direct naar inhoud van 4.3 Ontwikkelingen
Plan: Jaffa-West
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1014JaffaWest-oh01

4.3 Ontwikkelingen

In Jaffa staan nu 985 woningen: 505 woningen in Jaffa Zuid en 480 in Jaffa Noord. Na de herstructurering staan er 827 woningen in Jaffa. 347 woningen in Jaffa Zuid en 480 in Jaffa Noord.
In Jaffa Zuid worden 348 woningen gesloopt. Woonstad Rotterdam bouwt hier circa 190 woningen voor terug. 60 huurwoningen en 130 koopwoningen.

De koopwoningen en appartementen variëren zowel in woonoppervlakten, van 90 m2 tot 155 m2, als in bouwhoogten. Uitgangspunt is nieuwbouw in 3 tot 4 bouwlagen, zonder vast te leggen waar hoeveel lagen mogen of moeten worden gebouwd. Deze variatie kan zowel bij oplevering van de nieuwbouw bestaan, of later ontstaan doordat kopers gebruik maken van uitbreidingsopties.

Aan de Sophiakade wordt in 3, 4 of 5 lagen gebouwd, zodat de nieuwbouw aansluit bij de bestaande bebouwing. Voor de eengezinswoningen aan deze kade betekent dit dat er ofwel direct in 4 lagen wordt gebouwd, ofwel dat de nieuwbouw op uitbreiding tot 4 lagen wordt voorbereid. Het is belangrijk dat er een samenhangende gevelwand ontstaat, die in bouwhoogte en architectuur een evenwichtig en statig beeld oplevert. Ten slotte wordt de bebouwing langs deze groene singel hét gezicht van het vernieuwde Jaffa. Op de 'plankaart' van het Masterplan is tussen de Sophiakade en het Berkelplein een perceel getekend dat te klein is voor een bouwblok met eengezinswoningen. Deze plek is meer geschikt voor een appartementengebouw. Dit gebouw zal zich aan de zijde van de Sophiakade in de lange gevelwand moeten 'voegen'. Dit betekent dat het gebouw in het verlengde van het naastgelegen gebouw komt te liggen en niet meer dan 4 tot 5 verdiepingen hoog wordt. Een 6e bouwlaag in de vorm van een terugspringend penthouse is wel mogelijk. Omdat het gebouw tussen de Sophiakade en het Berkelplein ligt, moet het aan beide zijden de uitstalling van een voorkant hebben.
De parkeerplaatsen worden in het blok opgenomen, maar op begane grond mogen geen dichte wanden ontstaan. Er moet voldoende contact zijn tussen de woningen op de eerste woonlaag en de straat. Zowel aan de kant van de Sophiakade als het Berkelplein. De ingang van de garage komt aan de Fuikstraat, zodat deze ingang de fietsroute door de Berkelstraat niet hindert.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1014JaffaWest-oh01_0005.jpg"

Beeldkwaliteit

De nieuwbouw in Jaffa Zuid krijgt een ontspannen, stedelijk karakter van het naastgelegen Jericho. Binnen de bouwblokken is de individuele woning herkenbaar en heeft het merendeel een voordeur aan de straatkant. De gevels hebben een enigszins statige uitstraling.

Buitenruimte

Na oplevering van de nieuwbouw wordt de buitenruimte in Jaffa opnieuw aangelegd conform de “Rotterdamse Stijl”. Hiervoor zullen één of meerdere inrichtingsplannen worden gemaakt. Uitgangspunt is een aantrekkelijke groene wijk te creëren met voldoende verblijfsruimte en een rustig overzichtelijk straatbeeld.

Verkeer

Het straatbeeld in Jaffa wordt nu gedomineerd door auto's. In het toekomstige Jaffa wordt de straat juist het domein van de bewoners. Het merendeel van de parkeerplaatsen bevindt zich dan op eigen terrein. Op de straat wordt straks maar aan één zijde geparkeerd.
Jaffa ligt tussen twee hoofdverkeerswegen. In het noorden wordt de wijk begrensd door de Kralingse Plaslaan en in het zuiden door de doorgaande weg die achtereenvolgens de Goudse Rijweg, de Vlietlaan en de Oudedijk heet. Tussen deze twee hoofdwegen ligt een fijnmazig netwerk van woonstraten. Dit zijn 30 kilometergebieden, met overwegend eenrichtingsverkeer.
In de nieuwe situatie worden de straten in het gebied breder en overzichtelijker. In de toekomst zou de Goudse Rijweg kunnen worden verbreed en de trambaan worden verlegd. Daarom wordt de rooilijn bij de nieuwbouw alvast zeven meter teruggelegd.
De Ommoordsestraat en de Catharinastraat krijgen tweerichtingsverkeer. Wanneer de Fuikstraat en de Berkelstraat een nieuwe inrichting krijgen, krijgen ook deze straten tweerichtingsverkeer.

Parkeren

Het Masterplan voorziet in circa 180 parkeerplaatsen op eigen terrein en maximaal 83 parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Dat betekent: aan één zijde van de straat parkeren, zowel in de woonstraten als langs het Berkelplein en de Sophiakade.
In de twee dwarsstraten komen geen parkeerplaatsen. Alle overige parkeerplaatsen komen op eigen terrein, zodat zij niet zichtbaar zijn vanaf de openbare ruimte.