkeerstellingen uitgevoerd. De verkeersintensiteit op de Noordweg bedroeg 1.965 mvt/werkdagetmaal. De ontwikkeling levert een zo'n kleine bijdrage aan extra verkeer dat gesteld kan worden dat dit extra verkeer niet zal leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling.

Parkeren

De parkeerbehoefte is bepaald aan de hand van door de gemeente vastgestelde parkeernormen, die zijn opgenomen in de Parkeerbeleidnota Westvoorne 2005. Voor de nieuwe woningen dient te worden uitgegaan van een parkeernorm van 2 parkeerplaatsen per woning. Bij de woningen zullen 2 parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd worden. Daarnaast moet per woning 0,3 parkeerplaats op de openbare weg worden gecreëerd. De ontsluitingsweg is breed genoeg om deze langs de rijbaan te parkeren.

Conclusie

De ontsluiting van het plangebied voor zowel het gemotoriseerd verkeer als het langzaam verkeer is goed te noemen. Eveneens is de verkeersveiligheid in de omgeving van het plangebied voldoende gewaarborgd. De bouw van de nieuwe woningen zal niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling. Met de realisatie van 2 parkeerplaatsen op eigen terrein wordt in de eigen parkeerbehoefte voorzien. Het aspect verkeer staat de realisatie van de nieuwe woningen dan ook niet in de weg.