direct naar inhoud van 4.2 Nieuwe ontwikkelingen
Plan: IJsselmonde-Centrum
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1004IJsCentrum-oh02

4.2 Nieuwe ontwikkelingen

4.2.1 Trambaan en realisatie ov-knooppunt

In het in 1999 vastgestelde Centrumplan IJsselmonde is de doelstelling voor het verbeteren van het openbaar vervoer opgenomen. In dit bestemmingsplan is de Tram Binnenlus Keizerswaard uitgewerkt, een nieuw tramtracé dat langs de oostzijde van de Keizerswaard loopt. Aan het nieuwe centrale plein wordt een openbaar vervoersknooppunt gerealiseerd voor twee tramlijnen en vier buslijnen. Hiermee wordt recht gedaan aan de belangrijkste voorwaarde voor het goed functioneren van het Hart.

4.2.2 Centrumgebied Keizerswaard

Voor de eerste fase van het centrum, aan de noordzijde van het centrumgebied (bestemmingen "Centrum - 1", "Centrum - 2" en "Centrum - 3") is een artikel 19 WRO-procedure gevolgd en is bouwvergunning verleend. In deze eerste fase worden winkels en verschillende maatschappelijke voorzieningen gerealiseerd zoals een bibliotheek en een cultuur werkplaats, alsmede kantoren, woningen en horeca.

De tweede fase van de ontwikkeling van het centrumgebied heeft betrekking op het zuidelijk gelegen gedeelte van het winkelcentrum (bestemmingen "Gemengd - 2", "Wonen" (Herenwaardflat en Guldenwaardflat) en "Centrum - 4". In deze fase ligt de nadruk meer op het uitbreiden en het doorontwikkelen van het winkelcentrum met naast winkelfuncties ook woningen, kantoren en parkeerplaatsen. Het programma dat toegevoegd kan worden is:

-10.112 m2 bruto vloer oppervlak (b.v.o.) detailhandel, (inclusief b.v.o. banken);

- 2.800 m2 b.v.o. kantoren;

- 1.922 m2 b.v.o. horeca;

- 500 m2 b.v.o. bedrijven (categorie 1 en 2);

- 400 m2 b.v.o. cultureel/maatschappelijke doeleinden;

- 600 m2 b.v.o. dienstverlening;

- 250 stuks woningen;

De gronden die onderdeel uitmaken van het zuidelijk deel van het centrumgebied zijn bestemd overeenkomstig de bestaande situatie op het tijdstip van ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan. Aangezien voor deze gronden geen anterieure overeenkomst inzake de grondexploitatiekosten gesloten is, is de herstructurering van het winkelcentrum Keizerswaard mogelijk gemaakt d.m.v. een wijzigingsbevoegdheid ("wro-zone - wijzigingsgebied - 1"), waarbij de genoemde bestemmingen omgezet kunnen worden in de bestemmingen "Centrum - 5" en "Verkeer-Verblijfsgebied". Als voorwaarde voor toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid is gesteld dat de betreffende grondeigenaren vooraf met de gemeente Rotterdam schriftelijke overeenstemming moeten hebben bereikt over de grondexploitatiekosten, indien sprake is van een bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 Besluit ruimtelijke ordening. Bovendien dienen de grondeigenaren die betrokken zijn bij fase 2 van het centrumplan de samenwerkingsovereenkomst met de betrokken projectontwikkelaar gesloten te hebben.

Binnen de bestemmingen "Centrum - 1", "Centrum - 2" en "Centrum - 3" mag tot een hoogte van 18 meter gebouwd worden, tenzij anders aangegeven op de plankaart (hierna verbeelding genoemd). Voor zover er hogere bebouwing toegestaan is, is daarvoor op de verbeelding (plankaart) een vlak gedefinieerd

Binnen de bestemming "Centrum - 4" bedraagt de maximum bouwhoogte 10 meter en binnen "Gemengd - 2" maximaal 8 meter, met uitzondering van de 2 toegangsgebouwtjes tot de liften en trappenhuizen waarvoor een maximum bouwhoogte van 12 meter geldt.

Binnen de bestemming "Wonen" geldt voor de Herenwaard flat een maximum bouwhoogte van 28 meter en voor de Guldenwaard flat van 52 meter.

Bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid "wro-zone - wijzigingsgebied - 1" kan de bestemming van de gronden van het zuidelijke centrumgebied omgezet worden in de bestemmingen "Verkeer - Verblijfsgebied" en "Centrum - 5". Aangezien laatstgenoemde bestemming niet voorkomt op de plankaart behorende bij het vastgestelde bestemmingsplan, is als bijlage bij de regels een uitsnede van de plankaart / verbeelding opgenomen, waarin de toekomstige bestemming "Centrum - 5" is gevisualiseerd.

Langs de zuidrand van deze bestemming kunnen 2 woontorens langs de Groeninx van Zoelenlaan worden gebouwd. Aangezien de exacte locatie van beide torens nog niet bekend is, zijn op de verbeelding vlakken gedefinieerd waarbinnen tot een maximale bouwhoogte van 50,5 meter resp. 61,5 meter kan worden gebouwd. Voor deze torens wordt maximaal 6 meter extra bouwhoogte toegestaan ten behoeve van een hellend dakvlak. In dat geval moet wel voldaan worden aan de eisen van afschuining van de top van de bebouwing zoals vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan Hart IJsselmonde Tevens is het maximum bruto vloeroppervlak (700 m2) per bouwlaag vastgelegd. Aldus is de toegestane massa vastgelegd.

Langs de oostrand van deze bestemming is woningbouw mogelijk tot een hoogte van 33 meter.

