Langs de Vlister- en Opweg werd in de jaren '50 begonnen met de eerste stadsontwikkeling buiten de voormalige stadsgrachten van de vestingstad Schoonhoven. De wijk Schoonhoven Noord krijgt ten noordwesten van de binnenstad, aan de overzijde van de provinciale weg, langzaam vorm. In de daaropvolgende jaren tot 1995 is de wijk constant in ontwikkeling. Inmiddels is Schoonhoven Noord uitgegroeid tot de huidige grootte en omvang, waarbij de agrarische gronden direct ten oosten van de Opweg hun oorspronkelijke functie hebben behouden. Door een gefaseerde ontwikkeling over een lange periode zijn er verschillende bouwstijlen en stedenbouwkundige principes te vinden in het plangebied.
De wijk is planmatig opgezet. Via de stadsplattegrond is de oorspronkelijke verkavelingsstructuur nog te herkennen. Echter, daar het element water in de ontwikkelingen tot de jaren '90 niet actief betrokken is geweest, is de verkavelingstructuur in het grootste deel van de wijk niet meer beleefbaar. Uitzondering hierop vormt het meest westelijke deel van de wijk. De positionering van het oppervlaktewater refereert hier vaak aan de oorspronkelijke verkavelingsstructuur.
Door de lange ontwikkelingsperiode is er een breed scala aan soorten woningen ontstaan zoals; beneden-bovenwoningen, geschakeld en appartementen. Vooral in het centrum van het gebied zijn voorzieningen en beperkte hoogbouw gesitueerd (8 lagen). Het voorzieningen aanbod binnen het plangebied bestaat voornamelijk uit onderwijs, zorg en detailhandel. Uitzondering hierop vormt een kleinschalig bedrijventerrein in het noorden van het plangebied. Dit bedrijventerrein heeft, door nieuwe ontwikkelingen in de nabijheid, in toenemende mate te maken met leegstand.
De ontsluiting van Schoonhoven-Noord verloopt via twee rotondes vanaf de N210. De hoofdontsluitingsweg is de Rotterdamseweg waar een 50 km/h regime geldt. De overige wegen zijn 30 km/h wegen. De Rotterdamseweg loopt via een kleine knik over in de Beneluxlaan. De weg loopt door tot aan de Opweg. Hiermee vormt het de belangrijkste route van het bedrijventerrein richting de N210. Met name de knik bij de overgang tussen de Beneluxlaan en de Rotterdamseweg is niet ideaal voor vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein. De bereikbaarheid van het bedrijventerrein voor autoverkeer is in tegenstelling tot vrachtverkeer goed.