direct naar inhoud van 2.6 Verkeer
Plan: Centrum Kopspijker
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00020-4001

2.6 Verkeer

Inleiding
Binnen het plangebied zal het bestaande winkelcentrum worden herontwikkeld. In dit bestemmingsplan zullen als onderdeel van deze herontwikkeling nieuwe appartementen mogelijk worden gemaakt. De ontwikkeling zal leiden tot extra verkeer van en naar het plangebied. In onderstaande paragraaf is de verkeersstructuur rondom het plangebied beschreven. Vervolgens is gekeken naar de verkeersafwikkeling en de parkeerbehoefte en is bepaald of het plan zal leiden tot problemen op deze aspecten.

Verkeersstructuur

Bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer
Het gemotoriseerd verkeer wordt ontsloten vanaf de Noordkade. In noordelijke richting sluit de Noordkade aan op het Noordeinde. Via het Noordeinde wordt ontsloten naar de Schenkelweg. Het Noordeinde is een éénrichtingsweg van de Eerste Heulbrugstraat naar de Schenkelweg. De Noordkade sluit eveneens aan op de Gorsstraat. De Gorsstraat vormt de belangrijkste ontsluitingsroute vanuit het centrum en sluit in oostelijke richting aan op de Dr. J.M. den Uyllaan. Vanaf deze weg wordt in noordelijke richting aangesloten op de Schenkelweg. De Schenkelweg vormt samen met de Hekelingseweg, Ruwaard van Puttenweg en de Groene Kruisweg de centrumring van Spijkenisse. De Groene Kruisweg vormt hierbij de ontsluitingsroute van en naar Spijkenisse.

De Schenkelweg, Dr. J.M. den Uyllaan en het eerste deel van de Gorsstraat zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. Het tweede deel van de Gorsstraat, de Noordkade en de overige wegen in het centrumgebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Bereikbaarheid voor langzaam verkeer en verkeersveiligheid
De entree van de nieuwe appartementen en de fietsenkelder is gelegen aan de Oostkade. Het langzaam verkeer wikkelt zich af over de wegen rondom de locatie. Op de Oostkade en Noordkade en de overige 30 km/h-wegen vindt een gemengde verkeersafwikkeling plaats. Een uitzondering hierop vormt het 30 km/h-gedeelte van de Gorsstraat waar voorzien is in een vrijliggend fietspad. Dit is gewenst gelet op de grote verkeersstromen en een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer. Langs de 50 km/h-wegen zijn, conform de inrichting van deze wegen volgens Duurzaam Veilig, vrijliggende fietsvoorzieningen gelegen.

Bereikbaarheid per openbaar vervoer
De dichtstbijzijnde bushalten zijn gelegen langs de Raadhuislaan, de Dr J.H. den Uyllaan en de Eerste Heulbrugstraat ter hoogte van het centrum. De hier halterende diensten geven verbinding tussen de verschillende woonwijken in Spijkenisse, de metrostations en Rozenburg. Eveneens is op een loopafstand van circa 750 m de metrohalte Spijkenisse-Centrum gelegen. De metro verbindt Spijkenisse met onder andere Hoogvliet, Poortugaal, Rhoon en Rotterdam.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
De nieuwe appartementen zullen leiden tot extra verkeer van en naar de locatie. In het kader van de opwaardering van het centrum zijn in de nabijheid diverse projecten uitgevoerd of gaande. Deze projecten hebben eveneens invloed op de verkeersafwikkeling. De verkeersstromen van al deze ontwikkelingen samen zullen niet leiden tot verkeersopstoppingen, zodat het verkeer goed afgewikkeld kan worden.

Parkeren
Omdat in het Stadsplein voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd, zal de parkeergarage De Kopspijker niet meer gebruikt worden als openbare parkeerplaats. De parkeergarage zal ingericht worden als fietsenstalling voor circa 1.000 fietsen en opslagruimte. Eveneens zal een deel van de parkeergarage als zodanig in gebruik blijven voor het stallen van de auto's van werknemers van De Kopspijker en voor de bewoners van de appartementen.

Conclusie
De ontsluiting voor zowel het autoverkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer is goed te noemen. Ook de verkeersveiligheid rondom de locatie is voldoende gewaarborgd. De realisatie van de nieuwe appartementen maakt onderdeel uit van diverse ontwikkelingen in het centrumgebied. Deze ontwikkelingen zullen extra verkeer genereren en daarmee van invloed zijn op de verkeersafwikkeling. Het verkeer in het centrumgebied kan echter goed worden afgewikkeld, hierdoor is de bereikbaarheid voldoende gewaarborgd. In de bestaande parkeergarage Kopspijker zullen voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn voor de bewoners van de beoogde appartementen. Het aspect verkeer staat de realisatie van de nieuwe appartementen dan ook niet in de weg.