Op gronden met de (toekomstige) bestemming "Centrum - 5" zijn in totaal 778 parkeerplaatsen gepland . Dit zijn 538 nieuwe parkeerplaatsen en 240 bestaande plaatsen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1004IJsCentrum-oh02_0005.png" Afbeelding 4.1: Centrumgebied Keizerswaard, situatie voor uitvoering fase 1

4.2.3 Verlegging gasleiding

In de Groeninx van Zoelenlaan ligt een gasleiding die verlegd dient te worden in verband met de aanleg van de nieuwe tramlus aan de oostzijde van het winkelcentrum. De gasleiding wordt naar het zuiden verplaatst, teneinde de gasleiding en het tramtracé voldoende ruimtelijk van elkaar te scheiden. Het betreft het gedeelte van de leiding in de Groeninx van Zoelenlaan ten oosten van de Herenwaard. Aangezien meerdere varianten voor de verplaatsing mogelijk zijn, is in overleg met de Nederlandse Gasunie voor een ruime wijzigingszone gekozen waarbinnen alle in aanmerking komende varianten mogelijk zijn. Op de verbeelding is het wijzigingsgebied aangeduid als "wro-zone - wijzigingsgebied - 2".

4.2.4 Mobiliteitstoets

Om het verkeer in de woonbuurten en het verkeer voor het winkelcentrum van elkaar te scheiden, en om het plein autovrij te houden, zal de verkeersstructuur rondom het winkelcentrum gewijzigd worden. De Herenwaard wordt "doorgeknipt", het overgebleven stukje Herenwaard dat aantakt op de Groeninx van Zoelenlaan wordt afgesloten voor autoverkeer en is alleen toegankelijk voor de ontsluiting van het nieuwe openbaar vervoerstation. Enkel bussen, taxi's, bestemmingsverkeer voor de markt en bevoorradingsverkeer mogen van deze weg gebruik maken. De Herenwaard blijft door middel van een vrijliggend fietspad aangesloten op de Ruigewaard en de Palmentuin, hiermee wordt het langzaam verkeer niet beperkt in zijn mogelijkheden.
Het Centrumplan voorziet in twee grote parkeervoorzieningen. De noordelijk gelegen parkeervoorziening bevindt zich op gronden met de bestemmingen "Centrum - 1" t/m "Centrum - 3" ; hier zijn 574 parkeerplaatsen gepland, ten dele in een parkeergarage en ten dele op het dak van de bebouwing. Hiervoor is reeds bouwvergunning verleend. Dit betreft het gebied ten noorden van de markt en wordt ontsloten via de Palmentuin.

De zuidelijk gelegen parkeervoorziening betreft het bestaande parkeerdek (240 parkeerplaatsen) op het winkelcentrum dat uitgebreid zal worden met een tweede parkeerdek, zodat circa 500 nieuwe parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. De ontsluiting (in- en uitrit) geschiedt via de Groeninx van Zoelenlaan. De ontsluiting van de parkeerdekken is zodanig dat het gebied altijd te voet verlaten kan worden.

Aan de Ruigewaard is een keerlus voor het expeditieverkeer gepland ter hoogte van het huidige KPN- gebouw.

Het aanleggen van een nieuw tramtracé en een openbaar vervoerstation aan het toekomstige plein, zal resulteren in een optimale ontsluiting van het nieuwe Hart van IJsselmonde en een betere bereikbaarheid van het winkelcentrum.

4.2.5 Windhinderonderzoek

Ten behoeve van het Masterplan Hart IJsselmonde is een windhinderonderzoek uitgevoerd. Per gebied is gemeten of dit binnen de normen van respectievelijk doorloopgebied (trottoir en fietspad), slentergebied (winkelcentrum, gebouwingang) of verblijfsgebied (plein, terras) valt. De conclusie is dat het nieuwe ontwerp op bijna elke locatie binnen de norm van doorloopgebied valt en dat nergens gevaarlijke situaties optreden als gevolg van de wind.

Het fiets/wandelgebied op de Herenwaard-Palmentuin krijgt meer wind dan in de bestaande situatie. Het gebied voldoet nog wel aan de normen die zijn gesteld aan een doorloopgebied. Voor het voetgangersgebied ten zuiden van het winkelcentrum langs de Groeninx van Zoelenlaan is de windsituatie voorafgaand aan de herontwikkeling al niet gunstig. De kans op windhinder wordt groter als gevolg van de nieuwbouw. De windhinder is onder andere te ondervangen door het aanbrengen van luifels. De nieuwbouw heeft een positieve invloed op het windklimaat op het marktplein. In de huidige situatie voldoet de locatie niet aan de eisen voor slentergebied, na het gereedkomen van de nieuwbouw voldoet de marktlocatie in alle gevallen aan de norm. De terraszone op het plein voldoet aan de windnormen die worden gesteld voor terrassen.

4.2.6 Bezonningsstudie

Uit een bezonningsstudie blijkt dat in de zomer (21 juni) het schaduweffect van de geplande torens langs de Groeninx van Zoelenlaan zeer gering is. De meeste schaduw valt over het winkelcentrum zelf.

Ten gevolge van de lagere zonnestand in voor- en najaar (21 maart resp. 21 september) is het schaduweffect van de torens in deze jaargetijden groter. In de ochtenduren reikt de schaduw van de westelijke toren over een gedeelte van de bebouwing aan de Ruigewaard, terwijl in de namiddag de oostelijke toren schaduw zal werpen over een deel van de bebouwing aan de Grote Hagen. Rond het middaguur valt de schaduw van de torens over het winkelcentrum zelf.