Plan: | Het Plaatje |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0610.bp13hetplaatje-3002 |
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Voor het aspect verkeer is relevant dat het plan de ontwikkeling van nieuwe watergebonden bedrijven mogelijk maakt en het plan voorziet in een nieuwe ontsluiting van het terrein. De nieuwe ontsluitingsweg zal aan de noordwestzijde van het bedrijventerrein, parallel aan de Baanhoek-Molendijk ten zuiden van de waterkering, worden gerealiseerd. De aansluiting van deze nieuwe ontsluitingsweg op de Deltalaan zal plaatsvinden aan de westzijde van het plangebied ter hoogte van de kruising van de Deltalaan met de Baanhoek. De bestaande kruising zal hiertoe worden gereconstrueerd. Door de aanleg van deze nieuwe ontsluitingsweg wordt extra verkeersbelasting van de Molendijk voorkomen. Voor het verkeer zal in een directe route van en naar de Deltalaan en de Baanhoek worden voorzien. De Baanhoek geeft via de Parallelweg (en voor niet-vrachtverkeer via de Craijensteijn) aansluiting op de rijksweg A15 voor de regionale en landelijke ontsluiting van het bedrijventerrein.
Verkeersproductie en verkeersintensiteiten
De totale verkeersproductie van Het Plaatje is berekend op basis van kencijfers. Naar aanleiding van de zienswijzen is actueel onderzoek uitgevoerd (zie Bijlage 9).
De verkeersgegevens (intensiteiten, snelheden en wegdektypen) zijn afkomstig uit de Regionale VerkeersMilieuKaart Drechtsteden (RVMK) peiljaar 2011 voor het prognosejaar 2013 en een aanvullend verkeersmodel zoals aangeleverd door Goudappel Coffeng peiljaar 2020 voor prognosejaar 2023. In dit aanvullende verkeersmodel is de verkeersgeneratie als gevolg van Het Plaatje bepaald, aan de hand van het aantal extra arbeidsplaatsen dat dit oplevert. Hiervoor is gebruik gemaakt van kengetallen in het RVMK (aantal arbeidsplaatsen per hectare bedrijventerrein, waarbij rekening wordt gehouden het type bedrijvigheid). Daarbij is door Goudappel Coffeng uitgegaan van twee scenario's:
De ontwikkeling levert de onderstaande extra verkeersbewegingen per dag op.
Nieuwe ontsluitingsweg (mvt/etmaal) |
Ontsluiting Molendijk (IHC) (mvt/etmaal) |
|
Worst case scenario | 357 | 236 |
Reëel scenario | 169 | 187 |
De verkeersintensiteit op de nieuwe ontsluitingsweg en via Molendijk bedraagt minder dan 500 mvt/etmaal. Een dergelijke beperkte toename van de verkeersintensiteit is nog goed af te wikkelen via het bestaande wegennet. Door de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg vanaf Deltalaan-Baanhoek, zal de woonwijk ten noorden van het bedrijventerrein en de Molendijk niet in betekenende mate extra belast worden door bedrijfsverkeer van en naar het bedrijventerrein. Het (beperkte) extra verkeer als gevolg van de uitbreiding van de activiteiten van IHC wordt over de bestaande ontsluiting via de Molendijk afgewikkeld. De capaciteit van de ontsluitingswegen is voldoende om het verkeer van en naar het bedrijventerrein te verwerken. De ontsluiting van het bedrijventerrein is daarmee voldoende gewaarborgd. Een knelpunt in de verkeersafwikkeling is hier niet te verwachten.
Ontsluiting langzaam verkeer
Het bedrijventerrein is voor fietsers en voetgangers bereikbaar via een toegang vanaf de Molendijk en via de nieuwe ontsluitingsweg die voor fietsers toegankelijk zal zijn. De fietsroutes sluiten aan op het fietsnetwerk met fietspaden van de gemeente Sliedrecht en de regio. Geconcludeerd kan worden dat de afwikkeling van het fietsverkeer van, naar en op het bedrijventerrein op een vlotte en verkeersveilige wijze kan plaatsvinden. Op basis hiervan mag echter niet worden verwacht dat deze voorzieningen zullen zorgen voor substantiële afname van het aandeel autoverkeer in het woon-werkverkeer van en naar het bedrijvenpark ten faveure van het fietsverkeer. Hiervoor is de afstand tussen wonen en werken maatgevend. Verwacht mag worden dat werknemers die op een afstand van maximaal circa 7,5 km van het terrein wonen, op regelmatige basis per fiets naar het bedrijventerrein zullen komen. Werknemers die op grotere afstand wonen, kiezen meestal voor de auto.
Het bedrijventerrein zal dan ook voor fietsers goed bereikbaar zijn.
Ontsluiting openbaar vervoer
Het bedrijventerrein is door het openbaar vervoer ontsloten via busdiensten welke halteren langs de Deltalaan in Sliedrecht. De dichtst bijgelegen bushalte is gelegen nabij de kruising Deltalaan-Craijensteijn. Via deze busdiensten kunnen de omliggende kernen en het station Sliedrecht - Baanhoek bereikt worden waar vandaan verdere verbindingen mogelijk zijn richting Dordrecht, Rotterdam, Gorinchem en verder. Het bedrijventerrein is dan ook relatief goed bereikbaar per openbaar vervoer.
Ontsluiting over water
Uit gesprekken met de huidige en toekomstige bedrijven in het plangebied blijkt dat vrijwel geen sprake is van aan- en afvoer van goederen over het water. In de verkeersproductie voor Het Plaatje is dan ook uitgegaan van aan- en afvoer over de weg.
Wel wordt een aanlegplaats voor de waterbus gerealiseerd. Deze aanlegplaats is bedoeld als halte voor het toeristisch rondje Drechtsteden en zal slechts incidenteel worden gebruikt. Aan de Oosterbrug ligt de vaste halteplaats van de waterbus tussen Dordrecht en Sliedrecht.
Parkeren
Ten behoeve van de werknemers en bezoekers van de bedrijven op het bedrijventerrein is voorzien in voldoende parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen worden voor nieuwe bedrijven voornamelijk op de eigen (voor)terreinen gerealiseerd. Dit is overeenkomstig de Nota Parkeerbeleid van de gemeente Sliedrecht. Bestaande bedrijven beschikken reeds over voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein. Er wordt niet verwacht dat er een parkeerprobleem zal gaan optreden in de omgeving van het bedrijventerrein door de aanwezigheid en realisatie van voldoende (eigen) parkeergelegenheid.
De benodigde parkeerplaatsen voor de nieuwe woning naast Baanhoek 38 worden op eigen terrein gerealiseerd.
Aanleg nieuwe ontsluitingsweg
Bij de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg is rekening gehouden met de dijk en met een goede aansluiting op de Deltalaan. De exacte ligging van de weg in relatie tot de dijk is in overleg met het Waterschap bepaald.
Conclusie
Met betrekking tot de verkeersafwikkeling en het parkeren zijn er geen knelpunten te verwachten als gevolg van de uitvoering van het bestemmingsplan.