Plan: | Nieuwe Dorp Heijplaat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1011HeijNwDorp-oh01 |
Ten behoeve van dit bestemmingsplan heeft ARCADIS geluidonderzoek uitgevoerd naar de aspecten wegverkeerslawaai en industrielawaai. In deze paragraaf zijn de belangrijkste conclusies van het onderzoek samengevat. Het onderzoeksrapport is integraal als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Grenswaarden
De geluidsbelasting wordt getoetst aan de zogenoemde voorkeursgrenswaarde. Deze bedraagt voor wegverkeerslawaai 48 dB Lden en voor industrielawaai 50 dB(A) Letm.
Indien de geluidsbelasting lager is dan de voorkeursgrenswaarde, dan zijn er geen belemmeringen vanuit de Wet geluidhinder. Indien de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden dienen maatregelen onderzocht te worden. Indien het niet mogelijk is de geluidsbelasting te reduceren tot de voorkeursgrenswaarde dan is het in bepaalde gevallen en onder bepaalde voorwaarden mogelijk een hogere waarde vast te stellen.
Onderzoeksresultaten wegverkeerslawaai
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting afkomstig van de wettelijk gezoneerde wegvakken Eemhavenweg en de Arie den Toomweg de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt bij een deel van de geplande woningen. De geluidsbelasting bedraagt (afgerond) maximaal 60 dB vanwege de Eemhavenweg en maximaal 49 dB vanwege de Arie den Toomweg. De maximaal toegestane waarde van 63 dB wordt niet overschreden.
Omdat de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden zijn de effecten en toepasbaarheid van maatregelen onderzocht.
Uit het onderzoek naar maatregelen volgt dat maatregelen niet voldoende toepasbaar zijn. De maximale reductie bedraagt 1 dB, wat niet voldoende is om te kunnen voldoen aan de voorkeursgrenswaarde.
Vanwege de geluidsbelasting van de Eemhavenweg geldt dat er reeds eerder in het verleden hogere waarden zijn vastgesteld van maximaal (afgerond) 60 dB. Uit het geluidonderzoek voor het Nieuwe Dorp blijkt dat de maximale geluidsbelasting (afgerond) 60 dB bedraagt, hiermee wordt voldaan aan de geldende hogere waarde.
De gemeente zal vanwege de Eemhavenweg evenwel nieuwe hogere waarden vaststellen. De maximaal vast te stellen nieuwe hogere waarde vanwege de Eemhavenweg bedraagt 60 dB.
Vanwege de Arie den Toomweg is het eveneens noodzakelijk een hogere waarde vast te stellen. De maximaal vast te stellen hogere waarde vanwege de Arie den Toomweg bedraagt 49 dB.
Voor de 30 km/uur-wegen Heijsekade en de nieuwe ontsluitingsweg naar de RDM geldt dat er eveneens niet kan worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Aangezien dit geen gezoneerde wegvakken zijn, is er geen wettelijk kader om voor deze wegen te toetsen. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is in de samenwerkingsovereenkomst Heijplaat overeengekomen dat voor beide wegvakken geldt dat de geluidsbelasting vanwege deze wegen niet significant mag toenemen ten opzichte van de bestaande situatie. Om aan dit uitgangspunt te kunnen voldoen zullen akoestische maatregelen worden getroffen. Hierbij wordt op beide wegvakken stille elementenverharding toegepast. Verder wordt de wegas van de Heijsekade in de plansituatie circa 4,5 meter opgeschoven in de richting van de haven. Door deze maatregelen wordt de geluidsbelasting vanwege de Heijsekade teruggebracht tot het huidige niveau van 50 dB. Vanwege de nieuwe ontsluitingsweg naar de RDM bedraagt de geluidsbelasting hiermee maximaal 47 dB. Zodoende is een acceptabel leefklimaat gewaarborgd.
Onderzoeksresultaten industrielawaai
De geluidsbelasting vanwege de industrie in de Waal-/Eemhaven bedraagt ter plaatse van de woningen langs de Heijsekade, de Eemhavenweg, op de hoek van de Eemhavenweg /Duivendrechtstraat en langs de Directeur de Gelderstraat respectievelijk maximaal 63, 64, 64 en 62 dB(A). De voorkeurswaarde van 50 dB(A) wordt dus bij alle woningen overschreden, maar er wordt voldaan aan de eerder vastgestelde hogere waarden.
Het is niet haalbaar om met bron- en overdrachtsmaatregelen de geluidsbelastingen vanwege de industrie relevant te beperken. Gezien de gewijzigde bouwplannen zullen ook voor industrielawaai nieuwe hogere waarden worden vastgesteld. Dit zal geschieden op grond van artikel 61 Wet geluidhinder. De vast te stellen hogere waarden bedragen ten hoogste 64 dB(A). De bestaande stedenbouwkundige functie en structuur van het gebied worden niet ingrijpend gewijzigd. Het is en blijft een gebied met een overwegende woonfunctie. De veranderingen in maten en functies zijn beperkt. Het huidige stratenpatroon blijft vrijwel intact. Ook neemt het aantal gehinderden niet toe.
In het kader van de ingediende zienswijzen is opgemerkt dat de geluidsbelasting op de bouwblokken aan de Heysekade wordt bepaald door de geluidsbelasting op de zuidzijde, indien het geluid op de betreffende woningen/hoogten nauwelijks wordt afgeschermd door meer zuidelijk gelegen woningen. Op basis hiervan zijn door ARCADIS aanvullende berekeningen verricht uitgaande van een zeer beperkte invulling van het Nieuwe Dorp en dus een minimale afscherming (zie bijlage 9 bij deze toelichting). Hieruit blijkt dat de geluidsbelasting voor de woningen aan de Heysekade op de zuidgevel inderdaad 1 dB(A) hoger kan zijn dan de eerder berekende waarde op de noordgevel. Ook zou - bij een minimale afscherming - op enkele andere bouwblokken aan de zuidzijde een iets hogere geluidsbelasting kunnen optreden dan eerder berekend. Het hogere waarde besluit is hierop aangepast. Deze hogere waarden zijn in overeenstemming met het Convenant Geluidruimte Waal- Eemhaven en het Geluidruimteverdeelplan industrieterrein Waal- Eemhaven (zie bijlage 2 bij het Convenant).
Cumulatie van geluid
De gecumuleerde geluidsbelasting is de som van de geluidsbelasting vanwege het industrielawaai en de geluidsbelasting vanwege het wegverkeer. De gecumuleerde geluidsbelastingen leiden niet tot buitenproportionele geluidsbelastingen ten opzichte van de afzonderlijk vast te stellen hogere waarden.