direct naar inhoud van 6.2 Geluid
Plan: Schenkel-Groenewoud
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00032-4001

6.2 Geluid

6.2.1 Normstelling en beleid

Geluidhinder kan worden veroorzaakt door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai. De wetten beogen gevoelige objecten te beschermen tegen een bovenmatige geluidsbelasting door voorkeursgrenswaarden te stellen, zijnde de maximaal toelaatbare geluidsbelasting. Deze normen geven aan wat als ten hoogst toelaatbare geluidbelasting wordt beschouwd bij geluidgevoelige functies zoals bijvoorbeeld woningen. Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidbelasting is onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties. Op grond van de Wet geluidhinder moet voor alle nieuwe situaties die een bestemmingsplan mogelijk maakt binnen een zone van een weg waar 50 km per uur of meer mag worden gereden, een zone van een spoorverbinding (metro) en een gezoneerd industrieterrein een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd om te kunnen beoordelen of aan de normen zal worden voldaan.

Het bestemmingsplan betreft een beheerplan. Dit wil zeggen dat het bestemmingsplan de bestaande situatie vastlegt; er vinden dus geen nieuwe ontwikkelingen plaats. Het is, op grond van de Wet geluidhinder, daarom niet verplicht om een geluidsonderzoek uit te voeren.

Ook wanneer er geen sprake is van een nieuwe situatie moet in het kader van een goede ruimtelijke ordening de geluidsbelasting van de verschillende geluidbronnen bij de beoordeling van het ruimtelijke plan worden betrokken. Zo legt de Wet geluidhinder geen eisen op aan wegen met een maximale snelheid van 30 km/uur. Echter, ondanks dat een dergelijke weg geen geluidszone heeft, moet in het kader van een goede ruimtelijke ordening de geluidsbelasting van deze weg bij de beoordeling van het ruimtelijke plan worden betrokken. Op grond van jurisprudentie van de Raad van State moet het bevoegd gezag bij het nemen van een besluit voor het verlenen van goedkeuring aan of het vaststellen van een plan, zich uitspreken over de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting op de geluidsgevoelige bestemmingen. Deze overwegingen kunnen zich richten op de geluidsbelasting vanwege de geluidbron of het binnenniveau binnen de betreffende geluidsgevoelige bestemmingen. Daartoe zullen dus de geluidsbelasting en het binnenniveau moeten worden onderzocht en afgewogen. Overigens moet op grond van het Bouwbesluit bij de bepaling van de binnenwaarde ook de geluidsbelasting vanwege de verschillende geluidbronnen worden betrokken.

In de Wet van 30 juni 2004 tot wijziging van de Wet geluidhinder, de Wet luchtvaart en de Spoorwegwet is de Wet geluidhinder uitgebreid met een extra hoofdstuk. In dit hoofdstuk is de Europese richtlijn Omgevingslawaai geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. De gemeente Spijkenisse is door de minister van VROM aangewezen als een agglomeratiegemeente voor de eerste tranche (agglomeraties met meer dan 250.000 inwoners). Hierdoor is de gemeente Spijkenisse wettelijk verplicht EU geluidskaarten en actieplannen op te stellen. De geluidskaarten geven inzicht in de geluidsituatie op het grondgebied van de gemeente Spijkenisse van de verschillende geluidbronnen (wegverkeer, spoorverkeer en industrie). De gemeente Spijkenisse heeft op 5 februari 2008 de geluidbelastingkaarten vastgesteld en vervolgens op 10 juni 2009 het actieplan vastgesteld. De gecumuleerde geluidbelasting voor het plangebied is weergegeven in figuur 1.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0015.png"

figuur 1 : EU-geluidskaart rondom plangebied Schenkel-Groenoord

In het actieplan zijn per relevante geluidsbron plandrempels vastgesteld. De gemeente streeft ernaar om de belasting van een geluidsbron op een woning niet hoger te laten zijn dan het niveau van de plandrempel. Indien de belasting op een woning hoger is dan de plandrempel zal er onderzocht worden of er maatregelen mogelijk zijn om de belasting te verlagen.

Voor de verschillende geluidsbronnen zijn in het actieplan de volgende plandrempels vastgesteld:

Geluidsbron   Plandrempel etmaalwaarde   Plandrempel nacht  
Wegverkeer   68 dB Lden   58 dB Lnight  
Spoorverkeer (Metro)   65 dB Lden   55 dB Lnight  
Industrie   56 dB(A) Laeq   n.v.t.  

Gezien de beperkte omvang van geluidshinder door scheepvaart is hiervoor geen plandrempel vastgesteld.

In 2012 is herziening van de EU-geluidkaarten voorzien. Mogelijk zal dit ook aanleiding geven om het actieplan te herzien.

6.2.2 Relevante geluidbronnen in en rondom het plangebied

De relevante geluidbronnen worden onderscheiden in luchtvaartlawaai, industrielawaai wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en scheepvaartlawaai.

Luchtvaartlawaai

luchtvaartlawaai is voor de gemeente Spijkenisse niet relevant.

