Plan: | Cornelisland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0597.CORN2012-VG01 |
Voor de inpassing en ontwikkeling van bedrijvenpark Cornelisland is een stedenbouwkundig inrichtingsplan opgesteld.
De opbouw van het bedrijventerrein wordt met name bepaald door de ligging van twee dwars door het plangebied lopende groene assen. Deze assen volgen de tracés van respectievelijk de water- en hoogspanningsleiding. Daarnaast zijn de randen van het plangebied, de A15/A16 en het Zevenbergsedijkje, bepalend voor de ruimtelijke opzet van het bedrijvenpark.
Langs het Zevenbergsedijkje wordt een breed overgangsgebied voorzien met open water, verspreid liggende (bestaande) woonpercelen en afschermende begroeiing. Vanaf de aan de dijk gelegen woonbebouwing wordt een zonering tot het bedrijventerrein aangehouden waardoor een verspringende noordelijke gebiedsrand van het bedrijventerrein ontstaat.
De belemmeringenstroken aan weerszijden van de water- en hoogspanningsleiding zijn vormgegeven als brede, groene zones. Parallel aan de hoogspanningsleiding ligt tevens de centrale hoofdontsluiting van het gebied. Hierlangs ligt een 'natte parkstrook' met een langzaamverkeersroute. De nieuwe hoofdontsluiting sluit in het meest zuidelijke deel aan op de IJsselmondse Randweg. Een tweede, meer noordelijk gelegen ontsluiting, takt halverwege aan op de centrale hoofdontsluitingsweg. Deze ontsluitingsroute staat rechtstreeks in verbinding met het in Barendrecht gelegen deel van het bedrijventerrein. De centrale hoofdontsluiting loopt dwars door het plangebied en takt ten noordoosten aan op het Zevenbergsedijkje.
Schuin door het plangebied, in de zone langs de watertransportleidingen, is een groene verbinding inclusief langzaamverkeersroute voorzien, welke de centrale parkstrook van IJsselmonde verbindt met het viaduct onder de A15 en vervolgens langs Veren Ambacht leidt naar de groene omgeving van de Waal.
Figuur 3.1 Stedenbouwkundig plan
Ten opzichte van het vigerende plan is een aantal wijzigingen doorgevoerd. Dit betekent dat:
Tenslotte is ook het wegenverloop met bijbehorende indeling van de percelen en de groen- en waterstructuur vrij exact vastgelegd conform de actuele civieltechnische uitwerking.