direct naar inhoud van 5.5 Externe veiligheid
Plan: Centrum Kopspijker
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00020-4001

5.5 Externe veiligheid

Beleid en normstelling
Alle ruimtelijke plannen moeten worden getoetst aan het externe veiligheidsbeleid. Deze verplichting is voor wat betreft de risico's van bedrijven vastgelegd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi2) en in de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (cRNVGS3) voor wat betreft het transport van gevaarlijke stoffen. De toetsing aan het externe veiligheidsbeleid moet worden uitgevoerd wanneer het plangebied gelegen is binnen het invloedsgebied van een risicobron.

Wanneer dit het geval is moet beoordeeld worden of het plan voldoet aan de grens c.q. richtwaarde van het plaatsgebonden risico van deze risicobron. Verder zal in dat geval het groepsrisico verantwoord moeten worden.

De DCMR Milieudienst Rijnmond heeft op verzoek van de gemeente Spijkenisse een inventarisatie gemaakt van alle risicovolle inrichtingen en transportroutes die invloed kunnen op het gemeentelijk grondgebied4. Deze inventarisatie vormt de basis voor het opstellen van een externe veiligheidsvisie voor de structuurvisie 2020 van Spijkenisse5.

In dit rapport is voor zowel de huidige situatie als de toekomstige situatie in 2020 overeenkomstig de structuurvisie een toetsing van alle plannen uitgevoerd aan de grens- en richtwaarde van het plaatsgebonden risico van de geïnventariseerde risicobronnen en is voor alle bronnen de omvang van het groepsrisico bepaald.

Toetsing aan het externe veiligheidsbeleid
Het plangebied is gelegen binnen het invloedsgebied van de vaarroute de Oude Maas. Het invloedsgebied van deze route bedraagt 1500 meter en het plangebied ligt op ongeveer 950 meter van het water.

De plaatsgebonden contour van het transport met gevaarlijke stoffen ligt blijkens de voornoemde rapportage van DCMR op de oever van de vaarweg zelf. Het plangebied ligt dus ruim buiten de plaatsgebonden contour van de vaarweg.

Met de realisatie van maximaal 24 appartementen zal het groepsrisico ten aanzien van het transport over de Oude Maas toenemen omdat er zich (theoretisch) meer mensen bevinden in het invloedsgebied.

Uit de rapportage van de DCMR voor de externe veiligheidsvisie blijkt dat het groepsrisico van de vaarweg ruim onder de oriënterende waarde ligt (zie bladzijde 79 van de Externe veiligheidsvisie, deel 1). Bij deze berekening zijn de bekende toekomstige ontwikkelingen in Spijkenisse meegenomen, waaronder de realisatie van een extra aantal appartementen boven het complex “De Kopspijker”.

Ook met de realisatie van de appartementen blijft het groepsrisico dus sterk onder de oriënterende waarde. De toename van het groepsrisico door de realisatie van maximaal 24 appartementen zal gezien de afstand tot de vaarweg ook zeer beperkt zijn. Gezien het voorgaande wordt de (lichte) toename van het groepsrisico door de realisatie van de genoemde appartementen aanvaardbaar geacht.