Industrielawaai

In en nabij Spijkenisse zijn verschillende gezoneerde industrieterreinen aanwezig. De ligging van het plangebied Schenkel-Groenewoud is zodanig dat deze gedeeltelijk binnen de zone van het industrieterrein Botlek/Pernis ligt.

De geluidszone rond het industriegebied Botlek/Pernis is in 1993 vastgesteld. Binnen deze zone wordt de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) overschreden. De vaststelling van deze zone betekent dat bedrijven buiten deze zone niet meer geluid dan 50 dB(A) mogen produceren. De ligging van de zone is weergegeven in figuur 2. Met de vaststelling van deze zone is het aandachtsgebied afgebakend waarbinnen de gezamenlijke geluidsbelasting als gevolg van de industrie moet worden berekend.

In dit besluit is tevens vastgesteld dat er een sanering van het industriegeluid binnen het industrieterrein Botlek/Pernis wordt uitgevoerd. De geluidssanering is ondertussen afgerond: per 1 januari 2003 zijn de milieuvergunningen van de bedrijven binnen het industrieterrein Botlek/Pernis dienovereenkomstig aangepast, zodanig dat het de bedrijven niet is toegestaan geluid te produceren dat verder reikt dan de geluidzone na sanering (“'PAGIS”' project DCMR). De geluidsbelasting na sanering is overeenkomstig de kaart (met geluidsschillen) vastgesteld. De maximaal toegestane geluidsbelasting na uitvoering van de saneringsmaatregelen is aangegeven in de geluidszone na sanering.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0016.png"

figuur 2 : ligging geluidzone industrieterrein Botlek/Pernis

Bij ministerieel besluit is in 2003 met betrekking tot bestaande woningen binnen de geluidszone de maximaal toegestane geluidsbelasting vastgesteld (MTG's). Aan de hand van deze vastgestelde MTG's heeft de DCMR in het kader van zonebeheer en zonebewaking zone-imissiepunten (ZIP's) vastgesteld rondom het industrieterrein. Ter bepaling van de geluidsbelasting binnen de zone worden vanaf 55 dB(A) de 1 dB(A) geluidsschillen van het saneringsbesluit gehanteerd. Bij de berekening van deze geluidsschillen is uitgegaan van de gesaneerde milieuvergunningen.

Vervolgens heeft de gemeente Spijkenisse de DCMR opdracht gegeven om, eveneens uitgaande van de situatie waarin de geluidssanering is uitgevoerd, de geluidsbelasting ter hoogte van bestaande woningen binnen Spijkenisse te berekenen binnen de bestaande geluidszone (die is vastgesteld in 1993). Aangezien het voor bestaande en nieuw te realiseren gevoelige objecten van belang is om vast te stellen dat de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) is overschreden, zijn geluidsberekeningen uitgevoerd voor dat deel van de geluidszone waar de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. Aan de hand van deze berekeningen zijn er 'geluidsschillen' aangegeven van 50-51, 51-52, 53-54 en 54-55 dB(A) (zie figuur 3).

Met de berekening van de DCMR van geluidsbelasting boven de 50 dB(A) is aangetoond dat de geluidsbelasting buiten de 50 dB(A)-contour de voorkeursgrenswaarde niet overschrijdt. Het uitvoeren van nadere berekeningen van geluidsbelastingen onder de voorkeursgrenswaarde is niet nodig. Geconcludeerd kan dus worden dat binnen het onderhavige plangebied de voorkeursgrenswaarde als gevolg van het industrielawaai niet wordt overschreden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0017.png"

Figuur 3 : Berekende geluidschillen industrieterrein Botlek/Pernis

Er is in Schenkel-Groenewoud sprake van enige bedrijvigheid. Voor deze activiteiten wordt in het plan een maatbestemming opgenomen. Zie de paragrafen Horeca en Bedrijven van deze toelichting.

Wegverkeerslawaai

In en nabij het plangebied zijn een aantal relevante wegen aanwezig. De relevante wegen voor het plangebied waarvan de maximale snelheid 50 km/uur of meer bedragen zijn:

Wegen Aantal rijstroken

Heemraadlaan 2

Hekelingseweg 2

Ruwaard van Puttenweg 2

Schenkelweg 4

Maaswijkweg 4

Eikenlaan 2

Donaulaan 2

Rivierenweg 2

Beukenlaan (gedeeltelijk) 2

Rijnlaan (gedeeltelijk) 2

Voor de ligging van deze wegen zie figuur 4.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0018.png"

figuur 4 : ligging relevante wegen

Voor wegen in stedelijk gebied met een maximale snelheid 50 km/uur of meer geldt voor de omvang van een zone:

  • voor een weg, bestaande uit drie of meer rijstroken: 350 meter en
  • voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken genoemde geval: 200 meter.

De zone wordt berekend vanaf de as van de weg en bevindt zich aan weerszijden van de weg.

