direct naar inhoud van 6.10 Wegverkeerslawaai
Plan: Oude Uitbreiding West (deelgebied B en C)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0610.bp15OUWdeelBC-3001

6.10 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied worden nieuwe geluidsgevoelige objecten (woningen) gerealiseerd. In het kader van deze ontwikkeling is door Oranjewoud een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai uitgevoerd (Bijlage 11). Het doel van akoestisch onderzoek is het berekenen van de geluidsbelasting vanwege wegverkeerslawaai op de gevels van de nieuw te realiseren woningen en deze geluidbelasting te toetsen aan de normen uit de Wet geluidhinder (Wgh). Wanneer de voorkeursgrenswaarde uit de Wgh (48 dB) wordt overschreden, dient beoordeeld te worden of er maatregelen ter beperking van het geluid mogelijk zijn en/of er een hogere grenswaarde moet worden vastgesteld door burgemeester en wethouders. De uiterste grenswaarde voor nieuwe woningen in stedelijk gebied bedraagt 63 dB.

Deelgebied BC ligt buiten de geluidzone van de gezoneerde Merwedestraat en Kerkstraat. Indicatieve berekeningen geven aan dat de geluidbelasting lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

Er zijn berekeningen uitgevoerd voor de niet-gezoneerde (30 km/h) wegen binnen het plangebied en in de directe omgeving daarvan. De geluidbelasting bedraagt maximaal 59 dB, exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh (als gevolg van het verkeer op de A.W. de Landgraafstraat). Voor de overige wegen (Havenstraat, Julianastraat, Middenstraat, Prins Hendrikstraat, Zuiderstraat) varieert van 49 dB tot 56 dB, exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Deze resultaten zijn gebruikt om de cumulatieve geluidbelastingen op de gevels van de nieuwe woningen in beeld te brengen (zie paragraaf industrielawaai).

Conclusie

De woningen binnen deelgebied BC zijn niet gelegen in binnen geluidzones van wettelijke gezoneerde wegen. Voor alle niet gezoneerde wegen geldt dat de toetsing aan de normering van de Wgh formeel niet kan plaatsvinden. De gemeente vindt de berekende geluidsbelasting uit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening aanvaardbaar en acht het nemen van maatregelen niet noodzakelijk. Er is sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.