Wegverkeer is de hoofdbron van geluid in Spijkenisse. Uit de opgestelde geluidsbelastingkaart blijkt dat er een behoorlijk aantal woningen in Spijkenisse een verhoogde geluidsbelasting van wegverkeer ondervinden Dit doet zich vooral voor langs de hoofdaders van de wijkstructuren en langs de ring rond het centrum van Spijkenisse.

In het actieplan zijn een aantal straten benoemd tot prioritaire geluidsgebieden. Het gaat hierbij om een aantal wijkontsluitingswegen en de wegen die direct aan het centrum gelegen zijn. In onderstaande tabel zijn deze prioritaire geluidsgebieden benoemd.

Wijk/gebied   Straten  
Noord   Winston Churchillaan, Rozenlaan  
Centrum   Dr. J.M. Den Uyllaan, Raadhuislaan, Marrewijklaan, Vredehofplein, Vredehofstraat, Eerste Heulbrugstraat, Stationsstraat, Noordkade, Gorsstraat, Groene Kruisweg (van Stationsstraat tot Schenkelweg), Schenkelweg.  
Sterrenkwartier/Groenewoud   Gallileilaan, Planetenlaan, Heemraadlaan (geheel)  
Akkers/Vogelenzang   Kreek, Akkersweg, Buntgras, Akkerdonk, Donk, Rozemarijndonk, Ouverturelaan, Dallelaan.  

tabel 1: meest geluidsbelaste gebieden vanwege wegverkeer in Spijkenisse.

De meest effectieve methode om de geluidsbelasting op wegen te verlagen is het toepassen van geluidsarm asfalt. Om deze reden is voor de prioritaire geluidsgebieden de volgende beleidsregel geformuleerd: 'Indien er grootschalig onderhoud aan wegen plaatsvindt binnen de prioritaire geluidsgebieden in Spijkenisse geldt als uitgangspunt dat geluidsreducerend asfalt wordt toegepast'.

Binnen of nabij het plangebied van het onderhavige bestemmingsplan zijn een tweetal straten als prioritair gebied aangewezen, namelijk de Heemraadlaan en de Schenkelweg. De geluidsbelasting vanwege deze wegen op een aantal omliggende woningen ligt tussen de 65 en 69 dB Lden. Van deze straten geldt dus dat wanneer hieraan grootschalig onderhoud plaatsvindt het uitgangspunt geldt dat geluidsreducerend asfalt wordt toegepast. Het onderhavige bestemmingplan staat deze beleidsregel niet in de weg.

In figuur 5 is de geluidbelasting vanwege het wegverkeer volgens de EU-geluidkaart van Spijkenisse weergegeven. Hieruit blijkt dat naast de Heemraadlaan en de Schenkelweg ook vanwege de overige gezoneerde wegen zich verhoogde belastingen bij woningen voordoen. Voor de niet prioritaire geluidsgebieden met een relatief hoge geluidbelasting is de volgende beleidsregel geformuleerd: 'Bij groot onderhoud en reconstructies afwegen toepassing stil asfalt'.

Van de overige gezoneerde wegen geldt dus dat indien hieraan groot onderhoud en/of reconstructie wordt uitgevoerd het uitgangspunt geldt dat stil asfalt wordt toegepast. Het onderhavige bestemmingplan staat deze beleidsregel niet in de weg.

Behoudens de genoemde straten is de akoestische kwaliteit in het plangebied op het gebied van wegverkeer over het geheel genomen goed te noemen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0019.png"

figuur 5 : geluidbelasting vanwege het wegverkeer (Lden)

Railverkeerslawaai

De metrolijn Rotterdam-Spijkenisse loopt noordwest in het plangebied. De tunnel van de metrolijn onder de Oude Maas, mondt uit in het plangebied. De geluidzone krachtens de Wet geluidhinder van deze railverbinding bedraagt 100 meter aan weerszijde van de as van het spoor.

In figuur 6 is de geluidbelasting vanwege het railverkeer weergegeven. Zoals uit dit figuur blijkt, is de geluidbelasting vanwege het raillawaai vergeleken met het verkeerslawaai relatief beperkt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0020.png"

figuur 6 : geluidbelasting railverkeer

scheepvaartlawaai

Er is geen wettelijk toetsingskader voorhanden voor scheepvaartlawaai. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het wel wenselijk om bij nieuwe geluidsgevoelige functies de geluidsbelasting als gevolg van scheepvaartlawaai in beeld te brengen indien voor deze functies vanwege ander geluidsbronnen hogere waarden dienen te worden vastgesteld.

Binnen het plangebied ligt de Oude Maas, een doorgaande (zee)scheepvaartroute van en naar de Noordzee. Uit de EU-geluidskaarten blijkt dat zich alleen hogere belastingen voordoen aan de rand van de Oude Maas (zie figuur 7). Uit de EU-geluidkaarten blijkt dat de geluidsbelasting van de scheepvaart over de Oude maas op de gevels van de woningen lager is dan 50 dB.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0021.png"

figuur 7: geluidbelasting scheepvaart